Det blev en väldig fart i denna tråden och dem flesta kommentarerna pekar åt samma hål.

Vi har nu grottat ner oss lite vad som har hänt, vi har haft kontakt med lantmäteriet, dom som gjort detaljplanen samt kommunen. Jag vet knappt vart jag skall börja men hela problemet grundar sig i att kommunen har begärt avstyckning på fel detaljplan. (!)

Just där vi har köpt tom skall x antal radhustomter bilda 4st nya tomter som alla är "ca 1110m2" som det står i kontraktet. Detta har krävt en ändring av den befintlig detaljplanen från -15. Problemet är bara det att den ändrade planen är under överklagningsperiod och om ingen överklagar kommer den ändrade detaljplanen att laga kraft 6 november! I den gamla planen ligger en väg inte där den gör idag, därför kontaktade lantmäteriet kommunen och berättade att första tomten (vi säger tomt 1) kommer blir mindre. I detta skede verkar ansvarig på kommunen då ansett att tomt 1 skulle bli för liten, varpå hon beslutade att "alla får bli 900m2". Här känner jag att det inte bör påverka övriga tomter?!

När vi pratade med lantmäteriet blev hon mycket förvånad att kommunen inte hört av sig till oss om detta. Och när vi pratade med kontakten på kommunen lät de "eran tomt kommer inte att beröras, kanske bara diffa några m2" och då har hon flera veckor innan beslutat att minska tomten. Alltså ljög hon för oss, samt grannarna.

Nu nu problemet framkommit, som vi dessutom själva har fått luska fram, så kommer nästa grej från kommunen. Helt plötsligt har "tomt 4" (som ligger längst in på gatan) bitvis dåliga markförhållanden. Så "vi måste minska den tomten", och i detta led minska alla tomter från 1110 till runt 1000m2. Hur kan detta komma fram nu? Detta har dem vetat om sedan geotekniska undersökningar för flera år sedan. Hur kan dom försöka sälja en tomt på 1100m2, som dom vet inte kan vara 1100m2. I alla fall inte om den skall vara "byggbar" som dom säger. "Pålning är dyrt". Hur är det vårat problem? Det ska inte påverka våran tomt?!

Hur kommunen sköter det här är skrämmande.

De blev långt men ska flika in lite vad som står i kontraktet:

- "Tomt 3, markerad på bilagd karta, är underordnad förättningsförfarande hos lantmäteriet. Tomt nr 3 utgörs av fastigheterna X, X samt X. och nyss nämnda fastigheter ska genom ansökt förrättning sammanläggas och vissa av tomtgränserna ska ändras. Tomt nr 3 bildar således en ny fastighet i samband med avslutad förrättning
Tomt nr 3 uppgår till cirka 1110 kvm, och gränserna och tomtarean regleras slutligt av lantmäteriet"

- Tomt nummer 3 ska tillträdas i samband med att beslut i pågående lantmäteriförrättning vinner laga kraft och slutlig köpeskilling har erlagts. Köparen kan dock ansöka om bygglov innan tillträdet"

- "När köpeskilling betalats i sin helhet upprättas köpebrev"

- "I övrigt gäller vad som i 4 kap.jordbalken eller annars i lag är stadgat om köp av fast egendom"

Plus övrig ang när de skall byggas osv...

Mycket text blev de, men vilket soppa de är!

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Är lantmäteriförrättningen avslutad eller inte? Går det inte att stoppa den till 6 nov. och få beslutet gjort utifrån den nya planen.
Om ni har köpt tomten bör ni vara sakägare och kunna vara med och framföra synpunkter på hur LM bör besluta.

G grodis skrev:
Tyvärr är min erfarenhet av lantmäteriet att alla sakägare inte kallas till förrättningen och det verkar ju inte ha skett här heller.
Det är inte min erfarenhet men om så sker är det upplagt för domvilla och beslutet kommer troligen undanröjas.

Har kommunen inte meddelat LM att det finns annan ägare av marken,TS, så kan de bli skadeståndsskyldiga.

• Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Jag använder de ord som är rätt i sammanhanget, tolka det hur du vill. Faktum kvarstår. Det är inte vanligt att äganderätten övergår en annan dag än när man skriver under eftersom det inte är möjligt vad som än står i kontraktet och vad än Mäklarsamfundet tror. Det är däremot som sagt mycket vanligt att det står i kontraktet. Men som sagt så har det ingen betydelse i detta fall. Är du juridik utbildad så borde du ta en stund att läsa på om detta. Börja läs på vad Sveriges ledande konsulter inom fastighetsrätt säger om saken [länk]Jag är också juridikutbildad om det känns bättre för dig.
Exakt vad många påpekat nämligen att kommuner missbrukar lagen när de slarvar med att sälja innan de med lantmäteriet fastställt vad de säljer!
Tragiskt att detta sätt blivit praxis och att människor som bygger senare blir drabbade av dessa ” brott”
18% är bara början på TS problem.. med omöjlighet att bygga det han vill och dyl...

• Gilla
mindis
  • Laddar…
M matamats skrev:
Hej. Metria säger så här "finns det gränspinnar så är det dessa som gäller" . Tvingades själv göra en utsättning på grund av att kommunen slaviskt tittar på kartor från Lantmäteriet utan att ta hänsyn till verkligheten. Utsättarna blev tvungna att utgå från pinnarna.
MATS J
Jag har i måndags haft besök av lantmätaren, på frågan om varför inte pinnarna riktigt stämde i jämförelse med kartan svarade han "det första man ska veta om oss är att alla kartor tillgängliga på vår webbplats är inkorrekta".

• Gilla
  • Wow
jocek och 1 till
  • Laddar…
J johanpalsson skrev:
Jag har i måndags haft besök av lantmätaren, på frågan om varför inte pinnarna riktigt stämde i jämförelse med kartan svarade han "det första man ska veta om oss är att alla kartor tillgängliga på vår webbplats är inkorrekta".
Som jag sa , hehe. Lycka till och stå på dig.

• Gilla
johanpalsson
  • Laddar…
M matamats skrev:
Som jag sa , hehe. Lycka till och stå på dig.
Haha, utfallet var lyckligtvis på vår sida och vi fick helt plötsligt 240 kvm större tomt :-)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N
J johanpalsson skrev:
Haha, utfallet var lyckligtvis på vår sida och vi fick helt plötsligt 240 kvm större tomt :)
Der han mena var att den digitala registerkartan inte stämmer, avstyckningskartan som finns inscannad och du kan hitta på ”min fastighet” stämmer och gäller. Du får inte 240 kvm helt plötsligt men du kan såklart få större än vad du trodde du hade men det är fortfarande det som alltid gällt.

J johanpalsson skrev:
Haha, utfallet var lyckligtvis på vår sida och vi fick helt plötsligt 240 kvm större tomt :)
Problemet är att grannen fick avträda dina 240 kvm helt plötsligt...
När detaljplanerade tomter möter befintliga så sker en massa tokigheter som dyker upp vid ägarskiften eller byggen och skapar konflikter.
Kommunerna löser inte dessa problem förrän konflikt uppstått och människor drabbats

N
B byggarätt skrev:
Problemet är att grannen fick avträda dina 240 kvm helt plötsligt...
När detaljplanerade tomter möter befintliga så sker en massa tokigheter som dyker upp vid ägarskiften eller byggen och skapar konflikter.
Kommunerna löser inte dessa problem förrän konflikt uppstått och människor drabbats
Nu jag ju du högst sannolikt inte en aning om vad som hänt i detta fallet och kommer med massa onödiga påståenden utan någon som helst grund som mest förvirrar.

Ingen kan avträda 240 kvm helt plötsligt utan medgivande. I så fall har det stöd av en detaljplan som då vart överklagningsbar och haft den rättsliga gång den ska ha. Det kan knappast ses som plötsligt även om man kan tycka det är orättvist i vissa fall. Dock tror jag inte det var fallet här så vi kan ska släppa den saken. Det hjälper åtminstone inte TS nämnvärt.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Nu jag ju du högst sannolikt inte en aning om vad som hänt i detta fallet och kommer med massa onödiga påståenden utan någon som helst grund som mest förvirrar.

Ingen kan avträda 240 kvm helt plötsligt utan medgivande. I så fall har det stöd av en detaljplan som då vart överklagningsbar och haft den rättsliga gång den ska ha. Det kan knappast ses som plötsligt även om man kan tycka det är orättvist i vissa fall. Dock tror jag inte det var fallet här så vi kan ska släppa den saken. Det hjälper åtminstone inte TS nämnvärt.
Som vanligt vet du bäst om hur en befintlig fastighet blir av med 240 kvm för du vet ju att verkliga kvm kan ingen trolla fram
TS vet att dessa kvm kommer från grannen

N
B byggarätt skrev:
Som vanligt vet du bäst om hur en befintlig fastighet blir av med 240 kvm för du vet ju att verkliga kvm kan ingen trolla fram
TS vet att dessa kvm kommer från grannen
TS har inget med detta och göra.
Jag vet att en befintlig fastighet inte helt plötsligt blir av med 240 kvm. Det är absurt att tro. Det krävs mycket för att de ska ske och föregås av en lång process.
Men som jag sa så beror det nog på att johanpalsson tror att registerkartan är korrekt och hans fastighet var större i avstyckningskartan och verkligheten än var den var i registerkartan. Avstyckningskartan är det som gäller, sen vad du har eller haft för problem med kommen det skiter jag fullständigt i.

• Gilla
Manfreds
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
TS har inget med detta och göra.
Jag vet att en befintlig fastighet inte helt plötsligt blir av med 240 kvm. Det är absurt att tro. Det krävs mycket för att de ska ske och föregås av en lång process.
Men som jag sa så beror det nog på att johanpalsson tror att registerkartan är korrekt och hans fastighet var större i avstyckningskartan och verkligheten än var den var i registerkartan. Avstyckningskartan är det som gäller, sen vad du har eller haft för problem med kommen det skiter jag fullständigt i.
Typisk jurist tror på lagar och dokument som sällan stämmer med verkligheten
Tråden handlar just om hur sådana som du som kommer farande med dokument som tyvärr inte har en motsvarighet på marken!
Lantmäteriet talar om det för dig och du fattar fortfarande inte
Jag beskriver hur tokigt det blir när kommunen försöker sälja ej utmätt utsatta tomter på papper

Du kan ta hela jordens alla lagar och du kommer fortfarande inte förbi att tomten måste finnas i verkligheten
Hur du än hoppar på folk hjälper dig inte närmare verkligheten
Dokument är metadata hur galna än jurister blir..
Marken är och förblir verkligheten

Om 240 kvm helt plötsligt dyker upp så kommer dom från grannens mark och dessutom kan dokumentationen vara oförändrad

• Gilla
Nanny Fine
  • Laddar…
N
B byggarätt skrev:
Typisk jurist tror på lagar och dokument som sällan stämmer med verkligheten
Tråden handlar just om hur sådana som du som kommer farande med dokument som tyvärr inte har en motsvarighet på marken!
Lantmäteriet talar om det för dig och du fattar fortfarande inte
Jag beskriver hur tokigt det blir när kommunen försöker sälja ej utmätt utsatta tomter på papper

Du kan ta hela jordens alla lagar och du kommer fortfarande inte förbi att tomten måste finnas i verkligheten
Hur du än hoppar på folk hjälper dig inte närmare verkligheten
Dokument är metadata hur galna än jurister blir..
Marken är och förblir verkligheten

Om 240 kvm helt plötsligt dyker upp så kommer dom från grannens mark och dessutom kan dokumentationen vara oförändrad
Jag är ledsen men nu är det ju lagar och dokument som gäller varken du vill eller inte. Det kan inte jag hjälpa och de kan man tycka vad man vill om men så är det ju nu.
Men det stämmer att det gränsmarkeringarna i marken som gäller framför förrättningskartan men det är ju för att det står i lagen. I detta fall så tyckte ju johanpalsson att det var konstigt att inte gränspunkterna stämde med kartan (Förutsätt då att det faktiskt skilde sig från förrättningskartan och inte bara registerkartan), han trodde då han fick 240 kvm till för att gränsmarkeringarna i fält gjorde fastigheten större än vad kartan visade. Inget konstigt med det och ingen har blivit av med mark och ingen i juridisk mening eftersom det alltid vart markeringarna i fält som gällt.

I övrigt så går det oftast utmärkt att sälja tomter som inte finns än, inga problem om man gör det rätt. Det finns som du säger säkert kommuner som inte gör detta på rätt sätt men det är med all säkerhet i undantagsfall.

K Kursu_ skrev:
4st nya tomter som alla är "ca 1110m2" som det står i kontraktet
Det verkar ju som att man antingen kan sälja 4 tomter som inte är enligt kontrakt, eller 3 tomter som är enligt kontrakt. Hur får man verkligheten att bli så? Ingen aning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.