Fotografen Fotografen skrev:
Mja...det där är ju en liten rackare? Jag ser inga problem att sova bredvid en sån...det trassel den kan ställa till är vid trädfällning osv?
.....ja i södra sverige har de ju inga gator som elen kan rusa genom, kanske då för att bonden skall få behålla sin åker mark

• Gilla
Jober-roslagen
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Jag gick i regnet under en lite större ledning förra hösten. Paraplyet gav mig stötar som smällde som pistolskott och fingrarna domnade. Mina kollegor som var med på promenaden var övertygade om att jag överdrev tills de provade själva. Det gjorde ont på riktigt. Så nånting KAN ju hända under vissa förutsättningar. Men det var då rakt under ledning, som var dubbelt så stor som den där.
har en 400 ledning hos en polare och han säger att det knastrar om den, när det är mycke fuktigt i luften

Du har inga som helst rättigheter i detta fall, bara att gilla läget, speciellt om det gäller ett fritidshus.
Här ett exempel på en 40 kV-ledning i ett villaområde:
Satellitbild på ett villaområde med tydliga kraftledningar som går över tomterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Alebaleportocale
  • Laddar…
brembo brembo skrev:
Kolla med nätägaren men är hyfsad säker på 4,5 m från byggnad på hsp-ledning, förutsatt att det inte är väldigt hög kV
Nja, när vi byggde var det minst 6 m till en 10 kV som gällde och det lär ju knappast ha minskat.

T tommysotis99 skrev:
har en 400 ledning hos en polare och han säger att det knastrar om den, när det är mycke fuktigt i luften
Det är klart det gör. Det kallas för Corona-urladdningar (inget skämt). En mörk natt kan man ibland se det också.
Orsaken är att det elektriska fältet är relativt stort på ledarens yta. Vid fuktig luft är dess elektrisk hållfasthet nedsatt och det blir små partiella urladdningar vid ledarytan.
Detta påverkar dock inte fältet vid marken eller där omkring.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är klart det gör. Det kallas för Corona-urladdningar (inget skämt). En mörk natt kan man ibland se det också.
Orsaken är att det elektriska fältet är relativt stort på ledarens yta. Vid fuktig luft är dess elektrisk hållfasthet nedsatt och det blir små partiella urladdningar vid ledarytan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kraftledning#Koronaurladdning

Jag inser nu plötsligt att man har då säkert har mycket stora krav på hur ytan på kraftkablarna är, och har säkert forskat en del också.
Jaja, inget ska vara enkelt ...

B
T Thomas_Blekinge skrev:
Helt rätt!
Det coola är dock att man i alla fall förr (med dåtidens lysrör) kunde tända ett lysrör genom att stå med det i handen under vissa kraftledningar (behöver förmodligen vara ett litet längre lysrör för att få spänningsskillnad mellan ändarna pga större skillnad i elektriskt fält). Detta är något man kanske skall överväga i elkrisens Sverige. Man skulle därmed kunna få gratis utomhusbelysning.

Observera att nivåerna på de elektromagnetiska fälten fortfarande var inom gränsvärdena (som gällde då… ICNIRP är väl fortfarande inte helt överens om vad som de facto är farligt).

Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

Jag inser nu plötsligt att man har då säkert har mycket stora krav på hur ytan på kraftkablarna är, och har säkert forskat en del också.
Jaja, inget ska vara enkelt ...
Vid luftledningar med hög spänning (220 och 400 kV) utformas varje ledare som en bunt av tre eller fyra enskilda trådar med nån decimeter distans. Detta höjer den virtuella diametern av ledaren och minskar det elektriska fältet vid ledarytan och därmed koronaurladdningarna.

• Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Tog det här kortet häromdagen när jag var ute och promenerade.... Inte hört att någon skulle klagat på närheten där...

• Bostadsområde med högspänningsledningar nära flerfamiljshus och grönområde under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Det coola är dock att man i alla fall förr (med dåtidens lysrör) kunde tända ett lysrör genom att stå med det i handen under vissa kraftledningar (behöver förmodligen vara ett litet längre lysrör för att få spänningsskillnad mellan ändarna pga större skillnad i elektriskt fält). Detta är något man kanske skall överväga i elkrisens Sverige. Man skulle därmed kunna få gratis utomhusbelysning.
Det stämmer. Man kunde också förlänga lysrörets bortre ände med en antenn för att komma närmare luftledningen. Är dock straffbart som olovlig kraftavledning enligt 8 kap. 10 § brottsbalken.

• Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tog det här kortet häromdagen när jag var ute och promenerade.... Inte hört att någon skulle klagat på närheten där...
Borde väl vara 130kV.
Så kanske inte så starka koronoeffekter. Men säkert en eller annan som är lite orolig över elektriska fält eller nåt sånt.

Är i stort sett okunnig om strålning men
läste någon artikel om en elalergiker som byggde sitt hus som en Faradays bur
ingen aning om om det funkar eller om det ens är konstruktionsmässigtr möjligt i din stuga, mobiltäckningen lär dessutom bli usel innomhus.
Kan i alla fall vara värt att kolla upp om det är möjligt och vad det kostar, som alternativ till att flytta på stugan

O Steamboy skrev:
För magnetfält med frekvensen 50 Hz är referensvärdet 100 μT (mikro tesla). Rakt under de största kraftledningarna (400 kV) ligger fälten på 10 – 20 μT. Inuti i ett högstpänningsställverk (400 kV) är nivåerna mellan 10 - 40 μT för normala mätningar.

Om vi sätter det i perspektiv så strålar en vanlig hårtork runt 30 μT och en vanlig borrmaskin 20 μT när du håller dem i handen och/eller nära huvudet. Ställ dig framför en mikrovågsugn och du får runt 15 μT.

Strålningen avtar med kvadraten på avståndet, vilket på ren svenska betyder "den avtar jävligt snabbt". Det innebär att den där fjuttiga lilla ledningen på bilden inte spelar någon som helst roll på det avstånd fotografiet är taget. På det avstånd du tagit bilden skulle jag bli förvånad om strålningen ens kommer upp i 1 μT vilket är knappt hälften av vad en klassisk klockradio som folk brukar ha på sängbordet strålar.
Och jordens magnetfält är på hela 25-65 μT så alternativet är då att ge sig ut i rymden. Men där finns det ju kosmisk strålning och rymdskrot.

Det är farligt att leva. Man kan dö...

Edit. Visserligen statiskt fält...

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Herr hatt Herr hatt skrev:
Är i stort sett okunnig om strålning men
läste någon artikel om en elalergiker som byggde sitt hus som en Faradays bur
ingen aning om om det funkar eller om det ens är konstruktionsmässigtr möjligt i din stuga, mobiltäckningen lär dessutom bli usel innomhus.
Kan i alla fall vara värt att kolla upp om det är möjligt och vad det kostar, som alternativ till att flytta på stugan
Det är skitdyrt (det är den fackmannamässiga termen för det). Gör man helt rätt bör det inte understiga flera miljoner kronor för ett hus, men sannolikare går det lös på 10-20 miljoner (om man gör rätt). Därtill helt onödigt eftersom elallergi är en psykosomatisk sjukdom som definitivt inte blir bättre av att den bekräftas.

Cruzze Cruzze skrev:
Och jordens magnetfält är på hela 25-65 μT så alternativet är då att ge sig ut i rymden. Men där finns det ju kosmisk strålning och rymdskrot.

Det är farligt att leva. Man kan dö...

Edit. Visserligen statiskt fält...
Den som är rädd för att barnen tar skada av magnetfälten i våra bostäder har aldrig räknat på fältet som barn i en gunga upplever (gammalt elfält-ordspråk)

• Gilla
  • Haha
ÖsterGotland och 5 till
  • Laddar…
Inte lätt att veta. Gränsvärden har ju en tendens att ändras med ny forskning. Jag har i alla fall för mig att jag sett något om att tågpersonal skulle ha förhöjd risk för vissa cancertyper, och de arbetar ju ofta ca. 8 timmar om dagen under elledningar (14 kV ?). Nu är de ju relativt nära ledningen, men ledningarna är samtidigt klenare än många kraftledningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.