17 672 läst ·
61 svar
18k läst
61 svar
Avstånd till kraftledning?
har en 400 ledning hos en polare och han säger att det knastrar om den, när det är mycke fuktigt i luftenNiclas Gustafsson skrev:
Jag gick i regnet under en lite större ledning förra hösten. Paraplyet gav mig stötar som smällde som pistolskott och fingrarna domnade. Mina kollegor som var med på promenaden var övertygade om att jag överdrev tills de provade själva. Det gjorde ont på riktigt. Så nånting KAN ju hända under vissa förutsättningar. Men det var då rakt under ledning, som var dubbelt så stor som den där.
Medlem
· Blekinge
· 12 211 inlägg
Det är klart det gör. Det kallas för Corona-urladdningar (inget skämt). En mörk natt kan man ibland se det också.T tommysotis99 skrev:
Orsaken är att det elektriska fältet är relativt stort på ledarens yta. Vid fuktig luft är dess elektrisk hållfasthet nedsatt och det blir små partiella urladdningar vid ledarytan.
Detta påverkar dock inte fältet vid marken eller där omkring.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kraftledning#KoronaurladdningT Thomas_Blekinge skrev:Det är klart det gör. Det kallas för Corona-urladdningar (inget skämt). En mörk natt kan man ibland se det också.
Orsaken är att det elektriska fältet är relativt stort på ledarens yta. Vid fuktig luft är dess elektrisk hållfasthet nedsatt och det blir små partiella urladdningar vid ledarytan.
Jag inser nu plötsligt att man har då säkert har mycket stora krav på hur ytan på kraftkablarna är, och har säkert forskat en del också.
Jaja, inget ska vara enkelt ...
Helt rätt!T Thomas_Blekinge skrev:Det är klart det gör. Det kallas för Corona-urladdningar (inget skämt). En mörk natt kan man ibland se det också.
Det coola är dock att man i alla fall förr (med dåtidens lysrör) kunde tända ett lysrör genom att stå med det i handen under vissa kraftledningar (behöver förmodligen vara ett litet längre lysrör för att få spänningsskillnad mellan ändarna pga större skillnad i elektriskt fält). Detta är något man kanske skall överväga i elkrisens Sverige. Man skulle därmed kunna få gratis utomhusbelysning.
Observera att nivåerna på de elektromagnetiska fälten fortfarande var inom gränsvärdena (som gällde då… ICNIRP är väl fortfarande inte helt överens om vad som de facto är farligt).
Medlem
· Blekinge
· 12 211 inlägg
Vid luftledningar med hög spänning (220 och 400 kV) utformas varje ledare som en bunt av tre eller fyra enskilda trådar med nån decimeter distans. Detta höjer den virtuella diametern av ledaren och minskar det elektriska fältet vid ledarytan och därmed koronaurladdningarna.Mikael_L skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 211 inlägg
Det stämmer. Man kunde också förlänga lysrörets bortre ände med en antenn för att komma närmare luftledningen. Är dock straffbart som olovlig kraftavledning enligt 8 kap. 10 § brottsbalken.B Blåbäret_numero_uno skrev:Det coola är dock att man i alla fall förr (med dåtidens lysrör) kunde tända ett lysrör genom att stå med det i handen under vissa kraftledningar (behöver förmodligen vara ett litet längre lysrör för att få spänningsskillnad mellan ändarna pga större skillnad i elektriskt fält). Detta är något man kanske skall överväga i elkrisens Sverige. Man skulle därmed kunna få gratis utomhusbelysning.
Är i stort sett okunnig om strålning men
läste någon artikel om en elalergiker som byggde sitt hus som en Faradays bur
ingen aning om om det funkar eller om det ens är konstruktionsmässigtr möjligt i din stuga, mobiltäckningen lär dessutom bli usel innomhus.
Kan i alla fall vara värt att kolla upp om det är möjligt och vad det kostar, som alternativ till att flytta på stugan
ingen aning om om det funkar eller om det ens är konstruktionsmässigtr möjligt i din stuga, mobiltäckningen lär dessutom bli usel innomhus.
Kan i alla fall vara värt att kolla upp om det är möjligt och vad det kostar, som alternativ till att flytta på stugan
Och jordens magnetfält är på hela 25-65 μT så alternativet är då att ge sig ut i rymden. Men där finns det ju kosmisk strålning och rymdskrot.O Steamboy skrev:För magnetfält med frekvensen 50 Hz är referensvärdet 100 μT (mikro tesla). Rakt under de största kraftledningarna (400 kV) ligger fälten på 10 – 20 μT. Inuti i ett högstpänningsställverk (400 kV) är nivåerna mellan 10 - 40 μT för normala mätningar.
Om vi sätter det i perspektiv så strålar en vanlig hårtork runt 30 μT och en vanlig borrmaskin 20 μT när du håller dem i handen och/eller nära huvudet. Ställ dig framför en mikrovågsugn och du får runt 15 μT.
Strålningen avtar med kvadraten på avståndet, vilket på ren svenska betyder "den avtar jävligt snabbt". Det innebär att den där fjuttiga lilla ledningen på bilden inte spelar någon som helst roll på det avstånd fotografiet är taget. På det avstånd du tagit bilden skulle jag bli förvånad om strålningen ens kommer upp i 1 μT vilket är knappt hälften av vad en klassisk klockradio som folk brukar ha på sängbordet strålar.
Det är farligt att leva. Man kan dö...
Edit. Visserligen statiskt fält...
Redigerat:
Det är skitdyrt (det är den fackmannamässiga termen för det). Gör man helt rätt bör det inte understiga flera miljoner kronor för ett hus, men sannolikare går det lös på 10-20 miljoner (om man gör rätt). Därtill helt onödigt eftersom elallergi är en psykosomatisk sjukdom som definitivt inte blir bättre av att den bekräftas.Herr hatt skrev:
Är i stort sett okunnig om strålning men
Den som är rädd för att barnen tar skada av magnetfälten i våra bostäder har aldrig räknat på fältet som barn i en gunga upplever (gammalt elfält-ordspråk)Cruzze skrev:
Inte lätt att veta. Gränsvärden har ju en tendens att ändras med ny forskning. Jag har i alla fall för mig att jag sett något om att tågpersonal skulle ha förhöjd risk för vissa cancertyper, och de arbetar ju ofta ca. 8 timmar om dagen under elledningar (14 kV ?). Nu är de ju relativt nära ledningen, men ledningarna är samtidigt klenare än många kraftledningar.