51 538 läst ·
312 svar
52k läst
312 svar
Arvingar röja hoarderhem?
Piggen verkar tycka att TS ska ta över hyreskontraktet och bosätta sig i den sanitära olägenheten tills skulden fullt är erlagt.G galjonsfilur skrev:
En speciell sorts moral där oförätter går i arv...
Så du tycker man ska tömma en lägenhet till någon man kanske inte har mer band till än blod? En person man kanske inte ens valt att denne ska vara ens familj. Man väljer inte sina släktingar och man ärver varken skulder eller ansvar.P Pligg85 skrev:Är det hyresrätt finns det soprum som kan ta en del av det. Är det frågan om rent skräp som bara ska bort hinner man betydligt mer än vad man tror. Dock viss skillnad om man har 6 våningar utan hiss eller hur parkering ser ut.
Vad tror du hyresvärden ser mest positivt på, att dödsboet har lägenheten en månad till och städar ut sin avlidnes saker eller bara lämnar nyckel och går?
Tvinga hyresvärden till att röja lägenheten för dödsboet inte orkar är nog det slappaste jag hört. Upp till bevis om det finns någon moral kvar.
TS har kanske lika mycket band till denna person som du har rent känslomässigt, då kanske du kan ta på dig och rensa lägenheten isåfall så hyresvärden slipper?
Beklagar sorgen och dilemmat med allt som det medför. Det finns ju ingen lag som säger du ärver någon skuld mm. Om du inte vill betala den (stora) summa det säkerligen medför sanera lägenheten skulle jag helt bara förklara för de sociala myndigheterna att du inte anser lägga ut något. Förstår det kan vara jobbigt att resignera och dra dig bort från problematiken gällande läget men, du harS Fru Kan Själv skrev:Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Sök ekonomiskt stöd hos kommunen, förstår du känner en viss press som anhörig men, tänk på barnen först, de lever ju och är i behov av dig som du skriver. Hyresvärden klarar sig nog. Verkar som du gjort det som behövs. Betala inget innan bouppteckningen är gjord. Låt begravningsfirman sköta allt. Du kommer inte bli krävt på något då du ej ärver skulder som uppstår.S Fru Kan Själv skrev:
Hoppas du har stöd privat att ta hjälp du behöver via kommunen.
Njae, beställer man något av en begravningsbyrå är nog risken stor att man själv blir betalningsansvarig om dödsboet ej kan betala. Här bör man nog passa sig lite och noga läsa på om vad man faktiskt avtalar med begravningsbyrån.K Kaptenz skrev:
Du vet nog mycket väl vad som menas. Dödsbo är en i lagen en juridisk person och dödsbodelägare är dess förvaltare.Alfredo skrev:
Det är väl bara göra slag i saken. När man påtalar att man är villig i att avstå arv så finns det iallafall någon form av värde i dödsbo.
Är det juridiska klart med släktskap och vem som äger dödsbo så är det bara börja städa och ta hjälp om det behövs. Dödsbo bär kostnader så långt det går.
Varken städning eller begravning behöver bli speciellt kostsam. Det var ju inget av värde. Om två man går in och kör bortforsling utan att behöva gå igenom så hinner man fruktansvärt mycket på en dag. Rakt ner i en container.
Stäm av med hyresvärden sen hur den vill göra med ev renoveringar och hur flyttstädat det ska vara.
Skulle man sitta och älta saker istället för att bara göra så kostar det bara tid, pengar och ger inga resultat
Om inte orken finns finns inte orken i en svårt situation. Skulle råda till att vara ytterst försiktig med att anta att kostnader för städning, röjning som beställs av någon som vill vara snäll, eller som känner en moralisk skyldighet, faktiskt sedan kommer täckas av dödsboet. Finns trådar på forumet där anhöriga hjälpt till och där anhöriga sen fick stå med kostnaderna
Hmm.... Om TS beskriver något i forumet måste vi utgå från att det stämmer, annars blir ju hela forumet rätt meningslöst. Då kan vi lika gärna börja diskutera om det är ett bristbo över huvud taget, eftersom TS inte har presenterat något bevis på att fordringarna överstiger tillgångarna. Alternativt kan vi ju anta att TS är ett troll och allt är påhittat. Det blir ju totalt OT om vi ska spåra ur och börja ifrågasätta det mest centrala i TS beskrivning.Bönhas skrev:
Sedan verkar du ha en felaktig bild av vad en arvinge är. En arvinge är en person som enligt lag (ärvdabalken) ärver en avliden person. Man brukar kunna utläsa vilka som är arvingar ur dödsfallsintyg (brukar innehålla släktutredning). Du behöver således ingen bouppteckning för att avgöra vilka som är arvingar. Vilka som är arvingar kan inte ändras av ett testamente. Både arvingar och universella testamentstagare behandlas som en dödsbodelägare redan i och med dödsfallet (18 kap. 1 § fjärde stycket Ärvdabalken). Så ser juridiken ut...
Notera att TS skriver om att lämna in en dödsboanmälan och låta kommunen sköta så mycket som möjligt (#133), vilket innebär att ingen bouppteckning kommer att upprättas över huvud taget, se 20 kap Ärvdabalken.
Som sidospår är det teoretiskt möjligt att TS är universell testamentstagare genom testamente istället för arvinge men det påverkar inget i tråden eftersom TS fortfarande vore dödsbodelägare och bouppgivare i ett bristbo så länge vi utgår från att TS uppgifter i tråden stämmer.
Redigerat:
Likafullt behövs ju två man och en container, finns inga släktingar som ställer upp måste ju hyresvärden eller det almänna skaffa fram och avlöna gubbarna, bekosta container och tippavgifter.P Pligg85 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 384 inlägg