K
Hannuse Hannuse skrev:
[..]
Och "dashboards" är en finfin finess, dock hade jag önskat att kunna få det på en riktigt stor skärm.
Så om någon har tips på det är jag tacksam.
En TV med Andriod eller Apple TV kanske?
Har någon koll på det?

[bild]
Det beror på vad du har för grejor som bara skräpar och budget. Man köper ju inte en tv och en apple tv bara för att visa en dashboard hemma.

Men tycker du att en padda är för liten så är kanske en 24" datorskärm lagom. Sedan en raspberry pi eller en Android-box.
 
K knightjocke skrev:
Det beror på vad du har för grejor som bara skräpar och budget. Man köper ju inte en tv och en apple tv bara för att visa en dashboard hemma.

Men tycker du att en padda är för liten så är kanske en 24" datorskärm lagom. Sedan en raspberry pi eller en Android-box.
Ja, problemet är ju att det verkar som att dashboards bara funkar i appen, alltså Android eller AppleIOS.
Hade man kunnat köra det i webbgränssnittet hade det varit enkelt fixat.
En hyfsat stor TV får man ju för några tusenlappar idag, så det skulle jag kunna tänka mig, men ska kolla lite forum först, om det är någon som har testat.
 
K
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, problemet är ju att det verkar som att dashboards bara funkar i appen, alltså Android eller AppleIOS.
Hade man kunnat köra det i webbgränssnittet hade det varit enkelt fixat.
En hyfsat stor TV får man ju för några tusenlappar idag, så det skulle jag kunna tänka mig, men ska kolla lite forum först, om det är någon som har testat.
Intressant att de valt den vägen. Tänker ju mig främst att dashboards för att visa grafer är något man vill visa så som du tänker på en vägg. Kanske inte så stort som en TV. Max 24". Det är ju ofta betydligt enklare att få en platta/raspbery att alltid visa en webbsida i sk. kiosk-läge. Man blir heller inte beroende av att operativsystemets version hålls uppdaterad och i sin tur appen.

Jag vet inte om man kan slå upp någonstans om appen går att installera i en Android tv. För då hade det varit det enklaste att få det all in one med samma fjärr iaf.
 
Det kanske kommer.
Dashboards är rätt nytt om jag förstått saken rätt, bara någon månad gammalt.
Så jag gissar man har gjort det som var enkelt från början för att introducera det, och att vi kommer att se en utveckling kring funktionaliteten.
 
  • Gilla
Blomman_
  • Laddar…
Alltså - systemet rullar på helt underbart!
Skönt att få en avisering när det är klart att hoppa in i bastun, och då har den dimmat all belysning i både bastun och relaxen till rätt nivå - magiskt!

Notifikation på skärm visar att bastun är varm. Knapp för att stänga meddelandet syns längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Temperaturgraf från bastusensor visar stigande temperatur under en timme, från strax över 12°C till cirka 36°C, mellan kl 15:40 och 16:40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blomman_ och 2 till
  • Laddar…
Men man kanske blir återhållsam med nya effekttariffen, som inte är införd ännu.
Ser att man glider ganska maximalt på sina 20A säkringar vid ett bastubad vintertid.
Tanken om vedeldat tar i alla fall ny fart.
Trevlig lördag, nu måste jag in i bastun säger smarta hemmet 🙃

Graf över energiförbrukning från elmätare, visar användning under en timme med toppar på cirka 10-14 kW vid bastubad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blomman_ och 3 till
  • Laddar…
En riktigt kall morgon gjorde att jag fick halva dagen till att läsa in mig på appen "Heimdall", som på ett finurligt sätt gör Homeyn till ett fullfjädrat larmsystem.
Väldigt innovativt, och det tog inte många timmar att fixa en grund för mitt larm och övervakningssystem.
Har även fått till en funktion så att jag får en push-notis som kräver bekräftelse på om det är jag som har gått in i larmet av misstag, och vill frånkoppla.

Appmeddelande om att bekräfta avaktivering av larm med knappar för "Nej" och "Ja".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser att Frient har en keypad med RFID läsare, och denna ska vara kompatibel med Homey.
Dock så har jag nu beställt en keypad från Ring, som också ska vara kompatibel, men saknar RFID.
Kände att RFID inte var superviktigt, och det jag vill komma åt är att använda den som siren, men också kunna se statusen på larmet, speciellt när jag är hemma och har det "delvis larmat", och detta har enheten från Ring stöd för som jag tolkar det (dessutom är den Zwave, det gillar jag).
Använde brandvarnarna som sirener, men efterom vi har hund så var det inte så lyckat, den tycker att det ljudet är riktig obehagligt.
Som jag läser så ska volymen gå att justera på enheten från Ring, och det skulle kunna vara en väg att gå.
Jag vill ju vakna när någon gör inbrott i mitt fristående garage, och som det är nu så tänds en del lampor, några blinkar med rött ljus, men jag behöver en akustisk signal som är "lagom" hög.
Kul att "fila till" den här larmlösningen närmaste tiden, keypaden är nog här innan helgen.

Vit Ring knappanel med nummerknappar och symboler för larmfunktioner, används för säkerhetssystem och styrning av larmstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blomman_
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
En riktigt kall morgon gjorde att jag fick halva dagen till att läsa in mig på appen "Heimdall", som på ett finurligt sätt gör Homeyn till ett fullfjädrat larmsystem.
Väldigt innovativt, och det tog inte många timmar att fixa en grund för mitt larm och övervakningssystem.
Har även fått till en funktion så att jag får en push-notis som kräver bekräftelse på om det är jag som har gått in i larmet av misstag, och vill frånkoppla.

[bild]

Ser att Frient har en keypad med RFID läsare, och denna ska vara kompatibel med Homey.
Dock så har jag nu beställt en keypad från Ring, som också ska vara kompatibel, men saknar RFID.
Kände att RFID inte var superviktigt, och det jag vill komma åt är att använda den som siren, men också kunna se statusen på larmet, speciellt när jag är hemma och har det "delvis larmat", och detta har enheten från Ring stöd för som jag tolkar det (dessutom är den Zwave, det gillar jag).
Använde brandvarnarna som sirener, men efterom vi har hund så var det inte så lyckat, den tycker att det ljudet är riktig obehagligt.
Som jag läser så ska volymen gå att justera på enheten från Ring, och det skulle kunna vara en väg att gå.
Jag vill ju vakna när någon gör inbrott i mitt fristående garage, och som det är nu så tänds en del lampor, några blinkar med rött ljus, men jag behöver en akustisk signal som är "lagom" hög.
Kul att "fila till" den här larmlösningen närmaste tiden, keypaden är nog här innan helgen.

[bild]
Sitter med samma fundering om det är värt att bygga det....
Fick idag till det så min Unifi G4 doorbell kan låsa upp min yale doorman med fingeravtryck (vilket yale saknar) med hjälp av Homey.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Blomman_ Blomman_ skrev:
Sitter med samma fundering om det är värt att bygga det....
Fick idag till det så min Unifi G4 doorbell kan låsa upp min yale doorman med fingeravtryck (vilket yale saknar) med hjälp av Homey.
Intressant!
Ja, jag funderade kring RFID-taggar, men nu var det relativt enkelt att tilldela till exempel min dotter en begränsad användare i Homey, så hon kan komma och gå med mobilen, och även justera belysning, bastu mm.
Och för egen det har jag även aktiverat geofence, så Homeyn låser upp mitt Danalock, och larmar av, när jag kommer hem, så det är bara att kliva in genom dörren.
Men lite häftigt med fingeravtryck!
 
Hannuse Hannuse skrev:
Intressant!
Ja, jag funderade kring RFID-taggar, men nu var det relativt enkelt att tilldela till exempel min dotter en begränsad användare i Homey, så hon kan komma och gå med mobilen, och även justera belysning, bastu mm.
Och för egen det har jag även aktiverat geofence, så Homeyn låser upp mitt Danalock, och larmar av, när jag kommer hem, så det är bara att kliva in genom dörren.
Men lite häftigt med fingeravtryck!
Har jag med MEN jag har lyckats lämna mobilen inne en gång så detta känns som en bra backup.
Nu ska jag få till välkomst meddelande när man kommer hem med (beroende av vem som kommer så blir det olika) inte nödvändigt men roligt 😄
 
Redigerat:
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Walle85
Geofencing för upplåst kan bli ett problem ifall man är halvvägs hemifrån och inser att man glömt mobilen, går då inte att låsa remote just pga. att man inte har mobilen.

Ett mellanting är att det är upplåst en begränsad tid från att man kommer hem (mobilen kommer nära huset), för att sedan automatiskt låsas igen. Jag har även autolås inlagt som ett kvällsflöde, dvs. om dörren är upplåst efter ett visst klockslag så låses den oavsett.

Har för övrigt kopplat upp mitt nätverk (Unifi) till Homey och kör min geofencing via wifi istället för GPS, tyckte att radien Homey hade på GPS precense var för stor. När mobilen är uppkopplad till wifi så är man hemma. Går då också lätt att lägga in vänner och familj via Unifi, bara att lägga in deras devices i Homey 😉
 
  • Gilla
Blomman_
  • Laddar…
Walle85
Det fina med att kunna lägga till folk via enheten och wifi utan behöva bjuda in dem till Homey är att man inte behöver be dem fixa Homey-konto (beroende på hur ofta ens vänner och familj byter enhet).

Vi har även status inlagt som variabler för "gäster hemma" och "huset tomt". Om gäster är hemma och det är på kvällen/natten så släcks inte vissa lampor på nedervåningen per automatik, då vi har gästrummet där. Samt att om vi trycker på "släck all belysning" så sker samma sak, dvs. lampor i gästrummet berörs inte. "släck all belysning" är en trevlig virtuell knapp att ha vid läggdags. Sällan vi går och lägger oss en given tid, mer dynamiskt med en virtuell knapp kopplat till ett flöde. Med en WallMote Quad kan man även göra knappen fysisk enkelt.
 
  • Gilla
Blomman_
  • Laddar…
Jag har bara upplåsning via geofence, så jag känner inget stort bekymmer med det, det är mest en bekvämlighetsgrej, så slipper jag låsa upp när jag kommer hem.
Och jag låser bara dörren när jag inte är hemma, autolås låter som en utmärkt fälla för att låsa sig själv ute? 🙃
Men hur löser du så att gästerna kan styra belysning, bastu, dörrlås mm via Unifi?
Eller får dom bara acceptera automatiseringarna?
 
Walle85
Hannuse Hannuse skrev:
Men hur löser du så att gästerna kan styra belysning, bastu, dörrlås mm via Unifi?
Eller får dom bara acceptera automatiseringarna?
Finns fysiska brytare för allt, krav från frugan 😉
 
Walle85
Hannuse Hannuse skrev:
Och jag låser bara dörren när jag inte är hemma, autolås låter som en utmärkt fälla för att låsa sig själv ute? 🙃
Vår dörr är som regel by default låst, så blir ingen större skillnad. Nimly har fysisk nyckel också, men har satt en batterypack som UPS på låset, så ska hålla över tid utan batteribyte är tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.