32 599 läst ·
320 svar
33k läst
320 svar
Avtala om materialpriser
Det lät som att du gärna betalade några tusenlappar extra för varje jobb.Violina skrev:
Jag har väl aldrig påstått att jag har "ett gäng tusenlappar jag vill bli av med"?
Men om du vill komma och forsla bort allt mitt skräp för några tusenlappar så är du mer än välkommen, jag kan tom tycka att ett visst påslag är helt ok
Att jag däremot kanske bara skulle bita i det sura äpplet och ta det som en lärpeng om en hantverkare tog några tusen i överpris för material, det är dock ganska troligt (för min tid och min hälsa är värd mer än så)
Nu låter det som att du inte vill att hantverkaren lurar dig på några tusenlappar i saltad räkning och skulle se ett tillfälle som en lärdom. Därför till TS fråga: Hur skulle du formulera dig i nästa kontrakt för att bygga in denna lärdom?
Du får läsa tråden som alla andra. I övrigt vet jag inte riktigt vart du vill komma med dina inlägg. Lite svårt att förstå vad du menar minst sagt....T Tumhanden skrev:
Tror du det så har du svårt med läsförståelsen.T Tumhanden skrev:Det lät som att du gärna betalade några tusenlappar extra för varje jobb.
Nu låter det som att du inte vill att hantverkaren lurar dig på några tusenlappar i saltad räkning och skulle se ett tillfälle som en lärdom. Därför till TS fråga: Hur skulle du formulera dig i nästa kontrakt för att bygga in denna lärdom?
Hade du läst tråden så hade du vetat att jag redan svarat på den frågan.
Marknadspris är en term inom marknadsekonomin. Marknadspris betecknar det pris som bildas på en marknad som ett resultat av utbud och efterfrågan på en viss vara under en viss tidsperiod. Marknadspriset är ett uttryck för varans eller tjänstens marknadsvärde.
Begär en prislista som bilaga till kontraktet!!!!!!!!!!
Jag kan ge ett förslag.T Tumhanden skrev:
Begär en prislista som bilaga till kontraktet!!!!!!!!!!
Svårt för byggaren att lämna någon prislista på materialet eftersom varken han eller jag vet exakt vilket material som behövs innan köket är rivet och underentreprenörerna varit på plats.
Bästa formuleringen.
Entreprenören tillhandahåller material (el, VVS mm) till marknadspris plus 10 procent.
Bästa formuleringen.
Entreprenören tillhandahåller material (el, VVS mm) till marknadspris plus 10 procent.
Ja, detta vore ju bra. Men vem ska kolla upp detta marknadspris och vad händer med de saker som hantverkaren blir blåst av grossisten, ska hen stå för denna förlust som straff för att förhandling och uppdatering av rabatter varor för dålig?D Derbyboy skrev:
Rent juridisk är det ju den som påstår något som ska visa det.
byggaren fakturerar för 345 kr för ett uttag. Jag bestrider och säger att prissättningen inte följer avtalet. Då drar byggaren mig till tinget och då ska han visa att 345 kr är marknadspris/marknadsvärde.
Jag kommer dessförinnan meddela att jag anser marknadsvärdet vara 150 kr och då givetvis även betala honom 150 kr för uttaget. Han får då avgöra om han vill gå till tinget för 195 kr och stå där och hävda att Ahlsell, där bara näringsidkare kan handla tar marknadspris för ett uttag.
om det skulle gå så långa som till tinget så kommer jag skicka in en lista med De närmaste butikerna där ALLA kan handla.
Bahaus 150 kr
Beijer 195
Järnia 205
Clas Ohlsson 135
Sen kan han stå i rätten och hävda att 345 kr är marknadspris.
Hur han inte ska bli blås av sin grossist?
Ja i de fall där hans grossist tar mer än tex Bauhaus så får han väl åka till Bauhaus och köpa materialet där.
byggaren fakturerar för 345 kr för ett uttag. Jag bestrider och säger att prissättningen inte följer avtalet. Då drar byggaren mig till tinget och då ska han visa att 345 kr är marknadspris/marknadsvärde.
Jag kommer dessförinnan meddela att jag anser marknadsvärdet vara 150 kr och då givetvis även betala honom 150 kr för uttaget. Han får då avgöra om han vill gå till tinget för 195 kr och stå där och hävda att Ahlsell, där bara näringsidkare kan handla tar marknadspris för ett uttag.
om det skulle gå så långa som till tinget så kommer jag skicka in en lista med De närmaste butikerna där ALLA kan handla.
Bahaus 150 kr
Beijer 195
Järnia 205
Clas Ohlsson 135
Sen kan han stå i rätten och hävda att 345 kr är marknadspris.
Hur han inte ska bli blås av sin grossist?
Ja i de fall där hans grossist tar mer än tex Bauhaus så får han väl åka till Bauhaus och köpa materialet där.
Tror det är sällan en hantverkare har sämre pris från grossist än vad konsument har på tex Bauhaus.
Men isf får hantverkaren skylla sig själv. Inget lagkrav på att hantverkaren ska handla på Ahlsell. De är välkomna på Bauhaus också.
Men isf får hantverkaren skylla sig själv. Inget lagkrav på att hantverkaren ska handla på Ahlsell. De är välkomna på Bauhaus också.
Men förstår du hur många artiklar som finns i listan. Hur ska hantverkaren kunna ha koll på alla dessa priser? Denne har skapat ett konto hos en eller flera grossister och ser som regel inte priserna förrän fakturan kommer, precis som dennes kunder.D Derbyboy skrev:Rent juridisk är det ju den som påstår något som ska visa det.
byggaren fakturerar för 345 kr för ett uttag. Jag bestrider och säger att prissättningen inte följer avtalet. Då drar byggaren mig till tinget och då ska han visa att 345 kr är marknadspris/marknadsvärde.
Jag kommer dessförinnan meddela att jag anser marknadsvärdet vara 150 kr och då givetvis även betala honom 150 kr för uttaget. Han får då avgöra om han vill gå till tinget för 195 kr och stå där och hävda att Ahlsell, där bara näringsidkare kan handla tar marknadspris för ett uttag.
om det skulle gå så långa som till tinget så kommer jag skicka in en lista med De närmaste butikerna där ALLA kan handla.
Bahaus 150 kr
Beijer 195
Järnia 205
Clas Ohlsson 135
Sen kan han stå i rätten och hävda att 345 kr är marknadspris.
Hur han inte ska bli blås av sin grossist?
Ja i de fall där hans grossist tar mer än tex Bauhaus så får han väl åka till Bauhaus och köpa materialet där.
I en del fall är prissättningen ologisk, jag kan själv handla med företagets rabatter men det är inte så fantastiskt att jag inte lika gärna skulle kunna välja Elbutik.se eller Hornhaus.
Utbudet är ju det som är fördelen och sen finns det gratis kaffe också.
Jo absolut men det tjänar han isf in på en annan vara.
Jag precis som hantverkaren skiter ju i om jag köper en strömbrytare för 5 kr och ett uttag för 400 kr. Totalt får jag ju både strömbrytare och uttag för 405 kr.
Såklart tråkigt om jag i mitt bygga bara behöver FK-kabel och den är ”fel” prissatt från grossisten men i verkligheten kommer det ju vara hundratals artiklar där de flesta kommer vara billigare än Bauhaus.
Trots detta får han bauhauspris plus 10 procent.
Jag precis som hantverkaren skiter ju i om jag köper en strömbrytare för 5 kr och ett uttag för 400 kr. Totalt får jag ju både strömbrytare och uttag för 405 kr.
Såklart tråkigt om jag i mitt bygga bara behöver FK-kabel och den är ”fel” prissatt från grossisten men i verkligheten kommer det ju vara hundratals artiklar där de flesta kommer vara billigare än Bauhaus.
Trots detta får han bauhauspris plus 10 procent.
Jo, men sen brukar det vara lite hysch-hysch med vad företagens rabatter ligger på. Ut konkurrenssynpunkt sägs det ibland men B2B är det ganska öppet i vissa avtal att priser ska döljas för kunden, i andra avtal kan det stå att inköpspriset +6-15% ska betalas av kunder, gäller tjänster och varor, i vissa fall i princip bara fakturahantering och här kommer ju en bra kickback, om nu detta existerar, öka på den procenten för säljande företaget.D Derbyboy skrev:
Jag upphandlade en entreprenad på jobb för installation av en större elpryl. Det var fastprisavtal på jobbet men för allt tillkommande arbeten fick vi deras prislista (tog en stund att öppna) men det var mer eller mindre alla artiklar hos Ahlsell typ och deras pris ut till oss som kund.D Derbyboy skrev:
Då blev det aldrig något trassel med vad material skulle kosta i efterhand, alla hade samma spelplan. Prislistan tryckte dom ut på några minuter från sitt system. Där fanns allt mellan himmel och jord.
Ska ta ett snack med byggaren.
Oftast räcker det att antyda att man har en skarpladdad lagbok i byxlinningen. Då brukar det inte bli något salt på fakturan. Därutöver ska man låta processlusten glimma i mungipan likt en rabiessjuk hund.
Oftast räcker det att antyda att man har en skarpladdad lagbok i byxlinningen. Då brukar det inte bli något salt på fakturan. Därutöver ska man låta processlusten glimma i mungipan likt en rabiessjuk hund.