30 858 läst ·
116 svar
31k läst
116 svar
Arbetskostnad renovera badrum
Ska vi då räkna med att alla gipsväggar rivs helt och nya byggs upp enligt "våtrumsvägg 2012", att golvet är betong och skall bilas upp för att kunna flytta golvbrunnen. Och att eftersom det är ett gammalt badrum så kommer allt vvs att behöva bytas eftersom det gamla inte kommer att kunna användas i och med bygge av nya väggar??? 
För det första så spelar inte ytan så stor roll för alla moment är i princip dom samma oavsett om det är 3 eller 8 kvadrat. Något lite på materialet och lite på tiden men inte så att du kan dra en slutsats av detta.
Sen hade du 107000 och i ditt exempel hade man 96000 båda innan rot så det är ju inte milsvid skillnad så att det är hälften förstår jag inte.
Sen hade du 107000 och i ditt exempel hade man 96000 båda innan rot så det är ju inte milsvid skillnad så att det är hälften förstår jag inte.
Du skriver att din offert var på 120 innan rot och arbetskostnaden var 107 000. Det verkar ju ganska otroligt att få ihop materialet för 13000 när det ingår att bla väggar skall bytas, nytt rörmaterial, tätskikt, elmateral mm mm.
Då är ju materialdelen liten tycker nog jag.
Då är ju materialdelen liten tycker nog jag.
Redigerat:
Fått pris på ca 1 000 kr/kvm för kakling och lägga klinker i badrum inkl. tätskikt. Kakel och klinker ingår inte, inte heller bygg, el och vvsjobb. Norra Stockholm. Notera att det är väggyta och golvyta som räknas.
Vi renoverade ett badrum för 1, 5 år sedan. Badrummet är på runt 5 kvm. Jag minns inte exakt vad det kostade men runt en hundring har jag för mig (exkl rörmockaren och elis) Då revs allt, endast reglar under huset lämnades. Vad jag vill säga är, att om du fått en offert, så borde väl arbetskostnaden ingå i form av kostnad per timme, resor och annat likaså? Kontrollera.Christian Berggren skrev:
Jag tycker priset verkar högt, men får du in liknande offerter från flera håll är det nog verkligheten. Ta in fler blir mitt tips, ta också referenser. Min svåger arbetar med just badrum i söderort och är aldrig hemma, så nog är det lite hantverkarnas marknad just nu.
Beskriv vad det är för underlag,har du murade och putsade väggar är det billigt.
Är det reglar och gips låter det dyrt.
Hoppsan, såg nu att det var 4 sidor,he he.
Ska det spåras i betongväggen ?
Att du har lägenheten under är utan betydelse, arbetet är det samma med att byta brunn, brukar kosta mellan 3,5-5 tkr för privatkunder med betongbjälklag.
Vill du hålla nere kostnader är det bara att hyra en bilmaskin och bila själv. Det värsta som kan hända är att du bilar av vattenrör och elledningar.
Att riva gipsen själv är väldigt lätt.
Är det reglar och gips låter det dyrt.
Hoppsan, såg nu att det var 4 sidor,he he.
Ska det spåras i betongväggen ?
Att du har lägenheten under är utan betydelse, arbetet är det samma med att byta brunn, brukar kosta mellan 3,5-5 tkr för privatkunder med betongbjälklag.
Vill du hålla nere kostnader är det bara att hyra en bilmaskin och bila själv. Det värsta som kan hända är att du bilar av vattenrör och elledningar.
Att riva gipsen själv är väldigt lätt.
Redigerat:
