51 536 läst ·
312 svar
52k läst
312 svar
Arvingar röja hoarderhem?
"Det är inte att jobba gratis åt hyresvärden attstäda en lägenhet man har ansvar för."Nötegårdsgubben skrev:
Eller menar du att du inte refererade till TS där? Vem menade du isåfall har ansvar för lägenheten?
Du kanske inte menade vad du skrev men jag har inte läst fel lol. Var tydligare ifall du inte vill bli missförstådd 👍
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 384 inlägg
Så för att förstå dig rätt :Nötegårdsgubben skrev:
* Bönhas skriver ett inlägg om hur TS inte skall städa gratis åt dödsboet.
* Du svarar att det inte är att jobba gratis att städa en lägenhet man har ansvar för, som kritik mot detta.
* Jag skriver att du verkar blanda ihop TS och dödsboet i ansvarsfrågan.
Men du menade att du syftade på dödsboet och inte TS, så hur är det då kritik mot Bönhas inlägg i så fall?
Vem är det egentligen som inte förstår vad en svarar på här? Eller varför inte bara äga att du anser TS bör städa?
Skogsägare
· 23 384 inlägg
Nej, du förstår fortfarande inte rätt. Det vet du säkert också, så jag förstår inte varför du låtsas.Jellygoose skrev:
Jag kritiserade det här, att det var att jobba för hyreshusägare att lämna en lägenhet man ansvarar för i gott skick.
Det är inte detsamma som att påstå att TS har ett visst ansvar. Tvärtom skrev jag bland annat det här:Bönhas skrev:
Men också:Nötegårdsgubben skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Ja.Jellygoose skrev:
Det framgår som synes av det jag citerat från mitt första inlägg.Jellygoose skrev:
Så som sagt, ge dig. Det du undrar om står redan svart på vitt i mitt första inlägg.
Det är du som har gissat och satt mig på hästen, för att direkt därefter kritisera det du gissat.Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle uppskatta om du avstod från att angripa min person och istället höll dig till trådens ämne.
I detta fallet har du gissat helt fel. Min moral är faktiskt inget du har med att göra och inget som har med tråden att göra. Vad du anser om den saken är totalt irrelevant.
Vad jag tycker om att du nedlåter dig till omotiverade personangrepp hör heller inte hit.
Ett klarläggande:
Anser man min moral är skev, lär skevheten ligga hos betraktaren. De som känner mig vet.
Vad jag tycker om att någon anser det vara på sin plats att kritisera andra forumdeltagares moral hör inte till trådens ämne.
👎Struntprat!Nötegårdsgubben skrev:
- Du har inte en susning om min moral. Men jag vet exakt.
- Däremot ägnar du dig åt gissningar baserat på några få meningar i ett foruminlägg, utan att stämma av med mig att du förstått vad jag menar.
- Med dina gissningar som "grund" ägnar du dig åt personangrepp på mig. Det är inget som hör hemma i en seriös diskussion.
Anser man min moral är skev, lär skevheten ligga hos betraktaren. De som känner mig vet.
Vad jag tycker om att någon anser det vara på sin plats att kritisera andra forumdeltagares moral hör inte till trådens ämne.
👍 Tack!Jellygoose skrev:
Var förvaltare i ett liknande fall och fick bra hjälp av begravningsbyrå med råd .
Prio 1 , begravningskostnader!
Hyra städning mm. Bara att lämna så får hyresvärden sköta det.
Kommer lite kravbrev men finns det inga tillgångar i dödsboet är det bara att ignorera.
Prio 1 , begravningskostnader!
Hyra städning mm. Bara att lämna så får hyresvärden sköta det.
Kommer lite kravbrev men finns det inga tillgångar i dödsboet är det bara att ignorera.
Varit i den här typen av lägenheter,behövs inte bara tömmas utan även saneras,kontrolleras ifråga om ohyra. Många har förutom matrester o dyl även släpat hem en massa sk fynd. Många hyresvärdar vill ha koll över detta.Pjosk75 skrev:
En dam hade aldrig släppt in någon och inga renoveringar var gjorda på många,många år ,hela lägenheten fick byggas om inkl golv efter kissande katt.
Att tömma och städa en "horder" lägenhet går inte att jämföra med en vanlig städning.I InsidersUnited skrev:Har din hyresvärd varit hygglig mot din mor och dig så tycket jag du ska vara hygglig mot dom. Att bara lämna allt bakom sig och låta någon annan ta hand om det är inte ett vinnande livskoncept.
Att dina barn skulle fara illa av att du städar upp en lägenhet låter som en konstig förklaring, hur gör du med dom när du går till jobbet varje dag ?
Ts nämner":
* inte släktskapet
* Om hen redan har ett heltidsarbete
* Hur långt avståndet är att åka
* Att hen inte vill sätta hyresvärden på pottan
* Att hen påbörjat hantering av dödsboet men insett att hen inte orkar
Att missta en närstående är jobbigt nog att dessutom ta ansvar för något som är övermäktigt innebär en stor risk för hälsan.
Skulder ärvs inte, även om samvetet kan tycka annat
Det är klart att hens barn drabbas om hen är borta och dubbelljobbar ( barnomsorg gäller endast under betalt arbete/studier) alt tar ledigt och ekonomin drabbas
Hen har redan gjort mer än vad hen är skyldig att göra. Tyvärr kommer någon drabbas men det är inte hens ansvar
Du skriver inte hur ni är släkt eller om du står med i ett testamente. Med de uppgifterna är det enklare att ge råd.S Fru Kan Själv skrev:Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
kanske kan du förhandla med hyresvärden, han betalar sop conteiner utanför fönstret och att ni kan hjälpas åt?S Fru Kan Själv skrev:
Skogsägare
· 23 384 inlägg
Nåja. Var och en kan se vad du skrivit. Tål det inte att ifrågasättas förstår jag inte varför du skriver det på ett öppet forum.Bönhas skrev:
Det är du som har gissat och satt mig på hästen, för att direkt därefter kritisera det du gissat.
Jag skulle uppskatta om du avstod från att angripa min person och istället höll dig till trådens ämne.
I detta fallet har du gissat helt fel. Min moral är faktiskt inget du har med att göra och inget som har med tråden att göra. Vad du anser om den saken är totalt irrelevant.
Vad jag tycker om att du nedlåter dig till omotiverade personangrepp hör heller inte hit.
För egen del ägnade jag en handfull inlägg igår om att reda ut missförstånd om saker jag inte skrev, så att folk (inklusive jag själv) kan missförstå är mig inte en främmande tanke. Att du känner dig missförstådd kring något du faktiskt skrev får du nog leva med, liksom att du får ett värdeomdöme om det.
Beklagar sorgen.S Fru Kan Själv skrev:Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Nej du är inte skyldig till någonting. Kollade upp detta noggrant när min sambos anhörig gick bort och hon trodde hon var tvungen att röja en hyreslägenhet många mil bort i en annat län
Säg till hyresvärden att du inte har möjlighet att hjälpa till och att de kan slänga allt. Man är inte tvungen att ta emot arv eller ta ansvar för ett dödsbo.