N Nils ST skrev:
Ja så kan det ju också bli såklart, Tråkigt men inte omöjligt men lantmätarna förr hade en otrolig förmåga att mäta med cm precision som stämmer alldeles perfekt än idag.
Kartlagret med inmätta punkter är just det som heter registerkartan och den kommer du åt från min fastighet. Mäts en punkt in rättas registerkartan utefter den inmätta punkten.
Nja, tror nog lantmätaren menade något som heter DRK kvalitet, där man även kan se lägesnoggranhet på gränserna. Men de är inte heller att lita på då vissa kommuner tex lägger in väldigt bra noggrannhet helt utan underlag. Det ”sämsta” är fyra meter men kan vara i princip vad som helst.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Nja, tror nog lantmätaren menade något som heter DRK kvalitet, där man även kan se lägesnoggranhet på gränserna. Men de är inte heller att lita på då vissa kommuner tex lägger in väldigt bra noggrannhet helt utan underlag. Det ”sämsta” är fyra meter men kan vara i princip vad som helst.
När osäkerheter rättas sker detta mot äldre fastigheters intressen till förmån för nyare vilket är bedräglig praxis
Lagmännen har inte begripit denna orättvisa eller avsiktligt ignorerat den samt i kommuners fall avsiktligt utnyttjat den för markstölder av privatmark

N
M Manfreds skrev:
Ja de kan de ju ha vart men det är ju samma punkter i drk kvalite som i registerkartan.

Ja, materialet är ju exakt detsamma.

Ja
B byggarätt skrev:
När osäkerheter rättas sker detta mot äldre fastigheters intressen till förmån för nyare vilket är bedräglig praxis
Lagmännen har inte begripit denna orättvisa eller avsiktligt ignorerat den samt i kommuners fall avsiktligt utnyttjat den för markstölder av privatmark
B byggarätt skrev:
Jag har länge misstänkt att det är kommunerna själva som går in och ändrar i registerkartan till sin fördel för att få mark gratis. Jag VET också fall där kommunen på nätterna har grävt upp gamla befintliga rör och flyttat dem, för att på så sätt tillförskaffa sig gratis mark. Hände min grannes kusins son.

• Gilla
snuttjulle och 2 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Ja

Jag har länge misstänkt att det är kommunerna själva som går in och ändrar i registerkartan till sin fördel för att få mark gratis. Jag VET också fall där kommunen på nätterna har grävt upp gamla befintliga rör och flyttat dem, för att på så sätt tillförskaffa sig gratis mark. Hände min grannes kusins son.
Ja vissa deltagare i tråden tror att kommunen är som kyrkan när de är skurkar och vet att privata intressen i princip aldrig kan få rätt mot kommunen

B byggarätt skrev:
Ja vissa deltagare i tråden tror att kommunen är som kyrkan när de är skurkar och vet att privata intressen i princip aldrig kan få rätt mot kommunen
Vellinge var ju uppe och avgjordes precis nyligen, till privatpersonernas fördel.

om jag inte minns helt fel hade de också varit ute om nätterna och helt sonika grävt upp privatpersoners gränsmarkeringar. Tror de planterade parkslide på den marken sen.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Ja så kan det ju också bli såklart, Tråkigt men inte omöjligt men lantmätarna förr hade en otrolig förmåga att mäta med cm precision som stämmer alldeles perfekt än idag.
Kartlagret med inmätta punkter är just det som heter registerkartan och den kommer du åt från min fastighet. Mäts en punkt in rättas registerkartan utefter den inmätta punkten.
Jag uppfattade det som att det är själva kartan från 1955 som var fel, den är tydligen skapad i en skala som gör att att enkelt pennstreck motsvarade 4-5 meter.
De angivna avstånden från 1955 var däremot väldigt exakta, det skilde bara 3-4 centimeter mot angivet mått.

N
J johanpalsson skrev:
Jag uppfattade det som att det är själva kartan från 1955 som var fel, den är tydligen skapad i en skala som gör att att enkelt pennstreck motsvarade 4-5 meter.
De angivna avstånden från 1955 var däremot väldigt exakta, det skilde bara 3-4 centimeter mot angivet mått.
Svårt att förstå problemet här faktiskt. Du menar att dina markeringar skilde 3-4 meter från vad du trodde enligt avstyckningskartan?
Oavsett så är ju totalt fel det personen från lantmäteriet sa till dig om att alla kartor du kan hitta på webbportalen felaktiga. Är till 100% säkert på att det var registerkartan han syftade på och då stämmer det ju. Registerkartan är felaktig i stora delar eftersom lantmäteriet tog alla alla landets papperskartor och passa in dom för hand och eftersom det var olika skala och alla inte passade så bra ihop så finns det stora felaktigheter i kartan. Ryktet säger att om det var olika skalor på kartor som skulle passas så blötte man den som behövde bli större och drog i den lite.

Redigerat:
N Nils ST skrev:
Svårt att förstå problemet här faktiskt. Du menar att dina markeringar skilde 3-4 meter från vad du trodde enligt avstyckningskartan?
Oavsett så är ju totalt fel det personen från lantmäteriet sa till dig om att alla kartor du kan hitta på webbportalen felaktiga. Är till 100% säkert på att det var registerkartan han syftade på och då stämmer det ju. Registerkartan är felaktig i stora delar eftersom lantmäteriet tog alla alla landets papperskartor och passa in dom för hand och eftersom det var olika skala och alla inte passade så bra ihop så finns det stora felaktigheter i kartan. Ryktet säger att om det var olika skalor på kartor som skulle passas så blötte man den som behövde bli större och drog i den lite.
Haha, det är inga problem från min sida, jag refererade bara till de första ord som lantmätaren sa.
Hans yngre kollega (ja, det var två stycken) höll ju med också.
Och, det du säger med att man passat ihop kartor, det fick vi ju också veta.

Så, det är ju inte alls konstigt att det kan finnas vissa skillnader (stora och små) mellan det man kan hitta på lantmäteriets webbplats och verkligheten :-)

N
J johanpalsson skrev:
Haha, det är inga problem från min sida, jag refererade bara till de första ord som lantmätaren sa.
Hans yngre kollega (ja, det var två stycken) höll ju med också.
Och, det du säger med att man passat ihop kartor, det fick vi ju också veta.

Så, det är ju inte alls konstigt att det kan finnas vissa skillnader (stora och små) mellan det man kan hitta på lantmäteriets webbplats och verkligheten :)
Jag mena nog inte problem egentligen utan snarare jag förstår inte vad du menar ;) Pratade han om inpassningen då är det just registerkartan dom syftade på. Viktigt att inte blanda ihop registerkartan med förrättningskartor. Dom borde vart tydligare med det.

Redigerat:
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
J johanpalsson skrev:
Tycker nog ändå det låter som att förrättningskartan är rätt? Men att den inte stämmer med registerkartan. Registerkartan stämmer som nämt sällan, men det hör till undantagen att förrättningskartor inte stämmer.

• Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
SarB
H hempularen skrev:
Jag har iofs. aldrig personligen köpt en tomt. Men det brukar finnas diverse friskrivningar vid köp av tomt som skall styckas av. Säljaren kan omöjligen garantera att tomten skall vara precis så som man planerar. lantmäteriet bestämmer enväldigt hur avstyckningen skall göras.
Fast det stämmer inte. Skickas ett köp in till lantmäterlet sker avstyckning enligt köpet, har en areal angetts i köpet förhåller sig LM till det såvida det inte finns ett hinder mot att stycka på det viset. Som någon skrev ovan brukar en diff på 10% vara godtagbart eftersom det då fortfarande bedöms stämma överens med köpet.

H Huruvida skrev:
Det är inte min erfarenhet men om så sker är det upplagt för domvilla och beslutet kommer troligen undanröjas.

Har kommunen inte meddelat LM att det finns annan ägare av marken,TS, så kan de bli skadeståndsskyldiga.
Så är det i princip alltid här jag bor, att alla berörda parter inte kallas till förrättningen och ett beslut kan ju först bli undanröjt om någon överklagar....bara för att man inte deltager i förrättningen så innebär ju inte det att man per automatik blir missnöjd med beslutet.

N
G grodis skrev:
Så är det i princip alltid här jag bor, att alla berörda parter inte kallas till förrättningen och ett beslut kan ju först bli undanröjt om någon överklagar....bara för att man inte deltager i förrättningen så innebär ju inte det att man per automatik blir missnöjd med beslutet.
Det kan inte vara så att dom som faktiskt är sakägare och vilka du tycker borde vara sakägare inte stämmer överens bara. Men du har absolut rätt i att man inte behöver vara missnöjd bara för att man inte är hörd men man borde vara missnöjd då eftersom om någon begär domvilla så faller ju hela förrättningen och då alltså även din avstyckning tex. om det är det ärendet handlar om och så står man där utan fastighet helt plötsligt. Domvilla kan ju begäras lång tid efter förrättningen är avslutad också så det borde vara ytterst otryggt att vara del i en sån förrättning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.