E
D Derbyboy skrev:
Om jag har en 18 modulers kapsling med huvudbrytare jfb och dvärgar på första raden så borde en 14 mod fasskena vara perfekt.

jag förutsätter då att nollan sitter till vänster på jfb
Har du beställt en jordfelsbrytare med nollan till vänster kan du lugnt förutsätta detta ja.

Som du skriver bör väl elektrikern ha lite liggandes i bilen men är det sagt att du ska stå för materielet är det kanske säkrast att du gör en komplett beställning ifall din vinst inte ska ätas upp.
 
D
Jag räknade fel

huvudbrytare 2 mod och nollan 1 mod, dvs 18-3 blir 15

ändrade även i inlägget
 
E
D Derbyboy skrev:
Jag räknade fel

huvudbrytare 2 mod och nollan 1 mod, dvs 18-3 blir 15

ändrade även i inlägget
Hagercentral.se
 
D Derbyboy skrev:
Antagligen men dyrare!

Behöver du någon mer information än den jag givit för att svara på mina frågor så kan du bara be om den. Jag svarar gärna.
Att fråga Patrik vad du ska köpa på Biltema kan väll inte kosta något?
 
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Vad behöver jag veta för att avgöra om det är B eller C som ska köpas in?
Vilka slags laster du har, vilken förimpedans det är, hur långa gruppledningar och dess area.
Det är endast det.


D Derbyboy skrev:
Det mesta är draget med FK 1,5 och till det som ska kopplas in med 16a har dragits med FK 2,5. Inga längder överstiger 10m.
Är det verkligen en friggebod?


D Derbyboy skrev:
vilken typ av fasskena bör jag köpa?
Samma fabrikat som säkringarna och JFB, och samma serie i fabrikatet. T.ex. är det helt olika skenor till olika serier av AEG's säkringar. Varför vet jag det? Jo för att jag fick beställa andra skenor en gång och skjuta på jobbet någon dag. :oops:
Har man Hager QC, ska det vara hagers skena för QC. Schneider har olika serier med olika skenor osv.

Förutom detta ska du veta ifall det ska vara en 1-polig skena, eller 3-polig, eller någon annan mer ovanlig variant, 4-pol, eller 1+1 pol, eller en som hoppar över pos 4.
Troligen ska du ha en helt vanlig trepolig.


D Derbyboy skrev:
Vilken RK går det mest av vid koppling av central?
Borde vara blå och gul/grön va? Iaf om man kör med fasskena?
Troligen nej. För mig går det generellt mest RK6 (eller 10), näst mest blå och minst gulgrön. Men för enskilda central så varierar det.


D Derbyboy skrev:
Om jag har en 18 modulers kapsling med huvudbrytare jfb och dvärgar på första raden så borde en 15 mod fasskena vara perfekt.
Ja, förutsatt 2-mod HB, 4pol jfb med nollan till V och säkringar, inte PSA etc hela raden ut.
 
  • Gilla
  • Älska
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
D
Nej, det är ingen friggebod men ett fritidshus. Det är inga långa gruppledningar men en grupp skulle kunna vara lite längre än 10m, kanske 13 meter.

Laster är vanliga laster för en villa, LLVP, Belysning, spis, ugn, utomhusbelysning, rökgasfläkt, golvvärme.

förimpedans vet jag inte vad det är. Hur tar man reda på vad man har. Går det att använda något generellt värde?
 
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
men en grupp skulle kunna vara lite längre än 10m, kanske 13 meter.
Låter helt otroligt, ifall nu inte huset är kanske typ 4x6 meter litet ...
I vanliga villor brukar de längsta gruppledningarna bli ca 20 meter långa.

D Derbyboy skrev:
förimpedans vet jag inte vad det är. Hur tar man reda på vad man har.
Med installationsprovare. Eller så med uppgift från nätägaren samt papper penna och miniräknare inkl kunskap om ledningar före centralen, längd och area.

D Derbyboy skrev:
Går det att använda något generellt värde?
Nej.
Men ibland generaliserar man så hårt att man antar att det inte är något problem, om det är i tätbebyggt område, eller transformatorn är nära samt att inga ledningar i anläggningen verkar för långa och/eller klena ...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Låter helt otroligt, ifall nu inte huset är kanske typ 4x6 meter litet ...
I vanliga villor brukar de längsta gruppledningarna bli ca 20 meter långa.

Med installationsprovare. Eller så med uppgift från nätägaren samt papper penna och miniräknare inkl kunskap om ledningar före centralen, längd och area.


Nej.
Men ibland generaliserar man så hårt att man antar att det inte är något problem, om det är i tätbebyggt område, eller transformatorn är nära samt att inga ledningar i anläggningen verkar för långa och/eller klena ...

Huset är 6,60 x 10m ungefär och centralen sitter inte på någon yttervägg.

Inga ledningar till stolpen är för långa.

Från aktuell central till stolpen är det 30-35m kopplat första biten till en central i en bod med 4g6 +6 och därefter med 5g6 ca 25m.

Området är ligger 30 min från Sthlm city. Det är ett område med 250 fastigheter.
 
D
Jag har mailat nätägaren och frågat om impedansen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med installationsprovare. Eller så med uppgift från nätägaren samt papper penna och miniräknare inkl kunskap om ledningar före centralen, längd och area.
Nu har jag fått svar från nätägaren. Förimpedansen är 0,234 Ohm.

Såhär är det från stolpen:

4G+6 (30meter)
[central i bod]
5G6 (20-25 meter)
[central i krypgrund]
5G6 (12 meter)
[aktuell central]
 
Mikael_L
Ohh, mycket bra (låg) förimpedans.
Är den kompenserad för varma ledningar tro?

Ger enfasig kortslutningsström på minst 1kA, kanske mer om Zför är angiven för varma ledningar.

Jag skulle utan att tveka köra med tumregeldimensionerade grupper (1,5mm2 -> C10A och 2,5mm2 -> C16A) med C-karaktäristik. Så länge som en gruppledning håller sig inom 30-40 meters längd. Där någonstans börjar det närma sig att fundera på mer exakt dimensionering.
Du kommer nog ha något runt 0,6-0,7 ohm vid sista centralen med kalla ledningar, och det blir väl någonstans i häraden 0,9-1.0 för varma ledningar (höftade lite), och max total slingimpedans är 1,4 ohm för en C16 säkring.

Så ja, du verkar klara dig rätt bra med det mesta, just pga den bra matningen som din nätägare erbjuder dig.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
D
Tusen Tack, tänk va bra frågan nu blir utredd :)

Min nätägare ska inte bara ha ros, de har en del luftledningar i området vilket bjuder på en del strömavbrott :)
 
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Nu har jag fått svar från nätägaren. Förimpedansen är 0,234 Ohm.

Såhär är det från stolpen:

4G+6 (30meter)
[central i bod]
5G6 (20-25 meter)
[central i krypgrund]
5G6 (12 meter)
[aktuell central]
Fick du fler data?
Man brukar även få Ik3 från nätägaren.
 
D
Kompensering för varma ledningar!?

Du tänker att det är kallt ute och att Ohmen är högre på sommaren? ....och att man alltid ska räkna på det ”sämsta” tänkbara värdet vid diemensioner/val av karistik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.