Hannuse Hannuse skrev:
Kul!
Lördagen räddad....och kanske någon dag till 🙃
Men klokt att vara noga och dokumentera, det gjorde jag, och det har underlättat enormt när jag går tillbaka och ska förändra någonting.
Jo var lite trögstartat eftersom det låg en stor uppdatering och väntade, sen att slå på 2 FA

Testat webgränsnittet med laptopen så slipper man få spader direkt i mobilen.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Walle85
Jag kör uteslutande webbgränssnittet när jag skapar flöden. Använder endast mobilappen för att se och styra enheter och lägga till nya enheter.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Jag kör uteslutande webbgränssnittet när jag skapar flöden. Använder endast mobilappen för att se och styra enheter och lägga till nya enheter.
Jo mobilen är bra för att lägga till enheter så slipper man släpa runt laptopen.

Började med ett par Nexa favoriter, MYC-2300 och en favorit utomhus LGDR-3500 och ett uttag samt testlampa riggad i närheten av Homey,

Sen kan man sitta i lugn och ro med laptopen och studera hur man resetar en plug....

Ja, samma här, jag använder bara datorn för att skapa "flows".
Det går väl inte ens att skapa avancerade flödern med mobilappen?
Och jag gillar webbgränssnittet skarpt, sjukt funktionellt.

Walle85
Hannuse Hannuse skrev:
Stämmer bra, endast enkla flows går att skapa och redigera i appen. Jag skapar endast avancerade oavsett hur enkla de är.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Stämmer bra, endast enkla flows går att skapa och redigera i appen. Jag skapar endast avancerade oavsett hur enkla de är.
Ja, jag gör faktiskt likadant.

Hannuse Hannuse skrev:
Jo funkar bra och delmål 1 är nått, Autobetalning för Telldus Live inaktiverad och utomhusbelysningen flyttad till Homey, Nexa LGDR-3500 pluggar. Automagi etablerad för tändning/släckning. Telldusen får flytta till en sommarstuga. (lite sorgligt att demontera Telldusen som tjänat väl)

Sen har jag tittat på HA-integreringarna och jag ska ha kvar min mätarrpi för el, fjv. Det finns en offisiell och en communityversion, ska kolla vilken som är att föredra.

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo funkar bra och delmål 1 är nått, Autobetalning för Telldus Live inaktiverad och utomhusbelysningen flyttad till Homey, Nexa LGDR-3500 pluggar. Automagi etablerad för tändning/släckning. Telldusen får flytta till en sommarstuga. (lite sorgligt att demontera Telldusen som tjänat väl)

Sen har jag tittat på HA-integreringarna och jag ska ha kvar min mätarrpi för el, fjv. Det finns en offisiell och en communityversion, ska kolla vilken som är att föredra.
Härligt.
Jag har kvar en av min två Tellstick Net v2, och den får agera som SUB2 för att larma om kyl eller frysarna går utanför temperaturområdet.
Men nu har jag även temperaturmätning för allt i Homeyn, så jag tänker att Telldusen får gå hädan när min prenumeration går ut sent nästa höst.
Men håller med, Telldusarna har tjänat väl, synt att utvecklingen uteblev, och att kommande produkt verkar bli väldigt "blek" (och troligvis försenad som allt annat dom gör numera).

Hannuse Hannuse skrev:
Härligt.
Jag har kvar en av min två Tellstick Net v2, och den får agera som SUB2 för att larma om kyl eller frysarna går utanför temperaturområdet.
Men nu har jag även temperaturmätning för allt i Homeyn, så jag tänker att Telldusen får gå hädan när min prenumeration går ut sent nästa höst.
Men håller med, Telldusarna har tjänat väl, synt att utvecklingen uteblev, och att kommande produkt verkar bli väldigt "blek" (och troligvis försenad som allt annat dom gör numera).
Jo jag hade två Telldus Temp/Fukt givare och där är det en bugg i Homey
Finns flera trådar utan lösning
https://community.homey.app/t/temperaturgivare-for-homey-pro/96524

Sen hade jag fått order av "hon som bestämmer" om att städa upp bland alla pryttlar så då rök Telldusen, passar utmärkt i stugan.

Valde HA Community appen för el/fjv och det funkar perfekt, många signaler. Men blev klart besviken över den primitiva diagramvisningen i Insikter, får kolla mer på den funktionen.

"So far so good"

P paralun skrev:
Jo jag hade två Telldus Temp/Fukt givare och där är det en bugg i Homey
Finns flera trådar utan lösning
[länk]

Sen hade jag fått order av "hon som bestämmer" om att städa upp bland alla pryttlar så då rök Telldusen, passar utmärkt i stugan.

Valde HA Community appen för el/fjv och det funkar perfekt, många signaler. Men blev klart besviken över den primitiva diagramvisningen i Insikter, får kolla mer på den funktionen.

"So far so good"
Hi hi, ja, det är alltid lurigt att få acceptetans för ”en pryl till”, så bra beslut!

Ja, jag har låtit Telldusgivarna förbli i Telldussystemet.
Tar in några Oregon, Netatmo och Aeotec samt några WiFi-termometrar.
Men skönt att det rullar på!

Hannuse Hannuse skrev:
Hi hi, ja, det är alltid lurigt att få acceptetans för ”en pryl till”, så bra beslut!

Ja, jag har låtit Telldusgivarna förbli i Telldussystemet.
Tar in några Oregon, Netatmo och Aeotec samt några WiFi-termometrar.
Men skönt att det rullar på!
Jo morgonens äventyr....

Jag bor ju i ett gammalt hus och på tre viktigare element har jag SonOff Zigbee termostatstyrning.
https://www.styrahem.se/p/3621/digital-termostat-for-elementradiator-zigbee-sonoff-trvzb
Och det gick bra, får se hur stabilt det är?

Men sen blev jag förgrymmad och jag har flera Aqara temp/fukt givare och där är det en olöst bugg och förefaller mer ett "heligt krig" mellan utvecklaren och Aqara/Xiaomi.
Startade 2023
https://community.homey.app/t/app-a...mplify-your-life-with-a-smarter-home/156/4936

Lämnar det för ett tag och ger mig på min vattenmätare och där behövs det en MQTT snurra.

• Skärmbild av termostatvärden för hall, kök, lilla hallen och stora hallen, visar aktuell temperatur, måltemperatur, luftfuktighet och batterinivå.
Redigerat:
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo morgonens äventyr....

Jag bor ju i ett gammalt hus och på tre viktigare element har jag SonOff Zigbee termostatstyrning.
[länk]
Och det gick bra, får se hur stabilt det är?

Men sen blev jag förgrymmad och jag har flera Aqara temp/fukt givare och där är det en olöst bugg och jag förefaller mer ett "heligt krig" mellan utvecklaren och Aqara/Xiaomi.
Startade 2023
[länk]

Lämnar det för ett tag och ger mig på min vattenmätare och där behövs det en MQTT snurra.
Har du testat temp/fuktgivarna?
Jag har dessa och dom verkar fungera exemplariskt (har 4st).

Till elmätaren har jag HomeWizard och tycker att den är grymt bra.
Dom har även en lösning för vattenmätare, men den kanske inte funkar för dig?
Kan vara värd att kolla på annars.

Hannuse Hannuse skrev:
Har du testat temp/fuktgivarna?
Jag har dessa och dom verkar fungera exemplariskt (har 4st).

Till elmätaren har jag HomeWizard och tycker att den är grymt bra.
Dom har även en lösning för vattenmätare, men den kanske inte funkar för dig?
Kan vara värd att kolla på annars.
Ja och det är alltså T1 versionen man har en olöst bugg för. Lägger inte ner någon tid på det just nu.
Försöker man para så blir det en okänd Zigbee enhet.

Vattenmätaren verkar enkelt för han som byggt appen är samma person som konstruerat och säljer Wimbib
https://homey.app/sv-se/app/tech.remne.wimbib/WIMBIB/
https://remne.tech/wimbib/

Testing!

P paralun skrev:
Ja och det är alltså T1 versionen man har en olöst bugg för. Lägger inte ner någon tid på det just nu.
Försöker man para så blir det en okänd Zigbee enhet.

Vattenmätaren verkar enkelt för han som byggt appen är samma person som konstruerat och säljer Wimbib
[länk]
[länk]

Testing!
Aha, du har en möjligihet att läsa av vattenmätaren digitalt, underbart!
Det där ser ju riktig intressant ut.

Hannuse Hannuse skrev:
Aha, du har en möjligihet att läsa av vattenmätaren digitalt, underbart!
Det där ser ju riktig intressant ut.
Jo det har jag kört ett bra tag.

Gjorde tom en tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/digital-vattenmaetare-kamstrup-och-homeassistant.531951/

Sen var det nästan för enkelt med Homeyappen men har redan en MQTT-server igång på en laptop. Signalen är krypterad från vattenmätaren.

Ska lägga ner lite mer tid på Aqara-sensorerna för det var klart irriterande.🤓

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.