Efter att ha läst all information och åsikter här så är det helt klart att för att kunna utvärdera en offert från en hantverkare måste man i princip vara expert på området.
Är inte det ett tydligt tecken på att det är något fel på branschen?

Fast å andra sidan, kanske är det bara jag som inte förstår :confused:
 
Ja tyvärr, är du inte påläst kan du bli lurad.
Men som tur är så finns detta forum som kan ge dig kött på benen😉
 
Attimannen skrev:
Ja tyvärr, är du inte påläst kan du bli lurad.
Men som tur är så finns detta forum som kan ge dig kött på benen😉
Om man tar in ett större antal offerter, och man undviker dom dyraste och dom som inte inger förtroende, då är nog risken låg att man blir lurad när det gäller priset. För vad exakt innebär det enligt dig att bli lurad? Enligt mig handlar det om att man accepterat ett påstående som sant, trots att det var falskt. Vilket påstående skulle det vara?
 
Christian Berggren skrev:
när man läser artiklar så ska ett 10kvm stort badrum kosta ca 100000kr exkl inredning. Jag tycker att ett på 3kvm borde vara ungefär hälften av det priset före rot.
Kanon, då är ju saken biff.
Du har bestämt dig för vad det ska kosta, bara att lägga ut offertförfrågningar och se om någon hamnar rätt i pris.
Skulle det vara så att ingen kommer ner till den nivå du satt att det ska kosta att göra ditt badrum, ja då blir det helt sonika ingen affär.

Ungefär som när jag går in i en bilhall och ser att en ny torslandatröska (v70) går lös på 350k, jag skulle aldrig lägga ett öre mer än 250k= Ingen affär !

Sen att läsa artiklar som säger att det ska kosta si eller så är nog väldigt lurigt. Priset avgörs utifrån rådande marknad och individuella omständigheter så man ska nog mer se artiklarna som ett riktmärke vad det KAN kosta.....
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
jimih skrev:
Om man tar in ett större antal offerter, och man undviker dom dyraste och dom som inte inger förtroende, då är nog risken låg att man blir lurad när det gäller priset. För vad exakt innebär det enligt dig att bli lurad? Enligt mig handlar det om att man accepterat ett påstående som sant, trots att det var falskt. Vilket påstående skulle det vara?
Jo, så som du beskriver det bör det ju gå till men i praktiken är det långt i från så enkelt. Ibland är det till och med svårt att veta vilken typ av företag som man ska leta efter. Om eller när man väl har listat ut vilken typ av företag som man letar efter så är det väldigt svårt att hitta den typen av företag och att hitta flera blir följdaktligen ännu svårare. Sen kommer den svåra biten, att övertyga dom företagen att ge en offert. I bästa fall så kommer dom ut och tittar och sen ger dom en offert. Det vanliga är att dom kommer och tittar och sen hör man aldrig av dom igen. Ibland återkommer dom och vill ha stora summor för att ens ge en offert, som självklart ska räknas av mot den slutliga summan om vi accepterar offerten.

Hantverkare och byggare är generellt sätt mycket duktiga på det dom håller på med och väldigt trevliga men herre jösses vad dåliga affärsmän (kvinnor) dom ofta är.

Sen om att bli lurad eller inte, tja om man får en offert och ser sig tvungen att acceptera den och den är helt uppåt väggarna ja då tycker jag väl att det är att bli lurad. På samma sätt som något för byggaren självklart "glöms" i offer och får tas på löpande räkning istället (har drabbat mig flera gånger) då tycker även jag att man är lurad...
 
Acroo skrev:
Jo, så som du beskriver det bör det ju gå till men i praktiken är det långt i från så enkelt. Ibland är det till och med svårt att veta vilken typ av företag som man ska leta efter. Om eller när man väl har listat ut vilken typ av företag som man letar efter så är det väldigt svårt att hitta den typen av företag och att hitta flera blir följdaktligen ännu svårare. Sen kommer den svåra biten, att övertyga dom företagen att ge en offert. I bästa fall så kommer dom ut och tittar och sen ger dom en offert. Det vanliga är att dom kommer och tittar och sen hör man aldrig av dom igen. Ibland återkommer dom och vill ha stora summor för att ens ge en offert, som självklart ska räknas av mot den slutliga summan om vi accepterar offerten.
Vi bor på samma ort du och jag, Stockholm. Och vi har båda (?) genomfört en badrumsrenovering. Men tydligen hade jag en helt annan upplevelse av offertprocessen än vad du hade. Jag sökte runt på nätet, och kollade på olika "betygs-siter" (som rejta.se och någon till som jag glömt namnet på). Jag sökte helt sonika på "badrum Stockholm", "badrumsrenovering Stockholm" och liknande sökningar. Jag fick ihop en lista med nio företag som jag kontaktade. Hade jag fått dålig respons från dom så hade jag letat efter fler företag, men jag fick in 6 st offerter från dessa företag (varav en gav offert utan besök, övriga 5 kom på besök först). Som längst tror jag att jag behövde vänta en vecka på offerten, den snabbaste tog bara några timmar. Ingen ville ha ett öre betalt för att lämna offert, och ingen som kom avstod från att ge offert.


Sen om att bli lurad eller inte, tja om man får en offert och ser sig tvungen att acceptera den och den är helt uppåt väggarna ja då tycker jag väl att det är att bli lurad.
Ser sig tvungen att acceptera den? Hur menar du då? Kan du beskriva situationen du var i? Var badrummet oanvändbart efter en olycka eller liknande, och du hade ingen försäkring? Hade alla offerter jag fått in varit orimligt höga, ja då hade jag förr eller senare avstått från att utföra renoveringen.


På samma sätt som något för byggaren självklart "glöms" i offer och får tas på löpande räkning istället (har drabbat mig flera gånger) då tycker även jag att man är lurad...
Här kan jag eventuellt hålla med om att du har en poäng. Om byggfirman medvetet eller pga oansvarigt slarv missar något viktigt i offerten, och sen menar att kunden ska stå för detta, och det inte är rimligt att anta att en lekman ska kunna hitta detta fel i offerten, ja då menar jag att det är fel av byggfirman, och att den ska hållas ansvarig, inte kunden. Det hela kan eventuellt ses som bedrägeri eller åtminstone bedrägligt beteende, och ja, då är det nog rimligt att säga att kunden blev lurad.
 
jimih skrev:
Vi bor på samma ort du och jag, Stockholm. Och vi har båda (?) genomfört en badrumsrenovering. Men tydligen hade jag en helt annan upplevelse av offertprocessen än vad du hade. Jag sökte runt på nätet, och kollade på olika "betygs-siter" (som rejta.se och någon till som jag glömt namnet på). Jag sökte helt sonika på "badrum Stockholm", "badrumsrenovering Stockholm" och liknande sökningar. Jag fick ihop en lista med nio företag som jag kontaktade. Hade jag fått dålig respons från dom så hade jag letat efter fler företag, men jag fick in 6 st offerter från dessa företag (varav en gav offert utan besök, övriga 5 kom på besök först). Som längst tror jag att jag behövde vänta en vecka på offerten, den snabbaste tog bara några timmar. Ingen ville ha ett öre betalt för att lämna offert, och ingen som kom avstod från att ge offert.
Nja, jag bor en bra på landet utanför Vallentuna så situationen är lite annorlunda här. Jag har iofs genomfört badrums renovering men där gick jag på rekommendation från en kompis och visste redan innan ungefär vad det skulle kosta.
Men försökte din taktik vid en köksrenovering för ett tag sen, det sluta med att jag hade 5 offerter som absolut inte gick att jämföra för fackspråket vad så otydligt (eller jag så okunnig på vad det betyder). Så där fick det vara den som hade trevligast säljare... vilket så klart är heeelt irrelevant i slutändan.

jimih skrev:
Ser sig tvungen att acceptera den? Hur menar du då? Kan du beskriva situationen du var i? Var badrummet oanvändbart efter en olycka eller liknande, och du hade ingen försäkring? Hade alla offerter jag fått in varit orimligt höga, ja då hade jag förr eller senare avstått från att utföra renoveringen.
När vi skulle borra ny brun så tog det nästan två år att få ihop en enda offert på brunns borrning inklusive markarbete och installation av vatten pump m.m. framförallt för att det helt enkelt inte fanns några borr företag som ville ge en offert. Till slut fick vi chansa på en löpande räkning och hoppas att vi hade råd att betala. Om priset var rätt, rimligt eller jag blev lurad kan jag så klart inte säga men att det kosta mer än vad jag hade räknat med och vad det nämns på "forumen" är helt klart. Att avstå från fungerande rent vatten är ganska svårt efter ett tag... så det alternativet fanns inte riktigt.

jimih skrev:
Här kan jag eventuellt hålla med om att du har en poäng. Om byggfirman medvetet eller pga oansvarigt slarv missar något viktigt i offerten, och sen menar att kunden ska stå för detta, och det inte är rimligt att anta att en lekman ska kunna hitta detta fel i offerten, ja då menar jag att det är fel av byggfirman, och att den ska hållas ansvarig, inte kunden. Det hela kan eventuellt ses som bedrägeri eller åtminstone bedrägligt beteende, och ja, då är det nog rimligt att säga att kunden blev lurad.
Det är väldigt sällan det lönar sig att ta att anmäla ett företag för att det helt rör sig om för små summor och rättssystemet kostar för mycket. Vårt senaste arbete så ingick tydligen inte jorden i ett markarbete som självklart behövs för att kunna återställa en gräsmatta. Att gräsfrö inte ingick kan jag acceptera men lite svårt att acceptera jorden. Nåja, det var bara drygt 20% av fakturan så för lite för att bråka och eftersom det är "den" grävaren i trakten så vill man inte heller bråka. Bara att betala och va glad. Detta är vad jag menar med att man inte har något val ...
 
Efter att ha läst tråden så fattar jag fortfarande inte att det är ett problem.
Ta in en annan offert och skit i den som ska ha 100k för 3kvm.
Kan ju vara så att de har mycket att göra å saftade på i hopp om att tjäna bra med pengar om de nu skulle få jobbet. Kan ta ett exempel.
Tog in 5 offerter på byte av yttertak. Alla låg kring 100k men en ville ha 190k. De ville inte ha jobbet tog jag det som.
 
svar till Jimih. Att bli lurad innebär för mig att betala för något jag inte får.
Tex. När jag köpte hus behövdes en hel del elarbeten, jag hade bra kontakt med en inte så liten elfirma, vi kan kalla dom P**nad.
När jag fick fakturan på bytet av elcentralen såg jag att de hade tagit betalt för den två ggr, dels som elcentral och därefter specat alla detaljer som den bestod av och tagit betalt för dessa, därför vet jag vad jag pratar om när jag påstår att man kan bli lurad om man inte är påläst.
När det gällde inkoppling av13 st spotar i köket,tog dom betalt för 52 meter dyr silikon kabel, 3 år senare gick en lampa sönder, när jag plockade ner den visade det sig att där bara fanns15 cm vid varje spot.
P.G.A att jag förstod vad det stod på fakturan lyckades jag rädda pengarna för dubbelfaktureing av centralen, men blev blåst på 50 meter dyr silikon kabel.
Och detta av en firma som jag hade kontakt med varje vecka.
 
Jag har 4 badrum hemma. De gjordes alla om förra året. hantverkarna ojade sig redan på förhand över det allra minsta och upplevde detta som absolut jobbigast. Deras budskap var att det tar längre tid att både riva, plattsätta och tätskikta ett litet rum där man knappt kan röra sig, materialen blir för stora och måste anpassas (tex. folien), plats inte finns att tillskära etc etc. Mycket snabbare med ett större rum med goda möjligheter att jobba. Naturligtvis inom rimliga gränser men tror inte man ska tro att priset sjunker linjärt med ytan!
 
Jag vill veta vad andra har fått betala för renovering av badrum , helst i min storlek 3kvm.
 
För tre år sedan renoverade vi vårt badrum som var 4 kvm. En firma som rev ut allt, fixade nytt golv (tidigare uppreglat golv som istället fylldes med eps) , ny brunn, plastmatta och kaklade väggar. Jag kommer inte ihåg vad själva arbetskostnaden var men totalt gick det på ca 100.000 kr efter ROT. Då var det vitt standardkakel, handfat från Ikea, standard IFÖ toalett och standard duschdörrar. Inget lyx alltså. Tog in 4-5 offerter och de låg ungefär likvärdigt i pris.
 
Attimannen skrev:
svar till Jimih. Att bli lurad innebär för mig att betala för något jag inte får.
Tex. När jag köpte hus behövdes en hel del elarbeten, jag hade bra kontakt med en inte så liten elfirma, vi kan kalla dom P**nad.
När jag fick fakturan på bytet av elcentralen såg jag att de hade tagit betalt för den två ggr, dels som elcentral och därefter specat alla detaljer som den bestod av och tagit betalt för dessa, därför vet jag vad jag pratar om när jag påstår att man kan bli lurad om man inte är påläst.
När det gällde inkoppling av13 st spotar i köket,tog dom betalt för 52 meter dyr silikon kabel, 3 år senare gick en lampa sönder, när jag plockade ner den visade det sig att där bara fanns15 cm vid varje spot.
P.G.A att jag förstod vad det stod på fakturan lyckades jag rädda pengarna för dubbelfaktureing av centralen, men blev blåst på 50 meter dyr silikon kabel.
Och detta av en firma som jag hade kontakt med varje vecka.
Nu menar jag att vi pratar om två helt olika saker. Det jag pratar om är helt och hållet priset som sådant, och att företag har rätt att begära vilket pris de vill. Om de har lite vett i skallen så sätter de inte priset så högt att de inte får kunder. Detta kombinerat med lite konkurrens från andra företag, så har man grunden till det man brukar kalla utbud och efterfrågan.

Det du pratar om är regelrätt bedrägeri i någon form. Det finns i alla branscher i någon form, men verkar vara extra utbrett i just byggbranschen. Detta är något helt annat jämfört med att någon känner sig "lurad" bara för att han fått en offert som han tycker är i dyraste laget.
 
Jag har just avslutat jobbet med att renovera ett badrum på 4 kvadrat. Kostnad 45000:- vilket alltså bara inkluderar material. Badrummet har platta på mark. Materialet är: ny golvbrunn, elvärmegolv i flytspackel, extra väggreglar, OSB-skivor +våtrumsgips i väggarna, helkaklade väggar och klinker på golvet nytt duschset, glasdörrar runt duschen, nytt tvättställ med underskåp nya vattenledningar. Det blev mycket jobb så att om hantverkaren vill ha 50000:- för jobbet efter skatt så är det väl unnat.
 
10000 kr per meter arbetskostnad före ROT och material ca 35000. Mer än så ska det inte kosta. Då pratar vi om auktoriserad firma med alla intyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.