Hur ska man skriva i avtalet med byggaren för att undvika ockerpriser på material?
18 162 läst · 285 svar
18k läst
285 svar
Avtala om materialpriser
Sida 1 av 20
-
-
18 feb 22:27 #2
Jag ska anlita byggare för att installera ett kök inkl. elarbete, golv, bredspackling, rivning mm.
Byggaren kommer i sin tur ta in målare, rörpulare och elektriker.
Jag skriver avtal med Byggaren. Han tar sedan in underentreprenörer och lämnar den fakturan till mig för ”självkostnadspris plus 15 procent”.- Laddar…
-
-
-
18 feb 22:32 #5
Jag ser ju ett scenario framför mig där elektrikern, rörisen eller målaren tar hutlösa materialpriser, typ Ahlsells prislista.
- Laddar…
-
Medlem · 3 177 inlägg 18 feb 22:3918 feb 22:39 #6
- Laddar…
-
18 feb 22:41 #7
Du kan avtala om att betala ett påslag på X% mot uppvisande av orginal fakturor eller att dom skickar med en kopia på fakturorna.
I ett avtal så kan man skriva in vad som helst för krav och specifikationer så länge båda parterna är med på det hela och accepterar avtalsvillkoren.
Jag brukar skicka med en kopia på verifikaten för materialinköp och lägga på 10% om det är avtalat så.
När vi jobbar åt andra företag så kräver dom oftast kopia på materialinköp.- Laddar…
-
18 feb 22:42 #8
Haha hoppas!
Men det är bra om det är tydligt för båda parter från början.
Jag klurar dock på hur det ska skrivas.
Material till självkostnadspris + 10 procent innebär ju att jag ska få kvitton på allt. Dessutom är det väl så att en del kör med kick-back, dvs byggaren får i slutet av månaden tilllbaka en del slantar från affären. -
18 feb 22:45 #9
Du kan alltid begära en prislista på materialet som förs in som en bilaga till avtalet.
Som sagt i ett avtal kan man skriva in allt. -
18 feb 22:46 #10
Jo men jag har svårt att överblicka allt material som behövs. Det har nog Byggaren också, dvs han vet ju inte vad elektrikern behöver.
-
-
18 feb 22:51 #12
- Laddar…
-
18 feb 22:52 #13
Då kan han kanske prata med elektrikern om vilket material han behöver och priserna för det.
I våra avtal krävs det oftast timpriser, materialpriser, antal mantimmar, beräknad mängd material m.m.
Det gäller så väl för oss som våra underentreprenörer att plocka fram dom uppgifter som beställaren kräver.
Sitter tex just nu med en upphandling som består av 1 pärm ritningar och 1 pärm med krav, önskemål, prisförfrågan m.m. -
18 feb 22:52 #14
Hmm. Det gör ju det hela ännu svårare att formulera i en avtalstext.
-
18 feb 22:53 #15
Låter som ett större projekt. Det här handlar om att bygga ett kök och lite arbete i anslutning till detta.