Hej,
Ska köpa en såg men vilken är bäst, cirkelsåg lös eller bordssåg?
Jag behöver sågen just nu till att skapa en bräda 2meter som är 1mm på ena sidan och går över mjukt 20mm på andra sidan.
Sedan vill jag ha en som fungerar bra till mycket, vad rekommenderas och hur ska jag tänka?

Jag har bordssåg och sänksåg. Cirkelsåg har jag inte, det behovet löser sänksågen.

Till brädor (exempelvis när man klyver dem då man sätter panel) är bordssågen bäst. Till att kapa dörrar, såga i skivor, såga av befintlig panel på plats mm är sänksåg bäst.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Bordssåg är bra om du typ ska syssla med möbelsnickeri. Sysslar du mer med bygg, då är det cirkelsåg och gersåg du vill ha.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det är ungefär som att fråga om man behöver en hammare eller kofot. Det är olika verktyg som används till olika saker även om vissa funktioner överlappar.

Johan Eek Johan Eek skrev:
Jag behöver sågen just nu till att skapa en bräda 2meter som är 1mm på ena sidan och går över mjukt 20mm på andra sidan.
Hur bred ska brädan vara? Det låter som att du även behöver en bandsåg och en rikt- och planhyvel

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har bordssåg och sänksåg. Cirkelsåg har jag inte, det behovet löser sänksågen.

Till brädor (exempelvis när man klyver dem då man sätter panel) är bordssågen bäst. Till att kapa dörrar, såga i skivor, såga av befintlig panel på plats mm är sänksåg bäst.
Ok, sänksåg får googla den, tack!

T Troberg skrev:
Bordssåg är bra om du typ ska syssla med möbelsnickeri. Sysslar du mer med bygg, då är det cirkelsåg och gersåg du vill ha.
Ger har jag redan, ok tack!

useless useless skrev:
Det är ungefär som att fråga om man behöver en hammare eller kofot. Det är olika verktyg som används till olika saker även om vissa funktioner överlappar.

Hur bred ska brädan vara? Det låter som att du även behöver en bandsåg och en rikt- och planhyvel
Hej, ha ha ha, ok, den ska vara 2cm bred.

Hej, ha ha ha, ok, den ska vara 2cm bred.
En trekantslist med 20 mm sidor alltså?

useless useless skrev:
En trekantslist med 20 mm sidor alltså?
Inte trekant utan 20x20x20 och den sista sidan går från 1 till 20 mm ungefär med 2meter i höjd

En vinklad pyramid?

useless useless skrev:
En vinklad pyramid?
Ja Pyramid låter som bättre förklaring då den har 4 sidor.

Hej,
Ska köpa en såg men vilken är bäst, cirkelsåg lös eller bordssåg?
Sedan vill jag ha en som fungerar bra till mycket, vad rekommenderas och hur ska jag tänka?
Det blir enklare med en bordsåg för både sänksågen och handlingar kräver ett stadigare underlag när det ska sågas och en större bordssåg är färdig direkt och då menar jag en fällbar med hjul m.m

T Troberg skrev:
Vid sågning av smygar och långa kilar är bordsågen en klass för sig sen är gårdagen en annan typ av såg.

useless useless skrev:
En vinklad pyramid?
Ok, sänksåg får googla den, tack!
Sänksåg med skena blir allt vanligare och handklingan försvinner lite för sågning av golvspån, väggskivor är överlägsen med en sänksåg.

Purre
Är det typ en kil på 20x20x20?
Isf skulle jag säga att en cirkelsåg/sänksåg blir jobbigt om du inte kan ha lite mer brädor under för att få en större anläggningsyta. Annars kommer sågen vara svår att hålla vinkelrät.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.