30 858 läst ·
116 svar
31k läst
116 svar
Arbetskostnad renovera badrum
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det blir ju väldigt fel att räkna så. Arbetet är ju väldigt löst kopplat till ytan.
Men det skulle vara intressant att få veta vad "Matstj" har för referenser och vilka moment som skall ingå: För det sista varierar så otroligt mycket att det är fullständigt omöjligt att ens ge pris per m2.hempularen skrev:
Priset låter väldigt högt i mina öron. Mitt förslag till TS är att kolla med någon firma som använder sig av lite billigare arbetskraft. Jag har bara hört gott om bl.a. polsk byggarbetskraft som man tycker borde gå att få tag på i Stockholm när det till och med går på Gotland.
Så du tror att ett badrum där man ska riva 3 väggar och antingen bygga nya eller kompletteringsregla till CC450, plywood och våtrumsskiva, dra nya rör enligt säker vatten där man kanske får bygga in inspektions lucka alternativt dra helt nytt från annan våning, dra ny el samt koppla in golvvärme. Bila upp betonggolvet för att flytta golvbrunnen samt tätskikta, kakla och lägga klinker samt montera all utrustning går på 30 000 innan ROT.Matstj skrev:
Jag tror inte på det priset och jag tror inte det blir lätt att få till alla de yrkeskategorier som skall till för detta och som klarar att åka flera gånger fram och tillbaka för att göra klart mellan de olika momenten som skall göras till det priset. Framförallt inte i Stockholm där prisnivån, oavsett om man gillar det eller inte är högre än ute i landet.
Sen måste jag säga att det är mer oseriöst att ge generella m2 priser på ett sådant jobb för det skiljer ju otroligt baserat på förutsättningarna i det befintliga badrummet.
Men vi har olika åsikter och TS har ju tur som nu kan få referenser på bra firmor från dig som kan göra detta jobbet för 30000 innan ROT.
Byggahus är rätt jobbigt när det gäller att diskutera badrum, alla har åsikter om vad det "borde" kosta samt berättar hur otroligt billigt de själva renoverat, ofta långt under vad materialet kostar när man själv ska renovera.
Själv kostade vårat 15m2 källar-badrum runt 250k och tog 9 veckor att slutföra av hårt arbete för en duktig firma. Jag tog den dyraste offerten jag fick in för att det var den ända som jag ansåg var seriös (betalning i efterskott, realistisk tidplan etc). Jag blev nöjd, det är det som räknas för mig.
Om man inte tänker göra det själv så kostar det som den bästa offerten man får in att göra ett badrum, vad div folk tycker att det borde kosta är ju högst teoretiskt.
Själv kostade vårat 15m2 källar-badrum runt 250k och tog 9 veckor att slutföra av hårt arbete för en duktig firma. Jag tog den dyraste offerten jag fick in för att det var den ända som jag ansåg var seriös (betalning i efterskott, realistisk tidplan etc). Jag blev nöjd, det är det som räknas för mig.
Om man inte tänker göra det själv så kostar det som den bästa offerten man får in att göra ett badrum, vad div folk tycker att det borde kosta är ju högst teoretiskt.
Att du uppmanar att "klocka" hantverkarna ger dåliga signaler och är ett laddat ord. De flesta räknar inte med övriga tiden och det uppstår då onödig diskussion. Det är väl kul om du kan vara med. Hoppas bara att den andra parten också är nöjd med det och att han inte känner sig kontrollerad.huggan skrev:Varför inte då? Varför tror du att jag skulle hålla på så? Du sitter bara och drar massa slutsatser om någon du inte känner, negativa sådana.
Anledningen till att jag räknar hur mycket dom är hos mig är för att veta vad det kommer kosta i slutändan. vad är det för konstigt med det? Och oftast är jag med och gör jobbet med hantverkaren.
Vill du fortfarande inte jobba hos mig?
Jag låter inte den billigaste göra jobbet utan tittar på dem som ligger ganska nära varandra och jämför. Den som är dyrast tittar jag på varför de ska vara dyrast och varför. Sedan sållar jag ut för och nackdelar med firmorna och hur seriösa de bedöms vara. Det finns en firma som påstår sig göra badrum på 10 dagar vilket många anser att man inte hinner med torktider etc. Denna firma har begränsningar då de har svårt att göra enligt kunds önskemål utan vill att man ska göra enligt deras koncept. Att de sedan väljer att skicka med en påse fogmassa för att jag som kund ska fylla i sprickor i fogen gjorde att jag valde bort dem. Däremot har andra valt dem för ett hyggligt pris och är nöjda.tripptrapp skrev:Byggahus är rätt jobbigt när det gäller att diskutera badrum, alla har åsikter om vad det "borde" kosta samt berättar hur otroligt billigt de själva renoverat, ofta långt under vad materialet kostar när man själv ska renovera.
Själv kostade vårat 15m2 källar-badrum runt 250k och tog 9 veckor att slutföra av hårt arbete för en duktig firma. Jag tog den dyraste offerten jag fick in för att det var den ända som jag ansåg var seriös (betalning i efterskott, realistisk tidplan etc). Jag blev nöjd, det är det som räknas för mig.
Om man inte tänker göra det själv så kostar det som den bästa offerten man får in att göra ett badrum, vad div folk tycker att det borde kosta är ju högst teoretiskt.
Har en bekant som kontakta en "dyr" firma som har gått rykte. Deras offert var undermålig med motiveringen att de flesta kunderna vet inte vad som gäller men litar på oss. Men de lovade att utföra arbetet inom en snar framtid och avsluta det snabbt. Kunden blev helnöjd och de gjorde även bättre lösningar och vissa förbättring som ingick i det fasta priset.
Redigerat:
Flera gånger är det på hantverkarens uppmaning så det vore ju konstigt att den inte skulle vilja det. Och någon måste ju någon gång kontrollera även hantverkare eller?slurppe99 skrev:
