6 899 läst ·
46 svar
7k läst
46 svar
Avtal mellan grannar vid bygge av gemensamt staket
A ajn82 skrev:
Det vi skriver involverar båda fastigheternas rättigheter och kommer skrivas under av båda, så jo, det bör fungera...A ajn82 skrev:
Det finns det rättsligt rätt dåligt definierade konceptet "gemensamma servitut". Dessa förvaltas som samfälligheter enligt 1 § samfällighetslagen ("servitut eller annan särskild rättighet som hör till flera fastigheter gemensamt"), alltså de förvaltas med delägarförvaltning eller om man väljer det med en samfällighetsförening.A ajn82 skrev:Kan man skriva ett avtalsservitut som berör åtgärder utanför den egna fastigheten? Det känns som att överlappet med GA i så fall blir nästan 100%, fast utan lagstiftningen runt hur förvaltning ska skötas, avgifter drivas in osv.
Vad händer om man inte är överens om nödvändigt underhåll på sakerna som inte tillhör fastigheten? Mellan två privatpersoner kan man såklart skriva ett avtal som reglerar det, men går det mellan fastigheter?
"Framtida ägare av fastighet X åläggs att betala för underhåll av Y på fastigheten Z"? Jag känner mig tveksam, men det är bara baserat på magkänsla, ingen egentligen juridisk kunskap utöver vad jag läst mig till hör på forumet över åren
Men jag tror inte de fungerar för ett staket som ringlar sig fram och tillbaka över fastighetsgränsen. Det kan ju inte ordnas som via ett servitut som hör till flera fastigheter gemensamt. Det är snarare så att för den sräcka av staketet det står på grannens mark så behöver man ett härskande servitut för staketet och för de sträckor det står på den egna marken behöver grannen istället det där härskande servitutet. Det blir inget gemensamt servitut.
Passar bättre för delade vägsträckor på annans mark eller kanske t ex en delad brunnsanläggning eller avloppsreningsanläggning på annans mark.
Klicka här för att svara