Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Beklagar förlusten och röran som återstår att ta tag i.

Att ett dödsbo saknar tillgångar är relativt vanligt, så detta har så klart inträffat tidigare.

[länk]

[länk]

Rent krasst utifrån svaren ovan så är det bara för dödsboet att säga upp hyresavtalet och låta hyresvärden röja upp.
Jag tror inte att man undkommer ansvaret utan att ha avsagt sig arvet. Om det fortfarande går, när ni redan har agerat, vet jag inte.

O Ola PV skrev:
Jag tänker såhär, är det någon i din närmsta familj, mamma, pappa eller syskon så är det tyvärr ditt ansvar. Skulle det vara någon "längre" bort såsom föräldrars syskon eller kusin så av säg dig arvet om det går (kan vara försent när du redan varit inne i bostaden). Tycker inte du ska sätta hyresvärden i "skiten" utan då borde kommunen få ta det. Har det funnits hemtjänst så kan man tycka att visst ansvar borde ligga på kommunen.
Du kan kanske ta med barnen när du röjer? Eller som andra skrivit, lej in en firma att göra det istället sedan är det dödsboet som får betala. Måste väl finnas några tusenlappar där iaf.
Det är inte alls den personens ansvar. Så om min far bor 150 mil bort och jag sa upp kontrakten för 30 år sedan så är jag tvungen att tömma eventuellt dödsbo? Knappast.

Man är aldrig ansvarig för ett dödsbo om det inte är självvalt

• Gilla
TessanDoo och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Släpp den där ansvarskänslan för lägenheten. Vem ska tacka dig för att du låter barnen fara illa?

Hyresvärden bedriver näringsverksamhet. Det är förenat med risk och intäkter. Din anhörige har i flera år betalat hyra som plus, och nu kommer en minuspost i form av ett renoveringsbehov.

Värden får fakturera dödsboet för utebliven städning, men finns det inte tillräckligt med medel så kommer skulden inte gå i arv.
Det där vet du ingenting om och du visar det tydligt i din kommentar.

M maria01 skrev:
sånt här har hyresvärdar räknat med ingen extra kostnad för dom som du behöver bryr dig om
Det finns olika sorters hyresvärdar. Det beror helt på vilken typ av hyresvärd det är.
1. Allmännyttan ser det säkert som en del av verksamheten som inte kan undvikas.
2. Ett större vinstmaximerande företag skulle ha vräkt en hoarder sedan länge eftersom de inte klarar av att vårda lägenheten, så det kan man utesluta.
3. En mindre privat hyresvärd som låtit en hoarder bo kvar har antingen visat sympati för hyresgästen och varit alltför snäll och har inte varit införstådd med risken.
4. Eventuellt är det en privatperson som hyrt ut ett mindre hus och försökt hjälpa personen. En privatperson lär knappast räkna med dessa kostnader.

• Gilla
Jämtjobb24
  • Laddar…
Unikt namn
J Jämtjobb24 skrev:
Det där vet du ingenting om och du visar det tydligt i din kommentar.
Om du bedriver näringsverksamhet och inte har en buffert för plötsliga händelser bör du se över din affärsmodell och riskaptit.

Det är förenat med hög risk att förlita sig på att alla händelser hos hyresgäster löses av densamme eller anhöriga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Nej, så är det inte alls.
Dessutom vet vi inte ens om TS är arvinge till sin släkting.
Om du läser trådstarten ser du att TS pratar om att avstå arv. För att kunna göra det måste man vara arvinge.
Bönhas Bönhas skrev:
Du verkar inte ha läst vad saken gäller. TS hyr inte lägenheten och har inget hyresavtal. TS har inget som helst ansvar. Det är ganska oförskämt att kräva att TS skall städa.
Det beror på hur TS väljer att göra. Gör TS en dödsboanmälan/sätta dödsboet i kk kan man ju resonera så men då har man inte rätt att ta en endaste pinal från dödsboet, inte ens ett fotoalbum ellerr andra saker med affektionsvärde..

• Gilla
Vattenteam
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Vet inte om du helt förstått omständigheter. Det rör sig alltså om en nära anhörig jag försökt stötta med pengar, kontakt med myndigheter och kärlek under livstid. Personen var mkt sjuk. Därför behövs omfattande sanering av lägenhet, det är alltså inte en vanlig urstädning efter anhörig vi talar om. Inte något en person gör på några dagar. Det behövs alltså en firma och uppskattat kostnad landar på 50-70 000. Juridiskt är det dödsbo som blir skyldigt detta, det skiljer inye från andra räkningar. Fastighetsägaren har trots allt ett företag som tjänar pengar på att hyra ut lägenheter. Det känns visserligen inte rätt att denne kan bli stående med kostnader som inte ersätts av försäkring eller kanske kommunen. Men det känns ännu mer fel att en anhörig får ta räkningen som lök på laxen i sorg och att ta hand om allt annat som behövs.
Om jag läser mellan raderna låter det som en mindre fastighetsägare som visat åtminstone viss sympati för den avlidne. Då skulle jag rekommendera att du hjälper dem att minimera deras kostnader. Om du funderar på att göra en dödsboanmälan föreslår jag att du meddelar hyresvärden omgående. Ofta kan dessa situationer dra ut på tiden och utebliven hyra tickar på. Då kan det som hyresvärd vara bättre att ta kostnaden och städa ut så fort som möjligt för att kunna hyra ut lägenheten så fort som möjligt. De behöver ju dessutom undersöka och åtgärda eventuella skador på lägenheten och det är svårt att göra innan lägenheten är rensad.

Ofta vanvårdas lägenheter av hoarders som inte kan hålla rent på golven. Det är lätt hänt att man spiller något på golvet som är enkelt att torka upp men en hoarder har kanske en kubikmeter tidningar som måste flyttas innan vilket de inte orkar.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
Ja, städningen beställs av dödsboet och fakturan ska ställas till dödsboet och kommer att ingå i konkursbouppteckningen också. Dödsbodelägarna ärver inte skulden, den blir kvar i konkursen och konkursen avslutas sinom tid.
Nej, i ett bristbo får du inte beställa städning i dödsboets namn eftersom det är känt på förhand att de inte kommer att få betalt.

X xannica skrev:
TS, jag utgår ifrån att du är dödsbodelägare?

Jag var i en liknande situation med min far. Jag stod som ensam dödsbodelägare. Han hade skulder på runt 500 000, iget som var värt något. Hans lägenhet var inte i saneringsbehov, men jag behövde ta en firma för att röja allt.

1) Kontakta kommunen. De stöder dig i alla dessa frågor, jag fick massor av hjälp. Jag tömde inget själv mer än hans få privata saker jag själv ville ha
2) Dödsboet har rätt att ta alla tjänster man måste i samband med dödsfallet. Begravning, tömning, städ, tom blommor osv hos oss. Det är inte någon som måste stå och göra eller bekosta detta själv!
3) Räkningarna som kommer bekostas av dödsboet. Finns det inga medel kan man söka bidrag via kommunen. Socialen, alltså kommunen, var involverad i min far. Jag kunde söka medel för kostnaderna för tömning och begravning.
4) När allt kring dödsfall och begravning var betalt (delvis med pengar från kommunun) fanns inga pengar kvar. Istället för att göra en bouppteckning satte jag då dödsboet i konkurs med hjälp av kommunen. Alla fordringsägare (dvs lån) avskrevs då. Jag blev utan pengar, men det fanns inget att ärva ändå.

Jag vet inte hur kommunen hanterar så stora summor som sanering, men kontakta dem omgående och gör allt snarast är mitt råd. Jag hade också en nyfödd och en 2åring hemma, hade inte rett ut allt ensam. Du har inget ansvar att tömma själv, det någon annan har skapat.
Nej, rent legalt får du inte hantera fordringägarna på detta sätt i samband med konkurs. Jag vet att det händer och att man ofta kommer undan med det men rent juridiskt är det problematiskt.

S Fru Kan Själv skrev:
Då är de i skolan. Sedan skyndar jag mig hem och tar hand om dem och hushåll inkl barn m särskilda behov och gör pappersarbete jag inte hinner på ordinarie arbetstid på natten. Jag har kronisk sömnbrist för att hinna runt. Nu är barnen i kris. Om jag ska ta hand om detta själv betyder det att jag måste säga upp mig. Det är inte ett vanligt hem att röja.
Beklagar sorgen. Har själv varit med om samma. Makens far var en horder och hyrde ett stort hus. Hela källaren var fullpackad av skräp, tänk kartonger, tidningar sillaburkar m.m. Flera rum på bottenplan fulla och lite på vinden. Slutade med att ett gäng folk körde till tippen och så eldade vi det vi kunde på tomten. Preskriberat nu. Det tog energi, många arbetstimmar och folk. Ska du då ensam tya detta? Det låter väldigt jobbigt. Jag hade ringt kommunen, soc och miljökontoret och pratat med dem. Kanske du kunde få hjälp med barnen under tiden. Om det finns mycket tidningar så kanske återvinningen på orten har folk som kan ta fatt i detta. Eller om de haft någon ide. Hyresvärden kunde kanske ställt upp med folk och köra till tippen i samarbete med dig? Ge dig inte.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om du bedriver näringsverksamhet och inte har en buffert för plötsliga händelser bör du se över din affärsmodell och riskaptit.

Det är förenat med hög risk att förlita sig på att alla händelser hos hyresgäster löses av densamme eller anhöriga.
Om man hyr ut så finns garanterat ett kontrakt som även styr hur bostaden ska förvaltas. Om det är utanför normalt slitage eller på annat sätt ett ej godkänt förfarande så kommer hyresgäst vara skyldig att betala för kostnader som uppstår. Det övergår till dödsbo som vilken skuld som helst då det uppenbarligen inte uppstått efter tidpunkten för dödsfallet.

Finns det tillgångar så använder dem till att ta in hjälpstäd. Finns inte tillgångar så ta den moraliska rätta vägen och städa ur.

S Fru Kan Själv skrev:
Hade funkat med en vanlig lägenhet men här behövs sanering. Uppskattat kostnad när man undersöker det är nog snarare 50-70 000...
Lägenheten jag skrev om kostade över 500.000 att sanera o bygga om. Ingen ny hyresgäst hade flyttat in.

Omgivningen har ibland klagat men tyvärr blundar många mycket länge. Många vet men hu så jobbigt att ta tag i, blunda. Tyvärr är detta inget som sker bara i socialt belastade områden utan var som helst, förvånansvärt många lever så länge.

R Rapps skrev:
Att tömma och städa en "horder" lägenhet går inte att jämföra med en vanlig städning.

Ts nämner":
* inte släktskapet
* Om hen redan har ett heltidsarbete
* Hur långt avståndet är att åka
* Att hen inte vill sätta hyresvärden på pottan
* Att hen påbörjat hantering av dödsboet men insett att hen inte orkar

Att missta en närstående är jobbigt nog att dessutom ta ansvar för något som är övermäktigt innebär en stor risk för hälsan.
Skulder ärvs inte, även om samvetet kan tycka annat

Det är klart att hens barn drabbas om hen är borta och dubbelljobbar ( barnomsorg gäller endast under betalt arbete/studier) alt tar ledigt och ekonomin drabbas

Hen har redan gjort mer än vad hen är skyldig att göra. Tyvärr kommer någon drabbas men det är inte hens ansvar
Du har verkligen förstått situationen. Den här tråden handlar visserligen om juridik men det drar så lätt iväg. Till och med "du har själv valt att skaffa barn" smyger sig in.
S Fru Kan Själv skrev:
Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Tillägg: Efter många svar vill jag kommentera. Det drar lätt iväg i sådana här trådar. Nu handlar ju denna tråd om juridik men kan inte låta bli att bemöta. Jag har valt både yrke och antal barn själv, jag skulle aldrig ifrågasätta att det är arbetssamt med stor familj, att jag försörjer mina barn, att jag lägger tid på extra stöd som behövs för dem. Det är ett kärt arbete. Jag har också valt ett yrke där man arbetar mycket mer än 40h/v och deltid inte är ett alternativ. Det ifrågasätter jag inte heller. Däremot har jag inte valt att vara anhörig till någon med svår sjukdom. Moraliskt ansvar att stötta anhörig under livstid-absolut. Se till att saker blir värdigt runt avsked- ja. Men det här gäller vem som juridiskt är skyldig att betala för att iordningställa lägenhet. Det borde också ha framgått att det inte rör sig om en vanlig tömning och flyttstäd.
Att ta ledigt lång tid för att utföra det själv vore vansinne. Andra människor i samhället blir påverkade av att jag är hemma. Jag ersätts inte av vikarie. Verksamhet ställs in. Tänk efter hur det skulle vara om advokaten som är väl insatt i ditt ärende tar VAB vid din huvudförhandling eller kirurgen som kan specialtekniken för din operation är sjuk.
Gör inte massa antaganden utifrån att alla har samma livssituation. En del personer har svårt ekonomiskt, en del nedsatt kapacitet pga hälsa och en del har arbeten som i realiteten inte följer någon arbetstidslagstiftning. De flesta människor gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 17 till
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Du har verkligen förstått situationen. Den här tråden handlar visserligen om juridik men det drar så lätt iväg. Till och med "du har själv valt att skaffa barn" smyger sig in.

Tillägg: Efter många svar vill jag kommentera. Det drar lätt iväg i sådana här trådar. Nu handlar ju denna tråd om juridik men kan inte låta bli att bemöta. Jag har valt både yrke och antal barn själv, jag skulle aldrig ifrågasätta att det är arbetssamt med stor familj, att jag försörjer mina barn, att jag lägger tid på extra stöd som behövs för dem. Det är ett kärt arbete. Jag har också valt ett yrke där man arbetar mycket mer än 40h/v och deltid inte är ett alternativ. Det ifrågasätter jag inte heller. Däremot har jag inte valt att vara anhörig till någon med svår sjukdom. Moraliskt ansvar att stötta anhörig under livstid-absolut. Se till att saker blir värdigt runt avsked- ja. Men det här gäller vem som juridiskt är skyldig att betala för att iordningställa lägenhet. Det borde också ha framgått att det inte rör sig om en vanlig tömning och flyttstäd.
Att ta ledigt lång tid för att utföra det själv vore vansinne. Andra människor i samhället blir påverkade av att jag är hemma. Jag ersätts inte av vikarie. Verksamhet ställs in. Tänk efter hur det skulle vara om advokaten som är väl insatt i ditt ärende tar VAB vid din huvudförhandling eller kirurgen som kan specialtekniken för din operation är sjuk.
Gör inte massa antaganden utifrån att alla har samma livssituation. En del personer har svårt ekonomiskt, en del nedsatt kapacitet pga hälsa och en del har arbeten som i realiteten inte följer någon arbetstidslagstiftning. De flesta människor gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.
Av någon anledning är det så lätt att fördöma psykisk sjukdom och tro att de bara ska skärpa sig.
Det är betydligt svårare att hitta rätt för någon med kognitiv svikt eller psykisk ohälsa.
Svaga ben kompenseras kanske med käppar eller rullstol men mental ohälsa är svårt att hitta kompetenta hjälpmedel för annat än på papper.

• Gilla
  • Älska
jawen och 1 till
  • Laddar…
Många i tråden med en förlegad syn på ansvar. Som TS skriver har man ingen skyldighet att offra sig själv. När pappa gick bort för många år sedan tillsattes en dödsboförvaltare som skötte allting för det var klart att det skulle bli brist i boet. Pappa fick en begravning och fordringsägarna fick göra en avskrivning. Kom en del kravbrev som jag returnerade med texten att dödsboet var försatt i konkurs och att de skulle vända sig dit.

• Gilla
Ziri och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.