27 702 läst ·
251 svar
28k läst
251 svar
Athom Homey Pro
Ok, där har jag ju dörren öppen som standard, och jag har också fysisk nyckel som backup, om mina Danalock skulle krångla, känns alltid tryggt.Walle85 skrev:
Och jag har lyckats med att bygga bort dom flesta fysiska brytarna, förutom för vissa kritiska funktioner, där vill jag även ha manuell möjlighet.
Men...kul är det, och speciellt med ett system som fungerar så bra som detta!
Nu är systemet utökat med en larmtablå invändigt, fy vad fint!
Huvudsyftet med denna keypad var egentligen att använda den som siren till larmet.
Jag vill få en notifikation om någon gör inbrott i garaget, eller något av uthusen när jag är hemma.
Så det är mest i läget "delvis larmat" som jag vill ha den finessen.
Men att kunna sköta på och avlarmning via denna är ju en finfin bonus, även om jag gör det med mobilen, men mina gäster kanske kan känna sig bekvämare med en mer "analog" lösning.
Inbyggd batteribackup i enheten också, så väl investerade knappa 700kr, och en rolig lördag kväll!
Så nu har jag inga argument för att skaffa något annat larmsystem, Homey löser alla mina behov i det fallet, plus så mycket annat som gör livet enklare och roligare.
Visst, totalkostnaden blir kanske inte lägre än ett hemlarm, men man får ju "plusmeny" på köpet, så jag funderar på varför man ska ha ett ett hemlarm?
Ja, kanske om man inte har teknikintresset för "smarthem", för det är ju lite pyssel där.
Huvudsyftet med denna keypad var egentligen att använda den som siren till larmet.
Jag vill få en notifikation om någon gör inbrott i garaget, eller något av uthusen när jag är hemma.
Men att kunna sköta på och avlarmning via denna är ju en finfin bonus, även om jag gör det med mobilen, men mina gäster kanske kan känna sig bekvämare med en mer "analog" lösning.
Inbyggd batteribackup i enheten också, så väl investerade knappa 700kr, och en rolig lördag kväll!
Så nu har jag inga argument för att skaffa något annat larmsystem, Homey löser alla mina behov i det fallet, plus så mycket annat som gör livet enklare och roligare.
Visst, totalkostnaden blir kanske inte lägre än ett hemlarm, men man får ju "plusmeny" på köpet, så jag funderar på varför man ska ha ett ett hemlarm?
Ja, kanske om man inte har teknikintresset för "smarthem", för det är ju lite pyssel där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Viktigaste argumentet för ett riktigt larmsystem är att det med betydligt större sannolikhet faktiskt fungerar när det väl händer något, än ett renodlat hemautomationssystem. Ett proffslarm är byggt för att klara så många felsituationer som möjligt medan hemautomationsprylar har oftast väldigt begränsad felhantering. Några väldigt basala krav, förutom detektering av inbrott och brand, är ju att systemet även ska fungera vid strömavbrott samt kunna detektera sabotage såsom fysisk påverkan eller via störsändare.Hannuse skrev:
...
..
Vill man ha en riktig bra lösning, tycker jag att man ska satsa på ett riktigt larmsystem som man kan installera och drifta själv och integrera det i Homey, Så får man det bästa av båda världarna. Men självklart får var och en välja system efter egen plånbok, intresse och önskad säkerhetsnivå.
Ja, strömavbrottsdelen har jag löst, så den var ett litet problem.gol skrev:
Viktigaste argumentet för ett riktigt larmsystem är att det med betydligt större sannolikhet faktiskt fungerar när det väl händer något, än ett renodlat hemautomationssystem. Ett proffslarm är byggt för att klara så många felsituationer som möjligt medan hemautomationsprylar har oftast väldigt begränsad felhantering. Några väldigt basala krav, förutom detektering av inbrott och brand, är ju att systemet även ska fungera vid strömavbrott samt kunna detektera sabotage såsom fysisk påverkan eller via störsändare.
Vill man ha en riktig bra lösning, tycker jag att man ska satsa på ett riktigt larmsystem som man kan installera och drifta själv och integrera det i Homey, Så får man det bästa av båda världarna. Men självklart får var och en välja system efter egen plånbok, intresse och önskad säkerhetsnivå.
Alla sensorer har även sabotagelarm inbyggt, så det är ju egentligen samma typ av sensorer som larmföretagen har, och samma frekvensband.
Den svåra, eller dyra, delen att lösa som jag ser det är att ha en övervakad kommunikationslina.
Idag har jag fiber primärt, och mobilt som backup.
Men sedan kan naturligvis hela systemet störas ut.
I Homeyn är det löst med att man får en varning efter ca 5minuter om systemet tappar kontakten med omvärlden, och den varningen skickas ju från utsidan, från molnet, så den går inte att störa ut.
Men vill man ha en snabbare respons så måste man nog kika på en övervakad lina.
Och helt ärligt så vet jag inte hur mycket "robustare" ett larmsystem egentligen är.
Visst, om man vill gå på ett trådad system så vinner man såklart i förmågan att det är betydligt svårare att störa ut systemet.
För min del så är tråd inte ett alternativ, och inte heller koppling till larmcentral.
Men, lite mer pyssel var det att få det att fungera som jag ville (än mitt tidigare larm från PowerMaster), men det lägger jag på nöjeskontot.
När jag började med hemautomation för många år sedan var jag också inne på att bygga ett eget larmsystem. Dock insåg jag snabbt alla begränsningarna och valde då ett riktigt larmsystem som jag integrerade med Homey och Home Assistant.
Alla larmsystem, värda namnet, använder punkt-till-punkt protokoll som aktivt övervakar kommunikationen med detektorerna och larmar inom högst någon minut vid tappad eller störd kommunikation.
Hemautomationsprylar använder ju oftast Zigbee eller Z-Wave. Dessa nätverk saknar i princip möjlighet till aktiv övervakning, i bästa fall upptäcker kontrollenheten (i detta fall Homey) att enheten dött eller slutat kommunicera efter ett antal timmar (i värsta fall aldrig). Eftersom dessa protokoll använder meshteknik så blir kommunikationen även beroende av ett antal noder som agerar som "routrar". Och eftersom dessa noder oftast är anslutna till 240V och saknar batteribackup, så dör de vid strömavbrott och resulterar i att delar eller hela nätverket går ned.
Hannuse, vore intressant att få veta vilken typ av detektorer du använt och hur du lyckats säkerställa att dessa och kommunikationsvägarna överlever vid strömavbrott.
Frekvensbandet har mindre betydelse, det är vilket protokoll som används mellan centralenhet och detektorer/sensorer som är det viktiga.Hannuse skrev:
Alla larmsystem, värda namnet, använder punkt-till-punkt protokoll som aktivt övervakar kommunikationen med detektorerna och larmar inom högst någon minut vid tappad eller störd kommunikation.
Hemautomationsprylar använder ju oftast Zigbee eller Z-Wave. Dessa nätverk saknar i princip möjlighet till aktiv övervakning, i bästa fall upptäcker kontrollenheten (i detta fall Homey) att enheten dött eller slutat kommunicera efter ett antal timmar (i värsta fall aldrig). Eftersom dessa protokoll använder meshteknik så blir kommunikationen även beroende av ett antal noder som agerar som "routrar". Och eftersom dessa noder oftast är anslutna till 240V och saknar batteribackup, så dör de vid strömavbrott och resulterar i att delar eller hela nätverket går ned.
Hannuse, vore intressant att få veta vilken typ av detektorer du använt och hur du lyckats säkerställa att dessa och kommunikationsvägarna överlever vid strömavbrott.
Bra info, tack!
Jag tänker att frekvensbandet har betydelse för räckvidden, men böjer mig för att Zwave (som jag använder) inte har samma möjlighet till övervakning av sensorerna.
Däremot upplever jag att dom är väldigt driftsäkra.
Jag har 12 sensorer (rörelse och dörrkontakter) som har hängt med i många år utan att krångla.
Och dessa är batteridrivna, och i och med att det är Zwave så har jag räckvidd även till det fristående garaget, detta provade jag när jag körde igång systemet.
Där har jag i och för sig nu senaste året även satt en puck ansluten till 230V via UPS, för att alltid klara mesh för en termometer som har dålig prestanda.
Själva huben är ansluten till UPS, tillsammans med konvertern för inkommande fibern, brandväggen, en switch och även accesspunkten för WiFi, och den lösningen klarar en knapp timme.
Mobilmodemet har en engen fiffig liten UPS (Teltonikas prylar) som klarar över väldigt många timmar.
Det jag tappar vid strömavbrott är den WiFi kamera som är placerad längst bort, eftersom den behöver en meshpuck för att nå "hem", men det är till hundhuset, så inte det viktigaste tycker jag.
Men, ett "riktigt" larm, har det tillräcklig räckvidd om det är trådlöst och punkt till punkt?
Är det bättre än Zwave (jag ser att många verkar använda den frekvensen)?
Som det är idag når jag inte ut till en förvaringsboda, eller hundhuset utan att mesha med Zwave, så jag kanske skulle få problem även med en annan larmlösning som kommunicerar punkt till punkt?
Jag tänker att frekvensbandet har betydelse för räckvidden, men böjer mig för att Zwave (som jag använder) inte har samma möjlighet till övervakning av sensorerna.
Jag har 12 sensorer (rörelse och dörrkontakter) som har hängt med i många år utan att krångla.
Och dessa är batteridrivna, och i och med att det är Zwave så har jag räckvidd även till det fristående garaget, detta provade jag när jag körde igång systemet.
Där har jag i och för sig nu senaste året även satt en puck ansluten till 230V via UPS, för att alltid klara mesh för en termometer som har dålig prestanda.
Själva huben är ansluten till UPS, tillsammans med konvertern för inkommande fibern, brandväggen, en switch och även accesspunkten för WiFi, och den lösningen klarar en knapp timme.
Mobilmodemet har en engen fiffig liten UPS (Teltonikas prylar) som klarar över väldigt många timmar.
Det jag tappar vid strömavbrott är den WiFi kamera som är placerad längst bort, eftersom den behöver en meshpuck för att nå "hem", men det är till hundhuset, så inte det viktigaste tycker jag.
Men, ett "riktigt" larm, har det tillräcklig räckvidd om det är trådlöst och punkt till punkt?
Som det är idag når jag inte ut till en förvaringsboda, eller hundhuset utan att mesha med Zwave, så jag kanske skulle få problem även med en annan larmlösning som kommunicerar punkt till punkt?
Tack för infon. Du verkar ha bra koll på vad du gör och det viktigaste är naturligtvis att du själv är nöjd.Hannuse skrev:
Bra info, tack!
Jag föredrar "trådat" larm, för det finns inget som slår det i stabilitet och prestanda, men det finns idag även trådlösa larm som är väldigt pålitliga och har bra räckvidd. I vissa fall kan man dock behöva använda en repeater (med batteribackup) för att förstärka signalen.
T.ex. Siemens/Vanderbilt/Acre SPC-larm använder frekvensen 868 MHz, den frekvensen klarar upp till 100 meter.
https://dms.vanderbiltindustries.com/assets/29516/download
https://etn.se/index.php/70-bibliot...glighet-viktigast-868-mhz-bandet-perfekt.html
https://www.tyroremotes.se/tyropedia/hur-du-optimerar-rackvidden-pa-din-fjarrkontroll
https://dms.vanderbiltindustries.com/assets/29516/download
https://etn.se/index.php/70-bibliot...glighet-viktigast-868-mhz-bandet-perfekt.html
https://www.tyroremotes.se/tyropedia/hur-du-optimerar-rackvidden-pa-din-fjarrkontroll
Ja, jag håller med om att trådat hade varit det robustaste.gol skrev:
Tack för infon. Du verkar ha bra koll på vad du gör och det viktigaste är naturligtvis att du själv är nöjd.
Jag föredrar "trådat" larm, för det finns inget som slår det i stabilitet och prestanda, men det finns idag även trådlösa larm som är väldigt pålitliga och har bra räckvidd. I vissa fall kan man dock behöva använda en repeater (med batteribackup) för att förstärka signalen.
Min lösning är mer av kategorin "tillräckligt bra" känner jag.
Men troligvis är det som du säger, att ett "riktigt" larm håller bättre koll på sina sensorer, med larm vid fel på dessa, och där tappar min lösning lite.
Vi får se hur det utvecklas, det kan bli andra lösningar i framtiden, men tycker att Homeyn är det "mognaste" av alla system jag har provat, dock så har jag inte haft det så länge, så vi får se hur förtorendet växer sig fram.
Ja, och det är ju samma frekvens som Zwave, så då bör väl räckvidden vara ungerfär lika där?Demmpa skrev:
Jag har gått in på Zwave-spåret just på grund av att jag upplever mycket bättre räckvidd än med Zigbee (som är 2,4GHz).
Och 100 meter är svårt att uppnå, jag skulle säga att 30 meter är mer realistiskt, med någon vägg som är inblandad.
Helt fri sikt, och i övrigt optimala förhållanden så kanske det kan gå?
Mina få Z-Wave enheter klarar nästan att koppla upp från ena hörnet på ovanvåningen till det diagonala hörnet på nedervåningen. Från Homey till/från en trådlös Aeotec-enhet. Så 100 m gäller garanterat inte om man har väggar (leca och trä) och golvvärme (med aluminiumfolie) emellan. Behöver en repeater för att det ska lira bra.
En stor fördel med ett larm i hemautomation är att man kan använda sensorerna till både larm om styrning. Vilket man inte kan om man köper ett paket av larmföretagen. Det går om man sätter ihop ett larm själv med riktigt central.Hannuse skrev:
Nu är systemet utökat med en larmtablå invändigt, fy vad fint!
[bild]
Sedan är frågan vad som är good enough i en villa. Och hur gör tjuven(?), hur många har störsändare vid inbrott tex
Lösningen på det är att välja ett larmsystem som går att integrera med Homey, så kan man använda både larmstatus och tillstånd från larmets detektorer som triggers och villkor i Homey's flöden. Går även att larma av/på från Homey om man så önskar. Kika gärna på integrationen med Vanderbilt SPC (som jag utvecklat): https://homey.app/sv-se/app/com.vanderbilt.spc/Vanderbilt-SPC-larm/K knightjocke skrev:En stor fördel med ett larm i hemautomation är att man kan använda sensorerna till både larm om styrning. Vilket man inte kan om man köper ett paket av larmföretagen. Det går om man sätter ihop ett larm själv med riktigt central.
Sedan är frågan vad som är good enough i en villa. Och hur gör tjuven(?), hur många har störsändare vid inbrott tex
Vart inhandlar man enklas de enheter som stöds av Homey appen, som t.ex. central, dörrlås och sensorer?gol skrev:
Lösningen på det är att välja ett larmsystem som går att integrera med Homey, så kan man använda både larmstatus och tillstånd från larmets detektorer som triggers och villkor i Homey's flöden. Går även att larma av/på från Homey om man så önskar. Kika gärna på integrationen med Vanderbilt SPC (som jag utvecklat): [länk]
Om man vill ha larm som skyddar mot avancerade inbrottstjuvar behöver man förbereda systemet mot:
1. Anstängning av elförsörjning - inkl åtkomligt elverk/batterier.
2. Avbrott av fiberledning/kopparledning (ADSL/telefon etc).
3. Utstörning av mobilnätverk (4G/5G etc).
Finns sätt att skydda mot ovanstående men kräver jobb.
1. Anstängning av elförsörjning - inkl åtkomligt elverk/batterier.
2. Avbrott av fiberledning/kopparledning (ADSL/telefon etc).
3. Utstörning av mobilnätverk (4G/5G etc).
Finns sätt att skydda mot ovanstående men kräver jobb.