32 595 läst ·
320 svar
33k läst
320 svar
Avtala om materialpriser
Även om man inte har avtalat något pris innan arbetet påbörjades måste entreprenören enören förhålla sig till ett pris som motsvarar marknadspriset för en likvärdig tjänst.Fairlane skrev:
Bra nu blev det tydligt. Då är vi överens.
Det som rörde till det lite var:
"I en sån här typ av konflikt blir antalet timmar som det tvistas om oväsentliga."
Dvs antalet timmar är inte oväsentliga, utan måste kunna motiveras och motiveringen måste även vara rimlig.
Det kan ju inte räcka med att ha en dagbok som säger att restid till/från kund är två timmar, om avståndet är så att man kör enkel väg på 10 minuter.
Dvs, det är inte helt omöjligt att kunden hade kunnat få ner tiden från 8 timmar till 6 timmar om kunden hade argumenterat på ett vettigt sätt för den saken. Det är inte alls säkert, man hade kanske ändå landat på 8 timmar, men det hade varit möjligt att landa på 6 timmar. När kunden valde att dels skriva rätt dåliga argument (jag går i taket) och dels inte anse sig behöva betala för någon tid alls utanför bostaden så lämnade hen mer eller mindre WO. Hen framförde inga vettiga argument och motpartens argument och bevis fick därmed stå oemotsagda.
”Dvs, det är inte helt omöjligt att kunden hade kunnat få ner tiden från 8 timmar till 6 timmar om kunden hade argumenterat på ett vettigt sätt för den saken”
Nej. Hantverkaren har redovisat hur många timmar som lagts ner på projektet via sin handdator. Kunden tycker inte att detta stämmer tillsammans men flera andra parametrar.
Enligt 36 § konsumenttjänstlagen ska, i den mån inte priset följer av avtalet, konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
Vad ska kunden då betala? Jo precis det som står under §36 Ktjl. Enkelt va?
Vad kan du själv göra för att avgöra ifall du kanske har rätt?
Du testar att vända dig till 2 andra entreprenörer och kontrollerar vad dom skulle ha tagit för motsvarande tjänst.
Om det då skiljer i snitt 1000 kr kan du testa den s.k generalklausulen 36 § avtalslagen tillämpas för att jämka priset till en rimlig nivå.
Då har du enkelt uttryckt gjort det jobb som i framtiden kan hjälpa dig i Tingsrätten. Det man dock ska vara djupt medveten om är att det krävs en del för att en faktura ska anses oskälig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Jag tror vi är överens. Som sagt vet jag inte detaljerna i det här fallet. Det jag vet är att kunden säger att de varit på plats i 4 timmar och fakturerat för 8 timmar samt att kunden inte vill betala för tid utanför bostaden och att hantverkaren knappat in tid i sin handdator. Den första frågan man då ställer sig är om hantverkaren också noterat 4 timmar på plats, eller om det skiljer sig. Om det är samma så får man fundera på var de andra 4 timmarna kommer ifråm. Resa till/från kund är givet. Resa till från grossist och inköp hos grossist likaså. Dock så kan man ifrågasätta det hela om det tar 2 timmar på plats hos grossisten (rent spekulativt, jag har som sagt ingen aning om hur det är specificerat, om det ens är det). 2 timmar på plats hos grossisten känns inte rimligt för ett sånt här litet uppdrag, således kan det vara oskäligt. OBS, kan och att det är mycket spekulation. Det är inte heller orimligt att ARN hade landat i att 8 timmar var skäligt oavsett hur kunden presenterat sin sak, men det vet vi inte.Krille-72 skrev:
Även om man inte har avtalat något pris innan arbetet påbörjades måste entreprenören enören förhålla sig till ett pris som motsvarar marknadspriset för en likvärdig tjänst.
”Dvs, det är inte helt omöjligt att kunden hade kunnat få ner tiden från 8 timmar till 6 timmar om kunden hade argumenterat på ett vettigt sätt för den saken”
Nej. Hantverkaren har redovisat hur många timmar som lagts ner på projektet via sin handdator. Kunden tycker inte att detta stämmer tillsammans men flera andra parametrar.
Enligt 36 § konsumenttjänstlagen ska, i den mån inte priset följer av avtalet, konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
Vad ska kunden då betala? Jo precis det som står under §36 Ktjl. Enkelt va?
Vad kan du själv göra för att avgöra ifall du kanske har rätt?
Du testar att vända dig till 2 andra entreprenörer och kontrollerar vad dom skulle ha tagit för motsvarande tjänst.
Om det då skiljer i snitt 1000 kr kan du testa den s.k generalklausulen 36 § avtalslagen tillämpas för att jämka priset till en rimlig nivå.
Då har du enkelt uttryckt gjort det jobb som i framtiden kan hjälpa dig i Tingsrätten. Det man dock ska vara djupt medveten om är att det krävs en del för att en faktura ska anses oskälig.
Du tänker för mycket på timmarna. Det är priset för utförd tjänst som behandlas. Skulle hantverkaren varit hos grossen 10 ggr på en dag och inte via sin dagrapport kan motivera varför så kommer högst troligt totala summan på fakturan avvika från det som anses skäligt.Fairlane skrev:
Jag tror vi är överens. Som sagt vet jag inte detaljerna i det här fallet. Det jag vet är att kunden säger att de varit på plats i 4 timmar och fakturerat för 8 timmar samt att kunden inte vill betala för tid utanför bostaden och att hantverkaren knappat in tid i sin handdator. Den första frågan man då ställer sig är om hantverkaren också noterat 4 timmar på plats, eller om det skiljer sig. Om det är samma så får man fundera på var de andra 4 timmarna kommer ifråm. Resa till/från kund är givet. Resa till från grossist och inköp hos grossist likaså. Dock så kan man ifrågasätta det hela om det tar 2 timmar på plats hos grossisten (rent spekulativt, jag har som sagt ingen aning om hur det är specificerat, om det ens är det). 2 timmar på plats hos grossisten känns inte rimligt för ett sånt här litet uppdrag, således kan det vara oskäligt. OBS, kan och att det är mycket spekulation. Det är inte heller orimligt att ARN hade landat i att 8 timmar var skäligt oavsett hur kunden presenterat sin sak, men det vet vi inte.
Här har du ett annat exempel från Arn.
https://www.vvsforum.se/nyheter/2020/mars/jag-har-hittat-billigare-priser-pa-internet/
https://www.vvsforum.se/nyheter/202...00-i-avdrag-for-montorernas-raster-och-resor/
Ytterligare en med resultatet att man tittat på 36:an för att avgöra.
Ytterligare en med resultatet att man tittat på 36:an för att avgöra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Ja,är det fel som exempel?Krille-72 skrev:
Det var väl den saken som ARN-ärendet rörde?
Det finns två saker man kan titta på, tid och material. Det låter ju som att du också gör det med exemplet om 10 besök hos grossisten. Tiden ska vara skälig och materialkostnaden likaså.
Urklipp från 36:anFairlane skrev:
”konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
Arn eller Tingsrätten ska alltså avgöra vad en kund ska betala för en utförd tjänst som det tvistas om. Kunden ska betala vad som är skäligt. Ja, du ser själv vad det står.
Om jag monterar en spegel hos dig och det tar 10 Tim och jag tar 50 kr i timman så kan det alltså forfarande vara skäligt att betala 500 kr trots att timmarna kan vara oskäliga. Om jag fakturerar dig 5000 kr för 1 Tim arbete med spegeln så kan timmarna vara skäliga men inte fakturans pris.
”Tjänstens art, omfattning och utförande”. Här ska en spegel monteras. ”Omfattning”kan betyda mycket. Men vi håller oss till 1 st spegel. ”Utförande” hur ska spegel monteras? Är det en hallspegel som kräver en krok. Ska den monteras i badrum där man sparat ut mellan kakelplattor?
Här blir dagboken viktig för att försöka avgöra vad som faktiskt är utfört för att kunna avgöra vad som är ett skäligt belopp att betala.
”gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
Vad är ett skäligt pris för utförd tjänst vid avtalstillfället?
Är det ”normalt” att en hantverkare som utför motsvarande tjänst använder samma prisberäkningssätt som grundar just denna faktura?
Du får läsa och fundera lite. Läs gärna artiklarna i ovan inlägg. Det finns massor med artiklar kring detta om man är intresserad.
självklart finns även artiklar när hantverkaren får en knäpp på fingrarna.
Men en sak är säkert. Det är inte lätt för en utomstående att avgöra vad som är skäligt. Så tyvärr för konsumenten som känner sig lurad så verkar spannet på vad som är skäligt vara ganska stort. Så länge det finns en skälig förklaring.
Klicka här för att svara