L lbgu skrev:
Inte lätt att veta. Gränsvärden har ju en tendens att ändras med ny forskning. Jag har i alla fall för mig att jag sett något om att tågpersonal skulle ha förhöjd risk för vissa cancertyper, och de arbetar ju ofta ca. 8 timmar om dagen under elledningar (14 kV ?). Nu är de ju relativt nära ledningen, men ledningarna är samtidigt klenare än många kraftledningar.
Och det är knappast elledningarna som skulle vara besvärliga utan motor och omformning ombord på tåget som ger dom största fälten.
Ps
Hur var det nu med personbilar som har batterier i skuffen? Kanske dags att byta bil? Och än besvärligare dom eldrivna bilar som är i ropet i dag.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det går 2-300 A genom ledningarna för tåg så de är definitivt inte klenare än andra ledningar.

Men det finns inga verkansprinciper för påverkan på kroppen vid låga fält, det är direkt induktion med ström i kroppen som påverkar och det är också utifrån detta som gränsvärdena satts.

Gällande tågpersonal kan det minst lika gärna vara kreosotpåverkan från gamla slipers, eller asbestdamm från bromsar, om dessa har en ökad cancerrisk. Dessa båda finns inom miljön tåg och har bevisade cancerframkallande egenskaper.

Magnetfält har helt enkelt ingen risk vid låga fält, och vid höga är det de mätbara fysikaliska och direkta egenskaperna som har en påverkan på kroppen. Det finns inga långtidseffekter...

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
B
M Millox skrev:

Magnetfält har helt enkelt ingen risk vid låga fält, och vid höga är det de mätbara fysikaliska och direkta egenskaperna som har en påverkan på kroppen. Det finns inga långtidseffekter...
Att säga att det inte har någon risk känns lite väl magstarkt när det finns ett svagt samband mellan magnetfält och barnleukemi
Se populärvetenskaplig sammanfattning här
https://www.stralsakerhetsmyndighet...teknik/magnetfalt/halsorisker-med-magnetfalt/

Sedan har det inte handlat om kraftledningar när jag läst de riktiga forskningsartiklarna utan mer ställverk men det var längesedan jag läste så det har kanske kommit ut något nytt

E elmont skrev:
Och det är knappast elledningarna som skulle vara besvärliga utan motor och omformning ombord på tåget som ger dom största fälten.
Hur ser det ut med elbilar? Där sitter man ju ca.1 meter från elmotorn. Visserligen mycket svagare motorer, men avståndet är säkert betydligt mindre än i tåget och det verkar ju som att avståndet är den viktigaste parametern när det gäller magnetfältets styrka..

B Blåbäret_numero_uno skrev:
Att säga att det inte har någon risk känns lite väl magstarkt när det finns ett svagt samband mellan magnetfält och barnleukemi
[länk]

Sedan har det inte handlat om kraftledningar när jag läst de riktiga forskningsartiklarna utan mer ställverk men det var längesedan jag läste så det har kanske kommit ut något nytt
Den där barnleukemihistorien tuggas på gång på gång. Sambandet är statistikst så osäkert belagt att du lika gärna kan påvisa ett samband mellan barnleukemi och närheten till närnaste kyrktorn.

B
T Thomas_Blekinge skrev:
Den där barnleukemihistorien tuggas på gång på gång. Sambandet är statistikst så osäkert belagt att du lika gärna kan påvisa ett samband mellan barnleukemi och närheten till närnaste kyrktorn.
Jag tror ändå att jag skrev att det var ett svagt samband men att jag tycker man skall vara försiktig med att avskriva? Men är du bättre påläst än mig och menar att det inte är några problem och att studierna som påvisar barnleukemi är kass så böjer jag mig för din expertis.

Asbest och DDT var också en gång garanterat ofarliga för människor. På 60-talet förekom att folk duschades i DDT när de kom med flyg till vissa länder.

Det jag tänker på i sammanhang som dessa är mobiltelefoner...annan typ av fält, andra frekvenser och inget samband visat med någon form av ohälsa eller sjukdom men vi bär dem i fickan förjämnan.

L lbgu skrev:
att avståndet är den viktigaste parametern när det gäller magnetfältets styrka.
Inte helt rätt.
1. alla magnetfält som alstras av elektrisk ström är direkt proportionellt till strömmen styrka (inte spänning)
2. I en strömkrets finns alltid mer än en ledare. hur dom ligger i förhållande till varandra påverkar magnetfältet väldigt mycket. Går fram och returströmmen i ledare som är väldigt nära varandra (som i en isolerad flerledarkabel) så upphäver sig magnetfälten från ledarna nästan totalt med resulterande noll fält.
Det finns ett undantag: likströmssystem där returströmmen går genom jorden eller havet men det finns bara på ett par ställen i Sverige.
3. avstånd. För en enkel strömledare avtar den magnetiska fältstyrkan linjärt med avståndet, se Ampere's lag. I ett system med flera ledare är sambandet mer komplicerat beroende på ledarnas konfiguration.
Man har gjort försök med olika grupperingar av trådarna/faser i luftledningar i syfte att reducera magnetfältet vid markytan. :

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tror ändå att jag skrev att det var ett svagt samband men att jag tycker man skall vara försiktig med att avskriva? Men är du bättre påläst än mig och menar att det inte är några problem och att studierna som påvisar barnleukemi är kass så böjer jag mig för din expertis.
Nej, jag kan inte avskriva det för jag saknar överblick över alla studier som gjorts på detta. Du kan hitta en lista på ett natal artiklar här: Childhood leukemia: electric and magnetic fields as possible risk factors. - PMC (nih.gov)
Jag tror dock att det är en god ansats att jämföra fältbelastningar från vardagen (hårtork, radioklocka, strykjärn) med sådana från luftledningar för att få ett perspektiv.
Det är dock inte möjligt att jämföra med mikron eller mobiler eller jorden magnetfält eftersom alla dessa har olika frekvenser. Jämför bara dom som har 50 Hz.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, jag kan inte avskriva det för jag saknar överblick över alla studier som gjorts på detta. Du kan hitta en lista på ett natal artiklar här: Childhood leukemia: electric and magnetic fields as possible risk factors. - PMC (nih.gov)
Jag tror dock att det är en god ansats att jämföra fältbelastningar från vardagen (hårtork, radioklocka, strykjärn) med sådana från luftledningar för att få ett perspektiv.
Det är dock inte möjligt att jämföra med mikron eller mobiler eller jorden magnetfält eftersom alla dessa har olika frekvenser. Jämför bara dom som har 50 Hz.
Nu finns det många som har både längre och tjockare hår än mig men jag skulle vilja påstå att de flesta inte fönar håret mer än 10 min Per dag? Skall man jämföra något är det kanske mer med solning. Ju starkare sol och längre tid du solar - desto större risk för skador pga solning. Samma med de andra elektromagnetiska fälten som vi diskuterar här. De flesta gränsvärden från ICNIRP som anges baseras på en kombo av frekvens, fältstyrka och exponeringstid. Där känner jag att det är viss skillnad att jämföra boende bredvid en kraftledning med användning av hårtork eller strykjärn. Mikrovågsugnen kan de facto vara av intresse då många leverantörer sparar pengar på trafon och underdimensionerar järnkärnan varför man faktiskt får rätt mycket läckfält på just 50 Hz…

Nåväl. Det enda detta ger TS är väl att det faktiskt är svårt att säga vad som de facto är farligt.

Diskussionen i såna här lägen blir alltid att det ska vara så farligt med stora ledningar, dvs med hög spänning... Om det är något som skulle kunna anses farligt är det magnetfälten och de skapas av strömmen. Höjden på torn/stolpar däremot dimensioneras av spänningsnivån och som redan nämns avtar magnetfältet kvadratiskt med avståndet..
Slutsats: sluta oroa er för stora ledningar och mer (och ändå väldigt lite) för de små...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Man anser alltså att det är okej att utsätta allmänheten för värden upp till 100 μT utan problem.
Farligt att bo nära elledningar kan man väl inte direkt påstå att det är.
Estetiskt tilltalande? Nej absolut inte.
I teorin är det möjligt ( ej fastställt ) att ett barn vartannat år av dom 80st per år som drabbas av leukemi skulle kunna ha ett samband med strålning från magnetfält. Och även om det är en fruktansvärd sjukdom så är den inte 100% dödlig.
Drygt 90 procent av barnen som drabbas av ALL överlever, medan prognosen för AML är närmare 80 procent.
Så ett barn vartannat år med en överlevande grad på 80% innebär att det skulle innebära ca 10år innan ett dödsfall, 20år om man räknar på 90% överlevandegrad.
När det kommer till saker att vara rädd för så finns det gott om andra saker som är farligare.

Rättsmedicinalverket har gått igenom samtliga fall där barn mellan 0 till 17 år dött till följd av någon typ av olycka under perioden 1992 till 2021. Totalt handlar det om 1 762 olycksfall med dödlig utgång under de senaste tre decennierna.

Majoriteten har med trafik att göra.
Dom som är rädda för elledningar och strålning får sätta saken i perspektiv

• Graf som visar nivåer av magnetfält i mikrotesla vid olika avstånd från kraftledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell som visar magnetfältstyrkan kring olika hushållsapparater och referensvärden för allmänheten.
    Skapa konto
  • Informationsdiagram som visar magnetfältsnivåer i olika yrkesmiljöer med referensvärden.
    Skapa konto
  • Dokument med rubriken "REFERENSVÄRDEN FÖR MAGNETFÄLT" som diskuterar allmänhetens exponering för magnetfält och associerade hälsorisker.
    Skapa konto
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
[länk]

Nä, jag är tämligen säker på att den sidan som du länkar till är samma sida som skrevs första gången runt 2012-2014 eller så, och som nog endast i begränsad omfattning uppdaterats sedan dess. Lite mer aktuell information hittar man på energiforsks hemsida https://energiforsk.se/program/elektriska-och-magnetiska-falt/ där det ganska tydligt framgår att
1) De senaste årens forskning har inte kunnat återupprepa leukemistudien
2) Varje tillkommande studie påvisar bara ytterligare minskat orsakssamband
3) Det finns inga biologiska verkningsprocesser som ens kan börja förklara en dospåverkan från magnetfält (observera dospåverkan, inte direkt påverkan vilken kan absolut finnas)

Jag är helt säker på att det inte finns någon hälsorisk med låga magnetfält, och aktuell forskning vederlägger den uppfattningen. Vill man veta varför det fortfarande idisslas magnetfält och påverkan kan artikeln på energiforsks hemsida: https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/arkiverade/nar-kan-man-anse-att-det-forskats-fardigt/ ge en insikt i varför det rimligen aldrig kommer att gå att bevisa eller varför det fortfarande kommer att finnas individer som inte accepterar det forskningen kommer fram till.

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
T Tänkolog skrev:
Vi tänkte rusta upp en liten stuga som ligger snett under en kraftledning. Det kan ju inte vara så kul att övernatta alldeles intill en kraftledning. Stugan fanns där innan kraftledningen byggdes. Vad gäller för avstånd? Vilket ansvar faller på ledningsägaren?
Bild på en gatuutsikt med villor, elledningar och vägskyltar under en delvis molnig himmel.
Skapa konto

Det här är okej....
https://www.google.se/maps/@65.5848...158.91585&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.