51 538 läst ·
312 svar
52k läst
312 svar
Arvingar röja hoarderhem?
Eftersom man inte har rättighet till förstahandskontraktet när/om man är släkting/barn och har bott i lägenheten så kan man knappast åläggas städning efter avliden heller. Låt hyresvärden göra det och låt dom fakturera dödsboet istället. Att det inte finns pengar där är inte ditt bekymmer.S Fru Kan Själv skrev:Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Det är ju enklast att fråga Ai för att få en hint om hur läget är.....S Fru Kan Själv skrev:Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
"Om ett dödsbo saknar pengar för flyttstädning är huvudregeln att arvingarna inte är personligt betalningsansvariga för den avlidnes skulder. I en sådan situation, där tillgångarna inte täcker begravning och städning, blir dödsboet insolvent och arvingarna ska inte betala med egna pengar."
"Utan tvivel är man inte klok" är ett tänkvärt uttryck.Z Zodde skrev:
Forumet är uppdelat i olika delar. Detta är juridikdelen av forumet. Här är tvivel och beviskrav en självklarhet.Z Zodde skrev:
Skillnaden mellan dig och mig är antagligen exakt det. Att jag tänker.Z Zodde skrev:
Detta är som sagt juridikdelen av forumet. Att någon säger något innebär inte att det är sant. Det krävs bevis.
Beskriver någon sig som arvinge i en fråga till forumet måste vi givetvis utgå från att det stämmer, annars blir ju hela forumet rätt meningslöst. Och vad tänker du dig för form av bevis på ett forum där de flesta deltagarna är relativt anonyma?Bönhas skrev:
Inte alls.Alfredo skrev:
Man kan inte veta om man är arvinge innan bouppteckningen är klar. Så ser juridiken ut. Det är därför jag inte vet om TS är arvinge eller inte, baserat på den info vi har. TS kan naturligtvis vara arvinge. Men vi vet inte. Kanske vet inte TS heller.
TS skriver i trådstarten "Förlorat anhörig" och "Kan jag tex avsäga mig arv". Det kan inte entydigt tolkas som att TS är arvinge.
- För det första ärver man inte alla sina "anhöriga" t,ex ärver man inte kusiner.
- För det andra kan man genom att vara med i en anhörigs testamente ändå ärva.
- För det tredje kan ett ännu okänt testamente göra att man blir arvinge eller att man inte blir arvinge.
Av det skälet kan man inte veta. Det är inget ifrågasättande av TS. Det är bara en beskrivning av hur juridiken ser saken. Vissa saker vet man inte.
Det är viktigt att veta. För om man inte är arvinge har man ingen rätt till någon som helst del av innehållet i dödsboet. Inte ens fotografier och kuriosa utan värde.
Om man skall kunna lita på de svar AI ger bör man veta svaret innan. Har man ingen god koll själv är det lätt att bli lurad.Andrehandymagi skrev:
För en tid sedan fick jag detta sänt till mig som ett slags bevis från AI
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den som litade på AI trodde att det skulle ta 58timmar på en 1000w spis att värma 1liter 20gradigt kallvatten till 50grader. Efter två dygn och tio timmar på spisen skulle alltså 1l vatten bara ha blivit ljummet och inte duga till att brygga kaffe med.
Totalt orimligt svar alltså!
DVS: Fråga gärna AI om du vill. Men bespara oss svaren om du inte själv först kollat korrektheten.
Det handlar om en hyresrätt, som man har begränsad tid på sig att tömma, att åka med släp flera gånger i veckan i flera års tid är inte realistiskt.P Pligg85 skrev:Men hur illa är det egentligen?
Låter som det blåses upp en hel del.
När föräldrarna gick bort hade jag liknande situation. Inte hoarder i det extrema men en 200+ år gammal släktgård med saker sparade i byggnader mm.
Under 18 månader körde jag stor kåpvagn till tippen 100ggr. Höll räkningen så det var 80+ från gården+ byggskräp
Varje måndag och onsdagskväll lasta man då tippen hade kvällsöppet tisdag och torsdag.
Lördagar blev ofta ett släp till.
Sen mycket via bygghandeln och lasta till nybyggnation av villan mm.
I samma tidsperiod föddes tredje ungen.
Kopplade av släpet till besiktningen av bilen och då hade vagnen suttit på i 5 månader i sträck.
Hur många fulla släpvagnar har ni egentligen?
Hur illa det är? Det vet ingen annan än TS, men jag rekommenderar att du söker på ”hoarders” på youtube för att se exempel hur det kan vara. Oftast om det varit husdjur inblandade (som det verkar i detta fallet) blir det ännu värre och det krävs specialfirmor av typen OCAB för att sanera. Om det finns kattskit t.ex., finns risk för toxoplasmos om man går in och börjar röja utan rätt utrustning.
Är det hyresrätt finns det soprum som kan ta en del av det. Är det frågan om rent skräp som bara ska bort hinner man betydligt mer än vad man tror. Dock viss skillnad om man har 6 våningar utan hiss eller hur parkering ser ut.G galjonsfilur skrev:Det handlar om en hyresrätt, som man har begränsad tid på sig att tömma, att åka med släp flera gånger i veckan i flera års tid är inte realistiskt.
Hur illa det är? Det vet ingen annan än TS, men jag rekommenderar att du söker på ”hoarders” på youtube för att se exempel hur det kan vara. Oftast om det varit husdjur inblandade (som det verkar i detta fallet) blir det ännu värre och det krävs specialfirmor av typen OCAB för att sanera. Om det finns kattskit t.ex., finns risk för toxoplasmos om man går in och börjar röja utan rätt utrustning.
Vad tror du hyresvärden ser mest positivt på, att dödsboet har lägenheten en månad till och städar ut sin avlidnes saker eller bara lämnar nyckel och går?
Tvinga hyresvärden till att röja lägenheten för dödsboet inte orkar är nog det slappaste jag hört. Upp till bevis om det finns någon moral kvar.
Du behöver inte göra ett skitS Fru Kan Själv skrev:Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...
Bara att låta allt vara , det blir hyresvärdens problem, ta bara det du vill ha och gå därifrån sedan. Det är så det fungerar.Kapsyl skrev: