Måste upprepa i den här tråden (som i så många andra)
Det hantlar om att hantverkaren ska leverera
"Uppfattat värde"
Klarar han det är alla nöjda och glada och skiter fullständigt i om materialet hade 10% påslag eller 300%

Det är då det "uppfattade värdet" av tjänsten inte motsvarar prisbilden kunden hade fått för sig det blir gnäll & knussel och "hantverkare bara luras".
Detta är då oftast till följd av dålig kommunikation och transparens mellan hantverkare och kund.
( Nu pratar vi inte om de som uppenbarligen misslyckas med att leverera beställd tjänst som i https://www.byggahus.se/forum/threads/oskaelig-arbetskostnad-tillaeggsarbete.406428/ )

Det finns då två sätt att ta sig an detta med "Uppfattat värde"
Det ena är att som TS, från kundsidan avtala fram nått så att det "Uppfattade värdet" kommer att förhoppningsvis motsvara den prisbild som finns från kundenssida
Det andra är att som @Krille-72 i andra trådar sagt, att från hantverkarens sida vara tydlig om vad som ingår, vad som tillkommer, vilka priser det handlar om, och hur ÄTA ska hanteras.

Detta iaf enl mitt tycke.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kanske är bara ditt ordval men det finns ett feltänk bakom dessa ord. Själva styrkan med en marknad är att man kan sluta överenskommelser om ett ekonomiskt utbyte som gynnar båda partner, att båda får ut mer ekonomisk nytta än utan avtalet. Om utgångspunkten som företagare är att man ska lura sina avtalsparters istället för att leverera värde så är det ju ett företag som inte är att lita på. Kanske har vi lite för många sådana destruktiva tankar i hantverksbranschen?
Skulle inte kalla det feltänk, bara en tanke på hur folk ser på saker och ting.

Förr odlade du potatis och jag värpte ägg och sedan bytte vi ett antal som gjorde bägge nöjda - inga konstigheter.

I det kapitalistiska samhället finns andra möjligheter att reglera affärer och tror någon annat än att företagares mål är att få ut så mycket pengar från kunden som möjligt utan att få denne att känna sig rånad av en liga, utan något snäpp under skulle jag kalla den personen Hippie och vara glad att det fort finns sådan naivitet i samhället.

Alla affärsmodeller, i princip, går ut på att maximera vinsten, detta uppnås genom att få kunden att betala så mycket som möjligt men ändå vilja komma tillbaka då alternativen är sämre.

Sen kan andra faktorer öka nöjdhetskänslan men det är givetvis inte någon moralisk kompass inblandad här, att endast ta självkostnadspris plus minimalt täckningsbidrag för företagaren överlevnad, det beh även läggas undan för svåra tider.

Om någon benämner detta att lura kunder eller verkligheten går ju att diskutera vem som har rätt, men i alla system världen över är det alltid någon som roffar åt sig i slutändan.

Tror du att du får valuta för pengarna då du lämnar bilen på service eller handlar en kaffe på stan?

Det blir den situation som uppstår när vi har väldigt många i samhället idag som har det gott ställt, ett bra överflöd på pengar men feta lån till nollränta där betalningen skjuts framåt.

Claes Sörmland
E El-Löken66 skrev:
Skulle inte kalla det feltänk, bara en tanke på hur folk ser på saker och ting.

Förr odlade du potatis och jag värpte ägg och sedan bytte vi ett antal som gjorde bägge nöjda - inga konstigheter.

I det kapitalistiska samhället finns andra möjligheter att reglera affärer och tror någon annat än att företagares mål är att få ut så mycket pengar från kunden som möjligt utan att få denne att känna sig rånad av en liga, utan något snäpp under skulle jag kalla den personen Hippie och vara glad att det fort finns sådan naivitet i samhället.

Alla affärsmodeller, i princip, går ut på att maximera vinsten, detta uppnås genom att få kunden att betala så mycket som möjligt men ändå vilja komma tillbaka då alternativen är sämre.

Sen kan andra faktorer öka nöjdhetskänslan men det är givetvis inte någon moralisk kompass inblandad här, att endast ta självkostnadspris plus minimalt täckningsbidrag för företagaren överlevnad, det beh även läggas undan för svåra tider.

Om någon benämner detta att lura kunder eller verkligheten går ju att diskutera vem som har rätt, men i alla system världen över är det alltid någon som roffar åt sig i slutändan.

Tror du att du får valuta för pengarna då du lämnar bilen på service eller handlar en kaffe på stan?

Det blir den situation som uppstår när vi har väldigt många i samhället idag som har det gott ställt, ett bra överflöd på pengar men feta lån till nollränta där betalningen skjuts framåt.
Jag tror inte du vill leva i det samhälle som du beskriver. Det skulle innebära t ex att jag som konsument aldrig skulle betala en löpande faktura enligt hela det fakturerade beloppet. Jag skulle varje gång betala en lägre summa och säga att överskjutande belopp är oskäligt. Det gynnar ju mig ekonomiskt.

Visst finns det folk som spelar detta spel men de är ovanliga (och bor enligt min granne hantverkaren på Djursholm). Men de flesta av oss agerar i ett samhälle som bygger på rätt stor tillit och ärlighet. Och jag är verkligen ingen hippie i min världssyn men att beskriva Sverige som en failed state (eller failed culture snarare) stämmer inte med empirin. Sen kanske du har rätt i att det finns en sjuk subkultur bland vissa hantverkare. Arbetarklassens män som har blivit företagarmedelklass men inte förstår att offerskapets tjuv och roffarmoral inte fungerar där? Jag hoppas inte det är så.)

• Gilla
RACS och 2 till
  • Laddar…
Det kanske är bara ditt ordval men det finns ett feltänk bakom dessa ord. Själva styrkan med en marknad är att man kan sluta överenskommelser om ett ekonomiskt utbyte som gynnar båda partner, att båda får ut mer ekonomisk nytta än utan avtalet. Om utgångspunkten som företagare är att man ska lura sina avtalsparters istället för att leverera värde så är det ju ett företag som inte är att lita på. Kanske har vi lite för många sådana destruktiva tankar i hantverksbranschen?
Om utgångspunkten är att luras som företagare så har man eller kommer få stora problem. Ett helt annat problem är att konsumenter ibland känner sig lurade. FAST företagaren inte haft en ambition att luras. En anledning till detta är att man jämför materialpriser på sin faktura med nätbutiker eller lågprisvaruhus.
Här MÅSTE man som konsument ta upp detta till diskussion innan beställning med sin företagare.
Det är precis det den här tråden handlar om. Att avtala om materialpriser och påslag som båda parter är överens om.

Jag påstår INTE att det kommer bli lätt.

Här nedan är ett kort urklipp av materialpriser vid en jämförelse mellan Byggmax, Bauhaus och Beijer Bygg. (Byggmax pris råkade försvinna när jag klistrade in texten. :surprised:)
Observera texten om märkesvaror. Här jämför man alltså äpplen och päron enligt mig. Ska en undersökning vara korrekt så måste man jämföra samma saker.

”Det är dock nära till andraplatsen som Bauhaus tar hem. Där kostar materialet till altanen 17 436 kronor. De ska få beröm för att de hade allt material i utbudet och även ett stort verktygsutbud (vilket Byggmax hade mer skralt av).

Beijer Bygg är dyrast, där materialet till altanen kostar 25 440 kronor. De har också främst märkesvaror att välja på, även om det inte alltid är så att den vara du tittar på nödvändigtvis har bättre kvalitet för det. Här måste du detaljgranska kvalitetsklassificeringar för att få 100 procent koll.”

17 436 kr Bauhaus
25 440 kr Beijer Bygg

+ 8 004 kr Beijer

I detta ex kan man alltså göra ett påslag på ca 46% om man handlar på Bauhaus men använder Beijers prislista. Rent kriminellt att göra på detta sätt om ni frågar mig. Därför anser jag att man ALLTID ska bif. Sin inköpsfaktura.

Har företagaren däremot handlat på Beijer till dessa priser och fakturerat konsument är risken stor att konsumenten kommer att känna sig lurad när man går in och jämför priser. Men har hen blivit lurad och bedragen?

Om vi nu plockar in rabatter och evt. Bakbunusar så kommer differensen mellan Beijer och i det här fallet Bauhaus minska. Men inte så mycket som folk säkert tror. Bauhaus är billigare en Beijer. OCH det finns billigare alternativ än Byggmax och Bauhaus om man plockar russinen ur kakan och beställer på nätet.
När det sedan kommer till kvalitet på virket så är det däremot det omvända. Då har Beijer bättre kvalitet. Här är skillnaden faktiskt ganska stor i många fall. Inte alltid. Men i många fall.

Summa kardemumma är att detta inte är några lätta frågor som har några enkla svar.
Men för att prisjämförelser ska bli så korrekta som det går kan man inte jämföra internetpriser med fysiska butiker.
Man måste också jämföra lika produkter så långt det är möjligt. En bilverkstad som kör med piratdelar kan inte jämföras med en orginalverkstad som kör med originaldelar.

Byggmax E-handel. 16 925 kr

• Gilla
jaash
  • Laddar…
E
Jag tror inte du vill leva i det samhälle som du beskriver. Det skulle innebära t ex att jag som konsument aldrig skulle betala en löpande faktura enligt hela det fakturerade beloppet. Jag skulle varje gång betala en lägre summa och säga att överskjutande belopp är oskäligt. Det gynnar ju mig ekonomiskt.

Visst finns det folk som spelar detta spel men de är ovanliga (och bor enligt min granne hantverkaren på Djursholm). Men de flesta av oss agerar i ett samhälle som bygger på rätt stor tillit och ärlighet. Och jag är verkligen ingen hippie i min världssyn men att beskriva Sverige som en failed state (eller failed culture snarare) stämmer inte med empirin. Sen kanske du har rätt i att det finns en sjuk subkultur bland vissa hantverkare. Arbetarklassens män som har blivit företagarmedelklass men inte förstår att offerskapets tjuv och roffarmoral inte fungerar där? Jag hoppas inte det är så.)
Kanske skriver otydligt men detta är samhället vi lever i, ja, och det har inget med hantverkare att göra. Titta på USA, där finns inget fult med att göra enorma vinster genom hårt arbete, var hamnar dessa pengar tror du, välgörenhet?

Sverige har av tradition ett högt skattetryck och bra arbetsmiljö genom starka fackförbund, dessa ställer ju även likvärdiga krav för utländska arbetare vilket jag tror gynnar alla, kanske inte Derbyboy, i slutet.

Den absoluta majoriteten tar skäligt betalt i gemene hens mening, men detta räcker ju inte för personer som Derbyboy då varje krona ska redovisas av företagen för att denne ska kunna betala vad som denne anser rättvist.

Sant som någon skriver, skulle timpeng en öka, och med den ROT skulle kunderna kanske bli mer nöjda, problemet här är att då något höjs i en ände blir svårigheten att sänka det i en annan, det har vi sett exempel på som exempelcis restaurangmomsen, RUT och ROT, det påverkar inte lika stort som det borde, men kanske tillräckligt.

E El-Löken66 skrev:
Jo.. Att du värpte ägg skulle jag absolut kalla "konstigheter" :crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
  • Haha
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om utgångspunkten är att luras som företagare så har man eller kommer få stora problem.
Jag är helt med dig där och menar att empirin inte stödjer att vårt samhälle är sådant. I alla mätningar så ligger vi i den internationella toppen vad gäller tillit. Ett handslag gäller vanligen i Sverige på ett annat sätt än i t ex USA eller ännu värre - södra Italien.

Men om jag förstår @El-Löken66 rätt så tycks han ha en annan syn på vårt samhälle. Jag hoppas han är rätt ensam om denna syn så att stora delar av företagarna inom hantverk inte lever i föreställningen att hela samhället är ett tjuv- och rövarsamhälle. Då blir de svåra att göra affärer med.

Jag är helt med dig där och menar att empirin inte stödjer att vårt samhälle är sådant. I alla mätningar så ligger vi i den internationella toppen vad gäller tillit. Ett handslag gäller vanligen i Sverige på ett annat sätt än i t ex USA eller ännu värre - södra Italien.

Men om jag förstår @El-Löken66 rätt så tycks han ha en annan syn på vårt samhälle. Jag hoppas han är rätt ensam om denna syn så att stora delar av företagarna inom hantverk inte lever i föreställningen att hela samhället är ett tjuv- och rövarsamhälle. Då blir de svåra att göra affärer med.
Nu ska vi inte ge oss in och debattera samhället. Men jag måste svara lite kort. Jag upplever nämligen själv att samhället blir hårdare och hårdare. ( Tror de flesta håller med).
Roffarmentaliteten har ökat. Kanske är det alla dessa fallskärmar och olika politikeraffären som bidrar förutom globaliseringen i samhället.

Som företagare ser jag en ökad otrygghet att faktiskt få betalt. Det är en stor förändring på bara 10 år. Detta gäller både mot andra företag och mot privatpersoner. Det ligger mycket i det din granne säger om Djursholm.
En annan sak vi märker är att folk är fräckare. Man hittar repor och färg skav och påstår att dom inte varit där förut. Inte helt ovanligt även i utrymmen där arbetet inte ens utförts. Mobilkameran har blivit ett nödvändigt vapen som vi använder flitigt idag innan arbetet startar.
Förr visste jag att om det blivit ett märke i väggen så är det troligtvis vi som har gjort det. Idag är jag mycket mer osäker.

Så det är inte bara hantverkare som är oseriösa. Det är även konsumenter. Tyvärr ser jag detta som ett samhällsproblem. Nu hoppas jag och tror att det ser bättre ut i mindre städer och samhällen.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om utgångspunkten är att luras som företagare så har man eller kommer få stora problem. Ett helt annat problem är att konsumenter ibland känner sig lurade. FAST företagaren inte haft en ambition att luras. En anledning till detta är att man jämför materialpriser på sin faktura med nätbutiker eller lågprisvaruhus.
Jag ser inte riktigt problemet med att jämföra med en internetbutik eller ett lågprisvaruhus, så länge dessa kan leverera samma saker. Dvs, vi jämför inte ett vägguttag av märke Biltema, CoTech eller Anslut med ett från Schneider Electric. Köket som nämnt innan hade elartiklar bland annat från Schneider Electric. I fakturan stod artikelnummer med så det var lätt att jämföra med elbutik som hade exakt samma varor. 1600 kr på elbutik, vilket var i samma härad som elektrikerna i tråden sa att det kostade hos grossisten. För dessa varor fakturerade man 6000 kr...

Ja, jag är medveten om att Bauhaus ibland har en vara till ett pris som grossisten inte matchar etc, men normalt skiljer det inte så extrem så att man måste ha 4 ggr mer betalt.

E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser inte riktigt problemet med att jämföra med en internetbutik eller ett lågprisvaruhus, så länge dessa kan leverera samma saker. Dvs, vi jämför inte ett vägguttag av märke Biltema, CoTech eller Anslut med ett från Schneider Electric. Köket som nämnt innan hade elartiklar bland annat från Schneider Electric. I fakturan stod artikelnummer med så det var lätt att jämföra med elbutik som hade exakt samma varor. 1600 kr på elbutik, vilket var i samma härad som elektrikerna i tråden sa att det kostade hos grossisten. För dessa varor fakturerade man 6000 kr...

Ja, jag är medveten om att Bauhaus ibland har en vara till ett pris som grossisten inte matchar etc, men normalt skiljer det inte så extrem så att man måste ha 4 ggr mer betalt.
Jag tror du i grund och botten har rätt i dina tankar och åsikter.
Och det är svintigt att utnyttja systemet på så sätt att ett alldeles ohemult påslag tas ut i efterhand, då prylarna redan sitter monterade då hantverkaren troligen inte betalar dessa höga inköpspriser.

Därmed inte sagt att de skulle ligga lägre än Elbutik.se eller Bauhaus som exempel men å andra sidan heller inte dubbelt eller trippelt heller.

Det som vore intressant att veta är hur många som egentligen tar dessa svinaktiga priser en titt här i forumet visar vara enstaka trådar så extremfallen är kanske inte så många. Men någon slags reglering hade kanske varit på plats för att undvika ocker gällande varor då tjänster beställs. Mycket svårt att kontrollera dock skulle behövas någon slags grundnettoprislista. Men inte ens det blir rätt.

Ett företag med ekonomin i gungning kanske tar chansen att ta extra betalt på kundens bekostnad, samtidigt är kunden som regel betydligt mer upplyst idag.

E El-Löken66 skrev:
Och det är svintigt att utnyttja systemet på så sätt att ett alldeles ohemult påslag tas ut i efterhand, då prylarna redan sitter monterade då hantverkaren troligen inte betalar dessa höga inköpspriser.

Därmed inte sagt att de skulle ligga lägre än Elbutik.se eller Bauhaus som exempel men å andra sidan heller inte dubbelt eller trippelt heller.

Det som vore intressant att veta är hur många som egentligen tar dessa svinaktiga priser en titt här i forumet visar vara enstaka trådar så extremfallen är kanske inte så många. Men någon slags reglering hade kanske varit på plats för att undvika ocker gällande varor då tjänster beställs. Mycket svårt att kontrollera dock skulle behövas någon slags grundnettoprislista. Men inte ens det blir rätt.

Ett företag med ekonomin i gungning kanske tar chansen att ta extra betalt på kundens bekostnad, samtidigt är kunden som regel betydligt mer upplyst idag.
Men det finns ju faktiskt, i lagen, kunden kan alltid välja att bestrida fakturan, betala vad denne anser skäligt, och sedan låta hantverkaren ta det till tinget om denne anser att kunden fått ett skäligt pris.

Sen är ju frågan om det är värt för kunden att ta den här striden, för oftast handlar den oskäliga materialkostnaden kanske om några tusenlappar..

Fairlane
E El-Löken66 skrev:

Nej, det är som sagt svårt att veta vad "rätt" pris skulle vara, men om både jag och elektrikerna kan köpa in sakerna för 1600 kronor, så tycker jag att 2000 kr, kanske är rimligt. 2500 kr kan jag leva med, men börjar muttra. 6000 kr så blir man bara förbannad. Det var inte heller något litet skumt källarbolag utan ett bolag som funnits i 40 år, med cirka 35 elektriker anställda. Sen tycker många "Ja, men 4000 mer eller mindre i en köksrenovering är ju inget att bråka om, ifall det blev bra". Åtminstone jag hade kunnat göra roligare saker för pengarna. Alternativet hade såkalrt varit att man höjt timpriset så att det gick jämnt upp. Det hade åtminstone för mig känts bättre.
Jag håller helt med dig om att felet är att när man väl får veta priset så sitter grejerna redan på plats.

E El-Löken66 skrev:

Det är som du säger mycket svårt. Taxibranschen blev ju av med de mest oseriösa när man ställde nya krav på de som hade ett jämförelsepris över 500:- (De stora bolagen i Stockholm ligger mellan 310 och 350). Innan dess såg jag bilar med jämförelsepris på 799:-, 999:-, 1299:-, 1999:-. Det snurrade tydligen en taxi med 9999:- i jämförelsepris och blåste turister och affärsbesökare vid färjelägen och flygplatser. Den bilen såg jag aldrig själv, men övriga ovan har jag sett. Efter regleringen har jag inte sett någon som tar mer än 499:-

Hur man skulle reglera det på elprylar, rörprylar etc vet jag inte. Det är ju inte en produkt, utan 1000-tals. Kanske borde man tvinga de stora grossisterna att gå ut med informationsmaterial till svenska folket. Typ: "Hej, vi är en grossistfirma som levererar varor till din hantverkare. Av oklar anledning har vi valt att ha priser som ligger 4-5 ggr över marknadspris, priser som vi sen ger rejäla rabatter på till våra kunder. Vissa av våra kunder använder detta för att lura dig som slutkund.".
Kanske skulle de galna prislistorna regleras till rimligare prislistor isåfall. Det skulle iofs inte hindra en rutten firma från att fortfarande helgalna priser, men det skulle vara lättare att skriva kontrakt av typen "inköpspris plus X%"

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E
Violina Violina skrev:
Men det finns ju faktiskt, i lagen, kunden kan alltid välja att bestrida fakturan, betala vad denne anser skäligt, och sedan låta hantverkaren ta det till tinget om denne anser att kunden fått ett skäligt pris.

Sen är ju frågan om det är värt för kunden att ta den här striden, för oftast handlar den oskäliga materialkostnaden kanske om några tusenlappar..
Men om kunden inte betalar för materielet tillhör det fortfarande hantverkare och denne bör då ges tillträde för att plocka ner detta.

Givetvis ett enormt slöseri med tid och pengar för bägge parter.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men om kunden inte betalar för materielet tillhör det fortfarande hantverkare och denne bör då ges tillträde för att plocka ner detta.

Givetvis ett enormt slöseri med tid och pengar för bägge parter.
Japp, och det är därför det är så enormt viktigt att kunden betalar en skälig summa för materialet och inte helt struntar i att betala fakturan :)

Sen är det där med "fast monterat" lurigt, för enligt lag tillhör det fastigheten så fort det är fast monterat och man inte kan avlägsna det utan att åsamka "betydande skada" men visst, egentligen håller jag med dig om att det skulle tillhöra den som ursprungligen betalat för det..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.