62 790 läst ·
130 svar
63k läst
130 svar
Att anlägga en damm – en ettårig(?) resa
Kul läsning! Hur går det med dammen och växtlighet runtomkring nu i sommar?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Jotack, det tar sig! Finns fortfarande enstaka svarta fläckar, men över lag har olika ängsgräs, brännässlor, hallonsnår och liknande börjat sprida sig. Låter det nog sköta sig självt ett par år så att rötterna tar sig, sen kommer jag nog slå det en gång om året eller så så att det känns som en sommaräng.
Skogsägare
· 23 101 inlägg
Mer specifikt om dammen så har den hållit vattennivån bra. Den har väl sjunkit kanske 15 cm sedan högvatten i våras.
Dock luktar den lite sumpigt och vattnet är fortfarande väldigt brunt, men det är väl att vänta i en n gammal mosse. Vattnet blir nog ok syresatt nu, men det finns förstås massa dåligt nedbrutet organiskt material och svavelväte i den.
Huruvida den växtlighet som blir naturligt i dammen löser det tillräckligt väl eller om det krävs rening såsom beskrivits ovan vet jag inte, men planen är oavsett att hjälpa på processen med en infiltrationsdamm.
Dock luktar den lite sumpigt och vattnet är fortfarande väldigt brunt, men det är väl att vänta i en n gammal mosse. Vattnet blir nog ok syresatt nu, men det finns förstås massa dåligt nedbrutet organiskt material och svavelväte i den.
Huruvida den växtlighet som blir naturligt i dammen löser det tillräckligt väl eller om det krävs rening såsom beskrivits ovan vet jag inte, men planen är oavsett att hjälpa på processen med en infiltrationsdamm.
Skogsägare
· 23 101 inlägg
Om det är för att pumpen har skurit (den har tyvärr gått torrt när vattenståndet sjunkit (borde haft bättre koll på det) eller något annat låter jag vara osagt, men idag såg jag ett tiotal kräftor i strandkanten. Försökte filma också, men petade man på dem drog de antingen ned i djupet eller så grumlade jag vattnet.
Tre gräsänder hänger numera vid dammen också. Tror inte de tar sättkräftorna även om dessa går grunt, men några yngel tar de säkert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tre gräsänder hänger numera vid dammen också. Tror inte de tar sättkräftorna även om dessa går grunt, men några yngel tar de säkert.
Medlem
· västra götaland
· 201 inlägg
Riktigt kul att följa detta projektet!
Skogsägare
· 23 101 inlägg
Lagom tills jag själv ska börja tänka på rening igen stötte jag på den här tråden av @Swamp. Hoppas kunna lära och inspireras lite av honom när det kommer till rening.
Till dess, tillbaka till vinterdvalan.
Till dess, tillbaka till vinterdvalan.
Logga in
Skapa konto
Skall börja med att säga att jag är ITtekniker och inte vattenexpert på något vis.
Jag inbillar mig att våra dammar har två väldigt olika förutsättningar. Min mark är ren grålera. Ingenting annat innan berget kommer mer än 6m ner. Jag har duk dels för att gå i grålera är hemskt, men också för att min tomt är för liten för att kunna göra en hel sjö. Är jag avundsjuk, japp jajjamen absolut.
Hade jag haft dina förutsättningar och din slänt är i iallafall inte norrläge hade ju en luftpump och ett rör upp för slänten, med en bäck ner (med duk under) där du med skum mellan stenar tvingar upp vattnet varit en grej, där i kan du ha finväxter, allså blommor å grejer. Jag tror att practical engineering youtube har en video om hur luft i rör pump fungerar om man e lagd åt det hållet
Skogsägare
· 23 101 inlägg
Nu var det länge sen jag sparkade på min grävare, men skulle tro att det blir ett rotzonsfilter i sommar. Men jag kommer nog lägga det ganska lågt för att maxa vattenvolymen. En pump tappar ganska mycket kraft per höjdmeter.
Men jag lär väl ändra mig och bygga ett vattenfall förr eller senare också…
Det är väl inget niagarafall du ska ha, lite lungt flöde som porlar lagom är nog bra och då kan en liten pump trycka upp till 5 meter. Som även syresätter vattnet i dammen.Nötegårdsgubben skrev:
Nu var det länge sen jag sparkade på min grävare, men skulle tro att det blir ett rotzonsfilter i sommar. Men jag kommer nog lägga det ganska lågt för att maxa vattenvolymen. En pump tappar ganska mycket kraft per höjdmeter.
Skogsägare
· 23 101 inlägg
Snart två år gångna och nu har man gått och blivit brobyggare också! Jag har aldrig ägt en bro tidigare, så det känns ju lite stort.
Ute på ön som bron nu går till har någon form av mårddjur huserat och ätit kräftor. De är lite motvilliga mot att bli uppätna, kräftorna, så de nyps. Därför rycker mårdarna av klorna och lämnar dem på platsen, men äter resten. Så ser ni lösa kräftklor på en kaj eller strand någon gång är det förmodligen inte så att någon haft kräftskiva och städat dåligt. Eller jo, men ingen människa. Naturen är grym.
Jag är nog också grym, för hyser agg mot illern eller minken eller mården eller vad det nu är. Hylte lantmän to the rescue, men ska man ha S11 eller S12? Beror väl på vilket djur det är. ChatGPT säger mård för Smålands inland, så S11 då? Någon som faktiskt kan något i frågan?
Men bron då? Två stolpar fanns utlagda redan, så har egentligen bara skruvat trall i dessa. 107 mellan som bredast, så köpte trallvirke i 3.30-längder och delade i tre. Noll spill! Eller ja, köpte 24 st och behövde bara 22, men inget småspill iaf.
Trallala
Färdigtrallat
På lite håll
Förebild från förra sommaren
Nästan åtta meter lång bro (kanske sju meters spann). Sviktar rejält, men är närmast en flytbro nu med det höga vattenståndet. Får se hur den är att gå på i augusti när den hänger helt i luften.
Ute på ön som bron nu går till har någon form av mårddjur huserat och ätit kräftor. De är lite motvilliga mot att bli uppätna, kräftorna, så de nyps. Därför rycker mårdarna av klorna och lämnar dem på platsen, men äter resten. Så ser ni lösa kräftklor på en kaj eller strand någon gång är det förmodligen inte så att någon haft kräftskiva och städat dåligt. Eller jo, men ingen människa. Naturen är grym.
Jag är nog också grym, för hyser agg mot illern eller minken eller mården eller vad det nu är. Hylte lantmän to the rescue, men ska man ha S11 eller S12? Beror väl på vilket djur det är. ChatGPT säger mård för Smålands inland, så S11 då? Någon som faktiskt kan något i frågan?
Men bron då? Två stolpar fanns utlagda redan, så har egentligen bara skruvat trall i dessa. 107 mellan som bredast, så köpte trallvirke i 3.30-längder och delade i tre. Noll spill! Eller ja, köpte 24 st och behövde bara 22, men inget småspill iaf.
Logga in
Skapa konto
Trallala
Logga in
Skapa konto
Färdigtrallat
Logga in
Skapa konto
På lite håll
Logga in
Skapa konto
Förebild från förra sommaren
Nästan åtta meter lång bro (kanske sju meters spann). Sviktar rejält, men är närmast en flytbro nu med det höga vattenståndet. Får se hur den är att gå på i augusti när den hänger helt i luften.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden