244 läst ·
5 svar
244 läst
5 svar
Plantera liguster, avstånd till staket?
En halvmeter om TS håller in magen vid klippningen 2 ggr/året.
Annars kan man låta häcken växa in i staketet och klippa (det som kryper genom staketet) södersidan. Häcken kommer ändå vara risig mot staketet.
Om TS vill ha fin häck ända ner till roten på bägge sidor kräver staketsidan ljus. Då blir det 1,5 m från staketet.
Annars kan man låta häcken växa in i staketet och klippa (det som kryper genom staketet) södersidan. Häcken kommer ändå vara risig mot staketet.
Om TS vill ha fin häck ända ner till roten på bägge sidor kräver staketsidan ljus. Då blir det 1,5 m från staketet.
Tanken är att bara klippa det som sticker igenom staketet (slipper hålla in magen😀). förstår att det inte växer jättebra på norr sidan med ett staket som skuggar. Tanken är att bara klippa södersidan. vill ändå hålla lite avstånd till staketet eftersom det är ett snyggt trästaket byggt av tryckt virke så det är minimalt med underhåll på staketet..
Du kan sätta närmare än så men klipp den så att det blir riktigt tätt mellan grenarna för plantan blir rätt obalanserad av att ha en sida som är så underutvecklad. Märks främst när det kommer blötsnö. Den viker sig bort från staketet. Jag har ett parti som står mot en spaljé och den få jag gräva fram och räta upp vid snöfall. ( Övriga häckar klarar sig bra utan den hjälpen)Jag håller den på ca 120 cm så jag klipper sidan mot spaljén från den fria sidan genom att bara sticka ner häcksaxen mellan häck och spaljé. Jag håller den ca 60 bred så från centrum till spaljé är det ca 30cm.
@Harmagedon har rätt: snörika vintrar bör man sopa bort snön från ligusterns översida. Gör man det med en gång reser sig häcken fint men hinner det frysa till knäcks grenarna. Andra häckar brukar inte ha detta problem.
Jag har andra ligusterhäckar men de brukar klara snön bra. Det är den där stackaren som står och trängs med spaljén som har det svårt med snön.
Men jag har klippt mina extremt täta. Ser att andra som inte varit lika flitiga med saxen har problem med sina.
Men jag har klippt mina extremt täta. Ser att andra som inte varit lika flitiga med saxen har problem med sina.
Klicka här för att svara