D
Jag fick bara:

Förimpedansen på fastigheten med anl. Id XXXXxXxxXxXxxXxXx är 0.234 Ohm
 
Jag tycker värdet är lite väl bra för att stämma med förutsättningarna som angetts.
Frågan är om det stämmer i verkligheten. Det vet man bara om man mäter det.
 
D
Vilka förutsättningar är det som pekar på att värdet skulle vara sämre?
 
Mikael_L
Man ska alltid räkna på värsta tänkbara fallet för aktuell dimensionering.
Så när man räknar/kontrollerar att villkoret för automatisk frånkoppling (även kallad utlösningsvillkoret), dvs att säkringar löser tillräckligt snabbt vid kortslutning, så ska man räkna med resistansen hos varma ledningar.

När man räknar ut vilken kortslutningstålighet som saker behöver ha (säkringar osv) så ska man räkna med kalla ledningar, för att få en tillförlitlig dimensionering.

När man räknar ut max kortvarig uppvärmning av en ledare (t.ex. för att kolla om den klarar sig med överliggande skydd) så brukar man dock räkna med ledningens troliga temperatur vid normal drift, dvs ofta 30 eller 40°C.
 
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Jag fick bara:

Förimpedansen på fastigheten med anl. Id XXXXxXxxXxXxxXxXx är 0.234 Ohm
Slött av dom ... :thinking:

Men det du fick var ju det du frågade om, och det räcker.
Fördelen med att även få Ik3 är att då kan man se ifall de menar varma eller kalla ledningar, jag tror att de SKA uppge Zför vid varma ledningar, men jag vet inte helt säkert.
Sen ger värdet på Ik3 en möjlighet att rimlighetskolla de värden man fått,
 
D Derbyboy skrev:
Vilka förutsättningar är det som pekar på att värdet skulle vara sämre?
Luftledningar (ofta är de äldre)
Utanför tätbebyggt område (längre kabelsträckor)
Fritidshus(område antar jag nu) kanske har lägre dimensionering pga av lägre effektbehov.
 
  • Gilla
Elkillen90
  • Laddar…
Mikael_L
X xLnT skrev:
Jag tycker värdet är lite väl bra för att stämma med förutsättningarna som angetts.
Frågan är om det stämmer i verkligheten. Det vet man bara om man mäter det.
Det är lågt.
Men 100 m 16mm2 CU (eller lite lagom grövre AL) så får vi det värdet.
Hur långt är det till trafon, och hur grova ledare.
Det kan ju vara både längre avstånd och grövre matning samtidigt.

Men troligtvis har TS max 2-300 meter till trafon ... antar jag.
 
D
Ok, ja låter ju onekligen som mitt område.

Men om jag får spekulera fritt:

Kan kanske vara så att de ”fixade” mycket av elen efter stormen alfrida. Tycker det finns en hel del relativt nya elhus utmed vägen.


Många bor permanent och området ligger nära tätbebyggelsen. Området är planlagt.
 
D Derbyboy skrev:
Ok, ja låter ju onekligen som mitt område.

Men om jag får spekulera fritt:

Kan kanske vara så att de ”fixade” mycket av elen efter stormen alfrida. Tycker det finns en hel del relativt nya elhus utmed vägen.


Många bor permanent och området ligger nära tätbebyggelsen. Området är planlagt.
jag säger inte det är omöjligt, jag säger det är väldigt lågt. Mäter man så vet man (värdet just då).
 
D
Med elhus menar jag sådana där i plåt typ 2x4 meter.
 
D
Jag har frågat ägaren om de har uppgift om Lk3

(som ni hör så har jag ingen koll)
 
Mikael_L
Äh, det hade du inte behövt.

Jag anser att man ska lita på dem, de är ju experter på sitt egna nät.
 
D
Mäter alltid en elektriker innan han börjar bygga ihop en ny central?

Står det högst upp i rutinen sas
 
D Derbyboy skrev:
Mäter alltid en elektriker innan han börjar bygga ihop en ny central?

Står det högst upp i rutinen sas
Nä, det är inte min uppfattning.
 
D
Jag förstår. Det kanske också är uppenbart om det behövs.

innerstadslägenhet vs enslig stuga på landet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.