11 671 läst ·
169 svar
12k läst
169 svar
Automatsäkring slår ifrån - vid avstängning av huvudbrytare eller JFB
Kanske läge att investera i en läckströmsmätare?pacman42 skrev:
Jaha, då har jag fått jordfel och automatsäkringar som löser ut igen. Det är på samma grupp som jag sedan tidigare har haft problem. JFB löste inatt efter att jag lagt mig, så sonen hade slagit till den. Den löste då ut efter 15 minuter igen och då samtidigt som två automatsäkringar. Sonen lämnade dessa två av och slog till JFB och då fungerade det hela natten till dess att jag slog till dessa säkringar kl 05.15 (då jag vaknade). Efter detta så fungerade det i ca 2h igen innan enbart säkringen till rummet med mina serverdatorer, routern, switchen mm löste ut. På samma säkring finns även en TV, två Nintendo spelkonsoller och lite annat. Jag testade då att koppla ur UPSen och då fungerade allting igen, i 1,5h innan jfb löste igen. Nu hade jag dock hunnit åka till jobbet så jag kan inte fortsätta felsökningen just nu.
Jag blir bara så less. Nästa steg måste bli att flytta apparaterna till andra grupper. Jag får dela upp dem på flera skarvsladdar som går till olika rum för att på det sättet kunna se vilken grupp av apparater som löser JFB. Sedan får jag fortsätta med min divide and conquer och se om jag kan identifiera en enskild apparat.
Problemet är ju bara att det är husets Internet som ligger på gruppen. De flesta av dessa apparater är inte jordade, så misstankarna går till ett par-tre apparater för tillfället. Dessa inkluderar dock husets nätverksswitch och ett par andra apparater. Det blir dock svårt att hitta eluttag som inte går på samma säkring, jag får dra kablar från ovanvåningen då barnen (bägge råkar vara hemma denna veckan) vill ha sina sovrumsdörrar stängda på natten...
Felet verkar vara relaterat till något okänt som triggar det, men kan även kopplas till värme då det verkar gå snabbare att få tillbaka det om apparaterna inte får vila emellan återstarterna. Så jag misstänkte därför UPSen då den har en hel del kraftelektronik i sig. Nu tror jag mer på att det är ett switchat nätaggregat som har jord ansluten.
Kopplat till detta är ju också problemet jag hade i vintras med jordfel mellan nolla och jord i en skarvkabel i trädgården. Den löste ju inte JFB av sig själv, utan enbart när lasten på nollan i övriga huset blev så stor att jorden i den skarvsladden (totalt 40m tur och retur) fick för hög ström. Men eftersom den skarvsladden var så lång så krävdes det höga strömmar i nollan för att det skulle kunna ske och det handlade då om att det var strömmen i nollan utifrån summan över alla faser i alla grupper, så det kunde vara mycket hög last i systemet också, så länge den var hyfsat balanserad mellan faserna. Utifrån det så tänker jag att detta inte heller behöver vara ett jordfel på fasen utan att det kan vara på nollan. Jag utesluter inget.
Hur som helst, nu är det divide and conquer som gäller. Flytta ut hälften av alla potentiella apparater från denna gruppen (helst till en grupp på en annan fas också) och koppla ur alla apparater som inte behöver vara inkopplade (TV, spelkonsoller osv). Och sedan undersöka om felet inträffar fortfarande och i så fall på vilken grupp. Då har man förhoppningsvis identifierat ett subset av apparater som kan vara skyldiga...
Och som sagt, jag har ju haft problem med att denna och andra säkringar löser ut när JFB löser ut tidigare och misstanken där är ju att det är strömrusning i de switchade nätaggen.
Aaargh, f-n vad jobbigt det skall vara då...
https://camatsystem.com/produkt/cm605-lackstromstang-ac-dc/
/Höghus
Jag har inte kommit mig för att mäta med min tångamperemeter ännu, men det skall göras först. Den är inte lika bra som den du länkade förstås, men det kanske är en bra idé på sikt...Höghus skrev:
BTW, nu har sonen vaknat och återställt grejerna igen. Förutom JFB så löste nu dvärgbrytaren till sonens sovrum ut vid tillslaget (istället för den till "serverrummet"). På den sitter sonens stationära dator som drar rätt mycket ström, särskilt under uppstart.
Till historien tillhör förresten att jag redan har separat JFB till badtunna och elbilar, en separat JFB till LLVP och att min FLVP inte sitter på någon JFB längre. Så huvudkandidaterna för läckströmmar är golvvärmen i några rum (den kör dock inte denna årstiden då den är frånkopplad via smart brytare, här skulle läckage mellan nolla och jord kunna vara ett alternativ), handdukstorken (den körde inte när jordfelen inträffade, fasen på den är frånkopplad via smart brytare, här skulle läckage mellan nolla och jord kunna vara ett alternativ), samt som alltid, att det är fukt i någon utebelysning eller eluttag ute. Men det finns ingen utebelysning som är kopplad till dessa. Här får jag koppla ur de få förbrukare som finns utomhus för att se om det gör skillnad. Problemet är ju bara det att det är nästintill omöjligt att jaga sporadiska jordfel utan att mäta på jorden, och att komma åt för att mäta på jorden i en central (både modern och äldre) är ju nästintill omöjligt. Så det vår väl bli att öppna kopplingsdosor runt om i huset och mäta på jorden där...
...jag måste dock verifiera att min tångamperemeter klarar så låga strömmar hyfsat korrekt. En LED-lampa får användas för det testet...
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ett enkelt sätt att få en jordpotential att mäta mot, är att dra en skarvsladd från ett jordat uttag, och koppla ena mätsladden till jordblecket i den.
Vii du mäta läckström från en apparat, så får man tillverka en skarvsladd med bara FK trådar som man kan sätta strömtången runt.
OM du har överledning mellan nolla och jord så kan man normalt hitta det med en vanlig multimeter. Bryt jordfelsbrytaren, och mät resistans mellan nolla och jord. Den skall vara oändlig.
Isolationsfel mellan fas och jord kan kräva mätning med isolationstestare. Ofta har man där fel som inte ger galvanisk kontakt, det kan vara en spricka i isoleringen, det kan räcka för att 230V skall "hoppa över", men mäter du med en multimeter som bara lägger ut typ 5V provspänning så blir det inget. Isolationstestaren mäter med upp till 1000V provspänning.
Vii du mäta läckström från en apparat, så får man tillverka en skarvsladd med bara FK trådar som man kan sätta strömtången runt.
OM du har överledning mellan nolla och jord så kan man normalt hitta det med en vanlig multimeter. Bryt jordfelsbrytaren, och mät resistans mellan nolla och jord. Den skall vara oändlig.
Isolationsfel mellan fas och jord kan kräva mätning med isolationstestare. Ofta har man där fel som inte ger galvanisk kontakt, det kan vara en spricka i isoleringen, det kan räcka för att 230V skall "hoppa över", men mäter du med en multimeter som bara lägger ut typ 5V provspänning så blir det inget. Isolationstestaren mäter med upp till 1000V provspänning.
Nu har det fungerat sedan 10.30 idag, vi får se om det fortsätter att fungera...
...nu regnade det igår kväll ett par timmar innan jag fick problemet, nu har det varit sol idag. Jag är därför mer och mer övertygad om att det är ett jordfel till nollan någonstans utomhus. Men samtidigt har sonen dragit ur TV, spelkonsoller mm efter det att jordfelsbrytaren löste ut senast.
Helst skulle jag bara vilja beställa en till JFB och koppla in i centralen för att kunna göra "divide and conquer" på grupperna där. Då skulle man kunna flytta över grupp för grupp till den "fungerande" sidan för att kunna isolera felet. Jag har lite utrymme kvar på en av skenorna...
Men nu skall vi inte springa vidare för fort. Det blir isolatonsmätningar ikväll.
...nu regnade det igår kväll ett par timmar innan jag fick problemet, nu har det varit sol idag. Jag är därför mer och mer övertygad om att det är ett jordfel till nollan någonstans utomhus. Men samtidigt har sonen dragit ur TV, spelkonsoller mm efter det att jordfelsbrytaren löste ut senast.
Helst skulle jag bara vilja beställa en till JFB och koppla in i centralen för att kunna göra "divide and conquer" på grupperna där. Då skulle man kunna flytta över grupp för grupp till den "fungerande" sidan för att kunna isolera felet. Jag har lite utrymme kvar på en av skenorna...
Men nu skall vi inte springa vidare för fort. Det blir isolatonsmätningar ikväll.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Du skriver att du har separerat med fler jordfelsbrytare. Är du säker på att det är rätt utfört? Om du ex. har en grupp med bara någon lampa som har sin neutral kopplad till fel nollplint (fel jordfelsbrytare) så kan det fungera skapligt ändå, eftersom en LED lampa drar så lite ström. Eller en trefasbelastning med väl balanserad last, ger också så lite ström i nollan att det kan fungera ett tag även om nollan går till fel jfb.
Bra poäng. Jag får kolla upp det.H hempularen skrev:Du skriver att du har separerat med fler jordfelsbrytare. Är du säker på att det är rätt utfört? Om du ex. har en grupp med bara någon lampa som har sin neutral kopplad till fel nollplint (fel jordfelsbrytare) så kan det fungera skapligt ändå, eftersom en LED lampa drar så lite ström. Eller en trefasbelastning med väl balanserad last, ger också så lite ström i nollan att det kan fungera ett tag även om nollan går till fel jfb.
Ytterligare fakta insamlat. Frugan berättade att jordfelsbrytaren löste ut 1-2s efter att hon slagit på en platta på spisen i morse. Det är definitivt överkörning mellan nollan och jord någonstans. Garanterat utomhus. Nu vet jag vad jag skall leta efter i alla fall.
Jag har nu gått igenom all el utomhus. Det finns två ledningar som kan misstänkas. En skarvsladd till robotklipparen och en skarvsladd som är fint ihoprullad för vatten inte kommer åt. All annan utrustning är ojordad., så då måste nollan komma i kontakt med jord via marken, mycket otroligt att det sker då vi pratar om saker som hänger på fasaden.
Nu är fas/nolla omvända till robotklipparen (vilket bör göra att man inte kan nollställa jfb om det är den kabeln som strular) och den andra skarvsladden utdragen. Jag har dessutom vänt på alla ojordade belysningsr. Så att de också skall lösa ut jfb utan möjlighet till återställning. Nu är det bara att vänta och se där.
Hinner inte mäta mer ikväll, sonen spelar med kompisar så jag kan inte riskera att det blir strömlöst.
Nu är fas/nolla omvända till robotklipparen (vilket bör göra att man inte kan nollställa jfb om det är den kabeln som strular) och den andra skarvsladden utdragen. Jag har dessutom vänt på alla ojordade belysningsr. Så att de också skall lösa ut jfb utan möjlighet till återställning. Nu är det bara att vänta och se där.
Hinner inte mäta mer ikväll, sonen spelar med kompisar så jag kan inte riskera att det blir strömlöst.
Ett litet sidospår från dagens felsökning:
Jag kan för mitt liv inte inse att det skall kunna bli jordfel i laddstationen eller slingan till robotklipparen. Men jag tänkte att detta kan jag ju få förklarat av Google Gemini, ack vad fel jag hade. Google Gemini hittade på anledningar till att JFB skulle kunna lösa ut om det är dålig isolation från marken på begränsningsslingan. Iom att det är en transformator och ingen jord eller nolla mot klipparen så kommer ju inte jordfel att kunna inträffa, men enligt Gemini så kan det visst ske...
...och den har ju rätt, men då har ju den galvaniska avskiljningen i transformatorn slutat att fungera och då lär man nog få större problem än att JFB ibland löser ut...
Man kan inte lita på AI än...
Jag kan för mitt liv inte inse att det skall kunna bli jordfel i laddstationen eller slingan till robotklipparen. Men jag tänkte att detta kan jag ju få förklarat av Google Gemini, ack vad fel jag hade. Google Gemini hittade på anledningar till att JFB skulle kunna lösa ut om det är dålig isolation från marken på begränsningsslingan. Iom att det är en transformator och ingen jord eller nolla mot klipparen så kommer ju inte jordfel att kunna inträffa, men enligt Gemini så kan det visst ske...
...och den har ju rätt, men då har ju den galvaniska avskiljningen i transformatorn slutat att fungera och då lär man nog få större problem än att JFB ibland löser ut...
Man kan inte lita på AI än...
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Man skulle faktikst kunna få den effekten också med felkopplade extra jordfelsbrytare. Men överledning nolla jord som du är inne på är troligen mer sannolikt.pacman42 skrev:
Jo, nu har jag vänt på fas och nolla på all misstänkt utrustning, så händer det igen så skall det bli mer predikterbart i alla fall.H hempularen skrev:
Jag har kommit på ytterligare ett par misstänkta prylar. Jag har på tre ställen i huset överspänningsskydd för att skydda elektronik. Om man där får sporadisk överledning till jorden vid spänningsspikar så får man ju samma effekt. Det är nog läge att byta ut dessa då de börjar vara många år nu. Jag börjar med att ta bort dem och får lägga in bevakning på när det kommer åska...
Jag får mäta jordströmmen i dessa också. Om de bidrar så finns det nästan garanterat en läckström öven när JFB inte löser ut.
När man börjar summera vad som kan vara problemet så börjar det vara rätt många alternativ nu...
...jag får beta av dem ett efter ett.