64 656 läst ·
143 svar
65k läst
143 svar
Att anlägga en damm – en ettårig(?) resa
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ah, då är jag med.Nötegårdsgubben skrev:
Tack för tips!
Syftet är inte att rena vatten för att göra det drickbart, utan för att få bättre opacitet genom att bli av med i första hand humus i vattnet.
Att sätta i en silduk i filtret är dock ingen dum idé. Känslan är att den finaste sanden kanske sköljs ur tunnan som det är nu.
Den långsiktiga tanken är att anlägga ett rotzonsfilter, men det finns det inte riktigt tid för just nu, därav tester med vad ett enkelt sandfilter kan göra.
Ja någon from av duk kan nog hjälpa. Men du kommer troligen få tillväxt av tex alger i tunnan med sand, så rotzon är nog ingen dum ide för framtiden sen
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Det är en enkel länspump för under en femhundring från Biltema. Den är på typ 100 W. Låter gör den just inte alls då det är en dränkpump. Den surrar väl lite, men det hörs inte genom vattnet.
Den typen av pump är egentligen inte gjord för kontinuerlig drift så vi får se hur den klarar sig. Jag har haft svårt att hitta en 12 V-pump som uppfyller alla mina önskemål och har velat lite fram och tillbaka om hur dyra prylar jag ska ha. Så nu provar jag billighetsspåret.
Jag har en sidotråd till den här som är fokuserad på pumpanläggningen. Just det länkade inlägget handlar om den uppsättning det blev.
Den typen av pump är egentligen inte gjord för kontinuerlig drift så vi får se hur den klarar sig. Jag har haft svårt att hitta en 12 V-pump som uppfyller alla mina önskemål och har velat lite fram och tillbaka om hur dyra prylar jag ska ha. Så nu provar jag billighetsspåret.
Jag har en sidotråd till den här som är fokuserad på pumpanläggningen. Just det länkade inlägget handlar om den uppsättning det blev.
HejNötegårdsgubben skrev:
Tack för tips!
Syftet är inte att rena vatten för att göra det drickbart, utan för att få bättre opacitet genom att bli av med i första hand humus i vattnet.
Att sätta i en silduk i filtret är dock ingen dum idé. Känslan är att den finaste sanden kanske sköljs ur tunnan som det är nu.
Den långsiktiga tanken är att anlägga ett rotzonsfilter, men det finns det inte riktigt tid för just nu, därav tester med vad ett enkelt sandfilter kan göra.
Ett sandfilter tar i regel endast partiklar större än hummusen. För att rena hummusen kan du sätta ett aktivt kolfilter före sandfiltret, hummus har även en tendens att sätta igen sandfilter vilket kräver mycket backspolning och till sist byte av sanden då den blir uttjänt med tiden.
Ett rotzonsfilter är alltså en bra idé som sköter sig själv
Här är en bra instruktion, https://www.pondteam.com/support/veta-mer/bygg-ett-rotzonsfilter/Nötegårdsgubben skrev:
Nu är ett enklare försök till vattenrening igång. Har bara fyllt en befintlig tunna med 50 % sand och kopplat ihop med solpanel och pump enligt ovan.
Huruvida pumpen orkar köra från morgon till kväll soliga dagar får vi se, liksom hur rent vattnet blir. Än så länge är svaret ”inte särskilt” på den senare frågan, men jag tänker att sandfiltet kanske sätter sig med tiden. Annars är det ett rotzonsfilter som krävs, vilket jag iofs. räknat med.
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
Låter som om humusreningen viktigast för dig. Då är biologisk rening viktigast och en serpentindamm ett alternativ. Humus är ett i vatten löst ämne som man inte filtrerar bort. Aktivt kol funkar men med stor förbrukning till så stor damm. Efterlikna avloppsrening i biobädd eller aktivslamm-rening, t ex serpentindamm.
Vad är en serpentindamm?M membrane skrev:Låter som om humusreningen viktigast för dig. Då är biologisk rening viktigast och en serpentindamm ett alternativ. Humus är ett i vatten löst ämne som man inte filtrerar bort. Aktivt kol funkar men med stor förbrukning till så stor damm. Efterlikna avloppsrening i biobädd eller aktivslamm-rening, t ex serpentindamm.
Som det låter. Pumpa upp vatten i slänten där du grävt ur en slingrande fåra, gärna nån halvmeter bred. I fåran sår/etablerar du gräs och vattenväxter som silar och tar näring ur vattnet. Denna teknik används ofta till lakvatten mm som kan vara riktigt smutsigt men efter några månader ge ett rent vatten när växtligheten lärt sig.4 4092 skrev:
Prova med om det går att köpa flodkräftor från Gotland, dom odlar i dammar där. Kanske även tillstånd behövs från vattenmyndigheter för utplantering,Nötegårdsgubben skrev:
https://www.lansstyrelsen.se/gotlan...ade-djur-och-vaxter/sotvatten/flodkrafta.html
Mer att läsa om kräftodling, skriv in """ kräftodling """ eller kräftodling gotland ""
Men pass på. på dina breddgrader finns häger och tranor som gillar det som lever i vatten.
Vill minnas att kräftorna redan är utsattaJ jonaserik skrev:Prova med om det går att köpa flodkräftor från Gotland, dom odlar i dammar där. Kanske även tillstånd behövs från vattenmyndigheter för utplantering,
[länk]
Mer att läsa om kräftodling, skriv in """ kräftodling """ eller kräftodling gotland ""
Men pass på. på dina breddgrader finns häger och tranor som gillar det som lever i vatten.
Hur har du ordnat cirkulationen genom sandfiltret? Det vanliga enkla sättet är väl att vattnet tillförs uppifrån, får sjunka genom sanden och tas ut från botten, men på bilden rinner det ut en stråle högt upp, så det känns oklart hur det är tänkt att fungera. Humusämnen kan nog vara svåra att filtrera bort rent mekaniskt.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Anledningen till att jag trycker in vatten i botten och tar ut det på toppen är att det är enklast. Skulle jag försöka göra tvärtom räknar jag med att det mesta vattnet bara skulle svämma över, inte rinna genom filtret.
Sandfiltret är inte heller en slutlig lösning, utan mest något som är tillgängligt för stunden och för att testa pumpriggen. Bidrar det i någon mån till klarerande av vattnet och/eller syresättande av det så är det kul, men inte huvudskälet till att jag gör det.
Sandfiltret är inte heller en slutlig lösning, utan mest något som är tillgängligt för stunden och för att testa pumpriggen. Bidrar det i någon mån till klarerande av vattnet och/eller syresättande av det så är det kul, men inte huvudskälet till att jag gör det.
Roligt projekt! Ska följa 😊 Dom har liknande lösning i frihamnsbadet i Göteborg. Visserligen en publik pool där älvvattnet renas, men då har dom flera stora containrar med sand där vattnet pumpas som nämnts från ovan och vidare genom alla. Det blir kristallklart.Nötegårdsgubben skrev:
Nu är ett enklare försök till vattenrening igång. Har bara fyllt en befintlig tunna med 50 % sand och kopplat ihop med solpanel och pump enligt ovan.
Huruvida pumpen orkar köra från morgon till kväll soliga dagar får vi se, liksom hur rent vattnet blir. Än så länge är svaret ”inte särskilt” på den senare frågan, men jag tänker att sandfiltet kanske sätter sig med tiden. Annars är det ett rotzonsfilter som krävs, vilket jag iofs. räknat med.
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
Har du ett konstant till-flöde? I så fall kanske du även kan skapa en sedimentfälla.
Lyxigt om du får badkvalitet 😊