51 272 läst ·
312 svar
51k läst
312 svar
Arvingar röja hoarderhem?
Det är bra o tydligt om ansvar, så bör det varaA Anders_Nilsson skrev:Många i tråden med en förlegad syn på ansvar. Som TS skriver har man ingen skyldighet att offra sig själv. När pappa gick bort för många år sedan tillsattes en dödsboförvaltare som skötte allting för det var klart att det skulle bli brist i boet. Pappa fick en begravning och fordringsägarna fick göra en avskrivning. Kom en del kravbrev som jag returnerade med texten att dödsboet var försatt i konkurs och att de skulle vända sig dit.
Av just den här anledningen ska du inte lägga någon kraft på de i tråden som skriver saker i stil med "det är väl bara att hyra ett släp och tömma lägenheten" eller "man har ett moraliskt ansvar för familjemedlemmars sätt att leva". De lever säkert bekväma liv med god inkomst, har hälsan/styrkan i behåll och har kanske aldrig hamnat i en besvärlig livssituation där de inte ser någon utväg.S Fru Kan Själv skrev:
Du har fått många bra tips och råd i tråden från människor som har förmåga att sätta sig in i din situation, och jag hoppas innerligt att du tar dig igenom detta på ett bra sätt.
Man kan enkelt säga såhär... vill ni ha ut pengar från db så är det ert ansvar att se till så det blir röjt.
Finns där inga pengar så kan ni skita i vilket och.
Grundprincipen är att det inte kostar dig en krona om det inte finns pengar.
Finns där inga pengar så kan ni skita i vilket och.
Grundprincipen är att det inte kostar dig en krona om det inte finns pengar.
Jag kan inte alla legala regelverk. Jag vet bara hur kommunen hjälpte mig och att jag fick ansöka om bistånd till olika saker i samband med död och begravning, eftersom de sakerna anses ha förtur på betalning före tidigare fordringsägare. Du menar alltså att kommunen gör fel legalt?G GrenBo skrev:
Naturligtvis. Men vi vet inte om TS är arvinge bar för att det står så. Vi vet inte om det finns testamente. Man får avvakta bouppteckningen för att veta.G GrenBo skrev:
Naturligtvis får man inte ta ett dyft från någon. Varken från dödsbon, juridiska eller levande personer.G GrenBo skrev:
Det kommer att kännas fel oavsett hur/vad du gör.. så det är lite som att välja mellan "pest och kolera".. jag hade personligen inte kunnat (på ett rimligt sätt) ta hand om en sådan rensning.. samtidigt som samvetet hade gnagt.S Fru Kan Själv skrev:Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Sedan finns det ju alltid olika situationer och omständigheter.. i varje enskilt fall (så att säga).
T ex ska man ju ha i åtanke att tiden kostar! Både ens egna tid och tiden som man måste få hyran betald.. för att fysiskt hinna med. Ett horder hem är inget man rensar ut på en vecka.. (om man inte har extremt mycket hjälp) och det i sin tur betyder ju att man måste ha lägenheten kvar.. och betala för den också (så länge som det behövs).
Beroende på ekonomin i dödboet är det inte alltid möjligt att få ihop tiden och pengarna/hyran - man har som sagt inte hur mycket tid som helst att lägga på att rensa.. man har en vardag och liv i övrigt också! Har man tur kan man ge det nån timme varannandag och kanske en hel dag på helgen.. MEN det innebär troligen minst ett par månaders jobb för dig ändå (där lägenheten/hyran måste betalas).
Blir liksom inte genomförbart om man inte har mer hjälp.
Behöver du göra någonting? Det är dödsboet alltså den avlidnes bouppteckning som nu är juridisk person och kommer att betala med de medel som står tillbuds. Blir det något över tillfaller detta arvingarna. Tänk...Vad hade hänt om det inte fanns några släktingar?S Fru Kan Själv skrev:Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Kommunen gör inget fel. Hanterar man dödsbo själv bör man tillsätta en dödsboförvaltare så du hålls utan ansvar för eventuell brist.X xannica skrev:
X xannica skrev:4) När allt kring dödsfall och begravning var betalt (delvis med pengar från kommunun) fanns inga pengar kvar. Istället för att göra en bouppteckning satte jag då dödsboet i konkurs med hjälp av kommunen. Alla fordringsägare (dvs lån) avskrevs då. Jag blev utan pengar, men det fanns inget att ärva ändå..
De flesta blundar för juridiken och försöker lösa allt på ett praktiskt sätt. Om man ska följa lagen är det bara det nödvändigaste (begravning och bouppteckning) som kan betalas av dödsboet. Kostmader för tömning, städ, blommor är inte fordringar med allmänna förmånsrätter. Av 10 § Förmånsrättslagen följer att endast kostnaderna för begravning och bouppteckning har allmän förmånsrätt.X xannica skrev:
Men jag misstänker att det kanske handlar om hur du beskriver det. Bistånd borde ju innebära att kommunen betalat och att pengarna inte togs från själva dödsboet. Men det blir lite OT.
Den moraliska aspekten handlar inte om (brist på) empati eller förståelse för nivån på utmaningen, utan följer framför allt av att om man inte själv gör det så måste någon annan göra det.P Paxman skrev:
Redigerat:
Tja, rimligen men vad händer om den oseriösa firmen säger "Vadå? Skulle vi ha tömt ett dödsbo, var då, närdå? Det vet vi inget om."Alfredo skrev:
Även om det rinner ut i sanden så skapar det problem när det pågår.