51 272 läst ·
312 svar
51k läst
312 svar
Arvingar röja hoarderhem?
Hej
Ring först en mindre, seriös auktionsfirma som kan komma och titta om det finns lösöre som går att sälja på auktion
Efter detta kontakta soc och säg att det är bristbo, kommunen/fastighetesägaren tar kostnaden för tömning
Det är inte ditt ansvar, du behöver inte ha detta på ditt samvete
MVH
En som jobbar dagligen med detta
Ring först en mindre, seriös auktionsfirma som kan komma och titta om det finns lösöre som går att sälja på auktion
Efter detta kontakta soc och säg att det är bristbo, kommunen/fastighetesägaren tar kostnaden för tömning
Det är inte ditt ansvar, du behöver inte ha detta på ditt samvete
MVH
En som jobbar dagligen med detta
Jag beklager förlusten.S Fru Kan Själv skrev:Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Men vad jag aldrig förstår, är att ni alltid klagar när ni måste betala.
Det er eras familj medlem, varför ska staten och svenska folk betalar för din familj medlems begravning?
Betalar ni även nånting till svenska folk när ni ärver mycket värdfulla?
Det är din familj och för familjen står man själv och klagar inte.
Enligt svensk lag går skulder inte i arv, räcker dödsboets tillgångar inte för att täcka begravningskostnader och liknande träder det allmänna in och står för kostnaden.A Axalon skrev:Jag beklager förlusten.
Men vad jag aldrig förstår, är att ni alltid klagar när ni måste betala.
Det er eras familj medlem, varför ska staten och svenska folk betalar för din familj medlems begravning?
Betalar ni även nånting till svenska folk när ni ärver mycket värdfulla?
Det är din familj och för familjen står man själv och klagar inte.
Om det inte finns pengar i dödsboet att betala räkningar så kan man satta dödsboet i konkurs. Om det skulle vara till hjälp vet jag ej.S Fru Kan Själv skrev:Jag ska be om hjälp av begravningsbyrån att rodda rätt i detta. Då skulle jag faktiskt kunna säga till hyresvärd och ev kommunen att "det här har jag gjort för att hjälpa till, men nu mäktar jag inte med mer". Dvs hindrat bostad fr skada genom att tömma mat, försäkrat mig om att husdjur är omhändertagna, röjt några lass med skräp så man kommer fram. Hämtat saker till begravning. Du vände på det så bra, att de i princip borde bet mig. Det skulle jag aldrig kräva men hjälpte att flytta ansvarsfrågan från mina axlar. Då blir varje sak jag gör bara ett plus
Ja, städningen beställs av dödsboet och fakturan ska ställas till dödsboet och kommer att ingå i konkursbouppteckningen också. Dödsbodelägarna ärver inte skulden, den blir kvar i konkursen och konkursen avslutas sinom tid.S Stefan1972 skrev:
Vad spelar det för roll hur bra det gick dig och hur många lass det är? TS har ju redan förklarat att hon har gjort det hon mäktar med och har ork till utifrån hennes livssituation som ensamstående, arbete och dessutom barn med särskilt stöd. TS har redan fått den bästa rekommendationen att kontakta kommunen om dödsboanmälan.P Pligg85 skrev:Men hur illa är det egentligen?
Låter som det blåses upp en hel del.
När föräldrarna gick bort hade jag liknande situation. Inte hoarder i det extrema men en 200+ år gammal släktgård med saker sparade i byggnader mm.
Under 18 månader körde jag stor kåpvagn till tippen 100ggr. Höll räkningen så det var 80+ från gården+ byggskräp
Varje måndag och onsdagskväll lasta man då tippen hade kvällsöppet tisdag och torsdag.
Lördagar blev ofta ett släp till.
Sen mycket via bygghandeln och lasta till nybyggnation av villan mm.
I samma tidsperiod föddes tredje ungen.
Kopplade av släpet till besiktningen av bilen och då hade vagnen suttit på i 5 månader i sträck.
Hur många fulla släpvagnar har ni egentligen?
Nej det behöver du inte, ta det du vill ha och lås igen och sen bara släng in nycklarna till hyresvärden. Min biologiska mamma gick bort och jag kände i princip likadant. Så jag bad dom om ursäkt att jag inte orkade mer(röjde hälften) och slängde in nycklarna hos dom. Jag fick ju sköta hela dödsboets papper så dom får vara nöjda med att jag gjorde det.S Fru Kan Själv skrev:Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Det vore väl synnerligen dumt att beställa städning från ett dödsbo som inte kan betala för sig. Ska man lura städfirman tycker du?M MrsForest skrev:
Det torde finnas en överhängande risk att den som beställer sådan städning medveten om att dödsboet inte kan betala själv kommer hamna med notan.
De bästa råden här har handlat om att låta bli att agera, eller möjligen att kontakta kommunen och försöka lämpa över uppgiften på den.
Det finns inga vinnare i en sån här situation där det blir ett ovärdigt avslut med ett dödsbo i konkurs och en fattigbegravning i kommunens regi, och man bör akta sig så man inte drar på sig själv eller andra onödiga kostnader.
S Fru Kan Själv skrev:Då är de i skolan. Sedan skyndar jag mig hem och tar hand om dem och hushåll inkl barn m särskilda behov och gör pappersarbete jag inte hinner på ordinarie arbetstid på natten. Jag har kronisk sömnbrist för att hinna runt. Nu är barnen i kris. Om jag ska ta hand om detta själv betyder det att jag måste säga upp mig. Det är inte ett vanligt hem att röja.
TS, jag utgår ifrån att du är dödsbodelägare?S Fru Kan Själv skrev:Det är helt självklart att dödsboet skulle betalat om det funnits pengar. Vi vill inte hyresvärden något illa. Vi tycker det är självklart att man betalar sina skulder. Frågan gällde snarare om anhöriga har skyldighet att betala en firma utan att det finns tillgångar i dödsboet. Det blir ju analogt med att ärva andra skulder och inte rimligt. Man kan inte bli personligt skyldig att ta på sig det för att man råkar bli arvinge till en sjuk person. Det är många förvecklingar och missförstånd i denna tråd som det ofta blir.
Jag var i en liknande situation med min far. Jag stod som ensam dödsbodelägare. Han hade skulder på runt 500 000, iget som var värt något. Hans lägenhet var inte i saneringsbehov, men jag behövde ta en firma för att röja allt.
1) Kontakta kommunen. De stöder dig i alla dessa frågor, jag fick massor av hjälp. Jag tömde inget själv mer än hans få privata saker jag själv ville ha
2) Dödsboet har rätt att ta alla tjänster man måste i samband med dödsfallet. Begravning, tömning, städ, tom blommor osv hos oss. Det är inte någon som måste stå och göra eller bekosta detta själv!
3) Räkningarna som kommer bekostas av dödsboet. Finns det inga medel kan man söka bidrag via kommunen. Socialen, alltså kommunen, var involverad i min far. Jag kunde söka medel för kostnaderna för tömning och begravning.
4) När allt kring dödsfall och begravning var betalt (delvis med pengar från kommunun) fanns inga pengar kvar. Istället för att göra en bouppteckning satte jag då dödsboet i konkurs med hjälp av kommunen. Alla fordringsägare (dvs lån) avskrevs då. Jag blev utan pengar, men det fanns inget att ärva ändå.
Jag vet inte hur kommunen hanterar så stora summor som sanering, men kontakta dem omgående och gör allt snarast är mitt råd. Jag hade också en nyfödd och en 2åring hemma, hade inte rett ut allt ensam. Du har inget ansvar att tömma själv, det någon annan har skapat.
Nej det behöver du inte, ta det du vill ha och lås igen och sen bara släng in nycklarna till hyresvärden. Min biologiska mamma gick bort och jag kände i princip likadant. Så jag bad dom om ursäkt att jag inte orkade mer(röjde hälften) och slängde in nycklarna hos dom. Jag fick ju sköta hela dödsboets papper så dom får vara nöjda med att jag gjorde det.S Fru Kan Själv skrev:Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Det stämmer, man kommer åka på det själv om dödsboet inte kan betala om man beställer tjänster i dödaboets namn.Nötegårdsgubben skrev:
Det vore väl synnerligen dumt att beställa städning från ett dödsbo som inte kan betala för sig. Ska man lura städfirman tycker du?
Det torde finnas en överhängande risk att den som beställer sådan städning medveten om att dödsboet inte kan betala själv kommer hamna med notan.
De bästa råden här har handlat om att låta bli att agera, eller möjligen att kontakta kommunen och försöka lämpa över uppgiften på den.
Det finns inga vinnare i en sån här situation där det blir ett ovärdigt avslut med ett dödsbo i konkurs och en fattigbegravning i kommunens regi, och man bör akta sig så man inte drar på sig själv eller andra onödiga kostnader.
Helt utan att vara insatt eller ha erfarenhet av den här typen av situationer får jag en spontan tanke: Hur hade detta lösts om TS inte existerat?
För mig känns det som att det inte är svårare än så. Om TS inte har några anspråk på arv så är det ju som om hon inte existerar i situationen, och då borde den ju lösas som om det var så. Hur detta görs har jag ingen aning om, men det dör ju folk hela tiden som inte har några anhöriga så det finns givetvis klara rutiner för det.
För mig känns det som att det inte är svårare än så. Om TS inte har några anspråk på arv så är det ju som om hon inte existerar i situationen, och då borde den ju lösas som om det var så. Hur detta görs har jag ingen aning om, men det dör ju folk hela tiden som inte har några anhöriga så det finns givetvis klara rutiner för det.
Finns det ingen firma i närheten som både städar och tar hand om allt, dvs de får allt lösöre mot att de städar och kan då sälja det som går.?S Fru Kan Själv skrev:Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Steg ett är att kolla tillgångar.
Livförsäkringsbolag brukar höra av sig själva. På banken kan man beställa ett kontoutdrag gällande dödsdagen.
FInns det inga medel att hämta så kan man inte anlita någon för att göra bouppteckning, röjning och städning av lägenhet. Det uppstår snabbt brist när räkningar och hyra trillar in.
Tag kontakt med soc, dom har i uppgift att upprätta en dödsboanmälan, se https://www.skatteverket.se/privat/...bouppteckning.4.18e1b10334ebe8bc80001217.html
Scrolla ner en bit:
Livförsäkringsbolag brukar höra av sig själva. På banken kan man beställa ett kontoutdrag gällande dödsdagen.
FInns det inga medel att hämta så kan man inte anlita någon för att göra bouppteckning, röjning och städning av lägenhet. Det uppstår snabbt brist när räkningar och hyra trillar in.
Tag kontakt med soc, dom har i uppgift att upprätta en dödsboanmälan, se https://www.skatteverket.se/privat/...bouppteckning.4.18e1b10334ebe8bc80001217.html
Scrolla ner en bit:
En dödsboanmälan kan ersätta bouppteckningen
Det händer att den avlidna personen saknar tillgångar och försäkringar som täcker begravningskostnader och liknande. Då kan dödsboet vända sig till socialkontoret i den avlidna personens hemkommun. Socialkontoret prövar om det går att göra en dödsboanmälan.Instämmer likt tidigare i början av tråden:
Du har inget ansvar att röja upp. Är ju smidigt för alla andra om du tar den smällen och det kan ju finnas föremål som du vill behålla. Men rent krasst är det inte ditt problem. Och där tar det egentligen slut, du har inga skyldigheter och du måste inte heller veta vems jobb det är. Du har rätt till arv, om det finns något, och annars får fordringsägare dela på vad som finns, om det finns något.
Detta innebär att hyresvärden får rensa lägenheten, för det är deras lägenhet, och sedan försöka få ersättning av dödsboet. Finns inga pengar så är det inte mycket annorlunda än om banken vill ha pengar som inte finns.
Förstår att du inte vill sätta den snälla hyresvärden i problem. Men situationen är egentligen omvänd, det är hyresvärden som får en massa gratis från dig. Att vara hyresvärd är en näringsverksamhet med risker. "Dåliga" hyresgäster är något man ibland måste betala för. Det är därför hyran inte är självkostnadspris.
Du har inget ansvar att röja upp. Är ju smidigt för alla andra om du tar den smällen och det kan ju finnas föremål som du vill behålla. Men rent krasst är det inte ditt problem. Och där tar det egentligen slut, du har inga skyldigheter och du måste inte heller veta vems jobb det är. Du har rätt till arv, om det finns något, och annars får fordringsägare dela på vad som finns, om det finns något.
Detta innebär att hyresvärden får rensa lägenheten, för det är deras lägenhet, och sedan försöka få ersättning av dödsboet. Finns inga pengar så är det inte mycket annorlunda än om banken vill ha pengar som inte finns.
Förstår att du inte vill sätta den snälla hyresvärden i problem. Men situationen är egentligen omvänd, det är hyresvärden som får en massa gratis från dig. Att vara hyresvärd är en näringsverksamhet med risker. "Dåliga" hyresgäster är något man ibland måste betala för. Det är därför hyran inte är självkostnadspris.