19 104 läst ·
87 svar
19k läst
87 svar
B eller C automatsäkring
Man ska alltid räkna på värsta tänkbara fallet för aktuell dimensionering.
Så när man räknar/kontrollerar att villkoret för automatisk frånkoppling (även kallad utlösningsvillkoret), dvs att säkringar löser tillräckligt snabbt vid kortslutning, så ska man räkna med resistansen hos varma ledningar.
När man räknar ut vilken kortslutningstålighet som saker behöver ha (säkringar osv) så ska man räkna med kalla ledningar, för att få en tillförlitlig dimensionering.
När man räknar ut max kortvarig uppvärmning av en ledare (t.ex. för att kolla om den klarar sig med överliggande skydd) så brukar man dock räkna med ledningens troliga temperatur vid normal drift, dvs ofta 30 eller 40°C.
Så när man räknar/kontrollerar att villkoret för automatisk frånkoppling (även kallad utlösningsvillkoret), dvs att säkringar löser tillräckligt snabbt vid kortslutning, så ska man räkna med resistansen hos varma ledningar.
När man räknar ut vilken kortslutningstålighet som saker behöver ha (säkringar osv) så ska man räkna med kalla ledningar, för att få en tillförlitlig dimensionering.
När man räknar ut max kortvarig uppvärmning av en ledare (t.ex. för att kolla om den klarar sig med överliggande skydd) så brukar man dock räkna med ledningens troliga temperatur vid normal drift, dvs ofta 30 eller 40°C.
Slött av dom ...D Derbyboy skrev:
Men det du fick var ju det du frågade om, och det räcker.
Fördelen med att även få Ik3 är att då kan man se ifall de menar varma eller kalla ledningar, jag tror att de SKA uppge Zför vid varma ledningar, men jag vet inte helt säkert.
Sen ger värdet på Ik3 en möjlighet att rimlighetskolla de värden man fått,
Det är lågt.X xLnT skrev:
Men 100 m 16mm2 CU (eller lite lagom grövre AL) så får vi det värdet.
Hur långt är det till trafon, och hur grova ledare.
Det kan ju vara både längre avstånd och grövre matning samtidigt.
Men troligtvis har TS max 2-300 meter till trafon ... antar jag.
Ok, ja låter ju onekligen som mitt område.
Men om jag får spekulera fritt:
Kan kanske vara så att de ”fixade” mycket av elen efter stormen alfrida. Tycker det finns en hel del relativt nya elhus utmed vägen.
Många bor permanent och området ligger nära tätbebyggelsen. Området är planlagt.
Men om jag får spekulera fritt:
Kan kanske vara så att de ”fixade” mycket av elen efter stormen alfrida. Tycker det finns en hel del relativt nya elhus utmed vägen.
Många bor permanent och området ligger nära tätbebyggelsen. Området är planlagt.
jag säger inte det är omöjligt, jag säger det är väldigt lågt. Mäter man så vet man (värdet just då).D Derbyboy skrev: