J jawen skrev:
Om arvingen är "den enda", så blir ju TS dödsboet.
Nej det är inte korrekt.

• Gilla
ElFredde och 9 till
  • Laddar…
J
Jellygoose Jellygoose skrev:
Du verkar blanda ihop TS med dödsboet. Dödsboet är ingen person och kan inte städa. TS har inte större ansvar att städa dödsboet än vad du eller jag har.
Exakt. Om man var jättetajt med personen som dog, fått hjälp, pengar och gåvor osv så kan man ju tänka man har ett visst moraliskt ansvar att hjälpa till även när det går sämre.

Om det var någon man tagit avstånd från, ser jag inte att man ens har et "moraliskt ansvar", lika lite som att man ska städa upp hos den man bor i samma portuppgång som.

Jag har inte varit i denna situation, men jag är övertygad att begravningsbyråer, myndigheter osv vet exakt hur man ska göra.

D Dilato skrev:
TS blir inte dödsboet och är inte betalningsskyldig för dödsboets skulder.
man är inte betalningsskyldig men vill man få bort fordran så får man göra en ny bouppteckning.

• Arg
  • Wow
  • Haha
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
man är inte betalningsskyldig men vill man få bort fordran så får man göra en ny bouppteckning.
Det är väl bättre att skulden för att städa/tömma ligger kvar i dödsboet? Varför skulle dödsbodelägarna vilja ta den kostnaden själva? Går boet i konkurs blir det inget arv, men heller inga kostnader för de efterlevande.

• Gilla
Alti och 8 till
  • Laddar…
Men stopp här! Det mesta angående dödsboet som skrivs här rör ENDAST de dödsbon där det finns mer tillgångar än skulder eller finns fast egendom och inte som i detta fall när skulderna är större än tillgångarna och det inte finns fast egendom, som det verkar vara i detta fallet. Är skulderna större än tillgångarna och fasta tillgångar saknas så görs en dödsboanmälan till kommunen/socialtjänsten istället och om alla krav för en dödsboanmälan är uppfyllda så tar kommunen över allt ansvar runt ekonomin. Dödsbodelägarna får då inte betala dödsboets räkningar, tömma lägenheten, ingå avtal för dödsboet mm utan att ha pratat med kommunen och fått okej på det, kommunerna sköter detta lite olika (ex kan ena kräva ett besök i bostaden innan något tas därifrån medan en annan kommun kan gå med på att man tar ex fotoalbum utan att de behöver godkänna) så man måste alltid ha en dialog med kommunen vad man får och inte innan man gör något. Det är endast om det i efterhand dyker upp en tillräckligt stor tillgång (ex försäkringsutbetalning) eller fast egendom som gör att kraven för dödsboanmälan inte är uppfyllda som man kan behöva göra en bouppteckning.
https://www.familjensjurist.se/artiklar/dodsboanmalan--vad-det-ar-och-hur-du-gor/

Mitt råd till TS är därför att om dödsboet inte har några fasta tillgångar så kontakta kommunen och hör hur det fungerar med dödsboanmälan i kommunen där den avlidne bodde och meddela samtidigt att du inte har möjlighet att tömma lägenheten. Finns det inte tillräckligt med pengar för begravningen så ta upp även det med dem.

Redigerat:
  • Gilla
Marcus-AA och 33 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Varför skulle man bry som att få bort en fordran som man ändå inte behöver betala, dödsboet lever sitt eget liv 😉 och berör inte arvingen som ändå inte får något arv.

Skatteverket
En dödsboanmälan kan ersätta bouppteckningen
Det händer att den avlidna personen saknar tillgångar och försäkringar som täcker begravningskostnader och liknande. Då kan dödsboet vända sig till socialkontoret i den avlidna personens hemkommun. Socialkontoret prövar om det går att göra en dödsboanmälan
.

• Gilla
FaffeF och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte att jobba gratis åt hyresvärden attstäda en lägenhet man har ansvar för. Det ingår i hyresavtalet att lämna lägenheten i gott skick.
Du verkar inte ha läst vad saken gäller. TS hyr inte lägenheten och har inget hyresavtal. TS har inget som helst ansvar. Det är ganska oförskämt att kräva att TS skall städa.

• Gilla
ylven och 10 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Moral är en hederssak, inte att få betalt.
Att betala för sig är hederssaken. Att låta någon få betala för sig blir då också en hederssak. Men för att inse det måste man kunna se saken ur sina medmänniskors perspektiv.

J jawen skrev:
Om arvingen är "den enda", så blir ju TS dödsboet.
Nej, så är det inte alls.
Dessutom vet vi inte ens om TS är arvinge till sin släkting.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Räknat med? Mja... Inser dilemmat, och visst händer det ibland, men jag tvivlar på att hyresvärden kommer att ta det med en klackspark. Det kommer att bli avsevärda extra kostnader och ansträngningar att reda ut detta, och det är naturligtvis i grunden ett kontraktsbrott även om inte arvingarna ansvarar för detta med något annat än dödsboets tillgångar. Räkna med att det kommer att komma krav på dödsboet och ev. en stämning. Hyresvärden kan om inte annat inte bara gå in och börja rota runt bland dödsboets tillhörigheter hur som helst. Läxan för hyresvärden kommer tyvärr bli den att man borde sparkat ut hoardern innan det blev "för sent".
så klart det är som alla företag man får räkna in det i priset i det här fallet hyran att saker kan hända

D Dilato skrev:
Varför skulle man bry som att få bort en fordran som man ändå inte behöver betala, dödsboet lever sitt eget liv 😉 och berör inte arvingen som ändå inte får något arv.

Skatteverket
En dödsboanmälan kan ersätta bouppteckningen
Det händer att den avlidna personen saknar tillgångar och försäkringar som täcker begravningskostnader och liknande. Då kan dödsboet vända sig till socialkontoret i den avlidna personens hemkommun. Socialkontoret prövar om det går att göra en dödsboanmälan
.
därför att många får fordran hem med post och tycker det blir en jobbig situation. Många har dessutom betalt för att de tror att de är tvungna.......

Vem är hyresvärden? Det är ju lite skillnad på om det är en privatperson som äger ett hyreshus med fyra lägenheter, eller ett kommunalt bostadsbolag med hundratals lägenheter.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
Det är väl bättre att skulden för att städa/tömma ligger kvar i dödsboet? Varför skulle dödsbodelägarna vilja ta den kostnaden själva? Går boet i konkurs blir det inget arv, men heller inga kostnader för de efterlevande.
ja men du verkar ha missat det jag skrev tidigare. Det är som sagt viktigt att dylika saker kommer med i bouppteckningen. Gör det inte det så kommer ju fordran att leva kvar och ställas på dödsboet....

• Gilla
Alcedo
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Mja, det kan vara så att tippen tar betalt för vad firmor slänger. Och tar man en oseriös kan det hända att det hamnar någon annan stans än på tippen. Och kan skräpet sen spåras tillbaka till dig blir det bekymmer.
Nej, sådant Principalansvar gäller inte.
Däremot så blir Du betalningsansvarig om Du hyr in firma alldeles oavsett om det finns pengar i dödsboet eller inte när Du hyr in firma för hjälp.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Har din hyresvärd varit hygglig mot din mor och dig så tycket jag du ska vara hygglig mot dom. Att bara lämna allt bakom sig och låta någon annan ta hand om det är inte ett vinnande livskoncept.

Att dina barn skulle fara illa av att du städar upp en lägenhet låter som en konstig förklaring, hur gör du med dom när du går till jobbet varje dag ?
Då är de i skolan. Sedan skyndar jag mig hem och tar hand om dem och hushåll inkl barn m särskilda behov och gör pappersarbete jag inte hinner på ordinarie arbetstid på natten. Jag har kronisk sömnbrist för att hinna runt. Nu är barnen i kris. Om jag ska ta hand om detta själv betyder det att jag måste säga upp mig. Det är inte ett vanligt hem att röja.

• Gilla
em72 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.