19 104 läst ·
87 svar
19k läst
87 svar
B eller C automatsäkring
Har du beställt en jordfelsbrytare med nollan till vänster kan du lugnt förutsätta detta ja.D Derbyboy skrev:
Som du skriver bör väl elektrikern ha lite liggandes i bilen men är det sagt att du ska stå för materielet är det kanske säkrast att du gör en komplett beställning ifall din vinst inte ska ätas upp.
Vilka slags laster du har, vilken förimpedans det är, hur långa gruppledningar och dess area.D Derbyboy skrev:
Det är endast det.
Är det verkligen en friggebod?D Derbyboy skrev:
Samma fabrikat som säkringarna och JFB, och samma serie i fabrikatet. T.ex. är det helt olika skenor till olika serier av AEG's säkringar. Varför vet jag det? Jo för att jag fick beställa andra skenor en gång och skjuta på jobbet någon dag.D Derbyboy skrev:
Har man Hager QC, ska det vara hagers skena för QC. Schneider har olika serier med olika skenor osv.
Förutom detta ska du veta ifall det ska vara en 1-polig skena, eller 3-polig, eller någon annan mer ovanlig variant, 4-pol, eller 1+1 pol, eller en som hoppar över pos 4.
Troligen ska du ha en helt vanlig trepolig.
Troligen nej. För mig går det generellt mest RK6 (eller 10), näst mest blå och minst gulgrön. Men för enskilda central så varierar det.D Derbyboy skrev:
Ja, förutsatt 2-mod HB, 4pol jfb med nollan till V och säkringar, inte PSA etc hela raden ut.D Derbyboy skrev:
Elmicke är ett proffs
Nej, det är ingen friggebod men ett fritidshus. Det är inga långa gruppledningar men en grupp skulle kunna vara lite längre än 10m, kanske 13 meter.
Laster är vanliga laster för en villa, LLVP, Belysning, spis, ugn, utomhusbelysning, rökgasfläkt, golvvärme.
förimpedans vet jag inte vad det är. Hur tar man reda på vad man har. Går det att använda något generellt värde?
Laster är vanliga laster för en villa, LLVP, Belysning, spis, ugn, utomhusbelysning, rökgasfläkt, golvvärme.
förimpedans vet jag inte vad det är. Hur tar man reda på vad man har. Går det att använda något generellt värde?
Låter helt otroligt, ifall nu inte huset är kanske typ 4x6 meter litet ...D Derbyboy skrev:
I vanliga villor brukar de längsta gruppledningarna bli ca 20 meter långa.
Med installationsprovare. Eller så med uppgift från nätägaren samt papper penna och miniräknare inkl kunskap om ledningar före centralen, längd och area.D Derbyboy skrev:
Nej.D Derbyboy skrev:
Men ibland generaliserar man så hårt att man antar att det inte är något problem, om det är i tätbebyggt område, eller transformatorn är nära samt att inga ledningar i anläggningen verkar för långa och/eller klena ...
Mikael_L skrev:
Låter helt otroligt, ifall nu inte huset är kanske typ 4x6 meter litet ...
I vanliga villor brukar de längsta gruppledningarna bli ca 20 meter långa.
Med installationsprovare. Eller så med uppgift från nätägaren samt papper penna och miniräknare inkl kunskap om ledningar före centralen, längd och area.
Nej.
Men ibland generaliserar man så hårt att man antar att det inte är något problem, om det är i tätbebyggt område, eller transformatorn är nära samt att inga ledningar i anläggningen verkar för långa och/eller klena ...
Huset är 6,60 x 10m ungefär och centralen sitter inte på någon yttervägg.
Inga ledningar till stolpen är för långa.
Från aktuell central till stolpen är det 30-35m kopplat första biten till en central i en bod med 4g6 +6 och därefter med 5g6 ca 25m.
Området är ligger 30 min från Sthlm city. Det är ett område med 250 fastigheter.
Nu har jag fått svar från nätägaren. Förimpedansen är 0,234 Ohm.Mikael_L skrev:
Såhär är det från stolpen:
4G+6 (30meter)
[central i bod]
5G6 (20-25 meter)
[central i krypgrund]
5G6 (12 meter)
[aktuell central]
Ohh, mycket bra (låg) förimpedans.
Är den kompenserad för varma ledningar tro?
Ger enfasig kortslutningsström på minst 1kA, kanske mer om Zför är angiven för varma ledningar.
Jag skulle utan att tveka köra med tumregeldimensionerade grupper (1,5mm2 -> C10A och 2,5mm2 -> C16A) med C-karaktäristik. Så länge som en gruppledning håller sig inom 30-40 meters längd. Där någonstans börjar det närma sig att fundera på mer exakt dimensionering.
Du kommer nog ha något runt 0,6-0,7 ohm vid sista centralen med kalla ledningar, och det blir väl någonstans i häraden 0,9-1.0 för varma ledningar (höftade lite), och max total slingimpedans är 1,4 ohm för en C16 säkring.
Så ja, du verkar klara dig rätt bra med det mesta, just pga den bra matningen som din nätägare erbjuder dig.
Är den kompenserad för varma ledningar tro?
Ger enfasig kortslutningsström på minst 1kA, kanske mer om Zför är angiven för varma ledningar.
Jag skulle utan att tveka köra med tumregeldimensionerade grupper (1,5mm2 -> C10A och 2,5mm2 -> C16A) med C-karaktäristik. Så länge som en gruppledning håller sig inom 30-40 meters längd. Där någonstans börjar det närma sig att fundera på mer exakt dimensionering.
Du kommer nog ha något runt 0,6-0,7 ohm vid sista centralen med kalla ledningar, och det blir väl någonstans i häraden 0,9-1.0 för varma ledningar (höftade lite), och max total slingimpedans är 1,4 ohm för en C16 säkring.
Så ja, du verkar klara dig rätt bra med det mesta, just pga den bra matningen som din nätägare erbjuder dig.