Satsuki
Borde kanske vetat bättre än att ställa en (konkret och saklig) fråga här, man kan ju aldrig räkna med ett s svar på frågan utan allas åsikter om ditt och datt. Om det står i inlägget att en förutsättning är det är ett gemensamt projekt kanske det inte är superanvämdbart att föreslå att vi bygger själv? Och om man inte har kunskapen (praktiskt eller juridiskt) kanske man inte ska spekulera?

Stort tack till @Claes Sörmland och @Nötegårdsgubben för konkreta och användbara svar 👍

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
A ajn82 skrev:
Läs tråden där TS bråkar om att de har rätt att gå in på sin grannes tomt för underhåll eftersom det fanns ett gammalt avtal, som de nya ägarna givetvis inte är bundna av. Efter det förstår du nog varför alla avråder dig från detta upplägget.
Tja, eftersom våra garage ligger i tomtgräns och kräver att man får tillträde till grannens mark för underhåll är det liksom redan ett faktum att vi måste ha en vettig relation till våra grannar. Och (kanske konstigt nog om man läser här) går det för mesta bra, våra grannar på båda sidor är bra och vettiga…. Just nu delar vi på en häck, vilket går bra.
Min tanke var snarare att det ska finnas någon form av dokument inför evt framtida ägarbyten som säger att båda fastigheternas ägare var överens om att bygga på tomtgräns, överens om utformning och staketet är samägt.

Att man inte kan tvinga någon framtida ägare till underhåll är vi helt på det klara med….

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Tja, eftersom våra garage ligger i tomtgräns och kräver att man får tillträde till grannens mark för underhåll är det liksom redan ett faktum att vi måste ha en vettig relation till våra grannar. Och (kanske konstigt nog om man läser här) går det för mesta bra, våra grannar på båda sidor är bra och vettiga…. Just nu delar vi på en häck, vilket går bra.
Min tanke var snarare att det ska finnas någon form av dokument inför evt framtida ägarbyten som säger att båda fastigheternas ägare var överens om att bygga på tomtgräns, överens om utformning och staketet är samägt.

Att man inte kan tvinga någon framtida ägare till underhåll är vi helt på det klara med….
Men kan du förklara exakt vad detta avtal ska handla om? I ditt första inlägg skrev du bland annat ”Och ff hur framtida underhåll skall göras…”. Nu skriver du att man inte kan tvinga någon. Därför föreslog jag kompositplank där man slipper all underhåll.
Att ni är överens om höjd, utformning, placering osv kan väl skrivas som ett ömsesidigt grannmedgivande. Finns blanketter som ni säkert kan anpassa efter ert behov. Kring ägarskapet är det nog krångligt när det inte är samfällighet. Det vet jag inte hur man kan göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.