11 671 läst ·
169 svar
12k läst
169 svar
Automatsäkring slår ifrån - vid avstängning av huvudbrytare eller JFB
Det är ju långt ifrån någon garanti för att hitta felen.J J-banan skrev:
I huset som jag skrev om så meggade jag naturligtvis allt dels hela centralen, dels separata grupper (flera gånger), jag mätte med läckströmstång osv.
I dagens läge, då jag har elkvalitetsloggers i min utrustningspark, så skulle jag kanske satt upp en loggning, men bara kanske, för frågan är väl vad jag skulle mäta, enskilda grupper eller hela centralen, dels vad jag skulle sätta för triggers.
Men det är klart, sånt skulle jag fundera på nu, ifall ett sånt här problem landade i mitt knä idag.
Men vissa elproblem är oerhört svåra att hitta, så är det bara.
Än så länge har bara ett fel varit i elinstallationen, huvudbrytaren. Allt annat har troligen berott på jordfel mellan jord och nolla, samt strömrusningar.J J-banan skrev:
Eftersom jordfel en mellan nolla och jord har legat långt ut och lasterna har legat under 30 mA så har inte förbrukarna löst jorden, utan det är när jordströmmen blivit tillräckligt stor som det har löst ut. Har huvuddelen av den övriga lasten varit på samma fas som fasen till jordfelet så har mindre ström krävts än när lasterna har varit högre på de andra faserna. Jag räknade på detta och det krävs rätt stor snedfördelning på faserna för att JFB skall lösa ut då.
Jag har några kameror där trafon som följde med inte var godkänd för utomhusbruk och sladden bara en meter lång (smart lösning för utomhuskameror...) så de löste jag med dessa. Det kanske kan funka för dig också?pacman42 skrev:
För tillfället har jag kontroll på situationen, jag måste bara komma på hur jag skall kunna köra strömförsörjningen till fågelkameran utomhus, den ger sporadiska jordfel och kortslutningar den också. Som det är nu så laddar jag den övervakat en gång i veckan, vilket fungerar OK, men jag hade gärna haft i nätaggregatet hela tiden
https://www.amazon.se/förlängningsk...V28HYP3&psc=1&ref_=pd_bap_m_grid_dv_rp_0_17_i
Klicka här för att svara