Har nyligen köpt ett äldre hus och i mätarskåpet sitter en gammal elmätare, kan den monteras bort?
Samtidigt är jag lite nyfiken på den ensamma säkringen men då jag inte bor permanent i huset har jag inte undersökt om den har spänning. Är det troligt att den också är en gammal rest från tidigare installation?

• Gammalt mätarskåp med elmätare och ensam säkring. Fråga om det kan monteras bort och om säkringen är rest från tidigare installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klisterlappen uppe till vänster förklarar "allt"
Elektrisk skåp med en klisterlapp med kopplingsschema och en vit strömbrytare nedanför, märkt "Eldon".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ensamma säkringen är matningen till tariffstyrningen.
Nedre brytaren är om tariffstyrningen/-mätaren ska vara aktiv eller inte.

J JimJ skrev:
Har nyligen köpt ett äldre hus och i mätarskåpet sitter en gammal elmätare, kan den monteras bort?
Samtidigt är jag lite nyfiken på den ensamma säkringen men då jag inte bor permanent i huset har jag inte undersökt om den har spänning. Är det troligt att den också är en gammal rest från tidigare installation?
Som du ser finns ingen säkring där och det du kallar gammal elmätare är inaktiv. Du kan ta bort den men du bör ta hjälp av elektriker. (Det är länge sen Sydkraft fanns och med den fonten före Arenhills kludd också.)

GK100 GK100 skrev:
Det är länge sen Sydkraft fanns
Nja, Sydkraft "återuppstod" "häromåret", Uniper Sverige är Sydkraft, med bl.a.
Sydkraft Thermal Power AB
Sydkraft Hydropower AB
Sydkraft Nuclear Power AB
Sydkraft Försäkring AB

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, Sydkraft "återuppstod" "häromåret", Uniper Sverige är Sydkraft, med bl.a.
Sydkraft Thermal Power AB
Sydkraft Hydropower AB
Sydkraft Nuclear Power AB
Sydkraft Försäkring AB
Det blir aldrig i närheten av Sydsvenska Kraftaktiebolaget. :)

Plomberingar måste brytas för att ta bort ledarna till tariffstyrningen.
Det fixar ditt anlitade elistallationsföretag som tar kontakt med EON för ny plombering.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.