51 538 läst ·
312 svar
52k läst
312 svar
Arvingar röja hoarderhem?
Ja, de flesta begravningsbyråer har koll på rättssläget och använder avtal som säkerställer att de får betalt även om medel saknas i dödboet.Alfredo skrev:
Beror helt på bolag och avstånd men här får vi en 32-40 kubiks med transport för en bra bit under 10KAlfredo skrev:
Vet inte hur många gånger ni flyttstädar efter avlidna föräldrar men det borde inte vara så många gånger.
Det var billigt. Hos oss tar Ragnsells 14k för en 20 kubiks. Var hittar du så bra priser? Jag ska riva en hel byggnad och är nyfiken.P Pligg85 skrev:
Lite i ämnet.
En man låg i princip i sin säng i 10 år och uträttade sina behov, en dumsnäll granne handlade mat och sprit.
Min dåvarande chef ägde lägenheten, den fick rivas och saneras ner till betongstomen, alltså, puts på väggar och tak fick bilas bort, alla golv och övrig inredning som kök fick kastas.
Är det nått likande TS menar, pratar vi miljoner innan den går att hyra ut igen.
En man låg i princip i sin säng i 10 år och uträttade sina behov, en dumsnäll granne handlade mat och sprit.
Min dåvarande chef ägde lägenheten, den fick rivas och saneras ner till betongstomen, alltså, puts på väggar och tak fick bilas bort, alla golv och övrig inredning som kök fick kastas.
Är det nått likande TS menar, pratar vi miljoner innan den går att hyra ut igen.
Medlem
· Halland
· 4 593 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 593 inlägg
Jag håller med dig men kraven har ökat. Idag kan allergiker klaga och kräva sanering. Röklukt i lägenheter är inte acceptabelt. Men vi vet inte.Alfredo skrev:
Husägare
· Stockholms län
· 404 inlägg
Vad kan du visa för bevis att du är en seriös person som vill hjälpa TS och inte är ett troll?Bönhas skrev:
"Utan tvivel är man inte klok" är ett tänkvärt uttryck.
Forumet är uppdelat i olika delar. Detta är juridikdelen av forumet. Här är tvivel och beviskrav en självklarhet.
Skillnaden mellan dig och mig är antagligen exakt det. Att jag tänker.
Detta är som sagt juridikdelen av forumet. Att någon säger något innebär inte att det är sant. Det krävs bevis.
Bra att det avslutas men visst f˚n var det du som startade det,,,Bönhas skrev:
Nedan ifrågasätter du helt normala uppgifter TS anger i ≠1 vilket, om man gör det, omöjliggör vidare vettig diskussion. Därför utgår vi på BH ALLTID ifrån att frågeställaren är uppriktig så länge det som anges verkar troligt.
Bönhas skrev:
Plätt Fia skrev:
Beklagar sorgen. Har själv varit med om samma. Makens far var en horder och hyrde ett stort hus. Hela källaren var fullpackad av skräp, tänk kartonger, tidningar sillaburkar m.m. Flera rum på bottenplan fulla och lite på vinden. Slutade med att ett gäng folk körde till tippen och så eldade vi det vi kunde på tomten. Preskriberat nu. Det tog energi, många arbetstimmar och folk. Ska du då ensam tya detta? Det låter väldigt jobbigt. Jag hade ringt kommunen, soc och miljökontoret och pratat med dem. Kanske du kunde få hjälp med barnen under tiden. Om det finns mycket tidningar så kanske återvinningen på orten har folk som kan ta fatt i detta. Eller om de haft någon ide. Hyresvärden kunde kanske ställt upp med folk och köra till tippen i samarbete med dig? Ge dig inte.
Det stämmer ju men hur definierar du själv? Den avlidne är en person, de anhöriga råkar vara släkt med personen och är inte på något sätt ansvariga för detta. De ärver ingenting. Om man är ansvarig för vad en släkting ställt till i sin bostad, är du då ansvarig för andra saker ens anhöriga gör? Om tex din farbror begår ett brott och inte har pengar, är du ansvarig att betala 100 000 i böter? Om han kör rattfull, skall brottsoffer kräva dig på pengar? Kanske tycker du man har ett kollektivt ansvar för allt släkten är inblandad i men så tolkar man det inte normalt sett i samhället.C cpalm skrev:
Tror inte vi pratar om samma sak. En ensam person ska röja upp i något som inte en vanlig städfirma åtar sig utan specialicerade saneringsfirmor. Kanske en person med många timmars fritid varje helg skulle komma en bit på vägen men så lever inte jag. Det är nog faktiskt första gången i hela livet någon kallat mig slapp...P Pligg85 skrev:Är det hyresrätt finns det soprum som kan ta en del av det. Är det frågan om rent skräp som bara ska bort hinner man betydligt mer än vad man tror. Dock viss skillnad om man har 6 våningar utan hiss eller hur parkering ser ut.
Vad tror du hyresvärden ser mest positivt på, att dödsboet har lägenheten en månad till och städar ut sin avlidnes saker eller bara lämnar nyckel och går?
Tvinga hyresvärden till att röja lägenheten för dödsboet inte orkar är nog det slappaste jag hört. Upp till bevis om det finns någon moral kvar.
Vi pratar om helt olika saker. Jag håller helt med dig om vad du skriver ang ett vanligt hem och sorg, tagit hand om kvarlåtenskap efter flera släktingar. Men nu talar vi om ett hem som inte vanliga firmor åtar sig utan endast saneringsfirmor. Dvs det finns inte något för en auktionsfirma att hämta, även sådant som kunde sålts för mindre summor måste slängas pga sanitet. Det är alltså inte ett hem med bara väldigt mycket prylar som beskrivs där man ägnar några helger åt sortering och gör vanlig flyttstäd.Jiji skrev:
Jag tycker att det låter som att du behöver prata med en kurator eller liknande för jag tror att det finns inre stress som gör att den här situationen ter sig mer oöverkomlig än den är.
Jag vet inte vilken rellation du hade med personen som dött men ibland kan röja en bostad fungerar som ett bra sätt att gå igenom alla tankar och känslor.
Du kan mycket väl ha rätt till betald ledighet för detta, så det kan du kolla med din arbetsgivare om du inte redan kollat upp det.
Jag lämnade min fars hem (dock väldigt prydligt) till en auktionsfirma när han hade dött. Jag var enda arvingen. Jag gjorde det för att vi hade haft en svår relation de sista åren, jag hade små barn och han bodde i en annan del av landet och jag kände mig nog ganska mycket som jag tror att du gör.
Det är länge sedan nu men jag ångrar mig faktiskt. Att få städa ur och tömma hans hem hade varit välgörande för mitt psykiska mående.
En vän har varit i din situation och röjt en avliden släktings absolut fullproppade bostad. Vännen har berättat att trots att det var jobbigt och innebar resor och hotellboende var det välgörande att få utföra den sista handlingen som en sista gest för den avlidne.
Dessa saker kan också vara värt att fundera på innan du bestämmer dig för hur du ska göra.