P polaris78 skrev:
jo som grundprincip så är det ju en klok målsättning att försöka dela lika till 100%

Samtidigt så ser man ju i familjer där dom gör så att det slutar inte sällan med gnäll iaf om nå skitsaker som egetnligen saknar betydelse men som iaf ska påpekas

och andra extremfall där den ena är barnet är vd och tjänar mer än halva släkten och det andra syskonet knappt har råd med kläder pga låg betalt jobb men nog sjutton tycker vd ungen att man minsann ska dela lika på pengar som egentligen är så små summor så det kvittar för vd lönen
Men jag tycker inte att föräldrarna ska fördela sin ekonomi efter sina barns ekonomi, det är ju precis det som blir orättvist.
VDn har ju i det fallet själv möjlighet att skänka pengar till sitt syskon, för stunden skattefritt dessutom. Om den inte vill hjälpa sitt syskon så får den personen stå för det och inte föräldrarna.
Min bror har ex frågat mig rakt ut vad jag vill göra med farfars stuga som nu min far äger, han köpte ut sin bror då han inte hade ekonomi eller möjlighet att ha det. Jag skulle kanske teoretiskt kunna köpa stugan men vet inte om jag vill av olika skäl.
Samtidigt skulle det kännas jävligt trist när man spenderat så pass mycket tid där inom familjen i 50år.

P
P patriklarsson skrev:
Men jag tycker inte att föräldrarna ska fördela sin ekonomi efter sina barns ekonomi, det är ju precis det som blir orättvist.
VDn har ju i det fallet själv möjlighet att skänka pengar till sitt syskon, för stunden skattefritt dessutom. Om den inte vill hjälpa sitt syskon så får den personen stå för det och inte föräldrarna.
Min bror har ex frågat mig rakt ut vad jag vill göra med farfars stuga som nu min far äger, han köpte ut sin bror då han inte hade ekonomi eller möjlighet att ha det. Jag skulle kanske teoretiskt kunna köpa stugan men vet inte om jag vill av olika skäl.
Samtidigt skulle det kännas jävligt trist när man spenderat så pass mycket tid där inom familjen i 50år.
Jo det är ju verkligen svåra frågor och nåt enkelt "rätt svar" finns egentligen inte..

Eller extrem fallen där nåt syskon har handikapp ,sjukdomar, diagnoser av allvarligare art eller rena missbruks problem.. där jobb och vettigt liv enligt normala traditioner är omöjligt.

Det finns alltid fall där olika saker är "rätt " och beroende på hur man resonerar..

P polaris78 skrev:
Och även om jag på ett sätt förstår den avundsjuka känslan så är det ju såklart värre om jag hade tjänat stora pengar på det hela.. Nu är det ju snarare tvärtom att det ,snarare är bara en riktigt dålig affär som knappt ens går jämt ut med material och inköp och många års arbets insatser är i dagsläget värderat till noll och inget..

Men problemet i grund och botten är att man baserar det på känslor och att bara för att nån köpt nåt i släkten så vill plötsligt många vara med och dela en ev vinst men ingen ringer och vill dela förlusten eller många års gratis arbete..
Eftersom det inte handlar om någon vinst och dessutom är baserat på känslor som du skriver finns det en möjlighet att hantera känslorna på ett effektivt sätt. Visa att du är beredd att dela eventuell vinst om din bror är beredd att dela eventuell förlust.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Problemet med såna här grejer är att det alltid finns nån som tycker sig blivit orättvist behandlad och den känslan är stark om det handlar om pengar. och när folk tror att nån annan har tjänat några kronor på nåt.. Men han tackade ju nej till att köpa och sa ja till upplägget där och då.. och vet vad den andra möjligheten var..
Skrev ni ett avtal eller var det en muntlig överenskommelse?

Man ska alltid skriva ett avtal om man kommer överens om något som ska gälla en lång tid framöver. Även när det gäller släkt och vänner.
Eller kanske framförallt när det gäller släkt och vänner.

P
P pmd skrev:
Skrev ni ett avtal eller var det en muntlig överenskommelse?

Man ska alltid skriva ett avtal om man kommer överens om något som ska gälla en lång tid framöver. Även när det gäller släkt och vänner.
Eller kanske framförallt när det gäller släkt och vänner.
Det finns ju ett köpebrev där det står pris och att det inte ska ses som förtida arv och advokaten gick igenom vad det betyder för båda bröderna och föräldrarna.. Sen finns det såklart den där mäklarens värdering på 100 och lite kladd på ett papper om att det andra seriösa verkliga budet vad också på 35 000 då det var en granne som ville köpa det för marken och få större tomt..

nå annat finns ju inte på papper för det var ju det som spelade roll där och då..

Men jag håller med dig med facit i hand är det enkelt att vara efterklok och säga att ja vi borde ha skrivit mera på papper..

Men det är svårt när arvsrättskunniga advokater just gått igenom vad det betyder och frågat vad avsikt var med det hela..och vad man vill uppnå. man ville inte riktigt skriva nå formuleringar som kan ställa till det i framtiden helller i onödan.. man vill inte skriva in klassuler om att man inte får sälja och sånt då det kan slå tokigt långt senare eller skriva nåt om om det säljs inom xx antal år så delas vinst men ja menar då måste det ju även tas hänsyn till om nån har spenderat 700 000 .. det är svårt att formulera saker som inte slår helt fel i vissa lägen..

Redigerat:
P
P patriklarsson skrev:
Se hellre framåt. Skulle du tillbinga mycket tid där i framtiden om du köpte stugan? Om inte så handlar det bara om nostalgi.

P
P polaris78 skrev:
Men jag håller med dig med facit i hand är det enkelt att vara efterklok och säga att ja vi borde ha skrivit mera på papper..
Efterklokhet är den allra bästa sortens klokhet. 🙃

P
P pmd skrev:
Efterklokhet är den allra bästa sortens klokhet. 🙃
jo så är det ju alltid.. och så enkelt att se då när man har facit i handen..

Har en annan släkting som skulle få arv av en annan person i släkten och där man för länge sen skrivit att han skulle få köpa loss en annan liten stuga för taxeringsvärdet,, det här skrevs när taxeringsvärdet var ofta en bråkdel av verkligt värde iaf i våra trakter.. Men när det väl blir dags så är det ju så knäppt att taxeringsvärdet är ju nästan högre än ett verkligt försäljningspris och inte alls nån fördel .. men i testamentet så stod det ju en viss formulering och den går ju inte att strunta i då tyvärr även om alla förstår tanken bakom och med datum när det skrevs ungefär hur det var tänkt att fungera.. även när man skriver så kan förändringar få oväntade konskvenser

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.