Walle85 Walle85 skrev:
Vart inhandlar man enklas de enheter som stöds av Homey appen, som t.ex. central, dörrlås och sensorer?
Privatpersoner kan t.ex köpa larmet på lasshop.se
Vanderbilt har precis bytt namn till ACRE.
Det kan vara värt att invänta deras nya centralenhet AIC-1200.

gol gol skrev:
Lösningen på det är att välja ett larmsystem som går att integrera med Homey, så kan man använda både larmstatus och tillstånd från larmets detektorer som triggers och villkor i Homey's flöden. Går även att larma av/på från Homey om man så önskar. Kika gärna på integrationen med Vanderbilt SPC (som jag utvecklat): [länk]
Snyggt!
Det där ser ju riktigt intressant ut.
Jag har försökt att leta lite på Homeys forum, och den där integrationen verkar vara den enda som har stöd för ett larm fullt ut.
Det finns en pågående integration för larmet från Ring (jag har bara keypad från den tillverkaren) men det är ju en trådlös lösning, med sina för och nackdelar.

Men hur pass komplicerat är det att konfigurera ett larm från Vanderbilt?
Kan en "lekman" göra det, eller kräver det erfarenhet och timmar med manualer (det i sig kan ju bli en säkerhetsrisk om man inte kan tolka alla parametrar)?
Jag har även haft svårt att få en prisuppfattning på Vanderbilts system, det är svårt att hitta en publik prislista, och veta vad man ska köpa, men helt klart intressant.

Hannuse Hannuse skrev:
Snyggt!
Det där ser ju riktigt intressant ut.
Jag har försökt att leta lite på Homeys forum, och den där integrationen verkar vara den enda som har stöd för ett larm fullt ut.
Det finns en pågående integration för larmet från Ring (jag har bara keypad från den tillverkaren) men det är ju en trådlös lösning, med sina för och nackdelar.

Men hur pass komplicerat är det att konfigurera ett larm från Vanderbilt?
Kan en "lekman" göra det, eller kräver det erfarenhet och timmar med manualer (det i sig kan ju bli en säkerhetsrisk om man inte kan tolka alla parametrar)?
Jag har även haft svårt att få en prisuppfattning på Vanderbilts system, det är svårt att hitta en publik prislista, och veta vad man ska köpa, men helt klart intressant.
Tackar! Jämfört med det avancerade system som du lyckats bygga så vågar jag påstå att det är busenkelt. Kräver bara lite grundläggande larmkunskap. Allt konfigureras via ett överskådligt webbgränssnitt.
Målgruppen för ACRE (tidigare Vanderbilt) är egentligen företag och butiker. Så det är en favorit för många larminstallatörer, men även bland många privatpersoner som vill ha ett riktigt bra larmsystem. Det ingår en helt OK app och även en molntjänst med möjlighet att aktivt övervaka larmsändningen för att ge larm vid t.ex smash-and-grab-händelser eller utstörd larmsändning. Finns en megatråd här på forumet som behandlar allt från inköp till installation och konfigurering av SPC.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
För oss som kör Homey så är det kanske inte missat att integrationen "HomeyLink" är släppt i dagarna.
Det gör att man kan ha flera Homey installationer tillgängliga i samma instans av appen.
Det vill säga att man kan välja in att få larm, styra enheter och övervaka till exempel även stugan eller garaget man har hyrt på industriområdet i samma instans av appen som man har sitt egna hem i.
Ganska fiffigt tycker jag.
Så nu har jag beställt en till Homey för att testa denna finess, tror det kan bli väldigt bra.

Två svarta Homey-enheter med cirkulärt ljus i olika färger som symboliserar smart hem-integration på ett mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Blomman_ och 1 till
  • Laddar…
Så här drygt 2 månader efter att jag klev in i Homey, så måste jag säga att allt fungerar fantastiskt bra.
Den missar ibland på någon 433-plugg, men i övrigt så är det väldigt stabilt.
Måste nog fixa något script som kan kontrollera CO"-halten kontinuerligt?
Jag upptäckte att om jag stänger av ventilationen när den är startad, (till exempel för att tända i braskaminen) då måste jag komma ihåg att slå igång den manuellt, annars så kommer den inte att gå igång alls, trots stigande CO2.
Och det är väl "by design", eftersom jag har satt upp det så att när ett visst gränsväde passeras, då ska den gå igång.
En vanesak att hålla koll på, men man kan tydlig se mitt misstag i grafen.

Graf som visar CO2-nivåer i ppm från 8 till 15 februari, med en tydlig topp den 9 februari över 1,2k ppm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu när allt fungerar så pass bra, då har jag även komletterat med några 433-väggbrytare från Nexa (med knappcellsbatteri) för att få kraftigare belysning i till exempel hallen när man klär på sig.
Grymt att köra detta i kombination med en plafond från Philips Hue, då får jag olika färgtemperaturer och ljusstyrka beroende på vad jag påkallar.
Till exempel starkt vitt ljus för påklädning, som sedan återgår till rejält nerdimmat grönt ljus efter en stund.
Så just Philips Hue i kombination med Homeyn gillar jag skarpt, det går att göra så oerhört tillfredställande belysningsmiljöer.
Har ju plockat bort nästan alla väggbrytare, men nu känns det bra att placera dom där man verkligen vill ha dom, inte där någon som byggde huset 1986 placerade dom.
Men, som sagt var så rullar det på bra, och tittar man på minnesanvändning och CPU så verkar systemet inte speciellt belastat, trots ca 130 noder.
Vet inte riktigt vad nästa delprojekt i detta blir, men kanske att göra ett försök med ett tag-system?
Ska sätta upp en väggbrytare nu, och sedan fira med en liten Jägermeister i solen.
Trevlig lördag!

Är det någon som kör med Nimley dörrlås integrerat i Homey (Nimley Touch Pro)?
Tänker att med modulen "Nimley Connect" så får man in det i Homey, och då kan man även använda tagbricka till alla relevanta gäster, samt att den även har en mekaninsk nyckel som "SUB2" om allting skiter sig.

Skulle vara intressant att höra någon erfarenhet från låset?
Kör själv Danalock idag, och är väldigt nöjd med funktionen, men här tänker jag att man även får en smidig integration med tagbricka.

Walle85
Använder förvisso inte taggarna utan fingeravtryck och gästkoder, men har integrerat det i Homey och skapat flöden för autolås på kvällarna och möjlighet att slå av och på autolås på dagtid. Har även ett flöde för att lägga till temporära koder.
Har även kopplat en Gledopto box för att visa grönt/rött på en ledlist, grönt ifall dörren är olåst samt rött ifall något error uppstår i något flöde.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Är det någon som kör med Nimley dörrlås integrerat i Homey (Nimley Touch Pro)?
Tänker att med modulen "Nimley Connect" så får man in det i Homey, och då kan man även använda tagbricka till alla relevanta gäster, samt att den även har en mekaninsk nyckel som "SUB2" om allting skiter sig.

Skulle vara intressant att höra någon erfarenhet från låset?
Kör själv Danalock idag, och är väldigt nöjd med funktionen, men här tänker jag att man även får en smidig integration med tagbricka.
Jo på Athom fronten inget nytt för mig men däremot frågeställningen.😉

Det är ju mycket frestande att integrera ihop systemen och sedan länge har jag ett Gluelås, sedan har jag ett Verisurelarm. Glue har inte verkat vara intresserad av att släppa sitt API men däremot Verisure.

Så glatt körde jag Verisureintegrationen och klurade på ny bekväm automagi men efter ett tag blev det "katt o råtta" mellan Verisure och integrationen så jag beslöt att köra med separata system.

Det är ju mer obekvämt men är nog säkrare......

P paralun skrev:
Jo på Athom fronten inget nytt för mig men däremot frågeställningen.😉

Det är ju mycket frestande att integrera ihop systemen och sedan länge har jag ett Gluelås, sedan har jag ett Verisurelarm. Glue har inte verkat vara intresserad av att släppa sitt API men däremot Verisure.

Så glatt körde jag Verisureintegrationen och klurade på ny bekväm automagi men efter ett tag blev det "katt o råtta" mellan Verisure och integrationen så jag beslöt att köra med separata system.

Det är ju mer obekvämt men är nog säkrare......
Ja, vi tänkar väl lite olika, men det finns ju inget fel eller rätt.
Jag efterstävar att ha allt i ett enda system, och där har Homeyn uppfyllt mina....ja...nästan drömmar i alla fall.
Jag har redan lås, inbrottslarm, brandlarm, vattenlarm mm integrerat i Homeyn.
Det enda som inte finns där nu ur övervaknings/säkerhetsperspektiv är kamerorna, men det kan jag faktiskt leva med, dom får ha sin egen automatisering och jobba utifrån det.
Så, frågeställningen var ju egentligen hur bra Nimley fungerar med Homey, den var väl inte så svårt att förstå? 🙃
Och syftet för mig är i så fall att komma åt att kunna nyttja tagbrickor.
I dagsläget så kör vi med geofence, mobilappen eller kodpanelen.

engs
Hannuse Hannuse skrev:
Den missar ibland på någon 433-plugg, men i övrigt så är det väldigt stabilt.
Det jag gör är att alltid skicka kommandona kanske 3-4ggr till 433. Med en 10-15s mellanrum.

Trots det så missar de ibland och man hittar en fönsterlampa tänd dagtid, nackdelen med enkelriktad kommunikation. Fick tag i fyra zigbee-pluggar billigt nyligen så bytte de mest kritiska ställena och sen dess har de utbytta aldrig glappat.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag efterstävar att ha allt i ett enda system, och där har Homeyn uppfyllt mina....ja...nästan drömmar i alla fall.
Det enda som inte finns där nu ur övervaknings/säkerhetsperspektiv är kamerorna, men det kan jag faktiskt leva med, dom får ha sin egen automatisering och jobba utifrån det.
Så, frågeställningen var ju egentligen hur bra Nimley fungerar med Homey, den var väl inte så svårt att förstå? 🙃
Jo jag "nördar" ju ner mig hos Github bland kodfolket och blev lite besviken över attityden.... men jag tror man ska ta sig en funderare över varje integration,

Men appsidan hos Homey ser ju bra ut för Danalock och en aktiv ändringslogg.
https://homey.app/sv-se/app/com.danalock/Danalock/

P paralun skrev:
Jo jag "nördar" ju ner mig hos Github bland kodfolket och blev lite besviken över attityden.... men jag tror man ska ta sig en funderare över varje integration,

Men appsidan hos Homey ser ju bra ut för Danalock och en aktiv ändringslogg.
[länk]
Aha, ok.
Jag valde Homey just för att komma bort från kodande i obskyra programspråk.
Blev liksom lite tjurig och tänkte att det är märkligt att vi är inne i 2024 och det är fortfarande ett jäkla knåpande för att få saker att lira.
Men i Homey tycker jag att allting hittils har fungerat genom att bara använda ett grafiskt gräsnssitt som är enkelt - så - helnöjd!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Aha, ok.
Jag valde Homey just för att komma bort från kodande i obskyra programspråk.
Blev liksom lite tjurig och tänkte att det är märkligt att vi är inne i 2024 och det är fortfarande ett jäkla knåpande för att få saker att lira.
Men i Homey tycker jag att allting hittils har fungerat genom att bara använda ett grafiskt gräsnssitt som är enkelt - så - helnöjd!
Jo en debatt för annan tråd men Homey tar ju betalt för att kunna ha några anställda kodknådare.
Men mycket av koden kommer ju ifrån Github. Bara att "forka" för en Homeyapp, tänker inte leta för just Danalock och vilken kod de använder. Det mesta är ju licensierat med en öppen licens som GPL och då måste man se ursprung.

Men en aktiv ändringslogg är viktigt för mig att se samt att det är en officiell app.

K
Hannuse Hannuse skrev:
Det går ju köra taggbrickor utan att koppla upp låset. Eller har du fördelar med hanteringen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.