K Kaptenz skrev:
Tror du brodern hade velat betala ifall kommunen kommit med dekret att nu ska avlopp och vatten dras till tomtgräns och det kommer kosta dig som fastighetsägare 500.000kr?
Det brukar vara så att kan man få ut något utan att själv lagt något så gör girigheten sitt.
Men, om det gäller att vara med och betala så är visan en annan typ ”varför ska jag betala det är ju inte mitt”
Mao så länge folk inte blir skyldig vara med o betala så vill man vara med men, om kostnader uppkommer då låter det annorlunda.
Förstår inte frågan. Brodern äger inte fastigheten, så nej han vill förmodligen inte betala för fastighetens kostnader?
Dessutom betalar inte fastighetsägare framdragning av kommunalt VA TILL tomtgräns som du skriver, utan från tomtgräns på egna tomten. Det finns dock ingen skyldighet att ansluta sig. Möjligen betala anslutningsavgift? Så vad är eg frågan?

Fy fan för att ha en bror som först tycker att det är rimligt att man får köpa ett nerslitet hus till marknadspris, ser en slita både fysiskt och mot byråkratin och sen när man misslyckas så kommer han och vill ha pengar av en.

Rättsligt har han förstås ingenting att hämta, men att han eller hans fru ens skulle få för sig att de borde ha del i något här – stötande.

• Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Förstår inte frågan. Brodern äger inte fastigheten, så nej han vill förmodligen inte betala för fastighetens kostnader?
Dessutom betalar inte fastighetsägare framdragning av kommunalt VA TILL tomtgräns som du skriver, utan från tomtgräns på egna tomten. Det finns dock ingen skyldighet att ansluta sig. Möjligen betala anslutningsavgift? Så vad är eg frågan?
Du har fel i att fastighetsägare inte får betala framdragning, det hände bland annat i Mariefred för ett antal år sedan. Vet en person som fick betala flera hundra tusen. Om du inte förstår frågan kan jag inte hjälpa dig?
Ge dig inte in i en diskussion om du inte förstår frågan, det är nog inte lönt förklara för en som har mindre slutledningsförmåga som du 😊

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Du har fel i att fastighetsägare inte får betala framdragning, det hände bland annat i Mariefred för ett antal år sedan. Vet en person som fick betala flera hundra tusen. Om du inte förstår frågan kan jag inte hjälpa dig?
Ge dig inte in i en diskussion om du inte förstår frågan, det är nog inte lönt förklara för en som har mindre slutledningsförmåga som du 😊
Du svamlar. TS har köpt en fastighet av sin far och därmed köpt ut sin brors arvsrätt, under förutsättning att TS gifter sig eller skaffar barn, men du påstår att brodern ska fortsätta finansiera något vad gäller fastigheten?
Vad som gäller i Mariefred låter vi stanna där.
Generellt prisintervall enligt Google: Anslutningsavgift 80-250.000, avgifter täcker framdragning till tomtgräns.
Man KAN bli skyldig att betala anslutningsavgift, men man behöver inte ansluta sig.
Förklara nu varför brodern ska finansiera detta? Jag väntar med popcorn..

Jaså, nu stämmer det jag nämnde plötsligt😂
I övrigt är det ingen idé svara dig som inte förstår det man skriver. Så, är dina popcorn eller sätt dem någon annanstans😂

K Kaptenz skrev:
Jaså, nu stämmer det jag nämnde plötsligt😂
I övrigt är det ingen idé svara dig som inte förstår det man skriver. Så, är dina popcorn eller sätt dem någon annanstans😂
Läs mina inlägg igen, svara sedan på frågorna.
Som du då ser stämmer det jag skriver.
Det som däremot inte stämmer är det du skriver och sluta upp med personangrepp.

P polaris78 skrev:
Ett problem som uppstått i släkten

Farmor avlider och hennes enda barn ärver allt solklart

Han har 2 söner där den ena är intresserad den andra inte av huset som är ett rejält renoveringsobjekt men hela släkten vill ju att det behålls i familjen och helst att nån kan bli bofast där igen..

Ena sonen får ta över huset men köpet är såklart under taxeringsvärde då fastigheten har låg standard utedass bara kallvatten i köksvasken ingen dusck ingen riktigt toalett..
Pga det här med förtida arv så skrivs ett köp på 35000 och en värdering skaffas som säger 100 000 men det skrivs in att det inte ska ses som förtida arv då det inte är tanken att det ska påverka framtida arv och husets usla skick och stora skador och låga standard , liten tomt osv gör att alla kommer fram i samråd med advokat vid kyrkan som kan arvsrätt osv att det är den bästa lösningen att göra så och alla godkänner oredan...
Alla inser att ska det stanna i släkten så ett lågt pris ett måste annars är det helt omöjligt att få till ett permanent boende som nån kan bo i utan att det kostar mycket mer än värdet det nånsin kan ha.. ingen vill låna ut 700000 till att göra allt men huset är bara värt en del av summan...
Huset säljs till Ena sonen för 35 000..

Sen kämpas det på med försök till bygglov och standard höjningar osv med bygglovsavdelningen släpper till sist infon att hela byn blivit klassad som särskillt värdefull och nån luddig klassning emot ändringar klubbas på hela byn men byn inne¨håller allt från gammla hus som ingen vet hur gamla men ser nästan ut som soldat torp som byggts ut i omgångar och flera har fått övervåning på senare tid.. sen byggs det flera moderna hus i byn under 80-90 talet så klassningen känns ju lite off när så blandad bebyggelse finns i byn och plötsligt är det nästan omöjligt att få bygglov för nåt alls där i byn och värst såklart på "farmor"s hus som nog sett lika ut sen 50 talet..

Det blir såklart ett hopplöst projekt och det rinner med tiden ut i sanden både av bygglovsavdelningens motarbete och livet förändras då bröderna skaffar barn familjer osv osv

Det är ca 10 år sen ena brodern blev ägare och huset är mest ett fastkört renoveringsobjekt

Nu funderaras det på att sälja av fastigheten men det är ju lite knorr i leden med framförallt den andra bordern som ju tycker att det trots allt inte blev nån som bor där och vid en försäöjning så undras det ju lite frågande vart hans andel är..

Å ena sidan kan man tycka att det blev ju inte ritkigt nån vinstaffär och även om inköpet var under taxeringsvärde så finns ju infon att det inte var nåt förtida arv

å andra sidan har det under 10 år spenderats en hel del pengar på fastigheten men dom är svåra att få tillbaka alls då allt är i nåt halvbyggt läge där mycket jobb återstår och grundproblematiken forfarande är svår att klassningen av hela byn gör utbyggnad svår vilket skulle behövas för att göra badrum och toalett minst för att huset ska funka som boende..

Hur hade ni resonerat

Allt beror ju på vilka delar man lägger sin fokus vilket som är rätt och vad som är "fel"

Idag är väl taxeringsvärdet uppe i ca 360 000 men det finns det ju ingen som vill köpa för.. Vad det går att få idag är ju inte mycket som det känns.. litet hus små trånga rum lågt till tak liten tomt ca 800 kvadrat huset tror jag står är 50 kvadrat bo yta

idag bor båda bröderna med resp familj i andra hus men vi lär ta och sälja av det där projektet då det aldrig kommer bli tid till det och behovet har upphört och jag bor bara 3 km ifrån i nästa by..

Sälja av men funderingen om man på nåt vis ska försöka kompensera den andra brodern men samtidigt har ju han inte lagt en krona där ute medans jag nog lagt 130 000 i byggmaterial där ute men inget är klart och drift under 10 år är ju inte heller små pengar så nån vinst existerar ju egentligen inte,, bara en orättvisa han godkände från början när den uppstod..

Några smarta tankar om smarta lösningar på problemet som gör det bästa av situationen som med facit i hand helst aldrig skulle ha skapats i första läget..
Vem är du i det hela, han som fick köpa billigt, eller den andra brodern som nu känner sig blåst?

P
P p950nlu skrev:
Vem är du i det hela, han som fick köpa billigt, eller den andra brodern som nu känner sig blåst?
I det här fallet var det jag som köpte renoveringsobjektet om det nu har nån betydelse i funderingarna..

P
Det tråden tydligt visar är ju hur svårt det är att få allt "rättvist" för "rättvist" i såna här fall är långt ifrån enkelt och beror helt på hur man ser på det hela..

Och inte sällan så blir det mest avundsjuka som spökar.. Man vill dela vinst men inte lika bråttom när det är förlust som ska delas..

Juridisk sett är det ju solklart inget förtida arv utan det såldes till ett värde alla tyckte var rätt då..

moraliskt sett kan man snurra på det tills man blir knäpp utan stt hitta ett sätt som alla tycker är "rättvist"

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
moraliskt sett kan man snurra på det tills man blir knäpp utan stt hitta ett sätt som alla tycker är "rättvist"
Det rimliga är väl att du, och i någon mån din bror, tycker att det är rättvist.

Vi andra kan ju vifta med armarna bäst vi gitter.

Men undantaget att något exceptionellt händer (som att ni hittar guld för 15 miljoner) är det i alla fall för mig svårt att se att din bror moralisk borde få något för din satsning.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det rimliga är väl att du, och i någon mån din bror, tycker att det är rättvist.

Vi andra kan ju vifta med armarna bäst vi gitter.

Men undantaget att något exceptionellt händer (som att ni hittar guld för 15 miljoner) är det i alla fall för mig svårt att se att din bror moralisk borde få något för din satsning.
jo det är ju det viktiga, att man är tillräckligt överens med sin egen bror så livet funkar som det borde, vi har normalt sett en jäkligt bra relation och hjälper varandra med allt möjligt. duktiga på olika saker och ibland är vi mer eller mindre sams men man finns likförbannat där när den andra väl behöver hjälp. Så vi löser nog även detta. men det är som sagt bra med olika lösningar och argument på sakfrågan och man får lite bättre koll på mot sidan i sin fråga.

Skulle vi hitta 15 miljoner så finns det lite mer att dela på än i nuläget

känns som min egen tanke och utgångspunkt linjerar rätt bra med dom flesta i tråden. få har gått helt på andra spåret och ännu färre har påvisat nåt bra bevis för ståndpunkten. som sagt så har våra föräldrar såpass mycket mer tillgångar att den ev lilla skillnad som kan bli kvittar i det stora hela och blir liksom orelevant den dagen nåt framtida arv måste redas ut

Ibland får man nån kanonbra ide från forumet på lösningar och ibland så får man med alla olika vinklingar nån ny insikt man inte hade från början..

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Möjligen betala anslutningsavgift?
Men anslutningsavgiften är ofta i sitorleksordningen 3 - 500 000 kr. Som man tvoingas betala oavsett om man verkligern kopplar in sig på det kommunala nätat.

H hempularen skrev:
Men anslutningsavgiften är ofta i sitorleksordningen 3 - 500 000 kr. Som man tvoingas betala oavsett om man verkligern kopplar in sig på det kommunala nätat.
Kostnaden baseras bl.a. på kommunens servisavgift, tomtyteavgift, lägenhetsavgift enligt gällande VA-taxa och inte den faktiska kostnaden av framdragning till tomtgräns, vilket jag skrev ovan.
Google säger 80-250k, vilket jag också skrev ovan.
Kommunens plan för utbredning av VA finns enkelt att tillgå om man ska köpa fastighet i närheten av en tätort? De brukar ha en plan 10-15år framåt.
Nu åter till min fråga: Vad har brodern med dessa eventulla kostnader att göra? Fastigheten är såld för 10år sedan.
Därav förstår jag inte frågan, varför brodern inte vill betala. Men jag är tydligen inte lika smart som vissa andra då jag får personliga påhopp här.

säg att fastigheten var värd 100k från början (även om den värderingen bygger på en mäklare utan koll)
TS betalde 35k

Var meningen att fastigheten skulle vara kvar i släkten men nu okar inte TS längre och vill sälja.
TS har lagt ut säg 150k i rent material + massa arbetstid och stress.

Vill brodern köpa fastighet kan han få göra det till under marknadspris.
250k + 50% av nuvarande mäklarvärdering som är över 250k
(detta för att fastigheten ska vara kvar i släkten)

Vill brodern inte köpa fastigheten så
får brodern 50% av försäljningspriset över 250k , med max belopp på 100k

Då får TS tillbaka utlagda pengar + ersättning för nedlagd tid samt brodern får en bit av pengen som kompensation av ev missat arv (samt att brodern inte känner sig orättvist behandlad )

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ingenting som har hänt med, eller upptäckts på fastigheten bör ha någon betydelse för om överenskommelsen mellan bröderna var "rättvis" eller inte. Överenskommelsen baserades på det rådande kunskapsläget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.