P
kommunens bygglovsavdelning använder länsmuseet som smakråd och det den personen som naturligtvis är av allt ska bevaras i bästa museum stil och så går kommunens bygglovsshandläggare helt på dom rena åsikter som dom fick från länsmuseet..

Efter några turer och luddiga svar på vad som egentligen var fel fick jag motvilligt ut kontaktinfo till personen hos länsmusset för en mer direkt kontakt där man vill veta ja vad skulle du vilja att man gjorde för att det ska vara tillräckligt varsamt.. och krav utan verklighetsförankring och till sist smygfota hela byns hus och skicka in för att bevisa problemet , det finns fan knappt ett hus som är det andra likt och stilen i byn känns mer som 2022 i dalarna än nåt som egentligen behöver bevaras till eftervärlden.. men då lutar sig museum lvinnan tillbaka och tycker att ja det kanske inte finns mycker kvar i den byn att bevara men jag tycker det är fint med gamla fönster och bandtäckt plåt och tegel och helst gröna fönster..
Frågade om plåt med tegelpanneprofil dög ... Vad är det fick jag till svar.. ja det som är på taket på merparten av husen i byn.. det syns på bilderna om du tittar att det finns skuvskallar.. jaha får man till svar..

Det hela blir rätt absurt när nån ska bestämma åt mig vad jag ska bygga och hur det ser ut där den som ska få bestämma tycker det är gulligt med hembygds gårdar och vill helst att jag återskapar den fantasin men det finns ingen verklighetsförankring i att det är så det ser ut i byn...

Jag försökte få göra liknande utbyggnationer som smälter in i byn och liknar hur flera andra äldre hus i byn är utbyggda.. och det var tänkt röd slamfärg och vita fönster som dom äldre husen i byn ser ut..

• Gilla
  • Ledsen
pmd och 5 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
kommunens bygglovsavdelning använder länsmuseet som smakråd och det den personen som naturligtvis är av allt ska bevaras i bästa museum stil och så går kommunens bygglovsshandläggare helt på dom rena åsikter som dom fick från länsmuseet..

Efter några turer och luddiga svar på vad som egentligen var fel fick jag motvilligt ut kontaktinfo till personen hos länsmusset för en mer direkt kontakt där man vill veta ja vad skulle du vilja att man gjorde för att det ska vara tillräckligt varsamt.. och krav utan verklighetsförankring och till sist smygfota hela byns hus och skicka in för att bevisa problemet , det finns fan knappt ett hus som är det andra likt och stilen i byn känns mer som 2022 i dalarna än nåt som egentligen behöver bevaras till eftervärlden.. men då lutar sig museum lvinnan tillbaka och tycker att ja det kanske inte finns mycker kvar i den byn att bevara men jag tycker det är fint med gamla fönster och bandtäckt plåt och tegel och helst gröna fönster..
Frågade om plåt med tegelpanneprofil dög ... Vad är det fick jag till svar.. ja det som är på taket på merparten av husen i byn.. det syns på bilderna om du tittar att det finns skuvskallar.. jaha får man till svar..

Det hela blir rätt absurt när nån ska bestämma åt mig vad jag ska bygga och hur det ser ut där den som ska få bestämma tycker det är gulligt med hembygds gårdar och vill helst att jag återskapar den fantasin men det finns ingen verklighetsförankring i att det är så det ser ut i byn...

Jag försökte få göra liknande utbyggnationer som smälter in i byn och liknar hur flera andra äldre hus i byn är utbyggda.. och det var tänkt röd slamfärg och vita fönster som dom äldre husen i byn ser ut..
Om det har handlat om att bygglov som du sökt avslagits, men området eller huset som sådant inte är kulturminnesklassat, då borde du kunna använda de nya reglerna från Dec 2025 och bygga ut upp till 30 kvm utan bygglov ?

tyvärr inte! Om kommunen har klassat området som "kulturhistoriskt värdefulla område"
Då är det kört. Ingen av de de nya förenklingarna eller gamla byggregler gäller i dessa undantagsområden.
-Bara godtycke från byggnadsnämnden som TS beskriver.
Otroligt bisarrt att det kan var såhär i Sverige idag.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
lyckograbben lyckograbben skrev:
tyvärr inte! Om kommunen har klassat området som "kulturhistoriskt värdefulla område"
Då är det kört. Ingen av de de nya förenklingarna eller gamla byggregler gäller i dessa undantagsområden.
-Bara godtycke från byggnadsnämnden som TS beskriver.
Otroligt bisarrt att det kan var såhär i Sverige idag.
Precis. Och det var det jag skrev "OM" området inte är klassat kanske man kan använda de nya reglerna.
Det är lite oklart om TS bara sökt bygglov direkt, och då hamnat i att bygglovet blir lite godtyckligt utifrån tolknignar osv, eller om området faktiskt är klassat...

• Gilla
lyckograbben
  • Laddar…
Det känns inte som det är något rejält värde i huset. Nästan mer bekymmer och kostnaden.

Sen förstår jag inte: om han som äger huset får det såld, varför i hela världen ska släkten sedan snegla surt över det?

Att han fick köpa det billigt? Nej, det var det inte, för taxeringsvärde är ingen riktigt värde. Då skulle man lagt ut det till sälu. Gjorde man inte det, då brännde man sina chanser. Så huset var då väd 35 och sedan fick han som köpa stå fär alle risker och bekymmer.

Det verkar fortfarande inte att fastigheten har ökat särskilt i värde. Så en ny affär får bli som det blir.

Om brödern som inte fick köpa vill dela i kostnader för misslyckat skötande och förlust kan vara snäll. Men hade brödern som köpte huset faktiskt lyckats att förvalta huset och ökat värdet markant, hade han nog kanske inte heller delad med sig vinsten?

Anser du ni i släkten har delat ekonomi i all fram- och motgång? Såklart är det oftast inte. Jobbigt ändå att släkten alltid tror att de har något att säga hur fastigheter i släkten ska förvaltas.

• Gilla
Byggastallochbo
  • Laddar…
P
jo området har klassats som "kulturhistoriskt värdefulla område" enligt mupparna på bygglovsavdelningen som lyckats få till det .. Det är under all kritik och jag försökte få dom att mer motivera vad dom egenligen håller på med och om dom ens besökt byn , ja menar det är många gamla hus men nästan inget som inte är ombyggt åt alla håll i olika omgångar

Jag sökte bygglov men när vi efter en driva med turer fram och tillbaka inser att det går liksom inte att varken komma överens eller vinna så drog vi tillbaka den då det var billigast och det ändå var garanterat ett avslag..

Jag är inte ensam i byn om dessa problem och det är flera som hamnar i samma godtyckliga bedömning av folk som inte ens besökt platsen men vet bättre än dom som bor där..

Jag förstår om man vill skydda där det finns nåt att skydda , här känns det som nån totalt verklighetsfrånvarande person råkat ringa in hela byn i nån fantasi om hembydsgård eller liknande..

som jag tolkar det så gör sista ändringarna ingen skillnad pga klassningen "kulturhistoriskt värdefulla område" att sen klassningen av området känns helt fel och helt tagen ur luften det är en annan sak..

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om man nu skulle vilja lägga lite energi, och pengar på att driva frågan. Så tror jag att man kan vinna en del på att anlita (rätt) arkitekt. Dels kan arkitekten rita så att man inte i onödan provocerar bevararna. Dels pratar arktekten "samma språk" som handläggarna, och kan ha viss vana vid att köra över dem.

• Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Ett problem som uppstått i släkten

Farmor avlider och hennes enda barn ärver allt solklart

Han har 2 söner där den ena är intresserad den andra inte av huset som är ett rejält renoveringsobjekt men hela släkten vill ju att det behålls i familjen och helst att nån kan bli bofast där igen..

Ena sonen får ta över huset men köpet är såklart under taxeringsvärde då fastigheten har låg standard utedass bara kallvatten i köksvasken ingen dusck ingen riktigt toalett..
Pga det här med förtida arv så skrivs ett köp på 35000 och en värdering skaffas som säger 100 000 men det skrivs in att det inte ska ses som förtida arv då det inte är tanken att det ska påverka framtida arv och husets usla skick och stora skador och låga standard , liten tomt osv gör att alla kommer fram i samråd med advokat vid kyrkan som kan arvsrätt osv att det är den bästa lösningen att göra så och alla godkänner oredan...
Alla inser att ska det stanna i släkten så ett lågt pris ett måste annars är det helt omöjligt att få till ett permanent boende som nån kan bo i utan att det kostar mycket mer än värdet det nånsin kan ha.. ingen vill låna ut 700000 till att göra allt men huset är bara värt en del av summan...
Huset säljs till Ena sonen för 35 000..

Sen kämpas det på med försök till bygglov och standard höjningar osv med bygglovsavdelningen släpper till sist infon att hela byn blivit klassad som särskillt värdefull och nån luddig klassning emot ändringar klubbas på hela byn men byn inne¨håller allt från gammla hus som ingen vet hur gamla men ser nästan ut som soldat torp som byggts ut i omgångar och flera har fått övervåning på senare tid.. sen byggs det flera moderna hus i byn under 80-90 talet så klassningen känns ju lite off när så blandad bebyggelse finns i byn och plötsligt är det nästan omöjligt att få bygglov för nåt alls där i byn och värst såklart på "farmor"s hus som nog sett lika ut sen 50 talet..

Det blir såklart ett hopplöst projekt och det rinner med tiden ut i sanden både av bygglovsavdelningens motarbete och livet förändras då bröderna skaffar barn familjer osv osv

Det är ca 10 år sen ena brodern blev ägare och huset är mest ett fastkört renoveringsobjekt

Nu funderaras det på att sälja av fastigheten men det är ju lite knorr i leden med framförallt den andra bordern som ju tycker att det trots allt inte blev nån som bor där och vid en försäöjning så undras det ju lite frågande vart hans andel är..

Å ena sidan kan man tycka att det blev ju inte ritkigt nån vinstaffär och även om inköpet var under taxeringsvärde så finns ju infon att det inte var nåt förtida arv

å andra sidan har det under 10 år spenderats en hel del pengar på fastigheten men dom är svåra att få tillbaka alls då allt är i nåt halvbyggt läge där mycket jobb återstår och grundproblematiken forfarande är svår att klassningen av hela byn gör utbyggnad svår vilket skulle behövas för att göra badrum och toalett minst för att huset ska funka som boende..

Hur hade ni resonerat

Allt beror ju på vilka delar man lägger sin fokus vilket som är rätt och vad som är "fel"

Idag är väl taxeringsvärdet uppe i ca 360 000 men det finns det ju ingen som vill köpa för.. Vad det går att få idag är ju inte mycket som det känns.. litet hus små trånga rum lågt till tak liten tomt ca 800 kvadrat huset tror jag står är 50 kvadrat bo yta

idag bor båda bröderna med resp familj i andra hus men vi lär ta och sälja av det där projektet då det aldrig kommer bli tid till det och behovet har upphört och jag bor bara 3 km ifrån i nästa by..

Sälja av men funderingen om man på nåt vis ska försöka kompensera den andra brodern men samtidigt har ju han inte lagt en krona där ute medans jag nog lagt 130 000 i byggmaterial där ute men inget är klart och drift under 10 år är ju inte heller små pengar så nån vinst existerar ju egentligen inte,, bara en orättvisa han godkände från början när den uppstod..

Några smarta tankar om smarta lösningar på problemet som gör det bästa av situationen som med facit i hand helst aldrig skulle ha skapats i första läget..
Den som äger den äger, har också rätt att sälja. Livet är inte rättvist. Om brorsan hade velat hade ju han kunnat köpa. Det har också gått 10 år av kostnader och ansvar. Så sälj nu och gå vidare.

• Gilla
Byggastallochbo och 4 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:

Han har 2 söner där den ena är intresserad den andra inte av huset som är ett rejält renoveringsobjekt men hela släkten vill ju att det behålls i familjen och helst att nån kan bli bofast där igen..

Ena sonen får ta över huset men köpet är såklart under taxeringsvärde då fastigheten har låg standard utedass bara kallvatten i köksvasken ingen dusck ingen riktigt toalett..
Pga det här med förtida arv så skrivs ett köp på 35000 och en värdering skaffas som säger 100 000 men det skrivs in att det inte ska ses som förtida arv då det inte är tanken att det ska påverka framtida arv och husets usla skick och stora skador och låga standard , liten tomt osv gör att alla kommer fram i samråd med advokat vid kyrkan som kan arvsrätt osv att det är den bästa lösningen att göra så och alla godkänner oredan...
Alla inser att ska det stanna i släkten så ett lågt pris ett måste annars är det helt omöjligt att få till ett permanent boende som nån kan bo i utan att det kostar mycket mer än värdet det nånsin kan ha.. ingen vill låna ut 700000 till att göra allt men huset är bara värt en del av summan...

Sen kämpas det på med försök till bygglov och standard höjningar osv med bygglovsavdelningen släpper till sist infon att hela byn blivit klassad som särskillt värdefull och nån luddig klassning emot ändringar klubbas på hela byn men byn inne¨håller allt från gammla hus som ingen vet hur gamla men ser nästan ut som soldat torp som byggts ut i omgångar och flera har fått övervåning på senare tid.. sen byggs det flera moderna hus i byn under 80-90 talet så klassningen känns ju lite off när så blandad bebyggelse finns i byn och plötsligt är det nästan omöjligt att få bygglov för nåt alls där i byn och värst såklart på "farmor"s hus som nog sett lika ut sen 50 talet..

Det blir såklart ett hopplöst projekt och det rinner med tiden ut i sanden både av bygglovsavdelningens motarbete och livet förändras då bröderna skaffar barn familjer osv osv

Det är ca 10 år sen ena brodern blev ägare och huset är mest ett fastkört renoveringsobjekt

Nu funderaras det på att sälja av fastigheten men det är ju lite knorr i leden med framförallt den andra bordern som ju tycker att det trots allt inte blev nån som bor där och vid en försäöjning så undras det ju lite frågande vart hans andel är..

Å ena sidan kan man tycka att det blev ju inte ritkigt nån vinstaffär och även om inköpet var under taxeringsvärde så finns ju infon att det inte var nåt förtida arv

å andra sidan har det under 10 år spenderats en hel del pengar på fastigheten men dom är svåra att få tillbaka alls då allt är i nåt halvbyggt läge där mycket jobb återstår och grundproblematiken forfarande är svår att klassningen av hela byn gör utbyggnad svår vilket skulle behövas för att göra badrum och toalett minst för att huset ska funka som boende..

Hur hade ni resonerat

Allt beror ju på vilka delar man lägger sin fokus vilket som är rätt och vad som är "fel"

Idag är väl taxeringsvärdet uppe i ca 360 000 men det finns det ju ingen som vill köpa för.. Vad det går att få idag är ju inte mycket som det känns.. litet hus små trånga rum lågt till tak liten tomt ca 800 kvadrat huset tror jag står är 50 kvadrat bo yta

idag bor båda bröderna med resp familj i andra hus men vi lär ta och sälja av det där projektet då det aldrig kommer bli tid till det och behovet har upphört och jag bor bara 3 km ifrån i nästa by..

Sälja av men funderingen om man på nåt vis ska försöka kompensera den andra brodern men samtidigt har ju han inte lagt en krona där ute medans jag nog lagt 130 000 i byggmaterial där ute men inget är klart och drift under 10 år är ju inte heller små pengar så nån vinst existerar ju egentligen inte,, bara en orättvisa han godkände från början när den uppstod..

Några smarta tankar om smarta lösningar på problemet som gör det bästa av situationen som med facit i hand helst aldrig skulle ha skapats i första läget..
Där och då togs ett beslut med den info och kunskap som fanns.

Att nu många år senare riva upp det beslutet är svår, husets ägare har ju lagt ner pengar, skall den andre brodern betala hälften av pengarna som plöjts ner? Skall köpet dras tillbaka.
Nej, det är vansinne! Man kan inte backa i tiden!

• Gilla
Byggastallochbo och 2 till
  • Laddar…
Hade det inte varit enklast att från början göra en värdering av hela fastigheten där den köpande brodern sedan betalar 50% till den andra brodern och får allt som gåva. Då är ju fastigheten redan reglerad och kan skrivas bort från framtida arv? Eller ville fadern nödvändigtvis ha ut pengar?
Att lösa sådant i efterhand blir ju svårt om det saknas värdering, men det nämns värde 100.000 och att du har betalt 35.000? Då får man anse du fått 65.000 i gåva medans brodern inte har fått någonting?
Om fastigheten ska uteslutas från arv eller redan skrivits över till dig, så borde din bror då få 65.000/2=32.500, för den andra halvan av de tidigare 35.000 regleras ju fortf vid framtida arv?
Skulle det funka att ge brodern 32.500 och sedan sälja fastigheten för 100.000 ja då vore väl allt reglerat?
Går det sedan inte att få 100.000 så får ju tyvärr du som nuvarande ägare ta den ekonomiska smällen, samt tillkommande mäklarkostnader m.m. men tänk på att du även får ut 50% kommande skatteavdrag vid en förlustaffär?
I slutändan kan du kanske få ut något som kompenserar de 67.500kr.
Brodern kan ju knappast klandras för fastighetens värdeminskning under din tid som ägare?

P polaris78 skrev:
Du verkar vara en mycket rimlig och resonerande person, men jag tycker faktiskt din bror har en principiell rätt när han känner sig felbehandlad. Han gick med på att du fick huset ensamt för att du skulle uppfylla släktens önskemål om att bo kvar där. Du har sedan gjort ditt bästa men nu går det inte och du vill sälja. Så ”släktönskemålsklausulen” uppfylldes aldrig, och därför blir din bror nu lite snuvad. Samtidig ligger du inne med tid och pengar i projektet.

Rimligt borde vara att du drar av din ungefärliga byggkostnad från totalbeloppet och sedan delar ni lika. Säg att ni får 550’ så dra av 150’ och sedan 200’ var. Din bror gick med på en eftergift och var ok med att ett belopp gick till dig för 10 år sedan, och du får rimligen själv se underhållskostnader som el mm som en chansningsinvestering. Genom att få dra av byggmaterial i överkant blir du ändå lite kompenserad.

Din bror borde bli nöjd av att du är reko, ni har en fortsatt bra relation, och när tids nog pappa tyvärr måste dö så tänker du att det var bra att du inte höll din juridiska rätt före den moraliska.

• Gilla
Marcus-AA och 4 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:

Hur hade ni resonerat

Hej,
Ganska enkelt.
Strunta i milimeter-rättvisa, du fick lite mer (35000) och ska inte hålla på att kompensera eller känna skuld. Om det hade varit 35 miljoner eller en livsavgörande summa så kan man resonera annorlunda.
Din familj, era beslut.
Sälj om ni vill och lägg pengarna på något som gynnar er, det är ju eran fritid och pengar som konsumerats till stugan.
Visst kan man informera om att stugan kommer ut på marknaden och alla är välkomna att bjuda.
Gliringar och sura miner är bara tecken på att avsändaren mår dåligt, bjud dom på fika efter försäljningen.

M mrBlade skrev:
Hej,
Ganska enkelt.
Strunta i milimeter-rättvisa, du fick lite mer (35000) och ska inte hålla på att kompensera eller känna skuld. Om det hade varit 35 miljoner eller en livsavgörande summa så kan man resonera annorlunda.
Din familj, era beslut.
Sälj om ni vill och lägg pengarna på något som gynnar er, det är ju eran fritid och pengar som konsumerats till stugan.
Visst kan man informera om att stugan kommer ut på marknaden och alla är välkomna att bjuda.
Gliringar och sura miner är bara tecken på att avsändaren mår dåligt, bjud dom på fika efter försäljningen.
Märkligt resonemang anser jag, tänk om fastighetens värde hade ökat med 500.000 eller 1milj de senaste åren. Då skulle brodern nu stå utan dels de "småpengarna" samt även hälften av den ytterligare värdeökningen.
Nu är det istället en värdeminskning som det låter och då helt plötsligt är det ok att brodern ska vara utan sina "småpengar".
Men hur sannolikt är det att TS skulle skrivit ett inlägg om den enorma värdeökningen han gjort som brodern blev utan?
Anledningen till tråden är ju att vinst/boendemöjligheter uteblev och TS kunde inte uppfylla släktens önskemål, om det nu är småpengar kan väl brodern få sin ersättning då? Förstår inte varför man måste ta TS parti i denna fråga.
Ger man sig in i en fastighetsaffär ska inte andra bli drabbade?

Hej.
Du har köpt huset för 35.000kr. ”alla inblandade” var då överens om att 35tkr var en rimlig värdering. Ni var även överens om att köpet INTE skall ses som förskott på arv.
Det räcker. Punkt.

Det är ditt hus. Du gör vad du vill med det.
Om du vill sälja huset- gör det.

Det finns alltid människor, främst i släkten, som ”tycker” saker.
Det kommer inte gå att få alla nöjda.

Ditt hus. Dina pengar. Både vinst och ev förlust hamnar i din ekonomi.
Sälj om du vill. Behåll hela köpeskillingen.
Blir det vinst- köp dig något gott att äta😊

• Gilla
Ladreva
  • Laddar…
P polaris78 skrev:

Hur hade ni resonerat

Sälj fastigheten. Dra av reavinstskatt och dina kostnader (köp plus material) eventuellt inklusive eget arbete. Det som blir över delar du med din bror. Blir det negativt efter avdrag kan du ju försöka få halva förlusten från din bror.

Det enda svåra är att ni kommer överens om hur mycket ditt egna arbete är värt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.