Bönhas Bönhas skrev:
man få något gjort är det en självklarhet att betala den som gör jobbet. Det är en hederssak att betala. På samma sätt är det en hederssak att kräva betalt. Arbeta gratis kan man göra åt utsatta, fattiga, hemlösa men inte åt vinstdrivande företag som begravningsbyråer eller hyreshusägare.
Moral är en hederssak, inte att få betalt. Man blir ju mörkrädd av din världssyn.

• Gilla
Lotten72 och 9 till
  • Laddar…
I Sverige ärver vi inte skulder, varken ekonomiska eller moraliska.

Så städningen ska bekostas av dödsboet, inte av dig. Det betyder samtidigt att du inte kan plocka ur något som helst ekonomiskt värde från lägenheten eller dödsboet innan skulderna är lösta. Att dödsboet inte har råd med städning innebär inte att annhöriga blir skyldiga att bekosta det ellet utföra det själva.

Om du sköter dödsboet har du ansvar för att göra det på rätt sätt, och att meddela värden om läget så att de så får information om att de behöver anlita städfirma och inte låta de upptäcka detta på egen hand.

Jag skulle i första hand söka stöd hos kommunens annhörigstöd. De har hanterat liknande tidigare och vet vad som behöver göras.

• Gilla
Lotten72 och 17 till
  • Laddar…
Det är korrekt att man inte ärver skulder men kommer inte alla kostnader med i dödsboet och bouppteckningen så kan man skuldsätta dödsboet i evigheter om man vill så dödsboet kommer ju få post med krav.

S Stefan1972 skrev:
Det är korrekt att man inte ärver skulder men kommer inte alla kostnader med i dödsboet och bouppteckningen så kan man skuldsätta dödsboet i evigheter om man vill så dödsboet kommer ju få post med krav.
..och vem är adressaten av posten?

• Gilla
ElFredde och 2 till
  • Laddar…
J
Jag håller nog med om att om en släkting man ärver haft problem, man inte bett om att ärva och inget vill ha så är det "samhällets problem" - man kan inte tvingas ta ansvar för andra bara för man råkar vara släkt.

Orkar man och dödsboet har några medel alls så har jag fått för mig att begravning och avslutande (där röja bör vara en del) har någon slags förtur. Då kan man ju medverka men inte kånka och köra till tippen. Det finns ju firmor som tar hand om sådant här. Begravningsbyrån bör kunna hjälpa till. Men som sagt, viktigt att inte göra saker i fel ordning. Om man själv börjar ta in hjälp och plocka saker tror jag detta lite omkullkastas.

Jag tänker att ts inte ska slita ut sig och sina barn utan låta proffs hantera detta. Finns något utan monetärt värde, tex fotoalbum, går säkert att få ta omhand det men allt annat säljs och bekostar utröjning och städning.

• Gilla
JoL_
  • Laddar…
D Dilato skrev:
..och vem är adressaten av posten?
Den som gjort bouppteckningen.........många ggr efterlevande då de vill spara pengar och göra det själv och så missas nåt och så får de dylika krav.........

S Stefan1972 skrev:
Den som gjort bouppteckningen.........många ggr efterlevande då de vill spara pengar och göra det själv och så missas nåt och så får de dylika krav.........
Men då går dödsboet I konkurs och arvingen slipper bry sig ändå...
Enklast är att avsäga sig arv så slipper man bry sig alls.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Och ev kanske ngn försäkring träder in? Jag vill verkligen inte ställa till det för den mkt snälla hyresvärden men bör inte även denne ha en försäkring för problem? Om hyresvärd måste ta allt kan jag röja ett par d till men mina barn far illa av att jag är borta...
sånt här har hyresvärdar räknat med ingen extra kostnad för dom som du behöver bryr dig om

• Gilla
  • Ledsen
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte att jobba gratis åt hyresvärden attstäda en lägenhet man har ansvar för. Det ingår i hyresavtalet att lämna lägenheten i gott skick.

Det verkar du inte tycka i praktiken. Du verkar tycka att det är en juridisk fråga och att det här kan undvikas eftersom det inte går att ge dödsboet någon sanktion för att låta bli. Och anledningen till det är att dödsboet är medellöst, inte att ansvaret primärt ligger hos någon annan.

Jag håller i allt väsentligt med om att TS kan välja bort det här. En ensamstående kvinna med barn kan på rätt rimliga grunder säga ”tyvärr, men jag kommer inte ta på mig det här”. Men att låtsas som om hyresvärden åkt på något som denne borde räkna med och att det hela har med heder att göra – näe.
Du verkar blanda ihop TS med dödsboet. Dödsboet är ingen person och kan inte städa. TS har inte större ansvar att städa dödsboet än vad du eller jag har.

• Gilla
ylven och 12 till
  • Laddar…
C
M maria01 skrev:
sånt här har hyresvärdar räknat med ingen extra kostnad för dom som du behöver bryr dig om
Räknat med? Mja... Inser dilemmat, och visst händer det ibland, men jag tvivlar på att hyresvärden kommer att ta det med en klackspark. Det kommer att bli avsevärda extra kostnader och ansträngningar att reda ut detta, och det är naturligtvis i grunden ett kontraktsbrott även om inte arvingarna ansvarar för detta med något annat än dödsboets tillgångar. Räkna med att det kommer att komma krav på dödsboet och ev. en stämning. Hyresvärden kan om inte annat inte bara gå in och börja rota runt bland dödsboets tillhörigheter hur som helst. Läxan för hyresvärden kommer tyvärr bli den att man borde sparkat ut hoardern innan det blev "för sent".

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men då går dödsboet I konkurs och arvingen slipper bry sig ändå...
Enklast är att avsäga sig arv så slipper man bry sig alls.
fast grejen är att om man inte får med dylika "skulder" i första vändan så får man göra en ny bouppteckning om man vill slippa sånt som ramlar in senare..............

• Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ett annat alternativ är att anlita den billigaste flyttfirma du hittar till att tömma och köra till tippen med det. En billigt flytt där de skall bära ut från en mindre lägenhet och flytta in det i en ny lägenhet, med viss försiktighet kan man få för typ 2 - 3 000kr. Borde bli billigare om det bara skall dumpas på tippen.

Och om allt bara skall slängas så behöver man ju inte bemöda sig om att hitta någon speciellt seriös firma.
Det kommer bli väldigt svårt att hitta någon som gör detta till ett vettigt pris. Kan t.o.m. bli svårt att hitta någon oavsett pris.

Det finns ingen ÅVC idag som tar emot osorterat avfall och på många ställen kostar det för företag att besöka ÅVC'n. OM TS hittar någon för att utföra detta billigt kan du vara säker på att allt bråte kommer dumpas i ett dike någonstans.

• Gilla
Mörner och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Den som gjort bouppteckningen.........många ggr efterlevande då de vill spara pengar och göra det själv och så missas nåt och så får de dylika krav.
Samtidigt, om du lämnar uppdraget bouppteckning till en advokatbyrå, så kommer ju den advokatbyrån uppföra en bouppteckning baserad på "dina lämnade uppgifter", så det blir lite "same-same".

Och fortfarande fast du lämnat bort "tjänsten", så hamnar ansvaret för bouppteckningen på dödsboet/ dig själv.

Jellygoose Jellygoose skrev:
Du verkar blanda ihop TS med dödsboet. Dödsboet är ingen person och kan inte städa. TS har inte större ansvar att städa dödsboet än vad du eller jag har.
Om arvingen är "den enda", så blir ju TS dödsboet.
Dödsboet har alltid vissa skyldigheter efter som den är en juridisk person.

• Haha
Marcus-AA och 5 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Om arvingen är "den enda", så blir ju TS dödsboet.
Dödsboet har alltid vissa skyldigheter efter som den är en juridisk person.
TS blir inte dödsboet och är inte betalningsskyldig för dödsboets skulder.

• Gilla
Heidina och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.