S Fru Kan Själv skrev:
Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Du har ett dilemma.
Vill inte att Hyresvärden ska behöva ta kostnaden och besväret med att göra i ordning lägenheten.
Samtidigt klarar inte Du av det utan att Dina barn blir lidande.

Du måste helt enkelt välja själv vad Du tycker blir bäst.
Kanske som Du skriver kompromissa och göra en del av tömningen och sedan lämpa över resten på Hyresvärden?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja men du verkar ha missat det jag skrev tidigare. Det är som sagt viktigt att dylika saker kommer med i bouppteckningen. Gör det inte det så kommer ju fordran att leva kvar och ställas på dödsboet....
Fortfarande så räcker det troligen med en dödsboanmälan till kommunen i TS fall, då är det bara att meddela kommunen när det ev dyker upp en fordran i framtiden. Sen kan man så klart meddela fordringsägaren hur läget ligger till så kan de själva välja att stryka den om de vill och då slipper dödsboet få fler fakturor i brevlådan men det är inget måste för det är kommunens ansvar

• Gilla
lutorm och 3 till
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Då är de i skolan. Sedan skyndar jag mig hem och tar hand om dem och hushåll inkl barn m särskilda behov och gör pappersarbete jag inte hinner på ordinarie arbetstid på natten. Jag har kronisk sömnbrist för att hinna runt. Nu är barnen i kris. Om jag ska ta hand om detta själv betyder det att jag måste säga upp mig. Det är inte ett vanligt hem att röja.
Läs det jag skrev i inlägg #35 och ett tillägg till det är att det kan vara så att du inte ens får röja i den avlidnes hem (olika mellan kommuner) utan att ha fått ok på det. Så om du tror att dödsboet uppfyller kraven för dödsboanmälan så lämna bara över allt ansvar till kommunen, om de sen röjer själva eller överlåter det på hyresvärden är inte din huvudvärk.

• Gilla
em72 och 12 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det man får tänka på är ju att hyresvärden kommer att fakturera dödsboet på både städning och sen ev skador på lägenheten så den kan återställas. Detta måste ju med i bouppteckningen direkt. Blir den klar och fakturorna kommer ett halvår senare så får man ju göra en ny vända för att "slippa dem"....annars kan det ju bli så att dödsboet drar på sig skulder som ligger och skvalpar tills värden inte orkar mer......
Saknas det medel i dödsboet behöver man inte göra en bouppteckning, då är det tillräckligt med en dödsboanmälan - som arvsberättigad finns då inget ansvar för dödsboets ekonomi.
Man måste dock vara beredd på att själv stå för begravningskostnader om man sköter kontakten med begravningsbyrån. För att vara på den säkra sidan så ska man kontakta kommunen, luta sig tillbaka och be att få en inbjudan till begravningen.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Då är de i skolan. Sedan skyndar jag mig hem och tar hand om dem och hushåll inkl barn m särskilda behov och gör pappersarbete jag inte hinner på ordinarie arbetstid på natten. Jag har kronisk sömnbrist för att hinna runt. Nu är barnen i kris. Om jag ska ta hand om detta själv betyder det att jag måste säga upp mig. Det är inte ett vanligt hem att röja.
Man måste prioritera. Du har inget ansvar för dödsboet. Och absolut inget mot hyresvärden. Glöm inte det.

Kan du inte få ledigt från ditt jobb för att göra det du anser dig behöva göra är det tufft. Livet kan vara tufft. "Livet är hårt, men orättvist" sägs det.

I sådana fall ser jag ingen annan lösning än att prioritera de levande och den unga generationen, barnen.

• Gilla
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
TS blir inte dödsboet och är inte betalningsskyldig för dödsboets skulder.
Dödsboet uppstår automatiskt vid dödsfallet, & upplöses vid arvsskiftet.
Är TS nära anhörig blir TS automatiskt "dödsbodelägare/ dödsboet".
  • Juridisk status:
    Dödsboet är en juridisk person som kan ingå avtal, betala räkningar och stå som part i rättsliga ärenden.
Så vissa "skyldigheter" finns ju uppenbart.
Och jag har inte ens nämnt skulder, så varför tar du ens upp det!
Att man inte ärver skulder är självklart om inga tillgångar finns!

• Haha
  • Arg
  • Wow
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
haha5810 haha5810 skrev:
Man måste dock vara beredd på att själv stå för begravningskostnader om man sköter kontakten med begravningsbyrån. För att vara på den säkra sidan så ska man kontakta kommunen, luta sig tillbaka och be att få en inbjudan till begravningen.
Det stämmer inte. Den avlidne har rätt att få en värdig begravning så om inte medel finns i dödsboet så går kommunen in och betalar för en enklare begravning (lite olika vad kommunerna anser vara en lagom nivå). Då måste man få ok på kostnaderna från kommunen innan begravningen sker men det är ofta de anhöriga som sköter kontakten med begravningsbyrån även när kommunen betalar. Det går även att lösa så att de anhöriga kan betala för det som går utöver vad kommunen godkänt men det är viktigt att man då pratar med både kommunen och begravningsbyrån innan man bokar begravningen

• Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
Jellygoose Jellygoose skrev:
Du verkar blanda ihop TS med dödsboet. Dödsboet är ingen person och kan inte städa. TS har inte större ansvar att städa dödsboet än vad du eller jag har.
Eftersom du citerat det jag skrev kan du rimligen se att jag inte blandar ihop dessa.

Bönhas Bönhas skrev:
Du verkar inte ha läst vad saken gäller. TS hyr inte lägenheten och har inget hyresavtal. TS har inget som helst ansvar. Det är ganska oförskämt att kräva att TS skall städa.
Min invändning gällde den höga moraliska häst du satt dig på, inte TS skyldigheter.

J jawen skrev:
Dödsboet uppstår automatiskt vid dödsfallet, & upplöses vid arvsskiftet.
Är TS nära anhörig blir TS automatiskt "dödsbodelägare/ dödsboet".
  • Juridisk status:
    Dödsboet är en juridisk person som kan ingå avtal, betala räkningar och stå som part i rättsliga ärenden.
Så vissa "skyldigheter" finns ju uppenbart.
Och jag har inte ens nämnt skulder, så varför tar du ens upp det!
Att man inte ärver skulder är självklart om inga tillgångar finns!
TS blir automatiskt dödsbodelägare om det var en tillräckligt nära anhörig men TS blir inte dödsboet, dödsboet är alltid en egen juridisk person.

I detta fallet där en dödsboanmälan antagligen räcker så har dödsboet inte rätt att ingå avtal, betala räkningar mm utan att ha fått ok från kommunen. Så TS skyldigheter är än mindre än om tillgångar hade funnits

Bönhas Bönhas skrev:
Du verkar inte ha läst vad saken gäller. TS hyr inte lägenheten och har inget hyresavtal. TS har inget som helst ansvar. Det är ganska oförskämt att kräva att TS skall
I InsidersUnited skrev:
Har din hyresvärd varit hygglig mot din mor och dig så tycket jag du ska vara hygglig mot dom. Att bara lämna allt bakom sig och låta någon annan ta hand om det är inte ett vinnande livskoncept.

Att dina barn skulle fara illa av att du städar upp en lägenhet låter som en konstig förklaring, hur gör du med dom när du går till jobbet varje dag ?
Vet inte om du helt förstått omständigheter. Det rör sig alltså om en nära anhörig jag försökt stötta med pengar, kontakt med myndigheter och kärlek under livstid. Personen var mkt sjuk. Därför behövs omfattande sanering av lägenhet, det är alltså inte en vanlig urstädning efter anhörig vi talar om. Inte något en person gör på några dagar. Det behövs alltså en firma och uppskattat kostnad landar på 50-70 000. Juridiskt är det dödsbo som blir skyldigt detta, det skiljer inye från andra räkningar. Fastighetsägaren har trots allt ett företag som tjänar pengar på att hyra ut lägenheter. Det känns visserligen inte rätt att denne kan bli stående med kostnader som inte ersätts av försäkring eller kanske kommunen. Men det känns ännu mer fel att en anhörig får ta räkningen som lök på laxen i sorg och att ta hand om allt annat som behövs.

• Gilla
  • Älska
deetee och 13 till
  • Laddar…
haha5810 haha5810 skrev:
Saknas det medel i dödsboet behöver man inte göra en bouppteckning, då är det tillräckligt med en dödsboanmälan - som arvsberättigad finns då inget ansvar för dödsboets ekonomi.
Nej. Det är helt i sin ordning att sköta kontakt med begravningsbyrån. Anhörig och att förvalta dödsbo är helt skilda saker.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Läs det jag skrev i inlägg #35 och ett tillägg till det är att det kan vara så att du inte ens får röja i den avlidnes hem (olika mellan kommuner) utan att ha fått ok på det. Så om du tror att dödsboet uppfyller kraven för dödsboanmälan så lämna bara över allt ansvar till kommunen, om de sen röjer själva eller överlåter det på hyresvärden är inte din huvudvärk.
Ja, jag har förstått att det kan vara så. Vi kommer att berätta för kommunen att vi gjort en begränsad insats som att slänga mat ur kyl o frys, uppenbart skräp i sådan mängd så man kan ta sig fram, hämta saker till husdjur och tagit med foton. Vi har även brännt dagböcker och journal när vi sett det för den avlidnes värdighet. Det har jag förstått är helt rimligt som ett slags akutåtgärd för att inte orsaka mer skada på hemmet. Men sedan ska man inte göra andra saker.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
C
M maria01 skrev:
så klart det är som alla företag man får räkna in det i priset i det här fallet hyran att saker kan hända
Alla näringsverksamheter drabbas så klart av oförutsedda kostnader man får budgetera för och som i slutänden finansieras av företagets intäkter, men det är inte samma sak som att man som hyresvärd rycker på axlarna i en sådan här sitation eftersom man ändå räknat med det.

Det finns både en juridisk och moralisk skyldighet för dödsboet här. Det är faktiskt där bollen ligger. Om dödsboet sedan inte har möjlighet att uppfylla dessa är det ju som det är, men man får som sagt räkna med att krav kommer att ställas på dödsboet.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är nog hyresvärden som får svartepetter här. Det finns firmor som gör sådan röjning, ofta mot att bara få allt lösöre, som sedan säljs på loppis. Möjligt om det är riktigt illa att de inte tar det utan vill ha betalt. för att rensa.

Ett annat alternativ är att anlita den billigaste flyttfirma du hittar till att tömma och köra till tippen med det. En billigt flytt där de skall bära ut från en mindre lägenhet och flytta in det i en ny lägenhet, med viss försiktighet kan man få för typ 2 - 3 000kr. Borde bli billigare om det bara skall dumpas på tippen.

Och om allt bara skall slängas så behöver man ju inte bemöda sig om att hitta någon speciellt seriös firma.
Hade funkat med en vanlig lägenhet men här behövs sanering. Uppskattat kostnad när man undersöker det är nog snarare 50-70 000...

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.