E
KalleKe Sammy_j skrev:
Jag upphandlade en entreprenad på jobb för installation av en större elpryl. Det var fastprisavtal på jobbet men för allt tillkommande arbeten fick vi deras prislista (tog en stund att öppna) men det var mer eller mindre alla artiklar hos Ahlsell typ och deras pris ut till oss som kund.

Då blev det aldrig något trassel med vad material skulle kosta i efterhand, alla hade samma spelplan. Prislistan tryckte dom ut på några minuter från sitt system. Där fanns allt mellan himmel och jord.
Fast nu var det inte priserna till kund TS ville veta av, här finns ju ett mellansteg där det går att lägga på valfri procent, hade du däremot fått den firmans inloggning till Ahlsell hade det varit den transperens @Derbyboy efterfrågarz som jag uppfattar saken.
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Man kan nog säga att alla grossister erbjuder kickback. Iaf på elmaterial. Frågan har varit uppe även med större offentliga beställare i mångmiljonklassen (på ett projekt), men man kommer inte åt det. Trots att det aktuella projektet bidrar till ökad bonus för entreprenören. Man kan se det på olika sätt, men glöm det. Räkna med nettopriser + påslag. Sen kan man ta fram en aprislista, där du vill ha specificerade pris på saker du vet. Problemet du kan få är att ingen vill lämna pris för att det tar för mkt tid.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men förstår du hur många artiklar som finns i listan. Hur ska hantverkaren kunna ha koll på alla dessa priser? Denne har skapat ett konto hos en eller flera grossister och ser som regel inte priserna förrän fakturan kommer, precis som dennes kunder.

I en del fall är prissättningen ologisk, jag kan själv handla med företagets rabatter men det är inte så fantastiskt att jag inte lika gärna skulle kunna välja Elbutik.se eller Hornhaus.

Utbudet är ju det som är fördelen och sen finns det gratis kaffe också.
Jag förstår att du nämner det gratis kaffet med glimten i ögat.
Men kanske ett lämpligt kontrakt skulle kunna innehålla krav från hantverkaren att kunden tillhandahåller en kaffebryggare och 1 tegelsten med kaffe och att därmed alla påslag stryks?
 
KalleKe
E El-Löken66 skrev:
Fast nu var det inte priserna till kund TS ville veta av, här finns ju ett mellansteg där det går att lägga på valfri procent, hade du däremot fått den firmans inloggning till Ahlsell hade det varit den transperens @Derbyboy efterfrågarz som jag uppfattar saken.
Tror du missar skogen för all träden.

TS efterfrågar ett sätt att veta att han betalar rätt och marknadsmässigt. Om han får en prislista i näven borde väl det vara det säkraste sättet att vara överens. Ingen konstiga påslag och och annat. Med den prislistan kan TS sedan själv verifiera att priset är marknadsmässigt genom att jämföra med elbutik.se eller Bauhaus. Eller var man än nu vill jämföra.

egentligen skiter ju TS fullständigt i vad UL köper prylarna för, huvudsaken är att han inte blir blåst på ocker prislistan.

min poäng är att om elektrikern så får betalt för att ta emot FQ kabel av Ahlsell så är jag nöjd om jag får betala 3,50 kr metern (som exempel) istället för 12,50 kr metern (som jag för övrigt själv fick betala en gång innan jag fick koll på allt detta dravlet)
 
E
KalleKe Sammy_j skrev:
Tror du missar skogen för all träden.

TS efterfrågar ett sätt att veta att han betalar rätt och marknadsmässigt. Om han får en prislista i näven borde väl det vara det säkraste sättet att vara överens. Ingen konstiga påslag och och annat. Med den prislistan kan TS sedan själv verifiera att priset är marknadsmässigt genom att jämföra med elbutik.se eller Bauhaus. Eller var man än nu vill jämföra.

egentligen skiter ju TS fullständigt i vad UL köper prylarna för, huvudsaken är att han inte blir blåst på ocker prislistan.

min poäng är att om elektrikern så får betalt för att ta emot FQ kabel av Ahlsell så är jag nöjd om jag får betala 3,50 kr metern (som exempel) istället för 12,50 kr metern (som jag för övrigt själv fick betala en gång innan jag fick koll på allt detta dravlet)
Men TS vet inte vilka grejer hen behöver.
Och när fakturan kommer kan priserna jämföras, skillnaden att om rabatten hen får framgår före jobbet startas i kronor och öre kan ett stickprov göras och jämföras med Hornhaus. Men detta stickprov bör lika bra kunna göras över mail eller telefon på säg 5 utvalda grejer.

Drar en ny, det känns som att du går över ån efter vatten.
 
D Derbyboy skrev:
Svårt för byggaren att lämna någon prislista på materialet eftersom varken han eller jag vet exakt vilket material som behövs innan köket är rivet och underentreprenörerna varit på plats.

Bästa formuleringen.

Entreprenören tillhandahåller material (el, VVS mm) till marknadspris plus 10 procent.
Det är inte svårt att lämna en prislista eller hänvisa till en prislista. Varför skulle det vara det?
 
KalleKe Sammy_j skrev:
Jag upphandlade en entreprenad på jobb för installation av en större elpryl. Det var fastprisavtal på jobbet men för allt tillkommande arbeten fick vi deras prislista (tog en stund att öppna) men det var mer eller mindre alla artiklar hos Ahlsell typ och deras pris ut till oss som kund.

Då blev det aldrig något trassel med vad material skulle kosta i efterhand, alla hade samma spelplan. Prislistan tryckte dom ut på några minuter från sitt system. Där fanns allt mellan himmel och jord.
Precis såhär enkelt är det om man inte trasslar till det.
 
D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är inte svårt att lämna en prislista eller hänvisa till en prislista. Varför skulle det vara det?

Det är nog jag som missuppfattat vad en prislista egentligen är. Alltså man får en bruttolista på hela Ahlsells sortiment.
 
D Derbyboy skrev:
Ska ta ett snack med byggaren.

Oftast räcker det att antyda att man har en skarpladdad lagbok i byxlinningen. Då brukar det inte bli något salt på fakturan. Därutöver ska man låta processlusten glimma i mungipan likt en rabiessjuk hund.
Måtte alla hantverkare som kommer nära dig upptäcka vem du är. Att ha din inställning är samma sak som att söka konflikt redan innan arbetet börjar. Tror iofs inte hantverkarna blir speciellt oroliga när dom ser ditt studiematerial från Termin 1 på kvällskursen.:crysmile:
 
KalleKe Sammy_j skrev:
Tror du missar skogen för all träden.

TS efterfrågar ett sätt att veta att han betalar rätt och marknadsmässigt. Om han får en prislista i näven borde väl det vara det säkraste sättet att vara överens. Ingen konstiga påslag och och annat. Med den prislistan kan TS sedan själv verifiera att priset är marknadsmässigt genom att jämföra med elbutik.se eller Bauhaus. Eller var man än nu vill jämföra.

egentligen skiter ju TS fullständigt i vad UL köper prylarna för, huvudsaken är att han inte blir blåst på ocker prislistan.

min poäng är att om elektrikern så får betalt för att ta emot FQ kabel av Ahlsell så är jag nöjd om jag får betala 3,50 kr metern (som exempel) istället för 12,50 kr metern (som jag för övrigt själv fick betala en gång innan jag fick koll på allt detta dravlet)
Du har 100% rätt i 99% av fallen. En normal beställare vill bara veta att hen inte blir lurad för hårt. Men i Ts fall har du fel. Ts vill ha 100% insyn på inköpspriserna. Han har hantverkare klar för projektet. Men uppenbarligen har han svårt att själv komma på hur han ska lägga upp alla frågor innan avtal skrivs.
Ts problem kommer nog bli ett helt annat problem snart. En normal hantverkare har Inga problem att redovisa sina försäljningspriser innan ett projekt startar. Men när Ts börjar ställa sina frågor är risken stor att hantverkaren synar Ts och börjar misstänka att det är Derbyboy hen har framför sig. Då lär hantverkaren sakta backa mot tröskeln och tacka för sig. För vem vill egentligen utföra ett arbete där risken är stor att det kommer bli tjafs om allt möjligt?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du har 100% rätt i 99% av fallen. En normal beställare vill bara veta att hen inte blir lurad för hårt. Men i Ts fall har du fel. Ts vill ha 100% insyn på inköpspriserna. Han har hantverkare klar för projektet. Men uppenbarligen har han svårt att själv komma på hur han ska lägga upp alla frågor innan avtal skrivs.
Ts problem kommer nog bli ett helt annat problem snart. En normal hantverkare har Inga problem att redovisa sina försäljningspriser innan ett projekt startar. Men när Ts börjar ställa sina frågor är risken stor att hantverkaren synar Ts och börjar misstänka att det är Derbyboy hen har framför sig. Då lär hantverkaren sakta backa mot tröskeln och tacka för sig. För vem vill egentligen utföra ett arbete där risken är stor att det kommer bli tjafs om allt möjligt?
Nej du har fel!
 
D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Måtte alla hantverkare som kommer nära dig upptäcka vem du är. Att ha din inställning är samma sak som att söka konflikt redan innan arbetet börjar. Tror iofs inte hantverkarna blir speciellt oroliga när dom ser ditt studiematerial från Termin 1 på kvällskursen.:crysmile:
haha, du måste kunna ta lite gliringar och skämt också. Spänn av lite.
 
D Derbyboy skrev:
Det är nog jag som missuppfattat vad en prislista egentligen är. Alltså man får en bruttolista på hela Ahlsells sortiment.
Precis så enkelt är det. Sen erbjuder byggaren dig xx% påslag på Ahlsells prislisa som exempel. Själv kanske byggaren hänvisar till XL byggs priser och erbjuder dig 5% rabatt + 10% Påslag. Eller till Bauhaus priser osv.

Uppläggen är många.
 
D Derbyboy skrev:
haha, du måste kunna ta lite gliringar och skämt också. Spänn av lite.
Nu var det inte enbart det här inlägget som fick mig att besvara ditt inlägg. Dina inlägg sammantaget får mig att reagera och fundera om du någonsin kommer att hitta en hantverkare som vill jobba åt dig.
 
D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu var det inte enbart det här inlägget som fick mig att besvara ditt inlägg. Dina inlägg sammantaget får mig att reagera och fundera om du någonsin kommer att hitta en hantverkare som vill jobba åt dig.

Så sent som idag började en hantverkare att jobba för mig. Bara så du slipper fundera så mycket ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.