Här är offerten jag fick
Badrim.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Henrik

Christian Berggren skrev:
Klart att det går snabbare att renovera 3 istället för 15?kortare arbetstid och lite billigare material kost..
Fast många av de mer avancerade momenten gissar jag är ungefär lika omständliga oavsett om det är ett lite mindre eller lite större badrum. T.ex är det normalt bara en toalett, ett tvättställ och en dusch som ska få vatten och avlopp, och monteras. Och jag tror inte att dö-tid, körtider, leveranstider, administrationsarbete m.m växer proportionerligt mot antal kvadrat. Sen så gissar jag, utan att vara i branschen själv, att det är vanligt och fullt rimligt att man i någon mån räknar med en viss "grundkostnad" för ett badrum generellt. Allt detta tillsammans gör att det nog är först vid lite större badrum som kostnaderna per kvadratmeter börjar bli mer stabila.

Ja absolut! Vår kakelgubbe tog betalt efter antal kvm. Så ju större yta desto dyrare blir det. Du förstår säkert att detta forum är fullt av hantverkare som vill hålla de höga priserna höga. Därav formuleringar som ovan. Stå på dej, och gå på din intiuition. Över 100.000 för 2,9 kvm. Inte rimligt!!

Det jag reagerar på är priset för plattsättningen, oavsett hur lugnt man jobbar,så kan det inte ta mer än 48 timmar och det går inte att vara två på så liten yta.
Läge för att pruta.

Lollo J skrev:
Ja absolut! Vår kakelgubbe tog betalt efter antal kvm. Så ju större yta desto dyrare blir det.
Men hur stor del av totalkostnaden är själva kaklingen, när det handlar om en totalrenovering av ett badrum?

Du förstår säkert att detta forum är fullt av hantverkare som vill hålla de höga priserna höga. Därav formuleringar som ovan.
Jag kan inte tala för andra, men jag själv är långt ifrån hantverkare. Har snarare tummen mitt i handen, och betalar andra för alla former av jobb av denna typ. Jag menar bara att det är orimligt att tro att priset för en totalrenovering av ett badrum är fullt ut proportionerligt mot antalet kvadratmeter även för små badrum.

Stå på dej, och gå på din intiuition. Över 100.000 för 2,9 kvm. Inte rimligt!!
Varför är det inte rimligt? Vad exakt är det som gör att du säger detta? Om du har konkreta exempel på renoveringar av denna typ, som kostat åtskilligt mindre, då kanske det är bättre för diskussionen om du säger det? Du kan då även gärna tipsa TS om konkreta företag som han kan vända sig till.

Oavsett vad man kan tycka att det är "rimligt" att något ska kosta, så handlar det i grunden om utbud och efterfrågan. Innan min badrumsrenovering kollade jag upp vad en del andra fått betala, och jag tog som sagt även in ett antal offerter från olika företag. Allt pekade åt samma håll, att dessa prisnivåer (lite över 100.000 innan rot) är vanliga, åtminstone i Stockholm.

Jag säger inte att TS bara ska ta oss på orden, och acceptera den offert han fått rakt av. Han bör naturligtvis ta in flera offerter. Men jag tror det är att göra honom en björntjänst om man får honom att tro att man kan komma undan bra mycket billigare än de summor vi pratat om här. Eller vad menar du egentligen är en rimlig kostnad för detta?

Attimannen skrev:
Det jag reagerar på är priset för plattsättningen, oavsett hur lugnt man jobbar,så kan det inte ta mer än 48 timmar och det går inte att vara två på så liten yta.
Läge för att pruta.
Först och främst tycker jag att "plattsättningsarbeten" låter lite missvisande i mina öron, men iallafall... Nu är jag inte speciellt insatt i alla arbetsmomenten, men är det inte flera steg som innebär väntetid för att saker ska torka? Och även om man kan åka och göra andra jobb under tiden så innebär varje enskilt avbrott en tidsförlust i någon form.

Dessutom... Byggahus.se har en artikel om ett exempel på en badrumsrenovering, och där nämner dom att ett badrum på 10 kvadrat tar ca 60-70 timmar bara för själva kaklingen. Om man grovt räknat säger att det handlar om totalt ca 45 kvadrat golv + vägg så innebär det ca 1.5 timme per kvadratmeter. Ett badrum på ca 2 kvadratmeter har ca 17 kvadratmeter golv + vägg, vilket då borde ta ca 26 timmar, och det är alltså bara själva kaklingen, sen tillkommer allt annat arbete med golvet. Jag säger inget om rimligheten i dessa tider, då jag tagit dom från artikeln här på Byggahus.se.

http://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum

Man blir ofta nyfiken på alla dessa trådar men man blir trött rätt fort...

Ska man som hantverkare inte få tjäna pengar?
Är de mer rimligt å ha dubbla timpengen å vända papper på ett kontor?

Ta in referenser å hitta ett seriöst företag, låt dom göra de löpande så blir ingen lidande.
Men som kund med ett fast pris gottar den sej säkert om företagaren räknat bort sej.

Dom ja samarbetar med kör i stort sett allt löpande vilket iaf ja tycker är ärligast mot alla.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
smiler skrev:
Ska man som hantverkare inte få tjäna pengar?
Är de mer rimligt å ha dubbla timpengen å vända papper på ett kontor?
Självklart ska man få tjäna pengar. Precis som en taxichaufför kan ta 5000:- för en resa från Arlanda till Stockholm kan en hantverkare försöka ta i princip vad som helst för ett jobb om de lyckas få en kund att nappa på erbjudandet. Men precis som man kan tycka att vissa taxichaufförers taxa är lite i överkant kan man tycka detsamma om hantverkare utan att för den delen förneka någon att tjäna lite pengar.

Sen tror jag nog att det är väldigt få som bara sitter och vänder papper på ett kontor som tjänar dubbelt så mycket som en genomsnittlig hantverkare. Tvärtom tror jag nog att hantverkare i många fall tjänar mer än en "pappersvändare" på ett kontor men det är väl en helt annan diskussion

Här blandar vi ihop hantverkare och företagare,lite som att blanda ihop undersköterskan med det privata vårdbolaget hon jobbar på.
Att företagen kan ta bra betalt beror på efterfrågan, det stavas marknadsekonomi,att högsta möjliga pris är rätt pris.

mr_bygg skrev:
Självklart ska man få tjäna pengar. Precis som en taxichaufför kan ta 5000:- för en resa från Arlanda till Stockholm kan en hantverkare försöka ta i princip vad som helst för ett jobb om de lyckas få en kund att nappa på erbjudandet.
Visst är det så, men menar du på fullaste allvar att det diskuterade priset här i tråden skulle vara av sådan dignitet att det är jämförbart med 5000 kr för en taxiresa från Arlanda till Stockholm? Normalpriset för den resan är ungefär en tiondel av det priset, ska jag då anta att du anser att en totalrenovering av ett 3 kvadratmeter stort badrum i normalfallet kostar runt 8.000-15.000 efter rot??? För annars förstår jag inte varför du gör den jämförelsen.

Som vanligt löper trådarna amok. Frågan var om det var en rimlig offert. Genom att bifoga offerten när man skapar tråden kan man hålla ner inläggen. Och om andra kan bifoga sina så kan man snabbt se om man ska begära in fler offerter från andra hantverkare. //Henrik

Christian Berggren skrev:
Nej men vafan priserna är ju inte rimliga, 2.9 kvm ska inte kosta över 100k

Här har ju TS svarat på sin egen fråga kan man ju säga.

TS begär en offert på att renovera ett badrum
TS får en offert
TS tycker denna är för dyr (genom av vad jag kan utröna att räkna baklänges på nåt vis...)

Då är det väl bara att tacka nej ?!?!?
Förstår inte grejen, det är ingen rättighet att få sitt badrum renoverat. Precis som någon skrev tidigare så är det utbud/efterfrågan som gäller.....

Min fråga till TS: eftersom du tydligen vet vad det INTE Ska kosta, borde du ju också veta VAD det ska kosta. SÅ, hur mycket SKA det kosta då?? Och har du påpekat det för något företag som renoverar badrum, och i så fall vad svarade dom på det?

Vill påpeka att jag tycker det är skönt att vi bor i ett land med planekonomi, med fri upphandling och med friheten att tacka nej till en offert!

• Gilla
Attimannen och 2 till
  • Laddar…
Man är blåst då man faktiskt inte alls har något val. Branschen har sedan länge jobbat hårt för att det skall vara så krångligt som möjligt att göra något som egentligen inte är så svårt, allt för att hålla uppe priserna och hålla ute konkurrensen. En form av korruption anser jag.

• Gilla
Lollo J
  • Laddar…
Byggahus skrev för ett tag sedan om hur mycket det skulle kosta att renovera ett helt badrum på ca 10kvm tror ja det va, inklusive klinker och vit varor. OBS bara standard grejer och då skrev dom runt 157 000:- innan rot. Den artikeln borde finnas här någonstans. Så 120 låter lite mycket för 3 kvm men vad vet jag.

Jag tackade nej bara, jag frågar inte varför , det är upp till dem, när man läser artiklar så ska ett 10kvm stort badrum kosta ca 100000kr exkl inredning. Jag tycker att ett på 3kvm borde vara ungefär hälften av det priset före rot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.