Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Men om kunden inte betalar för materielet tillhör det fortfarande hantverkare och denne bör då ges tillträde för att plocka ner detta.
Det tror jag inte stämmer. Jag minns ett fall där en firma installerade bergvärme (?) i en kunds hus för några år sen. Kunden visade sig sen inte vara ägare till huset, utan det var skrivet på hans fru. Kunden vägrade betala och frun hade inget skyldighet heller och företaget kunde inte hämta tillbaka materialen.

Ett exempel på ett rutten kund.
 
  • Wow
Mazdarune
  • Laddar…
E
Violina Violina skrev:
Japp, och det är därför det är så enormt viktigt att kunden betalar en skälig summa för materialet och inte helt struntar i att betala fakturan :)

Sen är det där med "fast monterat" lurigt, för enligt lag tillhör det fastigheten så fort det är fast monterat och man inte kan avlägsna det utan att åsamka "betydande skada" men visst, egentligen håller jag med dig om att det skulle tillhöra den som ursprungligen betalat för det..
Finns säkert rättsfall som förklarar detta, men någon skada behöver ju inte ske. Sen är frågan om det finns någon skyldighet för hantverkare att återställa allt gammalt hen slitigt itu, men det känns inte direkt rimligt, snarare kund som bör bli skadeståndsskyldig.

Som du skriver, betalar kunden in en krona per uttag och bestrider resten måste frågan troligen avgöras rättsligt först. Och beställaren kan ju omöjliggöra nedplockandet genom att neka tillträde.
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag inte stämmer. Jag minns ett fall där en firma installerade bergvärme (?) i en kunds hus för några år sen. Kunden visade sig sen inte vara ägare till huset, utan det var skrivet på hans fru. Kunden vägrade betala och frun hade inget skyldighet heller och företaget kunde inte hämta tillbaka materialen.

Ett exempel på ett rutten kund.
Det är ju viktigt att det finns en definierad kund att ha avtal med, vems huset är vet jag inte om det ingår att kontrollera, men beställaren ska ju betala. Därför det alltid ska upprättas avtal före, finns enkla mallar för detta.
 
E El-Löken66 skrev:
Finns säkert rättsfall som förklarar detta, men någon skada behöver ju inte ske. Sen är frågan om det finns någon skyldighet för hantverkare att återställa allt gammalt hen slitigt itu, men det känns inte direkt rimligt, snarare kund som bör bli skadeståndsskyldig.

Som du skriver, betalar kunden in en krona per uttag och bestrider resten måste frågan troligen avgöras rättsligt först. Och beställaren kan ju omöjliggöra nedplockandet genom att neka tillträde.
Detta jag skrivit om här är jag tämligen säker på, googla lite så ser du att jag (tyvärr) har rätt :rolleyes:
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
E
Violina Violina skrev:
Detta jag skrivit om här är jag tämligen säker på, googla lite så ser du att jag (tyvärr) har rätt :rolleyes:
Rätt i vad? Att skada ska ske? Är arbetet pågående och konflikt uppstår kan väl installerat materiel avinstallera ifall konflikt verkar uppstå.
Sen finns ju olika modeller, vissa vill tillämpa delbetalningar på lite större jobb för att minska denna risk.
 
E El-Löken66 skrev:
Rätt i vad?
Sen finns ju olika modeller, vissa vill tillämpa delbetalningar på lite större jobb för att minska denna risk.
Just detta med "fast monterad"
 
E
Violina Violina skrev:
Just detta med "fast monterad"
Sen har vissa börjar köra med betalning direkt i hemmet med kortare eller Swish. Kan ge bättre förhandlingsläge för hantverkare men vissa kunder har förvånas av detta.
 
E El-Löken66 skrev:
Sen har vissa börjar köra med betalning direkt i hemmet med kortare eller Swish. Kan ge bättre förhandlingsläge för hantverkare men vissa kunder har förvånas av detta.
Är väl kanon vid mindre jobb! :love:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Violina Violina skrev:
Är väl kanon vid mindre jobb! :love:
Bara det aviseras ordentligt men kunden får då kortare tid att jämföra fakturan med prisjakt.se så det vill till att allt är reglerat innan.
 
E El-Löken66 skrev:
Bara det aviseras ordentligt men kunden får då kortare tid att jämföra fakturan med prisjakt.se så det vill till att allt är reglerat innan.
Är det en liten faktura (som det känns rimligt att man direktbetalar) hade jag iaf inte brytt mig nämnvärt om det skiljer ett par hundra hit eller dit ;)
 
E
Violina Violina skrev:
Är det en liten faktura (som det känns rimligt att man direktbetalar) hade jag iaf inte brytt mig nämnvärt om det skiljer ett par hundra hit eller dit ;)
Nej, men då är du troligen också en ganska normal kund. Men i denna tråd är detta av yttersta vikt.

Undras om det är lika snabbt påpekat ifall det är någon post som missats? :thinking:
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser inte riktigt problemet med att jämföra med en internetbutik eller ett lågprisvaruhus, så länge dessa kan leverera samma saker. Dvs, vi jämför inte ett vägguttag av märke Biltema, CoTech eller Anslut med ett från Schneider Electric. Köket som nämnt innan hade elartiklar bland annat från Schneider Electric. I fakturan stod artikelnummer med så det var lätt att jämföra med elbutik som hade exakt samma varor. 1600 kr på elbutik, vilket var i samma härad som elektrikerna i tråden sa att det kostade hos grossisten. För dessa varor fakturerade man 6000 kr...

Ja, jag är medveten om att Bauhaus ibland har en vara till ett pris som grossisten inte matchar etc, men normalt skiljer det inte så extrem så att man måste ha 4 ggr mer betalt.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser inte riktigt problemet med att jämföra med en internetbutik eller ett lågprisvaruhus, så länge dessa kan leverera samma saker. Dvs, vi jämför inte ett vägguttag av märke Biltema, CoTech eller Anslut med ett från Schneider Electric. Köket som nämnt innan hade elartiklar bland annat från Schneider Electric. I fakturan stod artikelnummer med så det var lätt att jämföra med elbutik som hade exakt samma varor. 1600 kr på elbutik, vilket var i samma härad som elektrikerna i tråden sa att det kostade hos grossisten. För dessa varor fakturerade man 6000 kr...

Ja, jag är medveten om att Bauhaus ibland har en vara till ett pris som grossisten inte matchar etc, men normalt skiljer det inte så extrem så att man måste ha 4 ggr mer betalt.
Problemet med att jämföra priser med en internetbutik är att en fysiskt butik inte har samma förutsättningar att hålla samma priser som en internetbutik. Därför tycker JAG att om man ska jämföra priser så ska man jämföra med fysiska butiker som en konsument kan handla i.

Vill du som konsument köpa el eller rörprylar i nätbutik. Varsågoda. Samma sak om du vill handla på lågprisvaruhus.

Det finns många anledningar till mitt resonemang. Det främsta är att stillestånd kostar pengar. Mycket pengar. Därför är det av yttersta vikt att hantverkaren handlar på ställen som förstår detta och lagerhåller ett stort sortiment. Tar man Dahl som exempel så kan du beställa delar fram till kl 16? Och få det till butiken dagen efter direkt på morgonen.

En annan anledning är att du alltid har tillgång till en proffesionell säljare som du kan ringa vid problem. Denna tjänst ingår.

Ska man då som konsument endast betala påslag på hantverkarens inköpspris?

Nja tycker jag. Vi jobbar lite så inom bygg. Men det är faktiskt skillnad på el och rör. Även fast det smärtar att skriva det.;)

Därför anser JAG att det är fullt rimligt att betala ett påslag för material som är baserat på priser en konsument kan köpa varan på i en fysisk välsorterad butik.
Om hantverkaren sedan har ytterligare lägre inköpspriser så är det så.

Däremot skall självklart inte fantasiprislistor användas.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Problemet med att jämföra priser med en internetbutik är att en fysiskt butik inte har samma förutsättningar att hålla samma priser som en internetbutik. Därför tycker JAG att om man ska jämföra priser så ska man jämföra med fysiska butiker som en konsument kan handla i.

Vill du som konsument köpa el eller rörprylar i nätbutik. Varsågoda. Samma sak om du vill handla på lågprisvaruhus.

Det finns många anledningar till mitt resonemang. Det främsta är att stillestånd kostar pengar. Mycket pengar. Därför är det av yttersta vikt att hantverkaren handlar på ställen som förstår detta och lagerhåller ett stort sortiment. Tar man Dahl som exempel så kan du beställa delar fram till kl 16? Och få det till butiken dagen efter direkt på morgonen.

En annan anledning är att du alltid har tillgång till en proffesionell säljare som du kan ringa vid problem. Denna tjänst ingår.

Ska man då som konsument endast betala påslag på hantverkarens inköpspris?

Nja tycker jag. Vi jobbar lite så inom bygg. Men det är faktiskt skillnad på el och rör. Även fast det smärtar att skriva det.;)

Därför anser JAG att det är fullt rimligt att betala ett påslag för material som är baserat på priser en konsument kan köpa varan på i en fysisk välsorterad butik.
Om hantverkaren sedan har ytterligare lägre inköpspriser så är det så.

Däremot skall självklart inte fantasiprislistor användas.
Ja, fast i detta pris så stämmer ju priserna med grossen och elbutik rätt bra?
Och jag tycker som sagt att man kan lägga på 20% eller så, (1600->2000kr är mer än så)
Det finns väl i övrigt ingen annan som har ett fullt sortiment, så då finns det inget för en privatperson att jämföra med?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Och jag tycker som sagt att man kan lägga på 20% eller så, (1600->2000kr är mer än så)
Ja, hela 5% mer :rolleyes: herregud
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Det är ju viktigt att det finns en definierad kund att ha avtal med, vems huset är vet jag inte om det ingår att kontrollera, men beställaren ska ju betala. Därför det alltid ska upprättas avtal före, finns enkla mallar för detta.
Det fanns ett avtal, påskrivet av beställaren. Beställaren bodde i huset tillsammans med sin fru. Tyvärr så ägde han inte huset. Han ägde väl egentligen ingenting mer än en stor hög med skulder, så företaget hade ingen möjlighet att få sina pengar. Frun visste såklart ingenting om att det installerats bergvärme (tror jag det var). Sånt är ju lätt att missa...

Du kan läsa mer här: https://www.byggahus.se/ekonomi/inte-ansvarig-bestallning-gjorts-hennes-man
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.