Jag sålde en gång en fastighet efter avstyckning och då skrevs i kontraktet att det gällde ett visst antal kvm och att om avstyckningen blev större eller mindre reducerades eller ökades priset med en viss summa per kvm.

Verkar märkligt om en kommun som har egna juridiska experter och troligtvis säljer tomter regelbundet inte tänkt på en sådan klausul.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nanny Fine
N Nils ST skrev:
Och 100 gånger av 100 är det en nullitet. Går inte att avtala om eftersom det inte är dispositivt. Kan ha viss skattemässig betydelse men inte när det gäller fastighetsrätt. Det är endast mäklare som försöker avtala om äganderätten vilket är fullkomligt fel. Så sluta vara otrevlig och så läs på lite i juridiken själv.
Eh, nullitet? Nu överdriver du en ganska stor aning.... Dessutom försöker du förminska mig genom fina ord, men lyckas inte. Glöm ”hundra av hundra gånger” då, om uttrycket stör dig (herregud).. Att äganderätten övergår en annan dag än den man skriver avtal är i alla fall extremt vanligt. Och innebär exakt så, att du blir ägare den avtalade dagen och inte den dagen då avtal skrivs. Vet att mäklarnas avtal är utformade av Mäklarsamfundet så har du synpunkter på det juridiska kan du ta det med dem. Jag är juridikutbildad, inte jurist. Försök att hjälpa trådskaparen istället, dina påhopp på mig hjälper inte till.

• Gilla
OlleKlockare
  • Laddar…
Q Qvanten skrev:
Verkar märkligt om en kommun som har egna juridiska experter och troligtvis säljer tomter regelbundet inte tänkt på en sådan klausul.
Tyvärr kan det vara högst medvetet att en sådan inte finns. Kommuner är värsta sorten.

P
N Nils ST skrev:
Nu är det ju exakt det ett köpekontrakt innebär! Att just äganderätten övergår! Det framgår tydligt i jordabalken 4:1.
Nej, det är köpebrevet...

• Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
N
Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Eh, nullitet? Nu överdriver du en ganska stor aning.... Dessutom försöker du förminska mig genom fina ord, men lyckas inte. Glöm ”hundra av hundra gånger” då, om uttrycket stör dig (herregud).. Att äganderätten övergår en annan dag än den man skriver avtal är i alla fall extremt vanligt. Och innebär exakt så, att du blir ägare den avtalade dagen och inte den dagen då avtal skrivs. Vet att mäklarnas avtal är utformade av Mäklarsamfundet så har du synpunkter på det juridiska kan du ta det med dem. Jag är juridikutbildad, inte jurist. Försök att hjälpa trådskaparen istället, dina påhopp på mig hjälper inte till.
Jag använder de ord som är rätt i sammanhanget, tolka det hur du vill. Faktum kvarstår. Det är inte vanligt att äganderätten övergår en annan dag än när man skriver under eftersom det inte är möjligt vad som än står i kontraktet och vad än Mäklarsamfundet tror. Det är däremot som sagt mycket vanligt att det står i kontraktet. Men som sagt så har det ingen betydelse i detta fall. Är du juridik utbildad så borde du ta en stund att läsa på om detta. Börja läs på vad Sveriges ledande konsulter inom fastighetsrätt säger om saken https://vesterlins.se/ordlistan/aganderattsovergangenJag är också juridikutbildad om det känns bättre för dig.

Redigerat:
  • Gilla
Huruvida och 2 till
  • Laddar…
N
Mats Engquist skrev:
Nej, det är köpebrevet...
Nej äganderätten övergår när avtalet skrivs. Köpebrevet fullbordar bara köpet.

• Gilla
  • Laddar…
Nanny Fine
N Nils ST skrev:
Jag använder de ord som är rätt i sammanhanget, tolka det hur du vill. Faktum kvarstår. Det är inte vanligt att äganderätten övergår en annan dag än när man skriver under eftersom det inte är möjligt vad som än står i kontraktet och vad än Mäklarsamfundet tror. Det är däremot som sagt mycket vanligt att det står i kontraktet. Men som sagt så har det ingen betydelse i detta fall. Är du juridik utbildad så borde du ta en stund att läsa på om detta. Börja läs på vad Sveriges ledande konsulter inom fastighetsrätt säger om saken [länk]Jag är också juridikutbildad om det känns bättre för dig.
Vi äger väl att du har rätt, så har vi båda fel... Försök nu att bidra till lite konstruktiv hjälp till stackarn som startat tråden och vill ha hjälp...

• Gilla
ovk och 1 till
  • Laddar…
N
Vi äger väl att du har rätt, så har vi båda fel... Försök nu att bidra till lite konstruktiv hjälp till stackarn som startat tråden och vill ha hjälp...
Du får tro vad du vill, det spelar ingen roll för mig men du vilseleder TS och jag hjälper till genom att uppmärksamma att ditt första inlägg är felaktigt och inte hjälper TS med sin fråga.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nanny Fine
N Nils ST skrev:
Du får tro vad du vill, det spelar ingen roll för mig men du vilseleder TS och jag hjälper till genom att uppmärksamma att ditt första inlägg är felaktigt och inte hjälper TS med sin fråga.
Du ger dig visst aldrig....

Bara för att du skickar en länk till nåt privatägt företag (inte något lagrum eller dylikt) betyder inte att du har rätt. Det enda du och jag är överens om är att vi inte är överens. Men det som är intressant är vad det står i trådskaparens kontrakt. Så kan du släppa mig nu?

• Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Vi behöver höra från TS vad som stod i kontraktet för att komma vidare tror jag.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
N
Du ger dig visst aldrig....

Bara för att du skickar en länk till nåt privatägt företag (inte något lagrum eller dylikt) betyder inte att du har rätt. Det enda du och jag är överens om är att vi inte är överens. Men det som är intressant är vad det står i trådskaparens kontrakt. Så kan du släppa mig nu?
Inte du heller tydligen. Det är frivilligt att svara.
Det första jag skrev till dej var att det står i jordabalken 4:1. Ett bra och tydligt lagrum där det står mycket bra, läs på och begrunda.
Det visar också på hur insatt i fastighetsrätt du är när du inte vet vad vesterlins är för företag, eller i alla fall inte tycker det är en tillförlitlig källa...

Håller med om att det är intressant vad som står i TS avtal men inte när det gäller äganderätten.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nanny Fine
N Nils ST skrev:
Inte du heller tydligen. Det är frivilligt att svara.
Det första jag skrev till dej var att det står i jordabalken 4:1. Ett bra och tydligt lagrum där det står läs på och begrunda.

Håller med om att det är intressant vad som står i TS avtal men inte när det gäller äganderätten.
Men du läste aldrig 4.2? Läs annars om vad som gäller som överlåtelsehandling i de fall man har dubbla fångeshandlingar... Nu svarar jag inte mer på dina kommentarer, utan inväntar svar från TS om vad som står i hans avtal.

G grodis skrev:
Ni har fel bägge två, lantmäteriet kan naturligtvis inte stycka en tomt som strider mot fastighetsbildningslagen även fast köpare och säljare kommit överens om det....Tex kanske detaljplanen anger största tillåta tomtstorlek är 900 kvm i detta fallet.

Sen kan inte en säljare skriva avtal om att sälja en tomt som inte finns.... men står det 1100 kvm i köpavtalet så är det 1100 kvm som gäller mellan köpare och säljare(naturligtvis under förutsättning att inte köpeavtalet har något finstilt som anger att tomtstorleken får minskas under vissa förutsättningar), och om säljaren inte kan ordna fram en tomt på 1100 kvm så blir ju säljaren skadeståndsskyldig gentemot köparen.
Kan vara så att minsta tomtyta enl detaljplan är t.ex. 500m2 och avstyckningen måste hålla sig under 1000m2 för att undvika ytterligare avstyckning?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
K Kursu_ skrev:
Hej,

Vi har hamnat i en liten jobbig sits. Vi skrev på ett köpekontrakt i augusti iår där vi enligt kontraktet köper en tomt på ca 1100kvm från kommunen. Till saken hör att tomterna skulle styckas av nu under hösten. Vi fick även med en plankarta där tomterna är utritade och det står 1100kvm. Vi har dessutom betalat 10%.

I torsdags fick vi nys om att lantmäteriet hade varit på plats och satt ut tomtpinnar, självklart åker vi dit och tittar. Vi ser ganska snabbt att tomten är mindre än vad vi mätt ut (med hjälpa av mått från en .dwg) En parantes är att det är gammal radhustomter som kommunen gjort om till villa tomter, därför sitter de lite gamla tomtgränser kvar (ändrat detaljplanen).

Dagen efter (i fredags) ringde vi ansvarig på kommunen där hon både för oss och för grannen säger att ”era tomter kommer inte minska, högst diffa någon kvadrat”. Ok vad bra tänker vi, då måste nått blivit fel. Min sambo sambo ringer till handläggaren på lantmäteriet som i princip säger ”oooj, har hon på kommunen inte informerat er?” Handläggaren berättar att den ansvarige på kommunen för 3 veckor sedan haft mailkontakt med lantmäteriet och insett ett problem med nånting, varpå hon skrev att tomterna får blir 900kvm istället!

Får det gå till så här?! De är ingen liten minskning av tomten, vi får inte ens plats med både hus och garage som vi tänkte på den minskade tomten. Vi skulle behöva en annan husmodell

Både vi och grannen har sålt våra befintliga bostäder och sitter i en rätt jobbig sist om vi inte godtar att bygga på dem mindre tomterna.

Får dom ändra tomtstorleken utan att kolla med oss, äger vi i princip inte tomten när vi skrivit kontrakt?

Häva köpet tar jag för givet att vi får göra om vi vill, men vi vill gärna bygga ett hus.

Vad gör man?

/Andreas
Hej. Metria säger så här "finns det gränspinnar så är det dessa som gäller" . Tvingades själv göra en utsättning på grund av att kommunen slaviskt tittar på kartor från Lantmäteriet utan att ta hänsyn till verkligheten. Utsättarna blev tvungna att utgå från pinnarna.
MATS J

N
Men du läste aldrig 4.2? Läs annars om vad som gäller som överlåtelsehandling i de fall man har dubbla fångeshandlingar... Nu svarar jag inte mer på dina kommentarer, utan inväntar svar från TS om vad som står i hans avtal.
Jag har läst 4:2 men den har inte med saken att göra. Den säger i princip att formkraven måste stå med även på köpebrevet.
Ett av formkraven är ju att överlåtelseförklaring måste finnas. Vilket innebär att det måste framgå att säljaren överlåter fastigheten på köparen. Det är just pga. detta äganderätten övergår eftersom man skriver under detta formkrav i köpekontraktet.

Vill du läsa mer och inte litar på varken vesterlins eller mig så läs rättsfall. NJA 1995 s. 178

Anger bland annat följande, ”Den klausul angående äganderättens övergång det i målet aktuella standardkontraktet innehåller har enligt Mäklarsamfundet tillkommit i det enda syftet att reglera de skattemässiga konsekvenserna av avtalet mellan säljare och köpare (jfr rättsfallen RÅ 1950 ref 5 och RÅ 1993 ref 16). Skäl att tillerkänna klausulen en civilrättslig effekt mellan parterna, på sätt HovR:n funnit, saknas enligt HD:s mening. Därtill hade krävts en mer preciserad bestämmelse enligt 4 kap 3 § 3 J B.”

Mycket tydligt enligt mig och blir ännu tydligare om man läser hela målet.

Ingen tvingar dig att svara men det är lite konstigt att kasta ur sig massa påståenden som man sen inte kan och vill försvara när någon ifrågasätter dom.

• Gilla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.