Så var vi tillbaka med jordfelsbrytare som slår ifrån pga advents belysningen ute. Nu en ny sladd och troligen pga jordfel på nollan igen. Suck!

Och en automatsäkring på en annan slinga löser ut när JFB slår ifrån igen. Intressant att notera är att det är säkringen för mitt nya kontor som slår ifrån (bytt rum då barnen hunnit flytta hemifrån under året). Förra gången var det brytaren för mitt dåvarande kontor (plus mitt serverrum, som inte har det problemet längre).

Nu skall vi ut och jaga skarvsladd som ger jordfel igen. Jag tror jag kan slå vad om vilken som bråkar, en sladd från Hornbach som inte är RDOE, men godkänd för utomhusanvändning. Jag har en liknande från Bauhaus också, men har aldrig haft problem med den dock.

pacman42 pacman42 skrev:
Och en automatsäkring på en annan slinga löser ut när JFB slår ifrån igen. Intressant att notera är att det är säkringen för mitt nya kontor
Det där är ett ganska vanligt fenomen, om du har en eller ett par dstorer, någon skrivare osv. Startströmmen när kondensatorerna i de switchade nätaggregaten knäcker säkringen, när strö,men kommer tillbaka.

När det gäller isojatoionsfelet, menar du alltså att du har en ny sladd med samma fel? det låter helt orimligt, troligen något annat som är fel.

H hempularen skrev:
Det där är ett ganska vanligt fenomen, om du har en eller ett par dstorer, någon skrivare osv. Startströmmen när kondensatorerna i de switchade nätaggregaten knäcker säkringen, när strö,men kommer tillbaka.

När det gäller isojatoionsfelet, menar du alltså att du har en ny sladd med samma fel? det låter helt orimligt, troligen något annat som är fel.
Japp något annat är fel, helt plötsligt flög två huvudsäkringar. Öppnade elcentralen och började efterdra skruvar (den byttes för ett år sedan) och en nolla satt väl löst. Jag har haft problem tidigare med att vibrationer från tvättmaskin (?) och elpanna (?) lossat en fasskruv i jordfelsbrytaren efter flera år. Gissningsvis samma sak igen. Så numera efterdrar jag en gång per år, hade inte hunnit dit i år dock.

Bytte två huvudsäkringar som helt plötsligt gått, detta efter att ha stängt av alla trefaslaster i huset. Det fungerade en stund sedan slocknade en fas igen.

Kollade då mätarskåpet igen, då hade samma säkringar löst igen, men vad i h-vete...
...skruvade i den ena och den fungerade, provade den andra (utan den första) och den fungerade. Stoppade i bägge och jävlar vad det small och bägge säkringarna gick. Testade då dem en och en, nu fungerade bara den ena. Har spänning på bägge säkringarna, men inte inne på inkommande ledning där.

Så vad har hänt? Troligen har skruven till ena ledaren in i huset rallat upp och den har kortslutit över på den andra fasen och brunnit av...

Har ringt energibolaget som kommer om en stund...

Redigerat:
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Frågan är hur JFB kunde lösa ut pga av en begynnande kortis i mätarskåpet? Det ligger inte inom logikens ramar, men det skulle ju kunna finnas ett svagt jordfel någonstans som triggas av detta. Nästa problem att fundera över...

Elektrisk central med säkringar och kablar, angiven felaktighet i installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ett fel...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Brytaren har gått sönder mekaniskt på insidan. Inga fel i anslutningarna förutom överhettade ledare. När energibolaget petade på brytaren så började den leda tre faser igen.

Nu har de temporärt kopplat förbi den, en kompis på elfirma får komma förbi imorgon och fixa resten. Jag orkar rent inte göra det själv (och får inte heller).

Mikael_L
Ja lite varmt har det gått där på L1.

Du har två brytare i skåpet ... 🤔

Jag blev faktiskt utkallad till en bostadsrättsförening idag, där jag är huselektriker.
De hade delvis strömlöst i tvättstugan, inga maskiner gick (de går på trefas).

Först kollade jag om det fanns spänning på alla tre faser i centralen till tvättstugorna. Det saknades en.
Aha, då går vi och byter säkring i fördelningscentralen - men shit alla var hela.

Då blev nästa steg att öppna gruppcentralen, och där hittade jag en huvudbrytare som inte fungerade som det skulle på 1 fas. Den var ganska lik din brytare, fast för 80A, och det hade varit varmgång dessutom, som för dig.
Kul sammanträffande.

Redigerat:
Jag tror att den andra brytaren är till någon tidigare elmätare.

Men @Mikael_L , kan du förklara varför JFB som ligger efter detta fel löste flera gånger (med någon kvarts intervall, den sista gången dessutom i princip helt utan laster i form av utebelysningar eller trefaslaster). Detta strax innan säkringen gick, jag jagade det felet när plötsligt två huvudsäkringar flög iväg all världens väg.

Rimligen helt orelaterat, men nu löser den ju inte ut längre (🤞).

Mikael_L
Bra och intressant fråga.
Om jag lurar fram någon vild teori så återkommer jag.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Jag frågade ett par AI, men det skulle jag inte ha gjort. Ren rappakalja till svar.

@Martin Lundmark, du får gärna fundera på detta också...

pacman42 pacman42 skrev:
Där har du en reservdel att använda. Den har aldrig använts i ditt fall utan har att göra med trådarna vid övre mätarplattan där ev tariffstyrning skulle monterats. Passa på att rensa bort trådarna där och i nedre utrymmet där brytaren sitter.

Inte dumt att ha en direkt passande oanvänd brytare att använda. Motionera den några gånger innan nu när du har möjlighet strömlöst. Det är bristen på användning i kombination med fettet som stelnar i dem som knäcker brytarna vid invändiga fel och när man råkar behöva använda den.

I ditt fall ser det ju nästan ut att vara glapp i anslutningen som är källan men kan ju även vara invändigt. Dina beskrivningar när du bytte säkringar och det small stämmer dåligt med detta problemet. Kanske mer fel i brytaren som verkar mellan faserna. Hittar du något sänt förklarar det sannolikt också dina fenomen med JFB. Du får dissekera den och hoppas på att det inte finns ytterligare fel inåt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Där har du en reservdel att använda. Den har aldrig använts i ditt fall utan har att göra med trådarna vid övre mätarplattan där ev tariffstyrning skulle monterats. Passa på att rensa bort trådarna där och i nedre utrymmet där brytaren sitter.

Inte dumt att ha en direkt passande oanvänd brytare att använda. Motionera den några gånger innan nu när du har möjlighet strömlöst. Det är bristen på användning i kombination med fettet som stelnar i dem som knäcker brytarna vid invändiga fel och när man råkar behöva använda den.

I ditt fall ser det ju nästan ut att vara glapp i anslutningen som är källan men kan ju även vara invändigt. Dina beskrivningar när du bytte säkringar och det small stämmer dåligt med detta problemet. Kanske mer fel i brytaren som verkar mellan faserna. Hittar du något sänt förklarar det sannolikt också dina fenomen med JFB. Du får dissekera den och hoppas på att det inte finns ytterligare fel inåt.
Energibolagets elektriker sa att skruvarna satt bra, så det var fel inne i brytaren.

Det var tidstariff i huset innan jag köpte det, men energibolaget hade avvecklat den. Den hade bland annat styrt eltillskottet i den gamla elpannan som de hade tillsammans med en FTX. FTXen var trasig så vi bytte till FLVP istället.

pacman42 pacman42 skrev:
Den övre plåtlocket med plats för en säkringshållare den brukar vara plomberad, den innehåller inkommande anslutningsplint, säkringshållaren var till för tariffstyrning, tariffstyrningen satt på träplattan till höger.

Den nedre plåtlocket med plats för tre säkringshållare, en brytare (styrning av tariff) innehåller utgående plint.

Grått plåtlock med klisterlapp och ritning. Knopp för säkringshållare synlig. Märkskylt "Eldon" upptill. Del av ett diskussionsinlägg om elmätarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klisterlappen sitter från början på övre plåtlocket.
Bilden kommer från följande inlägg/tråd,
https://www.byggahus.se/forum/threads/matarskap-plocka-bort-gammal-elmatare.543066/

pacman42 pacman42 skrev:
Jag frågade ett par AI, men det skulle jag inte ha gjort. Ren rappakalja till svar.

@Martin Lundmark, du får gärna fundera på detta också...
Hej
man kan fundera på kombinationen transienter, induktiva laster, (flera) EMC-filter med kondensatorer mot jord och jordfelsbrytare.
Jag hade tex ett fall på ABB där en kalibreringsverkstads mängder med mätinstrument hade EMC-filter som var parallellkopplade till elnätet och löste ut jordfelsbrytaren för en transient ringning vid 5 tiden på morgonen, fångade transienten på 3,6 kHz med mätinstrument två dagar i rad.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.