D
Vad behöver du veta? Jag svarar gärna.
 
D Derbyboy skrev:
Vad behöver du veta? Jag svarar gärna.
Jag behöver veta varför du inte ber "Patrik" berätta vad du ska köpa.
 
D
Violina Violina skrev:
Jag behöver veta varför du inte ber "Patrik" berätta vad du ska köpa.
Det har jag redan skrivit i inlägg 10. Det är dessutom ingen information som behövs för att svara på de frågor som ställts. Du kan uppenbarligen inte svara på frågan så varför slösurfar du inte bara vidare?
 
D Derbyboy skrev:
Det har jag redan skrivit i inlägg 10. Det är dessutom ingen information som behövs för att svara på de frågor som ställts. Du kan uppenbarligen inte svara på frågan så varför slösurfar du inte bara vidare?
Fast varför du inte frågar Patrik vad du ska köpa förklarar du inte alls med ditt inlägg tio..

Ska du nu installera helt nya centraler så hade det ju varit bra om du gav fullständig info om allt som ska kopplas in i dessa (både förbrukare, laster, matningar osv) kabelareor och kanske i vissa fall även längden på aktuella ledare.

Och jo, hade jag känt att jag hade haft full koll på hur din installation ser ut så hade jag (antagligen) kunnat säga vad du ska köpa. Sen om du hade varit nöjd med svaret, det är en helt annan femma.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
D
I inlägg 10 skrev jag:

”Eftersom budgeten börjar tryta efter nästan tre års renovering så tänkte jag spara några kronor och fråga på forumet vad jag behöver köpa.”

Jag har skrivit att ”en ny central” ska installeras. Jag har även i andra inlägg skrivit att normala saker för en villa ska kopplas in.

Det mesta är draget med FK 1,5 och till det som ska kopplas in med 16a har dragits med FK 2,5. Inga längder överstiger 10m.

Du får gärna förklara varför den informationen behövs för att svara på vad jag behöver köpa för att koppla in elementen.
 
D
(1) Jag har bara frågat vad jag behöver köpa för att koppla in elementen. (2) Därutöver har jag frågat vilken jfb jag behöver.

Jag har dessutom skrivit att det är normala saker för en villa som ska kopplas in.

Jag har lagt upp planlösningen på huset.
 

Bästa svaret

Violina Violina skrev:
Jag behöver veta varför du inte ber "Patrik" berätta vad du ska köpa.
Varför behöver du veta det....??

Är det inte bättre att bara låta dem som är intresserade diskutera det som TS frågar om?
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
I inlägg 10 skrev jag:

”Eftersom budgeten börjar tryta efter nästan tre års renovering så tänkte jag spara några kronor och fråga på forumet vad jag behöver köpa.”

Jag har skrivit att ”en ny central” ska installeras. Jag har även i andra inlägg skrivit att normala saker för en villa ska kopplas in.

Det mesta är draget med FK 1,5 och till det som ska kopplas in med 16a har dragits med FK 2,5. Inga längder överstiger 10m.

Du får gärna förklara varför den informationen behövs för att svara på vad jag behöver köpa för att koppla in elementen.
Har du någonsin gjort en ritövning där du sitter med ryggen emot en annan människa, där denne människa ser en bild framför sig, och så ska den förklara hur denna bild ser ut, och du ska rita den?
Hur ofta blir det rätt?

För det är lite så det blir i det här fallet, du pratar om framdragna ledare och seriekoppling och annat, så man har ju inte en aning om hur det faktiskt ser ut hos dig? Hur ska man då våga ge dig besked om vad du "ska" köpa?

Dessutom vill du ju inte köpa det som faktiskt är vad de med reell kunskap och kompetens säger att du ska ha, utan du tycker det är för dyrt/tar för stor plats..

Att elektrikern säger vad du ska köpa kostar väl knappt något extra alls? Särskilt inte i jämförelse med att om du (på inrådan härifrån) köper fel, han kommer dit, kan inte utföra något jobb (men ska ju ändå ha betalt) och får komma tillbaka vid ett annat tillfälle..
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Varför behöver du veta det....??

Är det inte bättre att bara låta dem som är intresserade diskutera det som TS frågar om?
Jag är intresserad, och med all tillkommande information (som bara byggs på) om ts anläggning så ställer jag mig allt mer frågande på om någon som är elektriker vågar "gissa" vad ts faktiskt bör inhandla..

(Och ja, jag har kunskapen att räkna på vad som behövs och har specat/inhandlat material till ett antal elcentraler)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
D
Väldigt få elektriker som jobbar gratis.

Men hurusom. Jag ger all information som efterfrågas men du fortsätter att säga att du har alldeles för lite information för att svara.

Jag har fått olika svar. Dessutom tycks en del svar ha lämnats utan att alla förutsättningar tagits i beaktan.
 
E
D Derbyboy skrev:
Väldigt få elektriker som jobbar gratis.

Men hurusom. Jag ger all information som efterfrågas men du fortsätter att säga att du har alldeles för lite information för att svara.

Jag har fått olika svar. Dessutom tycks en del svar ha lämnats utan att alla förutsättningar tagits i beaktan.
Jag har lämnat en del allmäna svar men du fortsätter fråga, vad mer behöver du?
 
Violina Violina skrev:
Jag är intresserad, och med all tillkommande information (som bara byggs på) om ts anläggning så ställer jag mig allt mer frågande på om någon som är elektriker vågar "gissa" vad ts faktiskt bör inhandla..

(Och ja, jag har kunskapen att räkna på vad som behövs och har specat/inhandlat material till ett antal elcentraler)
Trevligt, men varför behöver du veta varför TS inte ber sin elektriker om en materielspecifikation?
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
D
Jag har faktiskt en tredje fråga....vi får hoppa att den är enklare

vilken typ av fasskena bör jag köpa?

Jag förstår ju att antal moduler är en viktig faktor. Eftersom jag har två kapslingar på 12 respektive 18 moduler så ska ju fasskena. Vara 12 respektive 18.

Ska jag tar 3-fas?
 
E
D Derbyboy skrev:
Jag har faktiskt en tredje fråga....vi får hoppa att den är enklare

vilken typ av fasskena bör jag köpa?

Jag förstår ju att antal moduler är en viktig faktor. Eftersom jag har två kapslingar på 12 respektive 18 moduler så ska ju fasskena. Vara 12 respektive 18.

Ska jag tar 3-fas?
Detta vet vi ju inte heller men skulle Patrik nu vilja ha QC köper du förslagsvis QC-skena.
Trefasig är väl lämplig och så fundera var jordfelsbrytare ska sitta, nollans placering ifall du vill ha in fas skenan här.
 
  • Älska
Violina
  • Laddar…
D
Vad eller vilken komponent avgör nollans placering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.