Alltså att vannet pumpas upp till ett ledigt utrymme, som måste rinna igenom lite större stenar som har växter på sig. Följt av ledigt vattenutrymme sedan lite mindre fraktioner och en till så vattnet tvingas igenom varje grej.
IMG_3282.jpeg

En Man vill nog ha en nivå avslutning så det aldrig blir tomt i den. Titta på videos från tilled king of diys filter för att få en idé.

IMG_3283.jpeg

• Gilla
Schlangen
  • Laddar…
Swamp Swamp skrev:
Jo. Du öppnar ju upp för kul att prova och du har massor med plats.

Jag vet inte hur flödet på en luftströms pump blir per watt.. men du borde,nu gissar jag ju bara men…

Du borde kunna ha en luftstens
Pump
[media] Pratar lite om den så
Billigt med att en pump pumpar luft när solen skiner.
Du borde också kunna bygga ett segmenterat akvariefilter i mastodont format. Med gravitationen som motor.

Jag skall försöka rita en skiss..
Mycke intressant!
Hur hur högt kan man pumpa vatten med hjälp av luft 🤔?
Rent spontant känns det som det krävs mindre med energi att få luft ner i vatten än att flytta vatten uppför 🤷🏼‍♂️

• Gilla
Swamp
  • Laddar…
S Schlangen skrev:
Mycke intressant!
Hur hur högt kan man pumpa vatten med hjälp av luft 🤔?
Rent spontant känns det som det krävs mindre med energi att få luft ner i vatten än att flytta vatten uppför 🤷🏼‍♂️
Inte riktigt samma, men läs även om mammutpumpar!

Ja vi har knappast kommit på perpetual mobile här. Och jag är sällan smartast i rummet. Men ofta bredast.

Som Cody förklarar det sänker man densiteten på vattnet därför trycks vattnet in i röret. Men hur stort rör och hur mycket luft som får plats är ju en spännande fråga.
(Jag har alltid bara tänkt att man sätter fart på vattnet med luften som vill uppåt och att det då drar med sig mer)

Men oavsett pumplösning här så tror jag att ett gravitationsmatat filter som tål att det inte flödar så mycket hade varit toppen.
Så igenom en grusbädd över en kant och sedan om och om och om igen. In och… nej förlåt min hjärna sprang ifrån mig som vanligt

Och nu tar vi tråden helt off topic… men
”Mammutpumpen användes för pumpning av slam, förorenade vätskor, stora partiklar, sockerbetor samt heta och frätande vätskor.”

Hur pumpar man sockerbetor???? Man har en behållare med sockerbetor och så lägger man en sockerbeta i ett rör så sockerbetsdensiteten blir lägre och de andra följer efter????

Eller är det så tråkigt att de ligger i vatten och det pumpas luft?

S Schlangen skrev:
Rent spontant känns det som det krävs mindre med energi att få luft ner i vatten än att flytta vatten uppför
Där får du nog tyvärr tänka om att komprimera luft är riktigt ineffektivt. Så att använda det för att flytta vatten generellt går dåligt men som sagt det har sina speciella tillämpningar också.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Där får du nog tyvärr tänka om att komprimera luft är riktigt ineffektivt. Så att använda det för att flytta vatten generellt går dåligt men som sagt det har sina speciella tillämpningar också.
JUST det de där dumma fysiska lagarna som ställer till det igen, det blir ju såklart inte någon större lyfthöjd på vattnet. utan antingen måste man sänka densiteten rejält eller så får man ha röret djupt.

Luft e ju så där jobbigt enkelt att komprimera att man måste pumpa så mycket luft för att den skall ta plats där nere. Tänk om man kunnat få välja bort en fysikalisk lag ibland, när man glömmer dem så är allt så himla enkelt...

GK100 GK100 skrev:
Ja nu var det ju inte direkt kompression det var tal om, utan bara att få luft i en slang under ytan, visst viss kompression blir det ju om luften ska ner under ytan men den är väl marginell 🤷🏼‍♂️

Swamp Swamp skrev:
nu tar vi tråden helt off topic
Ja.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.