Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En tråkigare del av dammhistorien är att kräftorna verkar ha dött.

Jag har provfiskat några gånger utan resultat, så nu såg jag till att ha lite rutten fisk (nåja, den fick ligga tre dygn i solen iaf.) att agna burarna med. Men nej, ingen framgång inatt heller. 😢

Ett litet ljus av hopp tändes när det på ett par burar krälade runt drygt cm-stora svarta kryp – har de vuxna dött men hunnit yngla av sig!? – men nej, det var någon form av insekt. Trollsländenymfer kanske.
[bild]

Jag tyckte ju att jag såg kräftklor i våras, men det blir jag mer och mer skeptisk till. Troligast är väl att de dött under vintern, kanske av syrebrist. Senast jag såg några på riktigt var i höstas och då var dessa konstigt nära ytan mitt på dagen. Eller konstigt och konstigt, jag kan egentligen inget om kräftor, men det kändes konstigt.

En liten del av mig hoppas att de bara gäckar mig, men jag tror egentligen inte det.

[bild]
[bild]

RIP kräftor
Jag är heller ingen kräftexpert men har sett signalkräftor ganska nära ytan i en sjö där de fortsatt lever. De är väl också mer dagaktiva än flodkräftor har jag hört. Kommer inte ihåg vilken sort du planterade in. Hoppas du försöker igen längre fram .

Det är flodkräftor. Det är också det enda man får sätta ut sen länge. Så de skulle ju kunnat få pest och dött allihop med, men var den skulle kommit från vet jag inte.

Det kan hända att jag försöker igen, men det är en dyr lek, så i så fall måste jag först förstå vad som gått fel och se om jag kan lösa det.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vilka är syrekraven för flodkräfta?

Jag tänker att en nyanlagd damm har ett högt BOD p g a mycket organiskt material som bryts ned de första åren. Och att syrebrist då lätt uppstår. Särskilt på höstkanten eller våren.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Jag vet faktiskt inte syrekraven, men de verkar normslt klara sig även i sån här miljö.

Ja, så är det säkerligen. Det är ju i en torvmosse, så syrebrist är ju nära tillhands och kanske hade det behövts en stabiliserande period innan man satte ut något.

Dammen fick rent av det föga hedrande namnet pruttsjön förra sommaren, men sumpgasproblemwt har minskat markant. Dammen luktar inte längre prutt.

Men som sagt, jag kan egentligen för lite i frågan.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Namnet "flodkräfta" kan ju antyda att de behöver strömmande vatten eller åtminstone större vattendrag.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska man tro denna länsstyrelse så verkar de vara lite kinkiga och inte gilla torvmossevatten, alltså lågt pH, slam och låg syrehalt
Det bör nog tas med en nypa salt (och krondill). Kräftor är vanliga att ha även i dammar och lever i allehanda sjöar, så fullt så noga kan det inte vara. PH-balansen är för övrigt rätt bra, men den gäller ju primärt reproduktionen.

Nån syremätare har jag inte och de verksr ju tyvärr inte vara gratis heller.

Intet Intet skrev:
Namnet "flodkräfta" kan ju antyda att de behöver strömmande vatten eller åtminstone större vattendrag.
Ja, men fullt då enkelt är det inte. De har historiskt funnits i alla möjliga vatten, precis som signalkräftor gör nu.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Har du musslor i dammen och har dom i sådana fall överlevt?

Jag har hittat levande kräftor på både gräsmattan och i stenrösen hemma. Och då har jag en syresatt damm. :D Du har inte funderat på om det är hägern, illern, minken eller liknande rovdjur som varit i farten?

Syresätter du dammen överhuvudtaget? Luftpump eller något?

G greenkarma skrev:
Du har inte funderat på om det är hägern, illern, minken eller liknande rovdjur som varit i farten?
Jodå, i synnerhet mård och iller är misstänkta. Men det finns gott om taktegel i dammen, så de borde ju inte lyckats rensa rent. Men jag har som jag skrivit tidigare sett klospår på ön vilka antyder att någon form av mårddjur varit där och kalasat.
G greenkarma skrev:
Syresätter du dammen överhuvudtaget? Luftpump eller något?
Jag har en soldriven pump som snurrar ut syresatt vatten sådär tio timmar per dygn sommartid. Men ingen syresten eller något sådant.

M marka skrev:
Har du musslor i dammen och har dom i sådana fall överlevt?
Nej, det är bara kräftor utplanterat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.