pacman42 pacman42 skrev:
Bara så att folk förstår värdet av att efterdra: fem minuter efter att jag monterat klart alla kablarna så efterdrog jag en första runda, det gick dra ganska mycket mer redan då. Vad tror ni händer om man inte efterdrar?
Det är inte så att du tvinnat kablarna, eller kardeler blivit korsade i klämman/skruven i största allmänhet?

För då kan du få sådana effekter om kardelerna skär över varandra får du en lokal puckel där trycket extra högt så de riskerar att deformera elleri värsta fall klippa av varandra. Hur stort problemet kan bli beror på hur kontakteringen ser ut i övrigt.

D dan_norstedt skrev:
Det är inte så att du tvinnat kablarna, eller kardeler blivit korsade i klämman/skruven i största allmänhet?

För då kan du få sådana effekter om kardelerna skär över varandra får du en lokal puckel där trycket extra högt så de riskerar att deformera elleri värsta fall klippa av varandra. Hur stort problemet kan bli beror på hur kontakteringen ser ut i övrigt.
Jag vrider dem utan korsning för att hålla ihop dem. Men det blir ju bara ett kvarts varv på en skalning och utan att de byter plats.

RK är ju mycket mjukare än FK även ur denna aspekten.

T TypRätt skrev:
Jo 😆 Men tänkte främst till TS skruvar som han behöver springa och efterdra som om de vore på aluminiumfälgar.
Det är kopparen som ger efter. Dels av externa vibrationer, men med höga strömmar (>10A) har kabeln själv en tendens att vibrera också

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. Lödning kallar vi det. ;)

Men inte ens det är perfekt, utan har sina egna problem och begränsningar.

(Bäst är faktiskt kontaktpressning i alla dess former, inklusive virning. Men det motsvarar inte Locktight.)
Kontaktpressning är utmärkt under förutsättning att man använder korrekta verktyg.

Och för skruvanslutningar, om man pressar kabeländarna i en ferrul (ändylsa) först så minskar man behovet av att efterdra: https://www.fluxio.se/forum/fordon-.../10608-presstang-for-isolerade-andhylsor.html

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Kontaktpressning är utmärkt under förutsättning att man använder korrekta verktyg.

Och för skruvanslutningar, om man pressar kabeländarna i en ferrul (ändylsa) först så minskar man behovet av att efterdra: [länk]
Jaaa? Gav jag intryck om motsatsen?

Jaaa? Gav jag intryck om motsatsen?
Absolut inte, men det används alldeles för många ocertifierade kabelskotänger (som de som består av två plåtbitar och säljs på Biltema m.fl.) som ofta (oftast?) resulterar i undermåliga pressningar.

Ska man pressa tillförlitligt så behöver man en tång med den pressprofil som kontakten eller hylsan är avsedd för. Digikey har 1000-tals varianter av pressverktyg att välja på.

Nu går jag själv mer OT, men det är relaterat till ett av felen jag hade i början av tråden. Efter att jordfelsbrytaren i söndags löste ut så var jag inne på jordfel utomhus igen och slet ur två skarvsladdar med arbetsbelysning. Senare under natten till måndagen så löste automatsäkringen ut också. Men, va f-n? Drog då ur skarvsladden till robotklipparen som suttit ute i flera år...
...sedan har det varit lugnt. Så för en stund sedan så tänkte jag att jag skall kolla igenom sakerna. Det var jordfel i alla tre sladdarna! Jahopp, varför då då?

En bild säger mer än tusen ord....

Ett orange trevägsuttag med synlig saltbeläggning inuti, hålls upp av en hand. Bakgrunden visar elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ni saltbeläggningen blänka? Detta är alltså i ett trevägsuttag som legat "torrt" ovanpå veden under en presenning. Det var ett annat uttag i samma förgrening som jag använde...

Det såg likadant ut i de andra uttagen. Jag måste byta till gummi-schuko som sluter tätt mot uttagen. Dvs, alla apparater utomhus måste ha stickproppar som tätar uttaget. Men eftersom inte ens vanliga lock räcker till, vad mer kan man göra då? Stoppa in en glödlampa som torkar och värmer skarvarna kanske?

Jag har även beställt 10 mA jordfelsbrytare för montering på sladdar för att dessa skall bryta innan säkringen eller huset. Vi får se om det fungerar. Natten till måndagen läste ju säkringen, för då blev tydligen kortslutningen mellan fas och nolla.

Så här blir det när man bor vid havet...

Förresten är det någon som har goda erfarenheter av ubåtar?
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/skyddsbox-ip44-2000040029

Mina är inte goda, men man kanske skall köpa andra än på lågprisvaruhusen...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A
Det är bättre att ändra sitt beteende. Du verkar ha en del skarvsladdar som ligger kors och tvärs överallt.
Man får betänka att de är till för tillfälligt bruk. Inte att ligga framme i åratal som permanent lösning.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är bättre att ändra sitt beteende. Du verkar ha en del skarvsladdar som ligger kors och tvärs överallt.
Man får betänka att de är till för tillfälligt bruk. Inte att ligga framme i åratal som permanent lösning.
Visserligen, men det är bara skarvsladden till robotklipparen och den försvinner strax då jag i höstas byggt ett bo till den under altanen och då hamnar transformatorn inne i garaget. Jag har bara inte hunnit lägga om slingan ännu. Jag tror dock att det är elmatningen till fågel kameran som bråkar här, som sagt robotklipparen har fungeratmi många år,och den har gummi-schuko så jag tror den håller tillräckligt tätt.

Det hjälper inte mig att sätta upp eluttag heller på västsidan, det blir salt i dem också. Det är därför jag har uttagen inne i garaget numera, när vi byggde om för några år sedan så tog jag bort alla uttag på väggarna utomhus i väster. De som sitter under takfoten i norr och söder klarar sig dock bra. Jag har heller inga problem mot öster (i lä från västanvinden), där trycks uppenbarligen saltfukten inte in i uttagen (jag har tre stycken där för ledslinga i en trapp, extra uttag i billaddaren, eluttag till utomhus-APn (och annat) på husväggen.

Men på västsidan av huset får jag jordfel varje år. Men i år är det mycket värre än någonsin, men det beror nog på att det inte blivit kallt och att det mer eller mindre har blåst och regnat konstant sedan början av oktober. Det har aldrig fått torka ur heller.

Flyttade om en massa sladdar igår och köpte ett par till där jag bytte ut sladdar med jordfel. Fick nytt jordfel under natten...
...men denna gång är jag rätt säker på att det krypit in salt/fukt i en armatur som är dubbelisolerad, men då den står på marken så har den ju indirekt tillgång till jord o det regnar eller är saltdimma (som det var i natt). Jag köpte för säkerhets skull nytt sladdställ till den nu på morgonen, men jag är rätt säker på att det inte är där felet ligger. Men det blir ju svårt att bevisa då man måste öppna armaturen för att få veta. Är det inte en skvätt vatten i den så blir det svårt att dra en entydig slutsats. Jag kommer dock att tvätta ren armaturen invändigt för att bli av med eventuellt salt. Så det blir att plocka isär den i delar, tvätta rent allt och fetta in packningarna innan det nya sladdstället monteras och allt sätts ihop igen. Jag vägrar att ge upp...

Jordfelen kommer och jordfelen går...
...börjar vara rätt så rejält less nu...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jordfelen kommer och jordfelen går...
...börjar vara rätt så rejält less nu...
Ja, jag har faktiskt satt (nästan) all el, men framförallt belysning utomhus, iaf den i trädgården med pollare osv. på en tvåpolig brytare inomhus. Detta så att jag snabbt och enkelt kan bryta bort det om JFB:n går, utan att ens behöva ta på mig morgonrocken.

Har bara behövt använda det en gång (någon satte upp julbelysningen med en hona vänd uppåt) men det var värt det bara för den gången.

Men du kanske har modernare sektionering redan så du slipper stå helt utan ström?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ja, jag har faktiskt satt (nästan) all el, men framförallt belysning utomhus, iaf den i trädgården med pollare osv. på en tvåpolig brytare inomhus. Detta så att jag snabbt och enkelt kan bryta bort det om JFB:n går, utan att ens behöva ta på mig morgonrocken.

Har bara behövt använda det en gång (någon satte upp julbelysningen med en hona vänd uppåt) men det var värt det bara för den gången.

Men du kanske har modernare sektionering redan så du slipper stå helt utan ström?
Jag har fyra sektioner i mitt system (FLVP, LLVP, Laddning/badtunna/bastu/brunn, huset i övrigt) men jag hade ju helst haft all utomhsbelysning på en helt egen sektion. Detta skulle dock innebära en hel del elarbete att få till, jag skulle behöva dra fram nya ledningar över vinden till ett flertal platser. Men om jag skulle skippa den fasadmonterade belysningen så skulle det faktiskt inte vara omöjligt att lösa. Och egentligen är det enbart på västsidan som fukten verkar ta sig in i allting, Det skulle kanske gå att lägga kabeln/ som går till inglasningen på en egen JFB och sedan sätta upp en förgreningsdosa på vinden, sedan drar man ut eluttag runt hela huset från den. Ingen dum idé alls! Måste bara fundera en vända till hur man tar sig runt garaget (som är vidbyggt huset), men det går nog att gå ned under fasadbrädorna och gömma den kabeln under altanen.

Tack för att du triggade den tanken. Jag har hela tiden tidigare utgått ifrån att jag måste dela upp befintliga grupper i två på något sätt, men man kan ju dra en helt egen grupp för detta. Så en kombinerad tvåpolig JFB med dvärgbrytare är ju precis vad jag behöver här.

Ja, jag har som sagt haft nytta. Men jag hade fördelen (skulle jag sagt) att allt detta redan matades av en 10A grupp, så när jag utökade den för markiser, gräsklippare m.m, och drog om lite i källaren så passade jag på att sätta dit en tvåpolig brytare på den enda matande kabeln inomhus. Så det var enkelt att göra.

(Har diazedcentral med en JFB så inte enkelt att sektionera).

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ännu en felkälla identifierad. Ett överspänningsskydd som ibland ger jordfel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag kan förtydliga, överspänningsskyddet har ibland gett jordfel och ibland har säkringen löst ut. Jag har nu efter att ha tagit bort överspänningsskyddet klarat mig flera dagar utan varken jordfel eller att säkringen löser ut.

Jag är fortfarande inte helt övertygad om att jag hittat alla problem, men det blir mer och mer glest mellan att det blir strömlöst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.