59 936 läst ·
124 svar
60k läst
124 svar
Att anlägga en damm – en ettårig(?) resa
Kul läsning! Hur går det med dammen och växtlighet runtomkring nu i sommar?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Jotack, det tar sig! Finns fortfarande enstaka svarta fläckar, men över lag har olika ängsgräs, brännässlor, hallonsnår och liknande börjat sprida sig. Låter det nog sköta sig självt ett par år så att rötterna tar sig, sen kommer jag nog slå det en gång om året eller så så att det känns som en sommaräng.
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Mer specifikt om dammen så har den hållit vattennivån bra. Den har väl sjunkit kanske 15 cm sedan högvatten i våras.
Dock luktar den lite sumpigt och vattnet är fortfarande väldigt brunt, men det är väl att vänta i en n gammal mosse. Vattnet blir nog ok syresatt nu, men det finns förstås massa dåligt nedbrutet organiskt material och svavelväte i den.
Huruvida den växtlighet som blir naturligt i dammen löser det tillräckligt väl eller om det krävs rening såsom beskrivits ovan vet jag inte, men planen är oavsett att hjälpa på processen med en infiltrationsdamm.
Dock luktar den lite sumpigt och vattnet är fortfarande väldigt brunt, men det är väl att vänta i en n gammal mosse. Vattnet blir nog ok syresatt nu, men det finns förstås massa dåligt nedbrutet organiskt material och svavelväte i den.
Huruvida den växtlighet som blir naturligt i dammen löser det tillräckligt väl eller om det krävs rening såsom beskrivits ovan vet jag inte, men planen är oavsett att hjälpa på processen med en infiltrationsdamm.
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Om det är för att pumpen har skurit (den har tyvärr gått torrt när vattenståndet sjunkit (borde haft bättre koll på det) eller något annat låter jag vara osagt, men idag såg jag ett tiotal kräftor i strandkanten. Försökte filma också, men petade man på dem drog de antingen ned i djupet eller så grumlade jag vattnet.
Tre gräsänder hänger numera vid dammen också. Tror inte de tar sättkräftorna även om dessa går grunt, men några yngel tar de säkert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre gräsänder hänger numera vid dammen också. Tror inte de tar sättkräftorna även om dessa går grunt, men några yngel tar de säkert.
Medlem
· västra götaland
· 174 inlägg
Riktigt kul att följa detta projektet!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Anlägga parkering på gräsmatta
Gräsmatta -
Anlägga ängsblommor i gräsmatta
Trädgård allmänt -
Vattenfall och förstoring av damm - idéer, tips och bilder?
Trädgård allmänt -
Anlägga runt damm
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Frågar om att anlägga en fiskdamm (koidamm) på tomten :)
Grund & Markarbeten