Byggahus.se

Avtala om materialpriser

1. D
    Medlem · stockholm · 3 508 inlägg

Derbyboy

Medlem
    Hur ska man skriva i avtalet med byggaren för att undvika ockerpriser på material?

2. D

Derbyboy

Medlem
    Jag ska anlita byggare för att installera ett kök inkl. elarbete, golv, bredspackling, rivning mm.

Byggaren kommer i sin tur ta in målare, rörpulare och elektriker.

Jag skriver avtal med Byggaren. Han tar sedan in underentreprenörer och lämnar den fakturan till mig för ”självkostnadspris plus 15 procent”.

• Laddar…
  3. W
    Medlem · 701 inlägg
    15% låter mycket brukar vara 10%

• Laddar…
  4. D

Derbyboy

Medlem
    Det är ok för mig med 15 procent i detta fallet.

5. D

Derbyboy

Medlem
    Jag ser ju ett scenario framför mig där elektrikern, rörisen eller målaren tar hutlösa materialpriser, typ Ahlsells prislista.

• Laddar…
  6. E
    Medlem · 3 177 inlägg
    Det kan inte hända, säg att du är Derbyboy från Byggahus, då lär du få rabatt till och med.

7. W
    Medlem · 701 inlägg
    Du kan avtala om att betala ett påslag på X% mot uppvisande av orginal fakturor eller att dom skickar med en kopia på fakturorna.
    I ett avtal så kan man skriva in vad som helst för krav och specifikationer så länge båda parterna är med på det hela och accepterar avtalsvillkoren.
    Jag brukar skicka med en kopia på verifikaten för materialinköp och lägga på 10% om det är avtalat så.
    När vi jobbar åt andra företag så kräver dom oftast kopia på materialinköp.

8. D

Derbyboy

Medlem
    Haha hoppas!

Men det är bra om det är tydligt för båda parter från början.

Jag klurar dock på hur det ska skrivas.

Material till självkostnadspris + 10 procent innebär ju att jag ska få kvitton på allt. Dessutom är det väl så att en del kör med kick-back, dvs byggaren får i slutet av månaden tilllbaka en del slantar från affären.

9. W
    Medlem · 701 inlägg
    Du kan alltid begära en prislista på materialet som förs in som en bilaga till avtalet.
    Som sagt i ett avtal kan man skriva in allt.

10. D

Derbyboy

Medlem
    Jo men jag har svårt att överblicka allt material som behövs. Det har nog Byggaren också, dvs han vet ju inte vad elektrikern behöver.

11. D

Derbyboy

Medlem
    Finns det grossistfirmor som kör med kick-backsystem?

12. C
    Medlem · 8 827 inlägg
    Rena grossistfirmor vet jag inte med det förekommer definitivt inom "proffshandeln".

• Laddar…
  13. W
    Medlem · 701 inlägg
    Då kan han kanske prata med elektrikern om vilket material han behöver och priserna för det.
    I våra avtal krävs det oftast timpriser, materialpriser, antal mantimmar, beräknad mängd material m.m.
    Det gäller så väl för oss som våra underentreprenörer att plocka fram dom uppgifter som beställaren kräver.
    Sitter tex just nu med en upphandling som består av 1 pärm ritningar och 1 pärm med krav, önskemål, prisförfrågan m.m.

14. D

Derbyboy

Medlem
    Hmm. Det gör ju det hela ännu svårare att formulera i en avtalstext.

15. D

Derbyboy

Medlem

Låter som ett större projekt. Det här handlar om att bygga ett kök och lite arbete i anslutning till detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.