Zevv Zevv skrev:
Vad spelar det för roll hur bra det gick dig och hur många lass det är? TS har ju redan förklarat att hon har gjort det hon mäktar med och har ork till utifrån hennes livssituation som ensamstående, arbete och dessutom barn med särskilt stöd. TS har redan fått den bästa rekommendationen att kontakta kommunen om dödsboanmälan.
Sorry men tolkade att två av tre är självvald.

Barn med särskilt stöd är knappast självvalt vilket vi också tyvärr har och har 75% omvårdnadsstöd för men det är bara ekonomiskt och ingen avlastning.

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Mja, det kan vara så att tippen tar betalt för vad firmor slänger. Och tar man en oseriös kan det hända att det hamnar någon annan stans än på tippen. Och kan skräpet sen spåras tillbaka till dig blir det bekymmer.
Och hur kan "skräpet spåras till dig"?
Det är ju dödsboets skräp.

/ Hälsningar Fredrik

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker såhär, är det någon i din närmsta familj, mamma, pappa eller syskon så är det tyvärr ditt ansvar. Skulle det vara någon "längre" bort såsom föräldrars syskon eller kusin så av säg dig arvet om det går (kan vara försent när du redan varit inne i bostaden). Tycker inte du ska sätta hyresvärden i "skiten" utan då borde kommunen få ta det. Har det funnits hemtjänst så kan man tycka att visst ansvar borde ligga på kommunen.
Du kan kanske ta med barnen när du röjer? Eller som andra skrivit, lej in en firma att göra det istället sedan är det dödsboet som får betala. Måste väl finnas några tusenlappar där iaf.

• Gilla
  • Haha
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Felpost

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
O Ola PV skrev:
Jag tänker såhär, är det någon i din närmsta familj, mamma, pappa eller syskon så är det tyvärr ditt ansvar. Skulle det vara någon "längre" bort såsom föräldrars syskon eller kusin så av säg dig arvet om det går (kan vara försent när du redan varit inne i bostaden). Tycker inte du ska sätta hyresvärden i "skiten" utan då borde kommunen få ta det. Har det funnits hemtjänst så kan man tycka att visst ansvar borde ligga på kommunen.
Du kan kanske ta med barnen när du röjer? Eller som andra skrivit, lej in en firma att göra det istället sedan är det dödsboet som får betala. Måste väl finnas några tusenlappar där iaf.
Man har absolut inget ansvar för vad andra gör. Omyndiga barn ja, men inte resten. Man kan inte förväntas städa upp skit efter någon som tagit dåliga beslut och levt på ett visst sätt. Helt orimligt.
Hjälpa till av egen vilja är en helt annan sak. (Nu talar jag inte om TS, utan allmänt)

• Gilla
Salvaryd och 9 till
  • Laddar…
O Ola PV skrev:
Du tänker fel på flera sätt här.

"är det någon i din närmsta familj, mamma, pappa eller syskon så är det tyvärr ditt ansvar"
Nej, det är inte på något sätt "ditt" ansvar. Som xannica skriver ansvarar man endast för sina omyndiga barn (och sig själv förstås).

"Skulle det vara någon "längre" bort såsom föräldrars syskon eller kusin så av säg dig arvet om det går"
Det finns inget arv att avsäga sig för de släktingar du räknar upp.

"(kan vara försent när du redan varit inne i bostaden)"
Om man varit inne i bostaden eller ej påverkar ju inte ev. arv. Varför skulle det göra det?

• Gilla
Salvaryd och 8 till
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Nej det behöver du inte, ta det du vill ha och lås igen och sen bara släng in nycklarna till hyresvärden.
Man kan inte bara "ta det man vill ha" i ett sådant fall, det tillhör dödsboet och ska användas för att betala skulderna.

• Gilla
adron och 4 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Man kan inte bara "ta det man vill ha" i ett sådant fall, det tillhör dödsboet och ska användas för att betala skulderna.
Ja. Det är ju ren stöld.

• Gilla
  • Haha
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
X xannica skrev:
Man har absolut inget ansvar för vad andra gör. Omyndiga barn ja, men inte resten. Man kan inte förväntas städa upp skit efter någon som tagit dåliga beslut och levt på ett visst sätt. Helt orimligt.
Hjälpa till av egen vilja är en helt annan sak. (Nu talar jag inte om TS, utan allmänt)
Jag tänker inte juridiskt, utan rent moraliskt.

• Haha
SnyggPer och 1 till
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Arvingar är inte skyldiga att vara ansvariga för ett dödsbo, dödsbon är en egen juridisk person. Eventuella skulder regleras mot tillgångar. Finns det inga tillgångar som täcker skulder är eventuella arvingar inte skyldiga att lösa skulder i dödsboet. Eventuella hurrsskulder, hyreskontrakt, städning mm är mellan dödsboet och hyresägaren. Arvingar är inte delaktiga i den processen.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
O Ola PV skrev:
Jag tänker också moraliskt.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Angående att ta in en städfirma/motsvarande och låta dödsboet betala röjningen: Ja, det är en tänkbar lösning. Firmor som dessa vet dock mycket väl att dom inte kommer få betalt från dödsboet om dödsboet saknar tillgångar, så när man beställer jobbet kommer dom sannolikt vilja att beställaren tar ansvar för betalning, istället för att bara rikta sig till dödsboet och försöka få ut pengar som kanske inte finns.

Det finns som sagt etablerade vägar att gå när dödsbon saknar tillgångar, använd dessa så blir det förhoppningsvis bäst för alla inblandade.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
O Ola PV skrev:
Jag tänker såhär, är det någon i din närmsta familj, mamma, pappa eller syskon så är det tyvärr ditt ansvar.
Var definieras detta?

O Ola PV skrev:
Då tänker du fel eftersom denna fråga diskuteras i juridikdelforumet. 😉

• Gilla
SnyggPer och 1 till
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Jag var i en liknande situation för några år sedan, min bror avled och jag fick ta hand om efterarbetet. Ur broderns lägenhet avlägsnade jag de få föremål och papper som jag ville och behövde spara på samt tömde kylen. Allt annat fick vara kvar. Sen skickade jag nycklarna till hyresvärden.

Hörde inte ett ljud från hyresvärden om tömning av lägenheten, städning eller kostnaderna för det efteråt.

Redigerat:
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Haft samma omständigheter precis.
Beställde Allstäd som tömde lägenheten o städade rubbet för 10 000. Det går på dödsboet som hade pengar till detta men finns inga pengar kan man avsäga sig arvet o därmed lämna allt till soc. Se Skatteverket https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2026.4/340761.html
Jag hade inte nämnt att jag tagit någonting ur lägenheten utan bara sagt att jag har inget intresse o inget lagligt ansvar att ta hand om skiten. Säg att du tog bort maten för att det stank.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.