S Fru Kan Själv skrev:
Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Du har ingen skyldighet att städa lägenheten om du inte står på hyreskontraktet, eller har gått i borgen för kontraktsinnehavaren.
Fastighetsägaren får sköta iordningställandet och sedan kräva dödsboet på kostnaden. Finns det inte tillräckligt med pengar i dödsboet blir det fastighetsägaren som får ta förlusten.
Jag tycker att du ska förvarna fastighetsägaren snarast, så att han är förberedd.

• Gilla
INTP
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ja. Det är ju ren stöld.
Så är det. Däremot får man lov att ta med minnessaker utan värde som tex foton. Vi har varit noga med detta. I sådana här fall finns sällan något särskilt värdefullt.

• Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
C
S Fru Kan Själv skrev:
Så är det. Däremot får man lov att ta med minnessaker utan värde som tex foton. Vi har varit noga med detta. I sådana här fall finns sällan något särskilt värdefullt.
Om man har för avsikt att göra en dödsboanmälan tänker jag att det dock kan vara en poäng att inte rubba någonting i onödan innan kommunen besiktigat bostaden. Annat än möjligen rent akut skadeförebyggande saker. För att inte riskera att det blir underkänt.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Man kan inte bara "ta det man vill ha" i ett sådant fall, det tillhör dödsboet och ska användas för att betala skulderna.
Du har rätt i det till viss del. Men när du har fått tillstånd att röja så är den biten redan klar och du har redan ärvt det. Är det däremot någon med tillgångar så är det oftast inget stort problem för då har dödsboet ändå tillgångar som kan betala för röjningen. Hoppas du förstår hur jag menar.

• Gilla
Danternas
  • Laddar…
L L8ttas skrev:
Finns det ingen firma i närheten som både städar och tar hand om allt, dvs de får allt lösöre mot att de städar och kan då sälja det
L L8ttas skrev:
Finns det ingen firma i närheten som både städar och tar hand om allt, dvs de får allt lösöre mot att de städar och kan då sälja det som går.?
Det är ibland en smidig lösning, absolut något man kan överväga för en vanlig lägenhet men inte här.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om man har för avsikt att göra en dödsboanmälan tänker jag att det dock kan vara en poäng att inte rubba någonting i onödan innan kommunen besiktigat bostaden. Annat än möjligen rent akut skadeförebyggande saker. För att inte riskera att det blir underkänt.
Ja, så har vi förstått det. Vi gjorde en "akutinsats" med kyl o frys och en del skräp för att kunna ta sig fram. Kanske borde vi inte ens gjort det men det var i all välmening för att inte få mer skador på bostad och dessutom är vi i chock pga övriga omständigheter och tänker inte så klart. Vissa lägger sig platt fall och gråter då, andra blir nästan maniska i att ordna det praktiska.

• Gilla
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
M Maamies skrev:
Hej
Ring först en mindre, seriös auktionsfirma som kan komma och titta om det finns lösöre som går att sälja på auktion

Efter detta kontakta soc och säg att det är bristbo, kommunen/fastighetesägaren tar kostnaden för tömning

Det är inte ditt ansvar, du behöver inte ha detta på ditt samvete

MVH
En som jobbar dagligen med detta
Tack! I detta fall inte aktuellt att kontakta en auktionsfirma tyvärr, ledsamt i sig. När bitarna fallit på plats är juridiken ganska självklar faktiskt. Begravningsbyrån har också hjälpt oss med vem vi ska kontakta om vad.

• Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Jag ska be om hjälp av begravningsbyrån att rodda rätt i detta. Då skulle jag faktiskt kunna säga till hyresvärd och ev kommunen att "det här har jag gjort för att hjälpa till, men nu mäktar jag inte med mer". Dvs hindrat bostad fr skada genom att tömma mat, försäkrat mig om att husdjur är omhändertagna, röjt några lass med skräp så man kommer fram. Hämtat saker till begravning. Du vände på det så bra, att de i princip borde bet mig. Det skulle jag aldrig kräva men hjälpte att flytta ansvarsfrågan från mina axlar. Då blir varje sak jag gör bara ett plus
Jag och min syster var i samma situation avseende tillgångar efter att vår mamma gick bort. Begravningen fick vi i stort sett betala själva pga att vår pappa hade en rishög till bil som kommunen räknade med att han skulle sälja och att hyran som drogs dagen efter dödsfallet sågs som en tillgång på dödsdagen.

I och med att det var vi som skrev på avtalet med Fonus (rekommenderas ej) så var vi ansvariga för betalningen. Vet inte om det är rätt eller fel men vi kände iaf att det inte var något som man kunde slänga över på dödsboet

H HasseCass skrev:
Du har ingen skyldighet att städa lägenheten om du inte står på hyreskontraktet, eller har gått i borgen för kontraktsinnehavaren.
Fastighetsägaren får sköta iordningställandet och sedan kräva dödsboet på kostnaden. Finns det inte tillräckligt med pengar i dödsboet blir det fastighetsägaren som får ta förlusten.
Jag tycker att du ska förvarna fastighetsägaren snarast, så att han är förberedd.
Vi ska absolut göra vad vi kan för att underlätta för fastighetsägaren. Vill ju inte att denna person ska få mer problem än nödvändigt.

R Roikka skrev:
Jag och min syster var i samma situation avseende tillgångar efter att vår mamma gick bort. Begravningen fick vi i stort sett betala själva pga att vår pappa hade en rishög till bil som kommunen räknade med att han skulle sälja och att hyran som drogs dagen efter dödsfallet sågs som en tillgång på dödsdagen.

I och med att det var vi som skrev på avtalet med Fonus (rekommenderas ej) så var vi ansvariga för betalningen. Vet inte om det är rätt eller fel men vi kände iaf att det inte var något som man kunde slänga över på dödsboet
Det är så lätt att sätta sig själv i krånglig situation i livets stora händelser. Man tänker inte så bra just då och de flesta av oss kan juridik runt detta dåligt.

T Tornhill 2 skrev:
Och hur kan "skräpet spåras till dig"?
Det är ju dödsboets skräp.

/ Hälsningar Fredrik
Det finns flera exempel på sop/skräp-dumpning där polis eller markägare gått igenom skräp och hittat brev eller annat med en med namn eller till och med en adress.
Ponera att dödsboet dumpas och det hittas ett namn, som leder till en adress. Värden tillfrågas och säger att det är xx men han har dött och det är yy som sköter kvarlåtenskapen.
Då kan man räkna med bekymmer i en eller annan form beroende på hur det utvecklar sig.

Redigerat:
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
J jawen skrev:
Dödsboet uppstår automatiskt vid dödsfallet, & upplöses vid arvsskiftet.
Är TS nära anhörig blir TS automatiskt "dödsbodelägare/ dödsboet".
  • Juridisk status:
    Dödsboet är en juridisk person som kan ingå avtal, betala räkningar och stå som part i rättsliga ärenden.
Så vissa "skyldigheter" finns ju uppenbart.
Och jag har inte ens nämnt skulder, så varför tar du ens upp det!
Att man inte ärver skulder är självklart om inga tillgångar finns!
Fel. Du blir inte dödsbodelägare förrän du konstaterats vara sådan i bouppteckningen.
Innan dess är du det inte juridiskt.
Och efter bouppteckningen kan du avsäga dig arvet och då är du bortkopplad från allt med dödsboet.

C cpalm skrev:
Jag köper det, och den frågan får väl anses vara besvarad - du har ingen sådan skyldighet.
Det jag säger är att man får räkna med att bli ansatt av hyresvärden som inte kommer att vara nöjd med situationen att lägenheten inte ens töms. Men det är ju som det är.
Det får vi stå ut med. Och hänvisa till kommunen. Jag tror det är en extra anledning till att låta kommunen sköta så mkt som möjligt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Unikt namn
O Ola PV skrev:
Jag tänker inte juridiskt, utan rent moraliskt.
Är det förutom sanering av en hyresrätt, även andra synder eller oförätter som du tänker går i arv till nästa generation?

Det smidigaste för er är att låta det vara och så får hyresvärden ombesörja att tömma och städa. Tråkigt för dem naturligtvis men det är något man budgeterar för i hyran kan man väl säga.

Många fantasisiffror i tråden för vad det kostar att tömma en bostad på mestadels skräp. Ett hoarderhem är inget man tömmer för några tusenlappar. Först har vi personalkostnaden. En billig flyttgubbe kostar ändå AG runt 250 kr/timmen med sociala avgifter mm, oftast behöver man vara två så då är vi uppe i 500 kr/timmen. Sen har vi bilen som också kostar, låt oss säga 100 kr/timmen.

Avfallssortering, lastning, transport och slänga på tippen tar sin tid. En stor lägenhet full i skräp och möbler, ofta ett antal ton kan lätt ta en arbetsdag. Då är vi uppe i 4800 kr i bara personal och fordonskostnader. Sen tillkommer ofta kostnader på tippen för företag. Alltifrån en tusenlapp till ett flertal tusenlappar. Låt oss säga 2500 kr.

Nu är vi uppe i 7300 i bara rena kostnader. Sen ska ju företaget göra någon slags vinst på arbetet. Så man kanske fakturerar t ex 13 000 kr inklusive moms. Eftersom det är ett dödsbo är det inget RUT-avdrag så det blir inte heller någon rabatt som när en levande person anlitar firman för sopkörning eller flytthjälp.

Second hand firmor kan ibland göra det billigare eller gratis om det finns en del av värde att ta rätt på. Så ja, om det är en hoarder som även samlat på sig dyrare föremål eller råkar ha möbler/porslin/annat som det finns ett större värde i så kan det funka. Men min erfarenhet av hoarderhem är att det väldigt sällan finns värdefulla eller välbevarade föremål där. De saker som faktiskt hade kunnat betinga ett värde på marknaden har ofta blivit skadade eller förstörda av att ligga och skräpa med massor av annat ovanpå dem.

• Gilla
Skogsmumrik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.